Gehalte bio-ethanol in Euro95 E10 en Euro98 E5

Ik tank:

  • Euro 95 (E5/E10)

    Stemmen: 89 33,0%
  • Euro 98 (E5)

    Stemmen: 81 30,0%
  • Euro 95/97/98/102 (zonder bio-ethanol)

    Stemmen: 57 21,1%
  • Overig

    Stemmen: 3 1,1%
  • Euro 95 E5 (maximaal 5%)

    Stemmen: 40 14,8%

  • Totaal aantal stemmers
    270
Ik tank RON98 voor de duc en Euro95 met of zonder ethanol, let ik eigenlijk niet op, voor de VFR

En voor de winter, waar ik overigens mijn twijfels heb of het allemaal zo moet ten tijde vd winterstalling RON98...

Volgens mij zitten we elkaar hier problemen aan te praten mbt ethanol....met mijn verwarmde garage en 2maand stilstand....

Zeker waar, heb vaak zat motoren die langere tijd stil staan (winterpauze dus meerdere maanden) nog nooit problemen gehad.
 
Meestal wat het goedkoopst is, dus meestal 95 E5. Officieel kan mijn appie ook geen E10 aan, maar heb (per ongeluk) in buitenland wel eens E10 getankt. De tank was aan het eind van de dag wel weer leeg, qua rijden niks van gemerkt. Vanwege de kunstof tank, zal ik proberen om bij stalling te zorgen voor max E5,
De auto van mijn vader mag ook geen E10 hebben (opel Zafira 2.2 ).
Heeft vorig jaar ook een keer of 2 per ongeluk E10 getankt.
Nu 5000 km verder brandstof pomp defect . Alleen de pomp kost al €1500 kassa dus.
Kan het niet bewijzen dat het aan de E10 lag.
Maar de verdenking is groot.
 
Meestal wat het goedkoopst is, dus meestal 95 E5. Officieel kan mijn appie ook geen E10 aan, maar heb (per ongeluk) in buitenland wel eens E10 getankt. De tank was aan het eind van de dag wel weer leeg, qua rijden niks van gemerkt. Vanwege de kunstof tank, zal ik proberen om bij stalling te zorgen voor max E5,

Het erop rijden is het probleem ook niet, maar Aprilia heeft enkele leidingen die niet tegen 10% bio ethanol kunnen.
 
Ik tank gewoon Euro95 bij Shell, Firezone/Esso Express, Tinq, of in Duitsland bij de Argos.
 
bij het tanken vermijd ik het spul (E10) als het kan.
carburateurs zijn voor zover ik weet niet berekent op E10 en als na elke rit een restje E10 in elke van de vier carb's blijft zitten, vreet de ethanol zich er vanzelf doorheen.
ze zitten recht boven het blok, dus als dat gaat lekken... :/

ook de tank schijnt er (uitgezonderd bij nieuwere modellen?) niet goed tegen te kunnen i.v.m. meer risico op roest.

gewoon Euro95 voor mij dus :t
 
95 en E10 zijn 2 verschillende begrippen.

Je kan 95 tanken en toch ethanol-vrij. (E0)
Meestal tank je met 95 TOCH ongemerkt 5% ethanol erbij. Sinds kort aangeduid met E5.

95 geeft aan het RON getal dat is de mate van klopvastheid/zelfontbranding.
Hoe hoger het getal, hoe minder kans op zelfontbranding. Afhankelijk van jouw motorblok kan dat een eis zijn.

E5 en E10 geeft aan het percentage bio-ethanol wat is bijgemengd.
Bij oudere voertuigen kunnen oa de carb-rubbers worden opgevreten door de ethanol.
 
95 en E10 zijn 2 verschillende begrippen.

Je kan 95 tanken en toch ethanol-vrij. (E0)
Meestal tank je met 95 TOCH ongemerkt 5% ethanol erbij. Sinds kort aangeduid met E5.

95 geeft aan het RON getal dat is de mate van klopvastheid/zelfontbranding.
Hoe hoger het getal, hoe minder kans op zelfontbranding. Afhankelijk van jouw motorblok kan dat een eis zijn.

E5 en E10 geeft aan het percentage bio-ethanol wat is bijgemengd.
Bij oudere voertuigen kunnen oa de carb-rubbers worden opgevreten door de ethanol.

Dank voor jullie reactie. Ik ben een leek hierin. Ik lees het verschil over zelfontbranding tussen 95/98 en ik heb geen idee wat een ZRX uit '99 aankan zonder dat er van alles beschadigd wordt. Dus toch V-Power, Firezone en Ulltimate? Die zijn 98 (ook 95?) en zou ook weer niet passen bij oudere modellen. Ik zal letten op de aanduiding EO.
Graag advies.
 
95 en E10 zijn 2 verschillende begrippen.

Je kan 95 tanken en toch ethanol-vrij. (E0)
Meestal tank je met 95 TOCH ongemerkt 5% ethanol erbij. Sinds kort aangeduid met E5.
8<
Volgens mij staat er vrijwel altijd E5 op, ook als er geen ethanol in zit.
Ook als het maar 1 of 2% is, staat er E5 op want E0 mag dan natuurlijk niet.
De premium brandstoffen zijn ook altijd aangemerkt met E5, maar van Ultimate en V-power is bekend dat er geen ethanol in zit.
Ik vind het er niet duidelijker op worden.
 
Volgens mij staat er vrijwel altijd E5 op, ook als er geen ethanol in zit.
Ook als het maar 1 of 2% is, staat er E5 op want E0 mag dan natuurlijk niet.
De premium brandstoffen zijn ook altijd aangemerkt met E5, maar van Ultimate en V-power is bekend dat er geen ethanol in zit.
Ik vind het er niet duidelijker op worden.

Dan ga ik voor de veilige modus.
 
Merk dat ik eigenlijk altijd of V-power racing 100 tank of aral ultimate 102 dus overige aangevinkt.
Minimum is wel 98 trouwens dat is ook al keer in de brommer gegaan aangezien ik in België was , maar Duitsland ligt laatste tijd meer voor de hand en kom dagelijks langs een v-power racing pomp voor ca 1.60 de liter
 
Straks, op 01-10-2019, moet ook E10 aangeboden worden op het tankstation. Het zou dus kunnen dat daarnaast E5 in RON95 beschikbaar blijft. En er dus 3 soorten benzines worden aangeboden. Bijv: Klimaat E10 ron95, Neutraal E5 ron95, Premium E5(0-5%) ron 95/98
 
Straks, op 01-10-2019, moet ook E10 aangeboden worden op het tankstation. Het zou dus kunnen dat daarnaast E5 in RON95 beschikbaar blijft. En er dus 3 soorten benzines worden aangeboden. Bijv: Klimaat E10 ron95, Neutraal E5 ron95, Premium E5(0-5%) ron 95/98
Als ik naar België kijk, zal het bij de meeste stations E5 Ron 98 en E10 Ron 95 worden.
 
102 Performance benzine bij de firezone als het kan.
Ik tank dit bij de laatste rit voor de winter. Echt een aanradar. Motor start na de winter alsof ik gister nog gereden heb. Zowel mijn 30 jaar oude carb motor als SV met injectie.
Rest van het jaar gewoon Euro 95 5%. 102 is me echt te duur, en ook niet nodig als je gewoon regelmatig rijdt.
 
5BAD40F1-C94E-487D-B7A5-081F0B6017B4.jpeg
 

Ik kan nergens vinden dat Esso Synergi geen bio-ethanol bevat. Van BP staat dit bijv duidelijk op de website en ook Shell geeft dit aan op de website.
 
Vroeger, toen er nog lood in de benzine zat, toen was de benzine slecht. De anti-klop dopes vormden een keiharde, steenachtige bruine laag op bougies en kleppen. Bougies moesten na 5000 kilometer worden schoongemaakt en na 10.000 vervangen.
 
En nu met 95 hoef ik maar een klep te stellen na 15000km. Maar eerst bij 6 a 7000km eigenlijk al. Went mijn motor aan die benzine of is dat allemaal toeval?:?:);)
 
Terug
Bovenaan Onderaan