Gegleden...

Vroeger reed ik altijd, ook met sneeuw en ijzel..... In totaal ca. 18 jaar gedaan.
Het is even wennen, en de snelheid aanpassen, maar het kan wel. Een paar extra sokken over de motorlaarzen (geeft meer grip) of beter nog, sneeuwijzers. Zelfs met een zware motor (XJ900 of GPZ1100i) is het goed te doen. Een noodstop is echter altijd een probleem, dus zorg voor ongelofelijk veel afstand tot je voorliggers. Je kan beter uitwijken dan remmen......
Zorg er wel voor dat je warm blijft. Als je lichaam te veel afkoelt, dan is er geen redden aan. Je bent dan zoveel concentratie en spiercoördinatie kwijt dat het niet meer te doen valt.
Tegenwoordig moet ik met het koekblik naar mijn zaak, te veel troep bij me voor op de motor......
deed ik ook, maar ja.....ouder geworden he B|
 
Klote voor je, man. Ik hoop dat de schade bij daglicht niet al te veel pijn gaat doen ;).
Ik heb zelf vrijdag m'n eerste motor gekocht, maar heb 'm vandaag nog maar even laten staan. Dit weer + onervarenheid = geen goed plan. Ik wacht wel tot 't eind van de week als de sneeuw weer weg is.
 
je kan ook 50 gaan rijden op de snelweg natuurlijk en dan erop wachten dat een auto over je heenwalst omdat die dat niet verwacht ....

En als je 150 gaat rijden heb je dat probleem helemaal niet.

Tamelijk onzinnig commentaar; beter lijkt me om van de snelweg af te gaan, eventueel de vluchtstrook even op te zoeken en desnoods een plek vinden om te stoppen en de bui even af te wachten. Niet koste wat kost door het andere verkeer op laten jagen.
 
Bui afwachten is weinig nuttig: na de bui ligt er nog meer sneeuw...
Ben vanacht om 1u teruggereden van mijn werk. A1 ging goed, afgezien van de sneeuwbuien. Best irritant rijden als je om de haverklap je vizier schoon moet vegen. De sneeuw waaide bovendien de helm in: dubbele laag vochtspetters (het leken bijna ijsbloemen). En zelfs mijn pinlock raakte wat beslagen.
Op de ring A10 lag er op de 3e strook mooi wit sneeuw, op de middenstrook blubber. Rechterstrook was goed te doen, de auto's reden er 90. Geen problemen (goed afstand houden). Ik had eindelijk geen moeite met het me houden aan de 80 kmh-beperking op ring west. 8-)
Ik heb heeeel even een slippertje gemaakt bij mij in de wijk toen ik in een bochtje toch iets teveel gas bij gaf. Er lag een klein spoortje blubber, maar da's dus genoeg.

Maar ik hoop dat het vanmiddag toch wat weggedooid is.
 
Laatst bewerkt:
Suc6 met de afhandeling van schade aan je motor en je lichamelijke klachten die nog komen.
Gelukkig ben ik een mooiweer rijder dus kom ik niet in de sneeuw terecht met de motor. Voor dit soort weersomstandigheden is openbaarvervoer of de auto iets beter geschikt. Ikzelf heb de (trap)fiets later staan vanochtend vanwege gladheid en sneeuw.
 
@mambo: als je de posts van TS even leest dan had je gezien dat er geen vluchtstrook was ter plaatse ...

En verder vind ik dat een algemene opmerking als "100 km is veel te snel in de sneeuw" een beetje kort door de bocht als je de situatie op dat moment niet kent. Ik kreeg gisteren ook een sneeuwbui over me heen en heb juist even extra gas gegeven omdat ik óók het einde van de bui kon zien. Daardoor kon ik de bui uit zijn voor er een laag sneeuw op de weg lag en het dus glad werd. Dus met 150 had ik dat probleem inderdaad niet.
 
Bui afwachten is weinig nuttig: na de bui ligt er nog meer sneeuw...

Dan zul je iets langer moeten wachten he. Als de temperatuur hoog genoeg is rijdt het verkeer de ergste rommel waarschijnlijk snel weer weg. Bovendien kan het zicht tijdens een bui erg slecht zijn. Heb het een week geleden gehad; begon hard te sneeuwen, geen hand voor ogen te zien dus ben even gestopt. Na een minuut of 10 was het weer goed te doen en kon ik weer verder.
 
@mambo: als je de posts van TS even leest dan had je gezien dat er geen vluchtstrook was ter plaatse ...

En verder vind ik dat een algemene opmerking als "100 km is veel te snel in de sneeuw" een beetje kort door de bocht als je de situatie op dat moment niet kent. Ik kreeg gisteren ook een sneeuwbui over me heen en heb juist even extra gas gegeven omdat ik óók het einde van de bui kon zien. Daardoor kon ik de bui uit zijn voor er een laag sneeuw op de weg lag en het dus glad werd. Dus met 150 had ik dat probleem inderdaad niet.

Het betrof een algemene opmerking en ik zei daarom ook "eventueel de vluchtstrook opzoeken". Je tweede opmerking begrijp ik, in dat geval is het inderdaad goed te proberen zo snel mogelijk de bui uit te rijden. Maar je zegt zelf al; er lag nog geen laag sneeuw op de weg en daar gaat het natuurlijk om. Als de weg goed berijdbaar is kun je wel doorrijden, als er een laag rommel ligt is 100 km heel snel. Enfin, de bewijzen daarvoor worden hier geleverd.
 
Dat is zwaar @#$% man ik hoop dat de schade meevalt

vanmorgen ook getwijfeld motor of trein. toch maar voor de trein gekozen.

Sterkte met je herstel en wederopbouw van je motor
 
Laatst bewerkt:
Kut voor je TS......

toch vraag ik me af wat er nou gebeurt is. Bij constante snelheid op een recht stuk weg zou je niets moeten gebeuren... toch? Bochten da's natuurlijk even oppassen en remmen ook... en ook wel het optrekken maar gedoseert moet dat geen punt zijn. Ik zou zelf ook gewoon 100 hebben gereden, of 120 misschien ook wel.

Ik ben vanmorgen op de motor gegaan en heb zelfs gewoon tussen het verkeer door gereden. Lag wel wat sneeuw tussen de rijbanen maar da's allemaal zo papperig als wat. Aangevroren zou natuurlijk no-go zijn.
 
Hoi Joey,

Zonde van je valpartij, maar je bent een ervaring rijker, en die blauwe plekken gaan ook wel weer over. Een paar opmerkingen:

Als het tijdens een rit ineens gaat sneeuwen, dan is het belangrijk om afwegingen maken over hoe, en ook waar, verder te rijden. Met straatbanden is 100 in de sneeuw nogal risicovol, dus je snelheid moet fors omlaag. Rij je op de snelweg en is er veel verkeer, dan ga je gewoon over de vluchtstrook verder: bedenk dat zelfs een paar bekeuringen daarvoor, je minder geld kosten dan een schuiver. Om over lichamelijke schade maar te zwijgen...

Stel ook je rijplan indien nodig bij: durf je een bepaalde afslag niet te nemen, bijvoorbeeld omdat je op die plek niet zo snel van baan durft te veranderen als het andere verkeer, rij dan gewoon door tot de volgende afslag. Liever wat extra tijdverlies, dan schade.

Belangrijk is ook om met je knieen strak tegen de tank te drukken, en je stuur in een houdgreep te nemen. Hoe stijver het geheel van motor + berijder namelijk is, des te groter is de weerstand tegen zijdelings wegschuiven. Bij voorkeur je voeten op de voetsteunen laten, dat is ook nog eens beter voor je balans. En vooral rechtop blijven rijden, dus eventueel stapvoets (10-20 km/h) door krappe bochten. Zit er dan een auto vlak achter je: niets van aantrekken, en maak je zo 'breed' dat je niet makkelijk ingehaald kunt worden. En als je voor die bocht terugschakelt, de koppeling uiteraard heeeel langzaam op laten komen.

Als sneeuw aangedrukt wordt door auto/bus/etc banden, dan verijst het. Wanneer er spoorvorming is, probeer dan in te schatten hoe het spoor er uit zien; zie je maar weinig asfalt, dan kun je beter tussen de sporen in rijden. En vooral niet vlak naast een spoor, omdat daar de meeste verijsde sneeuw ligt.

Dus ja, rijden in de sneeuw brengt extra risico's met zich mee. Maar het is, zeker zolang het pak niet al te dik is, zeker wel te doen. En met een beetje mazzel ben je nog steeds aanzienlijk sneller op je bestemming dan die autorijders die vast staan, of diegenen die met het OV gaan - om tot de ontdekking komen dat er geen treinen rijden omdat de wissels het niet doen...

Ik heb zelf in de nacht van 2-3 februari nog in een door mij volkomen onverwachte sneeuwstorm gereden op de A12 van Arnhem tot Utrecht. Het leek wel een blizard, ik zag geen moer meer. Het eerste stuk ging niet harder dan ongeveer 40, dus ik heb er wel even over gedaan... Pas bij Maarsbergen ging het over in slagregen. Het was vermoeiend rijden, en m'n grootste probleem was dat ik het steeds kouder kreeg. Maar het was op zich toch ook wel leuk om weer eens mee te maken, de laatste keer dat ik in zoiets reed, was ongeveer 20 jaar geleden.

Nog een kleine aanvulling op het verhaal van Super Blackbird: vroeger deed men om warmteverlies te verminderen, kranten onder de jas. Tegenwoordig heb je daar een veel beter spul voor: noppenfolie. Ik heb rond 1980, toen er een paar winters waren met 's nachts -17/18, veel gereden met een paar laagjes van dat spul rond mijn laarzen. Zag er niet uit, maar mijn voeten bleven prima op temperatuur.

Sterkte met je herstel, en hopelijk valt de schade mee.
 
ik vind 100 met sneeuw (en daar niet voor geschikte bandjes) onverantwoord hard :')

Ben één keer in een sneeuwstorm geraakt, en heb zodra het niet meer rijdbaar was (en dat was heel snel) de motor aan de kant gezet en gewacht tot het weer te doen was :N

Ik moet zo ook de weg op, met motor, richting Nijmegen en daarna richting Renkum (werk) maar als 't niet te doen is heeft mijn werk mooi pech :W liever 4 uur opnemen dan een kapotte motor en kapotte zelf :')
:')
 
En als je 150 gaat rijden heb je dat probleem helemaal niet.

Tamelijk onzinnig commentaar; beter lijkt me om van de snelweg af te gaan, eventueel de vluchtstrook even op te zoeken en desnoods een plek vinden om te stoppen en de bui even af te wachten. Niet koste wat kost door het andere verkeer op laten jagen.

geen enkele agent die je onder die omstandigheden aan gaat houden omdat je met 50 over de vluchtstrook rijdt.... zou mijn eerste keuze zijn bij slecht weer
 
geen enkele agent die je onder die omstandigheden aan gaat houden omdat je met 50 over de vluchtstrook rijdt.... zou mijn eerste keuze zijn bij slecht weer

Ik zou juist niet voor de vluchtstrook kiezen (mss foute keus). Daar is het nog niet schoongereden ? Een afweging die je moet maken tegenover de kans dat het platgereden is. Maar ik merkte vandaag dat de linkerbaan veel minder bereden was en er gladder uitzag.
 
Ik zou juist niet voor de vluchtstrook kiezen (mss foute keus). Daar is het nog niet schoongereden ? Een afweging die je moet maken tegenover de kans dat het platgereden is. Maar ik merkte vandaag dat de linkerbaan veel minder bereden was en er gladder uitzag.

het is een afweging die je zelf moet maken of je met 100 (120) op de linkerbaan blijft rijden, of het zo gevaarlijk vind worden dat je met 50 ergens gaat rijden.
en in dat laatste geval kies ik dan voor de vluchtstrook
 
Nah,

Een maandje terug heb ik al een keer een rare schuiver gemaakt omdat er plaatselijk ijs lag en ik uitgerekend dit kleine stukje gevonden had....
Dus, ik dacht vanmorgen met die grote gele container naar Rotjeknor te kunnen reizen. Ik heb namelijk een kruisband in mijn knie (oid, ik ben medisch niet zo onderlegd) die ik zondag wat te veel geplaagd had en dus wilde ik liever niet met de fiets.

Maar, de grote gele container had last van de sneeuw.....
En de NS zet geen bussen in want de bussen rijden ook niet.



Tja, dat heb je als het sneeuwt in tropische landen.
 
Sterkte met je blauwe plekken en succes met het opknappen van je fietsje kan ook 50 gaan rijden op de snelweg natuurlijk en dan erop wachten dat een auto over je heenwalst omdat die dat niet verwacht ....

nee, beter is op je bek gaan aan 100 en wachten tot ze over je walsen, komaan 100 in de sneeuw is vragen om problemen, rij zelf rond de 60/70 in verse sneeuw


Hallo!

ik deel de mening van Joey dat rijden met dit weer erg risicovol is.
Zondag ben ik namelijk zelf ook onderuit gegaan. Overal was gestrooid maar in mijn woonwijk niet, dus ik had me al voorgenomen het laatste stukje voorzichtig te rijden. Voor de laatste scherpe bocht wilde ik nog even naar de eerste versnelling schakelen om zo langzaam mogelijk te gaan. Hierdoor blokkeerde het achterwiel echter meteen en was het slippen en vallen...

Gelukkig zelf geen verwondingen of echt ernstige schade maar in ieder geval een reminder dat rijden met sneeuw geen doen is.

die eerste versnelling was er teveel aan, al spelend met de koppeling raak je er wel
 
Sukkels :S Haha, ik vind het openbaar vervoer maar verdomd handig met klote weer :P kost me nix....ov jaarkaart :D kan reizen door heel nederland! voor nix!

Maarrrrrrrrrrrrr.... als je kan kiezen tussen:

- Gratis met het OV, maar wel 2,5 uur onderweg heen (dus ook 2,5 uur terug).
- Met de motor (30 euro per week) en dan in 35 minuten op je werk zijn.

Wat kies je dan ? ;)
Ik heb mijn keuze wel gemaakt iig ;)
 
Klote voor je TS. succes met het herstel. Ben blij dat je het hier in ieder geval nog kunt posten ;).
 
Joey,

Geruststellende gedachte voor je:

Ik ben vanochtend op dezelfde wijze (alleen met een schijtgangetje door de file) op mijn plaat gegaan.

Sterkte!
 
Allen sterkte met de opgelopen schade.

[me="Xtra"]blijft toch maar mooi weer rijder :)[/me]
 
Bedankt voor de vele reacties, even een kleine reactie over het 100km/h rijden in de sneeuw. Het is zo dat je op dat stuk snelweg 120 mag rijden, en door meest rechts tegen de 100 aan te rijden (wat overigens al langzamer was dan al het overige verkeer dat gewoon door sjeesde) vind ik wel dat ik het limiet had berijkt van voorzichting rijden, anders had ik weer mijn risico van achterop knallende koekblikken verhoogd. Helaas het mocht niet baten en voor in de toekomst blijven we in ieder geval thuis met dit weer.

Ik wacht nog steeds tot de sleepdienst mijn motor komt afleveren, ik ben zo benieuwd hoe de schade eruit ziet in het daglicht :-(


Daar schuilt tegenwoordig een groot gevaar in, veel automobilisten rijden blindelings op hun abs, traction control, rem assistent en weet ik wat voor systemen allemaal nog meer.
Gevolg daarvan is dat men met idiote snelheden rijdt terwijl de weersomstandigheden dat absoluut niet toelaten.
Je kan met dit weer beter de snelweg zoveel mogelijk vermijden. Op provinciale wegen kan je vaak ook nog wel eens uitwijken naar een fietspad en daar rustig aan je reis vervolgen.

Succes in ieder geval met de afhandeling van je schade. Wees in ieder geval maar blij dat je zelf niets mankeert, gezondheid boven alles.
 
Hey,

Na een jaar rijden mijn eerste glijer, het is verd*mme ook geen weer om te gaan rijden heh :N

Reedt op de A2 Ring Utrecht richting Amsterdam toen het opeens ontzettend hard begon te sneeuwen. Binnen enkele seconden was de weg niet meer te zien en was het asfalt compleet wit, ik kon geen eens niet meer de strepen zien.

Ik reed op dat moment 110 gok ik en ben gouw naar de rechter rijbaan gegaan en 100 gaan rijden.
Ik reed vervolgens steady 100 en recht uit toen mijn achterband begon te glijen, ik schrok me een hoedje maar bleef rustig en kreeg de motor weer onder controle, tot dat een seconde of 4 later hij weer ging glijen als een gek, waarop ik mijn voeten richting de grond begaf om rustig te gaan rijden, toen ging mijn voorband ook en helaas, er was geen redde meer aan.

Het was een drie baans weg zonder vluchtstrook maar gelukkig gleden ik en mijn motor volledig naar rechts. De motor lag half op de rijbaan en ik zelf rolde in het gras.

Bedankt meneer die even stopte om mij te helpen met het oprapen van de motor.

Ik zelf heb helemaal geen schade, geen wondjes of kapotte kleding, helaas de motor iets erger.

Uitlaat ietswat geschaaft maar niet zo ernstig. Rechter zijkuipje is zeker aan vervanging toe, die ziet er niet meer uit. Handvat uiteindeknopje is 50% gone en mijn remhendel is ook zoek. Voorkuip heeft ook wat schaafwonden.

Zucht, jongens ga asjeblieft niet rijden als het die dag nog sneeuwde, ook niet als het al heel de avond rustig is.

Joey

PS. Het gaat om een bordeaux rode Kawa ZXR 750 uit 92.


100 is veels te hard in de sneeuw of hagel.
als je net 30 rijdt kunnen de banden het wel aan.
succes met de schadeafhandling.

met welke banden rijd je ?
 
@mambo: als je de posts van TS even leest dan had je gezien dat er geen vluchtstrook was ter plaatse ...

En verder vind ik dat een algemene opmerking als "100 km is veel te snel in de sneeuw" een beetje kort door de bocht als je de situatie op dat moment niet kent. Ik kreeg gisteren ook een sneeuwbui over me heen en heb juist even extra gas gegeven omdat ik óók het einde van de bui kon zien. Daardoor kon ik de bui uit zijn voor er een laag sneeuw op de weg lag en het dus glad werd. Dus met 150 had ik dat probleem inderdaad niet.


domme reactie , met 100 of met 150 gaan rijden als het sneeuwt.
hoop dat je niet geloofwaardig overkomt op beginnende motorrijders want anders krijgen we aan de lopende band dit soort topics.
als sneeuw net valt of gevallen is en het is nog vers , rijd dan nooit harder dan 30.
je banden hebben gewoon geen grip op verse sneeuw of/en hagel.
het wordt anders als de pekel goed ingereden is.
je band heeft dan weer contact met het asfalt.
 
met welke banden rijd je ?

Banden... :?


1165744179Winterbanden.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan