Geflowde kop, hoe zit het nou precies?

Zeeuwse Klei

MF veteraan
28 mei 2004
4.691
1
Pearehat
Vaak genoeg hoor je in topsport (race, tractorpulling, supermotard ed.) van geflowde cilinderkoppen. Nu klinkt de naam wel logisch, de stroming zal wel zo optimaal mogelijk zin, dwz zo min mogelijk weerstand, dus meer lucht, meer brandstof dus meer vermogen....
Ik heb wel eens ergens gelezen dat er ook grotere kleppen in de kop worden geplaatst, heeft dit ook direct te maken met het flowen van een kop, of is dit weer een andere dicipline???

Ik ben nu eens nieuwesgierig wat het exact inhoudt.....
 
tunen door alle kanalen en diameters zo groot mogelijk te maken is tuning oude stijl, inlaat opvullen en ondere een zo recht mogelijke lijn naar de carb werkt beter. met polijsten kun je in theorie condens druppels krijgen en dat moet je zeker niet hebben. je moet ook het totaal pakket bekijken, hebben je lagers etc de perfekte toleranties, het zgn blueprinten dat scheelt soms ook enkele pk's.
er bestaan genoeg boeken over.
er zijn wel verschillende manieren van tunen die toch op dezelfde pk's uitkomen
probeer zelf ook vanalles aan mijn expi racer te verbeteren om pk's te winnen maar in de wedstijd komt het toch op remmen en lef aan.
 
Ik heb eens een keer één of andere dikke pil over het tunen van motoren geleend bij de bibliotheek...is alweer een tijd geleden (en ik heb mezelf er toen niet helemaal doorheen kunnen worstelen, was toen 14 ;) ), maar geloof dat ook de werveling van het lucht/benzine-mengsel van invloed is op de prestaties van een motor. Wordt misschien ook naar gekeken bij flowen?

D8 dat een te snelle werveling ervoor zorgt dat de ontbranding van het mengsel te snel verloopt, en dat dat niet gunstig is...het wordt tijd dat ik dat boek weer eens opzoek gloof ik :) Achteraf toch best leuk om te lezen allemaal.
 
Hallo

Heb er maar weinig verstand van hoor O-)
maar volgens mij is flowen toch echt het
verbeteren van de circulatie van het benzine/lucht
mensel in de verbrandingsruimte.
En of dat nou gebeurd door polijsten of ruw maken
maakt weinig uit zolang je maar de juiste
werveling bereikt.
Heb vroeger opgelet op school. *D

gegroet REB

of kletst REB uit zijn nek ? :?
 
Flowen is niet echt het modificeren van in/uitlaatkanalen of spoelkanalen maar het meten van de flow door de kanalen en deze zodanige aan te passen dat ze allemaal gelijk zijn.
Op een flowbank is niet direct te meten wat het resultaat van veranderingen aan kanalen is als de motor werkelijk draait. Het dynamisch gedrag van een interne verbrandingsmotor is niet te simuleren op een flowbank. Daarom kan het wel zijn dat een verandering meer flow geeft maar minder pk's, en natuurlijk v.v..

Het "flowen" van een cilinderkop is dus het gelijk maken van alle kanalen en tuning van een kop is het bewerken van de kanalen.

Nu kan het natuurlijk ook zo zijn dat kanalen van verschillende cilinders hetzelfde flowen maar verschillende vermogens opleveren. Dat moet voorkomen worden door de kanalen nauwkeurig te meten.

Echt een kop flowen is verschrikkelijk moeilijk; stel dat een cilinder bij 1 mm lift een afwijkende flow heeft ten opzichte van de andere cilinders, wat ga je dan doen?

Ik heb trouwens voor mijn "oude" GSX-R600 een nieuwe cilinderkop genomen en daar volgens de MotoTune USA methode de inlaatkanalen dichtgestopt en de uitlaatkanalen bewerkt. Niets geen flowbank aan te pas gekomen, en lopen als de brandweer........
 
Ik lees hier dat ook iemand z'n Blade heeft laten flowen? Wat valt daar nog aan te verbeteren, want de inlaatkanalen van die supersports lopen toch al kaarsrecht van de airbox naar de kleppen :? Misschien klepstelen afdraaien oid?
 
Ik weet(gelukkig) niet alles, maar zover ik weet, worden de in/uitlaatkanalen niet gepolijst bij flowen. Polijsten is GLAD maken, en aan een glad oppervlak kleeft de langsstromende lucht, dus er kan minder lucht door. Vandaar dat haaienhuid ruw is, en die moderne snelle zwemkleding dus ook, al gaat dat over water. Dus op de goeie manier ruw maken, en de vorm perfectioneren heeft meer effect dan alles perfect glad maken. Bij motoren dus, niet bij m'n vriendin :+ Als je dan ook nog eens een extra open luchtfilter toepast, en open uitlaten, kom je met een Ducati aan plm 10 % vermogenswinst. Mijn 851(1990) had origineel 95 pk, en nu, met open uitlaten en K&N luchtfilter trekt ze toch wel iets lekkerder. Volgende stappen: Koppen flowen en tangentiaal uitlaatsysteem. Zou ze in totaal op plm 108 pk moeten komen, en onderin veel meer koppel. Origineel vanaf 7000 toeren de beer los, nu vanaf plm 6000, en als alles klaar is, zou ze vanaf 3500 toeren lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrrr meoten gaan sleuren
 
D8 dat een te snelle werveling ervoor zorgt dat de ontbranding van het mengsel te snel verloopt, en dat dat niet gunstig is...

Als het te snel verloopt heb je kans op pingelen ;)
Of wanneer het de verkeerde werveling heeft kan je vonkuitvallers krijgen.

Bijvoorbeeld zachtjes tegen een brandende kaars blazen zodat de vlam groter wordt of één grote blaas waarbij de vlam uitgaat.
 
@ Adveture rider:

Ik heb trouwens voor mijn "oude" GSX-R600 een nieuwe cilinderkop genomen en daar volgens de MotoTune USA methode de inlaatkanalen dichtgestopt en de uitlaatkanalen bewerkt. Niets geen flowbank aan te pas gekomen, en lopen als de brandweer........



Wat bedoel je precies met de Mototune USA methode?
ben eruuuuuuug nieuwsgierig :}
 
Volgens mij is dat toch die schreeuwerige Amerikaan "Motoman" die beweert dat de hele wereld het verkeerd doet? Ach wat dit betreft heeft hij wel wat gelijk, alleen verwoord hij het wat extreem: gladder en meer doorgang is niet altijd goed en kan ook vaak negatief uitwerken. Maar dat staat ook wel beschreven in boeken als 4-stroke performance tuning van Graham Bell, alleen dan een stuk genuanceerder en beter onderbouwd.
 
bell....had die niet een 2t tuningsboek? of was dat blair? heb een van de twee eens doorgekeken.
Stond ook het semi zuiger semi membraamgestuurde inlaatje van suzuki in...wat ik op mn tsx had :)
 
Begrijp ik hieruit dan een flowbank met een constante luchtstroom werkt :? .

Meestal wel, maar dat is het probleem niet. Bij het dynamische gedrag wordt bedoelt het telkenmale stoppen en op gang brengen van de gasstroom als de kleppen open en dicht gaan, een gasmengsel dat brandstof bevat, uitlaatgassen die terugstromen in de inlaatkanalen door overlap, het gedrag van de gasstromen in de verbrandingskamers, enz, enz....
Daarbij kunnen de gasstromen in werkelijkheid supersoone snelheden bereiken, flowenbank kunnen die snelheden niet halen.
 
@ Adveture rider:

Wat bedoel je precies met de Mototune USA methode?
ben eruuuuuuug nieuwsgierig :}

Dit figuur dus.
http://www.mototuneusa.com/think_fast.htm
Wat hij zegt is goed, alleen de manier waarop hij het brengt is zo schreeuwerig.

Ik had eerst een cilinderkop door Jan Roelofs laten tunen (1200 gulden).
Daarmee had ik zo'n 112 aw PK's.
Met de door mij zelf geprepareerde kop zo'n 115 pk en meer koppel over een breder gebied.

Rechte inlaatkanalen zijn trouwens niet goed. De bocht net boven de klepzitting is cruciaal voor het versnellen van de gasstroom zodat als de klep dicht gaat en de zuiger omhoog komt de gasstroom nog zoveel snelheid heeft dat cilinder maximaal gevuld wordt.

De 2003/2004 CBR-600RR heeft heel erg rechte inlaatkanalen, de 2005 CBR-600RR heeft weer een bocht in de inlaatkanalen gekregen, en hup pk's erbij.

Ten Kate Racingb, bijvoorbeeld, modelleerde met kneedbaar metaal weer een bochtje in de inlaatkanalen van de 2003/2004 600RR's.
 
Roger!!!

Die bolling wordt aangebracht door middel van epoxy, nadat de kanalen ook wat verruimd waren. Groter is beter :P :}

Die gladde epoxy vernauwd de boel dan weer wat, maar zo krijg je wel optimalisatie van je luchtstroom. Je klepzitingen dienen 200% af te dichten, anders is het nog water naar de zee dagen. Dan ben je ook zo van je klepjes af :+

Theorieen over wel/niet glad zijn van kanalen. In de tweetakt moet zoiets een spiegel zijn, in 4 takt brengt men zelfs soms expres oneffenheden aan voor de wervelingen aldaar. Ik ga voor glad :P :P

;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan