Gegoten wielen

kilowattknijper

MF veteraan
21 nov 2004
5.701
6
breda
Zijn de wielen/velgen van een K75 , die van gegoten aluminium zijn, geschikt voor zijspanrijden?
Heeft iemand daar al ervaring mee.
 
ik zou het niet willen vanwege de grootte.
ik zie echter op marktplaats en 2hands.be regelmatig K-zijspannen voorbijkomen met gietwielen.
ik neem dus aan dat het gaat.
in duitsland is het verboden.
dat is voornamelijk sinds de "snowflake" wielen van de oude R-serie spontaan scheurden op solo fietsen.
de guzzi gietwielen zijn wel zijspangoedgekeurd, die zien er aanmerkelijk fragieler uit als de Y spaken van de K-serie.

dus: geen ervaring, geen angst maar ik zou het niet zelf willen.
 
Ik heb met de guzzi gietwielen behoorlijk gekke dingen gedaan.
geen ervaring met die BMW wielen.
 
Het is voor mijn project.
Ik heb in het grijze verleden enkele nare ogenblikken meegemaakt toen de voorremmen van de Dnepr blokeerden. Dat kan ik echt niet gebruiken. Ik heb nu dus een K75 voorvork met wiel en dubbele schijfrem.
Ben al bezig met nieuwe kroonplaten.
In de toekomst wil ik de motor uitbreiden voor zijspangebruik. Maar omdat de wielen gegoten zijn wilde ik toch weten of het kon.
 
Het is voor mijn project.
Ik heb in het grijze verleden enkele nare ogenblikken meegemaakt toen de voorremmen van de Dnepr blokeerden. Dat kan ik echt niet gebruiken. Ik heb nu dus een K75 voorvork met wiel en dubbele schijfrem.
Ben al bezig met nieuwe kroonplaten.
In de toekomst wil ik de motor uitbreiden voor zijspangebruik. Maar omdat de wielen gegoten zijn wilde ik toch weten of het kon.

voorwiel lijkt me zeker geen probleem, bij zijspangebruik krijgt het achterwiel het meest op zijn donder. Lijkt me het handigste om achter gewoon een spaakwiel te nemen, het is een heel gedoe om een andere naaf toe te passen omdat je dan ook een soort meenemer moet maken of het cardan moet verbouwen.
Bij zijspan gebruik kun je kiezen voor een 16inch velg met eventueel hele dikke spaken, zeg maar een Harleywiel.
 
Het is voor mijn project.
Ik heb in het grijze verleden enkele nare ogenblikken meegemaakt toen de voorremmen van de Dnepr blokeerden. Dat kan ik echt niet gebruiken. Ik heb nu dus een K75 voorvork met wiel en dubbele schijfrem.
Ben al bezig met nieuwe kroonplaten.
In de toekomst wil ik de motor uitbreiden voor zijspangebruik. Maar omdat de wielen gegoten zijn wilde ik toch weten of het kon.

ik heb hier een tijdje geleden aan iemand van dit forum een velg van 15" verkocht voor zijspangebruik , ik heb begrepen dat hij er niets mee doet en dat het terug te koop stond , misschien eens wat wachten op zijn reactie....
Het is wel een velg zonder naaf....kan misschien achter ??
 
Laatst bewerkt:
geld dit verhaal voor alle giet wielen ??
ik rijd al een maand of zes rond met een suzuki gs 1100 met zijspan en hier zitten nog gewoon de orginelen wieln in maar heb de velg al eens bekeken maar zie nergens breuken of beschadigingen .
 
Laatst bewerkt:
ik heb hier een tijdje geleden aan iemand van dit forum een velg van 15" verkocht voor zijspangebruik , ik heb begrepen dat hij er niets mee doet en dat het terug te koop stond , misschien eens wat wachten op zijn reactie....
Het is wel een velg zonder naaf....kan misschien achter ??

als je daar 135 er autobanden omlegt zou het gaan maar ben bang dat de wielomtrek te klein wordt, met de Vredesteinband kom je wel goed uit kwa wielomtrek maar die is weer te dik voor de Dnepr achterbrug. Enige wat past is een 16 inch velg met de Avon band, band is smal en hoog en oogt dik. Of gewoon bij 18 inch blijven, kun je block K banden gebruiken. Met 15inch gaat het niks worden ben ik bang.
 
geld dit verhaal voor alle giet wielen ??
ik rijd al een maand of zes rond met een suzuki gs 1100 met zijspan en hier zitten nog gewoon de orginelen wieln in maar heb de velg al eens bekeken maar zie nergens breuken of beschadigingen .

Denk het niet, het ene wiel is sterker dan de andere. Koekblikken rijden ook met gietwielen of alu velgen. Het verbaast me dan ook dat dit bij BMW optreedt, dat verwacht je niet bij een merk dat als degelijk bekend staat. Zou het eerder verwachten bij een comstarwiel maar die blijven juist heel (behalve de eerste generatie)
 
als je daar 135 er autobanden omlegt zou het gaan maar ben bang dat de wielomtrek te klein wordt, met de Vredesteinband kom je wel goed uit kwa wielomtrek maar die is weer te dik voor de Dnepr achterbrug. Enige wat past is een 16 inch velg met de Avon band, band is smal en hoog en oogt dik. Of gewoon bij 18 inch blijven, kun je block K banden gebruiken. Met 15inch gaat het niks worden ben ik bang.

18" blokbanden is wel stoer , ik hou er wel van op een dnieper of oural , en daarbij een grof profiel , ja hoor , hou ik wel van :9~
 
Ik heb al een 18" achterwiel van een Dnepr. een verchroomd wiel .
Het voorwiel is een sneeuwvlokwiel van BMW.

full
 
De gietwielen van de R1100-serie zijn wel TÜV goedgekeurd voor zijspangebruik, die zijn in de latere K-modellen ook wel toegepast. Op de tweedehandsmarkt worden ze regelmatig aangeboden, dus dat mag geen probleem zijn.
 
Ik weet het niet van de k75 wielen , ik rijd nu iets meer als een jaar r100rt met gietwielen uit 1983 en nog steeds geen problemen met de wielen en ik heb geen lichtgewicht span
 
blokkerende rem van een dnepr? wat voor voering zat erin?(en normaal zijn de spaakwielen toch niet zoo slecht?
Van chang jiang zij er ook gietwielen bekend. daar kan 'roel' van de udcn je wel meer over vertellen.
En wellicht wat opsturen..
 
blokkerende rem van een dnepr? wat voor voering zat erin?(en normaal zijn de spaakwielen toch niet zoo slecht?
Van chang jiang zij er ook gietwielen bekend. daar kan 'roel' van de udcn je wel meer over vertellen.
En wellicht wat opsturen..

Het waren voeringen van een MT10 1978. Het jaar waarin dat gebeurde was rond 1980.
Ik wilde afremmen voor een stoplicht en reed niet eens zo snel. Ik kneep doserend in de handles en pats ik zat bijna met mijn gezicht op het stuur.
Als dat op de snelweg gebeurd ben je slechter af dan aangeschoten wild.
Met een sleuteltje kon ik de remmen weer lossen.

Spaakwielen zijn uitstekend. Ik heb alleen een voorvork, dubbele schijfremmen en een voorwiel van een K75, zodoende. De nieuwe kroonplaten laat ik maken. 30 mm aluminium.
Eerst dacht het te kunnen fiksen met wat aanpassingen van de K75 kroonplaat maar ik kan beter meteen de zaak meteen goed in orde hebben.
Ik heb ook een 30cm langere km-tellerkabel, de originele (van Dnepr) was toch te kort.
Inmiddels ook een adres voor nieuwe tandwielen in de V-bak.4de wordt een overdrive van13%.
Zie afbeelding. exact dezelfde.
full
 
Het waren voeringen van een MT10 1978. Het jaar waarin dat gebeurde was rond 1980.
Ik wilde afremmen voor een stoplicht en reed niet eens zo snel. Ik kneep doserend in de handles en pats ik zat bijna met mijn gezicht op het stuur.
Als dat op de snelweg gebeurd ben je slechter af dan aangeschoten wild.
Met een sleuteltje kon ik de remmen weer lossen.

dat soort blokkeren gebeurt als de voeringen onder de limiet gesleten zijn.
de schoen wordt als het ware over center gedrukt en vreet zichzelf vast.
je voelt het wel aankomen doordat hij al een tijdje heel behoorlijk gaat remmen.
dat is wel prettig maar ook het teken dat de voering op zijn eind is met plotselinge gevolgen |(
 
dat soort blokkeren gebeurt als de voeringen onder de limiet gesleten zijn.
de schoen wordt als het ware over center gedrukt en vreet zichzelf vast.
je voelt het wel aankomen doordat hij al een tijdje heel behoorlijk gaat remmen.
dat is wel prettig maar ook het teken dat de voering op zijn eind is met plotselinge gevolgen |(

De remvoeringen waren bij lange na niet versleten. Zeker niet na 2 jaar bij een Dnepr.
Hooguit 10.000 km mee gereden toen.

In elk geval levensgevaarlijk met het huidige verkeer.
 
Laatst bewerkt:
De remvoeringen waren bij lange na niet versleten. Zeker niet na 2 jaar bij een Dnepr.
Hooguit 10.000 km mee gereden toen.

In elk geval levensgevaarlijk met het huidige verkeer.

levensgevaarlijk in ieder verkeer..
heb je ooit de oorzaak van die blokkering kunnen vinden?
misschien een idee om dit op het udcn forum te posten. wie weet red je er een leven mee!
 
Het lijkt op het verhaal van Halflife, dat de schoenen zich invreten. Misschien door een verkeerde afstelling of door inslijten.
Remblokken zijn wat dat betreft vergevinggezinder en remmen ook harder.

Mooie filmpje overigens.
De motor is een Daihatsu 3cyl. in het filmpje.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met mijn sabre altijd met honda gietwielen gereden. toen ik een autoband wilde monteren heb ik er een 15" goldwing gietwiel in gezet. Daar moest ik toen iets uit de velgrand draaien om de autoband er op te laten ploffen. Altijd goed gegaan. Zet er dan maar Honda wielen in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan