Geflowde kop, hoe zit het nou precies?

Zeeuwse Klei

MF veteraan
28 mei 2004
4.691
1
Pearehat
Vaak genoeg hoor je in topsport (race, tractorpulling, supermotard ed.) van geflowde cilinderkoppen. Nu klinkt de naam wel logisch, de stroming zal wel zo optimaal mogelijk zin, dwz zo min mogelijk weerstand, dus meer lucht, meer brandstof dus meer vermogen....
Ik heb wel eens ergens gelezen dat er ook grotere kleppen in de kop worden geplaatst, heeft dit ook direct te maken met het flowen van een kop, of is dit weer een andere dicipline???

Ik ben nu eens nieuwesgierig wat het exact inhoudt.....
 
Probeer eens je longen compleet te vullen met je lippen stijf op elkaar en keer met een open mond.

Het aanpassen van de klepgrootte beïnvloed ook direct het flowgedrag.
Een te grote klep en te grote lifthoogte kan vermogens verlies betekenen omdat je gassnelheid te laag ligt.

Dat is gewoon meten op een flowbank over het hoe en wat..
 
Laatst bewerkt:
hier wat meer info:

klik
Ik heb daar "een mannetje" voor ;)

Via Paul Ritzen van Ritzen Motors in Weert

www.ritzenmotors.nl

Heeft de koppen van m'n VMax ook geflowed en op de flowbank gehad ( met carburateur erop ) zodat de uitlaatbochten gemaakt kunnen gaan worden nav de uitslag van de test :} :}

@ Chevy: net Paul gesproken, krukas is wrschlk komende week klaar !!!
 
psst, hoeveel vermogen krijgt ie dan?
Nog niet duidelijk, maar als je in m'n onderschrift kijkt zie je hoeveel'ie al had op de Dynobank toen de koppakking sprong omdat de kopbouten de kracht niet aankonden en een fractie langer werden. Is nu allemaal aangepast ( ook sterkere blokbouten, omdat de 2 carterdelen tov elkaar bewogen hadden door de kracht ), speciale koppakking uit Amerika, cilinders aangepast etcetcetc.

Zal zo'n beetje 230 pk op achterwiel zijn, met een ongelovelijk koppel bij niet al te hoog toerental ( wat natuulijk nog veel belangrijker is dan pk's )
Ik zal iig goed mee kunnen komen met de rest van het verkeer :P :9 8-)

Hou m'n website maar in de gaten, het opbouwen kan met een maandje ongeveer beginnen en dan weer de testbank op :} :}
 
nou

flowen

dus, haha


Het traject wat de brandstof aflegt wordt geflowd,, dat traject loopt vaak in een boogje, ca. 45 graden. dat bochtje heeft vanuit de fabriek vaak nog wat bobbeltjes of rare hoekjes,, loopt niet mooi dat bochtje,, (is amper te zien hoor)
maar met flowen zorgen ze er dus voor dat dat bochtje, dat traject, wat bocht bijv betreft,, perfect wordt,, dus wat je zelf al zei,, veel minder weerstand. Dat is het basisprincipe van flowen..

De klepgrootte zou je dus ook aan kunnen passen zodat er geleidelijk meer aangezogen kan worden bij een atmosfeer motor. Heb je er een turbo bij op dan kan het er dus makkelijker door heen worden geperst.

Greetz,, mij
 
Nog niet duidelijk, maar als je in m'n onderschrift kijkt zie je hoeveel'ie al had op de Dynobank toen de koppakking sprong omdat de kopbouten de kracht niet aankonden en een fractie langer werden. Is nu allemaal aangepast ( ook sterkere blokbouten, omdat de 2 carterdelen tov elkaar bewogen hadden door de kracht ), speciale koppakking uit Amerika, cilinders aangepast etcetcetc.

Zal zo'n beetje 230 pk op achterwiel zijn, met een ongelovelijk koppel bij niet al te hoog toerental ( wat natuulijk nog veel belangrijker is dan pk's )
Ik zal iig goed mee kunnen komen met de rest van het verkeer :P :9 8-)

Hou m'n website maar in de gaten, het opbouwen kan met een maandje ongeveer beginnen en dan weer de testbank op :} :}


Respect :}

heb even snel gekeken! Wat een ding zeg, prachtig! Ga het snel even helemaal lezen!

:9~ Keep on the good work! :9~
 
Ik heb daar "een mannetje" voor ;)

Via Paul Ritzen van Ritzen Motors in Weert

www.ritzenmotors.nl

Heeft de koppen van m'n VMax ook geflowed en op de flowbank gehad ( met carburateur erop ) zodat de uitlaatbochten gemaakt kunnen gaan worden nav de uitslag van de test :} :}

@ Chevy: net Paul gesproken, krukas is wrschlk komende week klaar !!!

Correctie Max, ik heb je koppen NIET geflowd, maar slechts (zeer)licht gemodificeerd, en het resultaat natuurlijk ff gecontroleerd op de flowbank :+
 
Wat wordt er dan zoal aangepast??

Zoiets???

-Lifthoogte
-Klepgrootte
-polijsten inlaatkanaal en uitlaat
-uitlaat aanpassen op motorkarakteristiek
-verder???

-Lifthoogte -> Nee :+
-Klepgrootte -> Kan :9
-polijsten inlaatkanaal en uitlaat -> Nee :+
-uitlaat aanpassen op motorkarakteristiek -> Nee :+

En ik zeg lekker ook niet waarom :P (niet om je te stangen, maar gewoon om een hoop typewerk te voorkomen), en er zijn er hier op 't forum toch wel een paar die eea ook wel wat kunnen verduidelijken en ws sneller/beter kunnen typen als mij.
 
-Lifthoogte -> Nee :+
-Klepgrootte -> Kan :9
-polijsten inlaatkanaal en uitlaat -> Nee :+
-uitlaat aanpassen op motorkarakteristiek -> Nee :+

En ik zeg lekker ook niet waarom :P (niet om je te stangen, maar gewoon om een hoop typewerk te voorkomen), en er zijn er hier op 't forum toch wel een paar die eea ook wel wat kunnen verduidelijken en ws sneller/beter kunnen typen als mij.

Iemand die dit wel wil???

Die luie donder wil niet...
;) :) *D

:+

hehehe, vind het wel een intresant stukkie techniek... En is niet superveel van bekend....
 
had eerst zo'n site waar op stond dat grotere kleppen niet altijd beter zijn...zij haalden meer vermogen uit blokken waarvan de kanalen verkleind waren.
weet de site alleen niet meer te vinden :( maar zal hier vast ooit eens langsgeweest zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan