geewiz ragbakspan

nu overweeg ik twee opties:
1. twee stukken buis profiel van het bak frame naar de gaffels toe en deze verstevigen met buis profiel op 45 graden maar er moet dan wel rekening worden gehouden met een klein beetje hoogte verschil tussen de subframe en de frame van de bak.

2. een stuk 40x60 koker (waarvan de rest van het frame is gemaakt) aan de uiteinde van het frame lassen. dan wel rechtop gelast i.v.m. het hoogte verschil. deze kan ik dan ook naar achteren laten door lopen als trekhaak bevestiging.

mij voorkeur gaat naar optie twee. dan is het frame volledig uit koker gemaakt en het trekhaak idee spreekt mij ook aan.

hebben jullie nog andere ideeën of geven jullie de voorkeur aan optie 1 of 2??

ik stel jullie mening op prijs.
full
 
Optie 2 en dan inderdaad meteen door laten lopen naar achter. Ik zou het er vlak aan lassen en dan lippen onder een kleine hoek naar de gaffels om het hoogte verschil te compenseren.
 
Zo, nu dat dit project af is kan ik weer door met de nieuwe span. Plannen zijn inmiddels ook gewijzigd en de yamaha fzx is weg.
In de plaats van de yamaha is een moto guzzi sp1000 gekomen. Vandaag wat stalen buis gehaald en als het kan ga ik morgen aan de slag.
 

Bijlagen

  • IMG_5812.JPG
    IMG_5812.JPG
    240,7 KB · Weergaven: 14
  • IMG_5896.JPG
    IMG_5896.JPG
    209,3 KB · Weergaven: 13
  • IMG_5900.JPG
    IMG_5900.JPG
    198,4 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20170525_172439.jpg
    IMG_20170525_172439.jpg
    176,4 KB · Weergaven: 15
  • IMG_4897.JPG
    IMG_4897.JPG
    273,4 KB · Weergaven: 14
  • IMG_6023.JPG
    IMG_6023.JPG
    219 KB · Weergaven: 15
  • IMG_6024.JPG
    IMG_6024.JPG
    141,3 KB · Weergaven: 14
hier is het idee wat ik wil uit voeren.
ik hoop dat men mijn tekening kunnen begrijpen.
 

Bijlagen

  • aansluiting span.jpg
    aansluiting span.jpg
    39,5 KB · Weergaven: 6
Zo, nu dat dit project af is kan ik weer door met de nieuwe span. Plannen zijn inmiddels ook gewijzigd en de yamaha fzx is weg.
In de plaats van de yamaha is een moto guzzi sp1000 gekomen. Vandaag wat stalen buis gehaald en als het kan ga ik morgen aan de slag.
Mooi Man!
 
Je Ford project snap ik volledig en ben nog steeds onder de indruk hoe je dat zo consequent doorwerkend even gefilmd hebt!!!
En wat loopt die nu mooi joh! Ik kan alleen nog maar dromen dat ik met mijn chevy ook ooit nog weer eens op dat punt aan kom...

Je tekening denk ik na een paar keer bestuderen te begrijpen en ik zou je willen adviseren om zoveel mogelijk in 1x goed af te stellen en vast te lassen, want die kleding van de uitschuifbare buizen baren me de meeste zorgen. Hoe ga je dat borgen met een bout?
 
ik wil het instelbaar houden dus aan het uiteinde van de buis wil ik klem bouten (of hoe dat ook heet) lassen.
zoals op de tekening met twee bouten klemt de buiten buis om de binnen buis.
 

Bijlagen

  • Naamloosbuis uiteinde.jpg
    Naamloosbuis uiteinde.jpg
    22,1 KB · Weergaven: 5
Ik snap het hulpframe niet. Een Guzzi is bij uitstek geschikt om een zijspan aan te bouwen zonder moeilijk fratsen. Het klemmen met buizen wordt al 100 jaar gedaan bij zijspannen, die constructie is betrouwbaar. Maar ik zou het niet aan de motor maar aan het span maken.
 
Ik snap het hulpframe niet. Een Guzzi is bij uitstek geschikt om een zijspan aan te bouwen zonder moeilijk fratsen. Het klemmen met buizen wordt al 100 jaar gedaan bij zijspannen, die constructie is betrouwbaar. Maar ik zou het niet aan de motor maar aan het span maken.
de buizen met klemmen gaan ook aan de span en steken door naar de gaffels. aan de motor word de dikkere buis vast gezet met twee buizen die daar in passen aan de uiteinde. deze zullen ook op klemmende wijzen vast gezet worden. om het op deze manier te doen kan ik de span naar voren of naar achteren afstellen maar ook kan ik de twee dunnere buizen draaien om de hoogte aan te passen met de mee draaiende gaffels.
 
dit dus. de bouten zijn al aangedraaid en de binnenste buis zit muurvast. ik ga zorgen dat er nog iets meer ruimte komt tussen de bouten mocht het nog iets strakker aangedraaid worden.
voor de duidelijkheid, de bouten zijn M12.
zit wel goed denk ik zo.
 
Als de buizen van zichzelf al heel netjes in elkaar schuiven en je de buis bijna niet hoeft te klemmen, dan zal t wel goed komen.

Ik snap t nut van verstellen echter niet meer zo heel goed. Ik gebruik dat echt nooit. Of je moet m aan een andere motor aan willen bouwen, maar dan moet je de Slijptol en t las apparaat er toch al bij pakken...
 
Ik snap t nut van verstellen echter niet meer zo heel goed. Ik gebruik dat echt nooit. Of je moet m aan een andere motor aan willen bouwen, maar dan moet je de Slijptol en t las apparaat er toch al bij pakken...
juist dat. kan best een keer gebeuren dat ik hem aan een andere motor vast zet of dat ik alleen de bak verkoop.
als alle afstel mogelijkheden er zijn dan maak ik het mij alleen maar makkelijk in de toekomst.
Kan ook zomaar zijn dat ik met de afstelling ga spellen voor (mij) de best span positionering.
ik wil mij opties open houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
Vandaag met goede moed het werk door gezet. Ik begon met de tweede uitschuifbare buis.
ik kwam er echter achter dat ik enkele bouten tekort kwam dus een ritje naar de ijzerboer was noodzakelijk.
onderweg merkte ik dat de koppeling rare deed in de auto en thuis gekomen eerst even kijken wat dat kon zijn.
uiteindelijk de gehele koppeling systeem nagelopen en alles ingevet maar de middag was ik inmiddels verloren.....
maar goed, de twee klem buizen zijn af.
1402276
 
Terug
Bovenaan Onderaan