Gegleden...

BlackMaze

MF veteraan
18 mrt 2008
1.252
0
Amsterdam
Hey,

Na een jaar rijden mijn eerste glijer, het is verd*mme ook geen weer om te gaan rijden heh :N

Reedt op de A2 Ring Utrecht richting Amsterdam toen het opeens ontzettend hard begon te sneeuwen. Binnen enkele seconden was de weg niet meer te zien en was het asfalt compleet wit, ik kon geen eens niet meer de strepen zien.

Ik reed op dat moment 110 gok ik en ben gouw naar de rechter rijbaan gegaan en 100 gaan rijden.
Ik reed vervolgens steady 100 en recht uit toen mijn achterband begon te glijen, ik schrok me een hoedje maar bleef rustig en kreeg de motor weer onder controle, tot dat een seconde of 4 later hij weer ging glijen als een gek, waarop ik mijn voeten richting de grond begaf om rustig te gaan rijden, toen ging mijn voorband ook en helaas, er was geen redde meer aan.

Het was een drie baans weg zonder vluchtstrook maar gelukkig gleden ik en mijn motor volledig naar rechts. De motor lag half op de rijbaan en ik zelf rolde in het gras.

Bedankt meneer die even stopte om mij te helpen met het oprapen van de motor.

Ik zelf heb helemaal geen schade, geen wondjes of kapotte kleding, helaas de motor iets erger.

Uitlaat ietswat geschaaft maar niet zo ernstig. Rechter zijkuipje is zeker aan vervanging toe, die ziet er niet meer uit. Handvat uiteindeknopje is 50% gone en mijn remhendel is ook zoek. Voorkuip heeft ook wat schaafwonden.

Zucht, jongens ga asjeblieft niet rijden als het die dag nog sneeuwde, ook niet als het al heel de avond rustig is.

Joey

PS. Het gaat om een bordeaux rode Kawa ZXR 750 uit 92.
 
Laatst bewerkt:
Balen!
Maar gelukkig alleen de motor en je ego wat schade heeft. Met al dat sneeuw en gladheid had je een hele lelijke val kunnen maken met 100 km/u. Denk ook ivm aan het verkeer achter en naast je.
 
Ben zeker blij dat ik inderdaad niemand over me heen heb gekregen. Ik moet zeggen dat ik vrij bewust was tijdens het vallen en had veel gedachte op zowel wat er achter mij gebeurde als waar mijn motor heen ging, maar omdat ik rondjes gleed kon ik niet zien wat er gebeurde. Toen ik merkte dat ik rolletjes draaide in het gras was ik wel happy.
 
sterkte met de afhandeling...
en beterschap

hier echter een idioot die met dit weer gewoon op de motor stapt.. ongeacht t weer, altijd in het leer. Sneeuw is alleen lastig op je vizier.. blijft plakken..


suicidaal?... eerder onverschillig ;)
 
Maar hoe doe je dat dan als je in een pak sneeuw van circa 3 of 4 cm terecht komt? Ik bedoel ik lette zo goed op als ik kon, contant gas, stuur stevig vast, goede banden... Hoe hou je 't vol?

Ik rij door met elk weer (namelijk geen auto rijbewijs en het openbaar vervoer is voor sukkels) maar ik weet nu wel dat zodra het sneeuwt of hagels, blijf ik binnen.
 
ik rij ook het hele jaar door en zorg altijd dat ik een marhe heb met grip, dan wachten die koekblikken maar een keer! ook sneeuw en ijzel heb ik dit jaar in moeten rijden en tot nu toe ben ik nog steeds heel thuis gekomen (even afkloppen) veel sterkte iig
 
Yep, met dat soort sneeuw (half sneeuw, half water/ijs) is je grip snel zoek bij hogere snelheden. Ik zoek dan liever de binnenwegen op. 100 km/u is dan gewoon te snel.
 
Reedt op de A2 Ring Utrecht richting Amsterdam toen het opeens ontzettend hard begon te sneeuwen. Binnen enkele seconden was de weg niet meer te zien en was het asfalt compleet wit, ik kon geen eens niet meer de strepen zien.

Ik reed op dat moment 110 gok ik en ben gouw naar de rechter rijbaan gegaan en 100 gaan rijden.
Ik reed vervolgens steady 100 en recht uit toen mijn achterband begon te glijen

ongelovelijk. je rijd op sneeuw 100???? |(
 
Gelukkig ben je zelf ongedeerd!!

Ik heb ook door de sneeuw gereden, 't is zeker geen pretje. Nu ik jouw verhaal lees, zal ik dat zeker laten in de toekomst. ><
 
Echt waardeloos voor je dat je viel, ik ga nu ook met de trein naar mijn werk. Doe ik nooit maar het is me nu echt te link. Sterkte met de spierpijn vandaag!
 
Sterkte met het herstel van motor en ego.
Vanochtend iemand rond Breda gereden? Snelweg A27 afgesloten omdat de vrachtwagens de afrit naar de A58 (A59?) niet konden nemen. Weg was totaal bevroren. Kilometertje of 10 over een bevroren vluchtstrook gereden omdat beide rijstroken bezet waren met vrachtwagens. Ze moesten wachten op de strooiwagen, ik ben der maar langs gegaan. Daarna rustig naar Antwerpen.
 
maar ik weet nu wel dat zodra het sneeuwt of hagels, blijf ik binnen.

Lijkt me de juiste conclusie. Met sneeuw en ijs op de weg heb je weinig te vertellen en wordt motorrijden een soort russische roulette. Met heel veel geluk kom je gezond thuis. ik heb al een aantal keren mogen meemaken dat ik onderweg overvallen werd door een sneeuwbui. Op dat moment kun je niet zoveel anders dan voorzichtig proberen thuis te komen maar als je het kunt voorkomen...
100 km/u rijden in zo'n situatie vind ik overigens bijzonder dapper. Maar dat zeg ik met veel ironie. Op de motor stappen met dit weer als het niet echt hoeft beschouw ik eigenlijk als bijzonder dom.
 
100 km/h in die bagger zooi van gister?! :N :N

tsjah.. ik als mooiweerrijder.. :W

als ik geen ander vervoer had had ik me werk gebeld dat ik niet kom..
ben wel blij dat je zelf gelukkig nix heb :Y
 
ik vind 100 met sneeuw (en daar niet voor geschikte bandjes) onverantwoord hard :')

Ben één keer in een sneeuwstorm geraakt, en heb zodra het niet meer rijdbaar was (en dat was heel snel) de motor aan de kant gezet en gewacht tot het weer te doen was :N

Ik moet zo ook de weg op, met motor, richting Nijmegen en daarna richting Renkum (werk) maar als 't niet te doen is heeft mijn werk mooi pech :W liever 4 uur opnemen dan een kapotte motor en kapotte zelf :')
 
Ik zit nog lekker thuis. Stond om 5:30 met m'n motorpak aan buiten maar bij het lopen naar de motor begon ik al te glijden.

Misschien later deze dag, en anders maar een dagje niet rijden (en dus niet werken). Liever een dag vrij dan onderuit.
 
Ik rij door met elk weer (namelijk geen auto rijbewijs en het openbaar vervoer is voor sukkels) maar ik weet nu wel dat zodra het sneeuwt of hagels, blijf ik binnen.

Sukkels :S Haha, ik vind het openbaar vervoer maar verdomd handig met klote weer :P kost me nix....ov jaarkaart :D kan reizen door heel nederland! voor nix!
 
Sterkte iig !

Ik stond vandaag op het woonerf ook dwars, uiteindelijk in zn 3 weggereden. Toen ik de wijk uitwas ging het gewoon goed, de sneeuw was al gesmolten en dan is het net regen ;)

Alleen jammer dat er tussen de rijstroken nog geplette sneeuw lag, dus weinig file rijden. Ben het ook eens met hierboven, wachten die blikkers ook maar een keer :P
 
Sterkte met je blauwe plekken en succes met het opknappen van je fiets

ongelovelijk. je rijd op sneeuw 100???? |(
je kan ook 50 gaan rijden op de snelweg natuurlijk en dan erop wachten dat een auto over je heenwalst omdat die dat niet verwacht ....
 
Hallo!

ik deel de mening van Joey dat rijden met dit weer erg risicovol is.
Zondag ben ik namelijk zelf ook onderuit gegaan. Overal was gestrooid maar in mijn woonwijk niet, dus ik had me al voorgenomen het laatste stukje voorzichtig te rijden. Voor de laatste scherpe bocht wilde ik nog even naar de eerste versnelling schakelen om zo langzaam mogelijk te gaan. Hierdoor blokkeerde het achterwiel echter meteen en was het slippen en vallen...

Gelukkig zelf geen verwondingen of echt ernstige schade maar in ieder geval een reminder dat rijden met sneeuw geen doen is.
 
ik moet nu eigenlijk in nieuwegein zijn voor een rpt training voor motorfietstechniek.

ik heb de auto aan mn vriendin uitgeleend en zou met de motor gaan. sta ik om half 7 klaar om aan te rijden begint het ineens toch te sneeuwen!!

om 7 uur de innovam maar gebeld dat k niet kan komen, openbaar vervoer werkt ook niet want vanuit helmond ben ik bijna 3 uur onderweg...

moet nu dus een hoop papierwerk regelen met mn werk en de innovam om te zorgen dat de training kosteloos voor mij wordt geannuleerd.

maar alles beter dan kapotte ik en motor... ik heb namelijk al ervaring met asfalt kussen met mn oude pekelfiets...
 
Bedankt voor de vele reacties, even een kleine reactie over het 100km/h rijden in de sneeuw. Het is zo dat je op dat stuk snelweg 120 mag rijden, en door meest rechts tegen de 100 aan te rijden (wat overigens al langzamer was dan al het overige verkeer dat gewoon door sjeesde) vind ik wel dat ik het limiet had berijkt van voorzichting rijden, anders had ik weer mijn risico van achterop knallende koekblikken verhoogd. Helaas het mocht niet baten en voor in de toekomst blijven we in ieder geval thuis met dit weer.

Ik wacht nog steeds tot de sleepdienst mijn motor komt afleveren, ik ben zo benieuwd hoe de schade eruit ziet in het daglicht :-(
 
Laatst bewerkt:
Vroeger reed ik altijd, ook met sneeuw en ijzel..... In totaal ca. 18 jaar gedaan.
Het is even wennen, en de snelheid aanpassen, maar het kan wel. Een paar extra sokken over de motorlaarzen (geeft meer grip) of beter nog, sneeuwijzers. Zelfs met een zware motor (XJ900 of GPZ1100i) is het goed te doen. Een noodstop is echter altijd een probleem, dus zorg voor ongelofelijk veel afstand tot je voorliggers. Je kan beter uitwijken dan remmen......
Zorg er wel voor dat je warm blijft. Als je lichaam te veel afkoelt, dan is er geen redden aan. Je bent dan zoveel concentratie en spiercoördinatie kwijt dat het niet meer te doen valt.
Tegenwoordig moet ik met het koekblik naar mijn zaak, te veel troep bij me voor op de motor......
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan