gegevens koppeling kawasaki Z900 '76

zed1

Die hard MF'er
16 apr 2006
502
386
Wie heeft er voor mij de navolgende gegevens vwb de koppeling van een Z900 '76?

min lengte koppelingsveren?
min/max dikte koppelingsplaten?
aantrekmomenten koppelingsbouten en volgorde aandraaien?

Mijn koppeling blijft plakken, soepel wegrijden is er niet bij, de motor komt met een schok los en slaat dan meestal af.
de kawa heeft wel ruim een jaar stilgestaan.

Wat kan ik het beste doen?
Is er iemand in het bezit van een werkplaatshandboek van deze Z900 '76 die ik misschien kan overnemen of kopieeren?

Ik hoor het wel.
 
Als ik eerst olie ga verversen en vervolgens moeten de platen eruit, dan loopt de olie er weer uit.
Ik wil graag in 1 keer alles checken en dan ook gelijk de olie+filter vernieuwen.
daarom wil ik graag de specificaties van de kopelingsplaten weten.
 
Hoi Zed1

Ik heb even in mijn Haynes Manual gekeken voor je :
Ik vertaal het even in mijn eigen woorden

Dikte van de gevoerde platen : 3,7 - 3,9 mm
Slijtagegrens : 3,4 mm
Vrije lengte koppelingsveren : 33,8 mm
Slijtagegrens : 32,3 mm

Het aantrekkoppel van de koppelingsdruknaaf wordt niet genoemd, wel de centrale moer van de koppelingsnaaf : 12 - 15 kgm

Aandraaivolgorde is niet zo spannend volgens mij. Je draait de vijf bouten kruiselings telkens iets aan zodat de druknaaf gelijkmatig wordt vastgezet en niet scheef gaat.

Mijn Haynes werkplaatshandboek is wel te koop.
Ik heb zelf een nieuwer type Kawa (vanaf 1979) met bijbehorend boek.
Ik heb zelf 17 euro betaald voor het Haynes boek. Dat wil ik er ook wel voor hebben, anders hou ik hem liever, wie weet koop ik nog eens een echte oude Kawa :)
in plaats van zo'n nieuwe van 1979 ;)
Groet,
Harry



full
 
Hoi Harry,

Tot nu toe ben jij de eerste, van wie ik een fatsoenlijk antwoord krijg op mijn vragen.
Nu kan ik aan de slag.
Nog even over het handboek, vandaag ga ik naar de vehikel in Utrecht als ik geen org kawa manual kan vinden, dan wil ik graag dat van jou overnemen, als mijn kawa er maar in voor komt (k)z900 uit '76. (de laatste 900).
Bedankt Gert
 
Hoi zed1,...
.......
als je de motor op de zijstandaard zet, ( zoals PHCR al opperde..), blijft de meeste olie er gezwoon in zitten...!!
Er zal altijd wel een druppeltje of wat lekkage zijn.......maar een poetsdoek moet volstaan, om dit op te vangen....
Het plakken van de koppeling kan idd verkeerde olie zijn,......
Controle van de platen zelf is natuurlijk nooit verkeerd......maar als je dit gaat doen en je hebt de 'boel' gedemonteerd , bekijk dan ook het 'huis' v/d koppeling op eventuele 'bramen' , door inwerking van de metalen delen van de frictieplaten.


full
 
Hoi Zed1,

Nog wat aanvullende informatie over je koppeling.

Kawaidioot heeft zinvolle opmerkingen wat mij betreft en op zijn plaatjes kun je een onderdeel zien dat ook heel belangrijk is voor een goed werkende koppeling.

Dat is het wormvormige aanhangsel in de kap in de bovenste tekening (nr's 1,2,3,4 etc)
dat de draaiende beweging van de koppelingskabel op het hefboompje 3 omzet in een axiale beweging van de drukpen 8 en de lagerkogel 10 op de paddestoel 23.

Vooral de worm 5 moet echt goed vet zijn van binnen.

Groet,
Harry
 
OK, ik ga vanmiddag de koppelingdeksel-pakking bestellen en de boel uit elkaar halen.
Bedankt voor alle nuttige informatie.
Ik zal mijn bevindingen laten weten op het motor-forum.
Welke olie kan ik het best gebruiken voor mijn Z900?
Ik gebruik voor mijn Yamaha TDM "valvoline durablend 10W-40 4-takt" motorolie, half synthetisch. kost 28,- (4 liter)
Neem aan dat ik deze olie ook voor mijn zed kan gebruiken.
Of heeft er iemand betere suggesties?

Gert
 
OK, ik ga vanmiddag de koppelingdeksel-pakking bestellen en de boel uit elkaar halen.
Bedankt voor alle nuttige informatie.
Ik zal mijn bevindingen laten weten op het motor-forum.
Welke olie kan ik het best gebruiken voor mijn Z900?
Ik gebruik voor mijn Yamaha TDM "valvoline durablend 10W-40 4-takt" motorolie, half synthetisch. kost 28,- (4 liter)
Neem aan dat ik deze olie ook voor mijn zed kan gebruiken.
Of heeft er iemand betere suggesties?

Gert

De dikte is goed, maar er MOET op staan dattie geschikt is voor motorfietsen, dit ivm je natte platenkoppeling en versnellingsbak.
Staat dat er niet op, dan als de donder die olie uit je TDM, en ook het filter vervangen.
Olie waar ik volledig achter sta is motul 5100 halfsyntheet 10/40, en die kost iets van 11 euro per liter.
 
Laatst bewerkt:
Of heeft er iemand betere suggesties?

Nee ,...is een goede olie....

Ikzelf gebruik voor de motoren Castrol...
oudere motoren--> http://www.castrol.com/castrol/productdetailmin.do?categoryId=8218074&contentId=7000883 (<b>castrol GP 10W-40/20W-50</b>)
recentere motoren--> http://www.castrol.com/castrol/productdetailmin.do?categoryId=8218072&contentId=7000886 (castrol GPS)... ( gebruik ik voor de TDM..)
0137_1m.jpg
 
Zo daar ben ik weer.
Na mijn koppelingsplaten verwijderd te hebben, bleek de achterste frictieplaat op meerdere plaatsen gebroken te zijn.
Dat verklaart waarom de koppeling niet goed vrij kwam.
Op zich niet zo'n ramp, zo'n kapotte koppelingsplaat, zij het niet dat er een stuk weg is, een stuk van ongeveer 2 cm. Nergens in het koppelingshuis een stukje te zien.
Zal waarschijnlijk ergens in het carter van de Z900 liggen.
De overige platen zitten allemaal binnen te juiste waardes.
Nu hoop ik dat er ook losse koppelingsplaten te krijgen zijn, anders ben ik verplicht om een complete set aanteschaffen. Weet iemand dat misschien, of heeft iemand toevallig 1 goede frictieplaat liggen?
Nog 1 vraagje: Na mijn accu opgeladen en aangesloten te hebben, werd mijn gelijkrichter heel warm, zo warm dat je hem niet meer kon aanraken.
Is dit een normaal verschijnsel? zoniet wat kan de oorzaak wezen?

Groeten Gert
 
Hoi Zed1,

Ik heb nog wel een paar gevoerde platen liggen van een z1000 :

Ik geef je een paar maten :

aantal nokken : 12
binnendiameter : 129 mm
buitendiameter : 151 mm
buitendiameter over de nokken gemeten : 161 mm
dikte : 3,9 (is als nieuw denk ik) *D *D

Ik weet niet of je nog interesse hebt in dat Haynes werkplaatshandboek van me.
Als je het koopt krijg je de twee koppelingsplaten van de foto er gratis erbij.

Anders moeten we even afspreken hoe en wat.
Kijk eerst maar of de maten kloppen...

Groet,
Harry

full
 
Oh Ja,

Dat warmlopen van je gelijkrichter, is dat bij draaiende motor ? Dan is opwarmen wel normaal hoewel loeiheet me niet normaal lijkt.

Als tie warmloopt bij stilstaande motor is er iets absoluut niet in orde, dan loopt er een forse lekstroom door je regelaar.

Heeft je motor zo'n gecombineerde regelaar (gelijkrichter/spanningsregelaar in één) : 6 draden (3 keer geel van de dynamostator, een bruine voeding voor de elektrische installatie, een witte (of wit/rode) voor de laadstroom en een zwart/gele massadraad)


Of heeft tie zo'n oud gescheiden systeem, dus een rijtje diodes op een plaatje en een apart regelkastje. Gaat altijd kapot, die zooi.

Groet,
Harry
 
hallo harry,

Sorry, dat ik nog niets van me heb laten horen, ik wil graag de manual van je overnemen.
De frictieplaten zijn de juiste.

VWB de gelijkrichter, hij word heet zonder dat de motor draait, is nie goed!!
Het is geen gecombineerde en ook niet zo'n oude waar je de diode's ziet zitten, maar het is een dichte, lijkt wel wat op die gecombineerde.
Er komen 5 draden uit: 3 gele(aansluiten op de fasedraden van de stator) en 1 zwarte(min), deze zitten aan een witte stekker. Vervolgens komt er nog en witte draad uit die via het startrelais naar de + van de accu gaat.
Als ik de gelijkrichter doormeet, dan meet ik een defecte gelijkrichter.
Ik vermoed dat er een diode(s) is doorgeslagen.
Wat denk jij, zal ik maar gelijk een gecombineerde spanningsregelaar/gelijkrichter plaatsen?

Vwb het boek en de frictieplaten kan je me mailen: gertjan.ingrid@wanadoo.nl
 
Hoi Gert,

Ik zou voor zo'n gecombineerd geval gaan. Kost wel wat (zeker 100 euro)
Je kunt ook de gok nemen en op de sloop wat halen natuurlijk. Volgens mij werkt zo'n beetje elk type gelijkrichter/regelaar van Kawa met zes draden, dus ook van een Zephyr of zo, als ze maar het 3-fase systeem hebben. Moet je natuurlijk wel netjes in je draadbundel aansluiten.

Ik zou ook even wat andere controles doen op kortsluiting en zo. Ik dacht bij mijn Kawa vorig jaar eerst dat de dynamostator kapot was. Geen wisselspanning op de losgenomen stekker bij draaiende motor. Ook de weerstandswaarde van de wikkelingen was niet okee. Toen bleek dat alleen de drie stekkertjes onder de startmotor gecorrodeerd waren. Stator okee dus, systeem nog steeds niet goed. Toen bleek dat een van de stekkercontacten in de rode blokstekker achter het zijpaneel niet goed doorverbond. Beetje loshalen, schoonmaken, beetje dichtknijpen voor betere klemverbinding in de stekker en klaar. Regelaar was dus goed.

Ik mail je even over het boek en de koppelingsplaten.
Als jij dezelfde Zed1 bent als die op marktplaats.nl kunnen we misschien een deal maken met de DVD (wel de originele dan)
Heb ik een mooi kadootje voor mezelf onder de kerstboom :Y :Y :Y

Harry
 
Terug
Bovenaan Onderaan