Gehalte bio-ethanol in Euro95 E10 en Euro98 E5

Ik tank:

  • Euro 95 (E5/E10)

    Stemmen: 89 33,0%
  • Euro 98 (E5)

    Stemmen: 81 30,0%
  • Euro 95/97/98/102 (zonder bio-ethanol)

    Stemmen: 57 21,1%
  • Overig

    Stemmen: 3 1,1%
  • Euro 95 E5 (maximaal 5%)

    Stemmen: 40 14,8%

  • Totaal aantal stemmers
    270
Ik kan nergens vinden dat Esso Synergi geen bio-ethanol bevat. Van BP staat dit bijv duidelijk op de website en ook Shell geeft dit aan op de website.

Maar ik heb eerder al Aral ultimate 102 aangegeven met bron en al.

Verder postte ik dat artikel ivm het E5 stickertje dat het tót 5% bio shit aangeeft maar er dus ook 0 in kan zitten.

Verder even gegoogled voor je:
Mail contact Esso:
https://www.oudebenzclub.nl/forum/o...-in-esso-brandstof-campagne?limit=20&start=20
Artikel:
https://motodrive.nl/motortests/891/e10-euro-95-of-superplus-98
 
102 is een gimmick, leuk voor echte performance voertuigen en dan moet je eerder gaan denken aan auto's zoals Lamborghini en Ferrari dan motoren.
Misschien fietsen zoals de Ducati Panigale of de BMW R1000RR maar voor de gemiddelde motor zinloos en inderdaad leuk voor een lange winterstop maar ook daarvoor voldoet een V-power o.i.d. ook prima.
Voor dagelijks gebruik is voor elke motor die niet specifiek een 98 voorschrijft (ik dacht dat BMW dat heeft) een 95 E5 ruim voldoende zolang je maar een degelijk merk tankt en zoveel mogelijk bij 1 merk blijft. Als je merken door elkaar tankt doe dat dan wel als je echt moet tanken en niet steeds een halve tank volgooien "omdat je toch stilstaat bij een pomp" want de verschillende additieven die een merk gebruikt ga je dan mengen en dan werken die ineens averechts.
Ik heb een ZXR750 H1 gehad ('89) en die heeft altijd 95 gekregen. Deze heb ik ik weggedaan met 115k op de teller en reed nog probleemloos, alleen had hij wat moeite na stilstand wat de reden is dat ik 'm heb weggedaan want ik wilde hem erbij houden.
E10 is troep. Als je motor er voor geschikt is dan zal er dan geen schade komen door het percentage ethanol maar de calorische waarde ervan is een stuk lager dus je haalt er minder kilometers mee en volgens mij krijg je ook steeds meer water in de tank door condensatie maar dat laatste is een vermoeden die ik heb en geen wetenschap (althans niet voor mij).
 
ik heb met mijn vorige fiets eens BP ultimate "moeten" tanken (leeggereden en niets anders voorhanden) en dat duurde precies een 300 meter en daarna nog 400 meter pruttelen en inhouden gevolgd door stilvallen.
aangekomen op locatie (na duwen en vloeken) systematisch de motor nagaan wat het euvel kon zijn.
carburateurs, luchtfilter, ontsteking alles gecheckt en niets maar dan ook niets gevonden.
dan maar starten met remmenreiniger wat resulteerde in direct aanslaan en toeren maken tot de benzine er bij kwam en wederom stilvallen.
dan maar rigoureus de tank leeg zuigen en met een cannetje in de auto van een collega een 5 liter V-power halen.
het raad zich al, draaien als een malle.
ik tank nooit weer die ultimate scheizz bij BP, ook niet met de nieuwe fiets (die ook al 32 jaar oud is).
reden onbekend, resultaat des te meer.
 
Ik rijd 1,5-2 tanks in de week leeg en durf het wel aan om de "weekendtank" in Duitsland te vullen met E10. Merk niets van minder kilometers, eerder meer. Maar dat kan ook omdat ik op die weekendtank direct 130km naar huis rijd.
 
Het lag niet aan die benzine, je had je tank leeggereden toch? Dat was de ware reden volgens mij, troep in je brandstofsysteem.
 
ik heb met mijn vorige fiets eens BP ultimate "moeten" tanken (leeggereden en niets anders voorhanden) en dat duurde precies een 300 meter en daarna nog 400 meter pruttelen en inhouden gevolgd door stilvallen.
aangekomen op locatie (na duwen en vloeken) systematisch de motor nagaan wat het euvel kon zijn.
carburateurs, luchtfilter, ontsteking alles gecheckt en niets maar dan ook niets gevonden.
dan maar starten met remmenreiniger wat resulteerde in direct aanslaan en toeren maken tot de benzine er bij kwam en wederom stilvallen.
dan maar rigoureus de tank leeg zuigen en met een cannetje in de auto van een collega een 5 liter V-power halen.
het raad zich al, draaien als een malle.
ik tank nooit weer die ultimate scheizz bij BP, ook niet met de nieuwe fiets (die ook al 32 jaar oud is).
reden onbekend, resultaat des te meer.
Normaal gesproken onmogelijk ik heb het in diverse verschillende motoren gebruikt en niet 1 gaf problemen,wat wel kan is dat er water
in de benzine zat.
 
Diesel getankt. Gegarandeerd. Hebben van BP ook een speciale dieselsoort
 
Diesel getankt. Gegarandeerd. Hebben van BP ook een speciale dieselsoort
Ik denk dat je gelijk heb,ik heb namelijk ook een keer die fout gemaakt met mijn RD500:$,ik vond het al zo goedkoop,*O*
echt stom van BP dat die 2 op elkaar lijken|(,voordeel voor mij was dat een 2 takt wel loopt op diesel zij het alleen boven de 6000toeren.
 
Buiten dat verdampt ethanol gewoon en zodra de tank weer geladen wordt, verdwijnt het via de ontluchting weer in de opslagtank.
Het is BP zelf die zegt dat er een gedeelte achterblijft in de tankwagen,dus wie heeft er nou gelijk.
 
Ik mis de keuze
* Net wat voorradig of aanwezig is...
vooral in kleine gehuchten waar ze een diesel en benzinepomp onbemand hebben, heb je in Frankrijk niet altijd de keuze
 
Ik mis de keuze
* Net wat voorradig of aanwezig is...
vooral in kleine gehuchten waar ze een diesel en benzinepomp onbemand hebben, heb je in Frankrijk niet altijd de keuze
Dat is een optie die je niet bewust kiest, die valt onder de categorie nood breekt wet want als het erop aan komt dan is slechte brandstof altijd beter dan geen brandstof tenzij je toe bent aan een flinke workout.
 
Het is BP zelf die zegt dat er een gedeelte achterblijft in de tankwagen,dus wie heeft er nou gelijk.

Ik denk de marketingmachine van BP. Heb in het verleden diverse tankwagens met ethanol gereden en weet dat brandstofauto's met dampretoursysteem werken, dus dat de gassen die ervoor zorgen dat de tank niet vacuum kan trekken niet uit de buitenlucht betrokken worden, maar uit de tank waar de brandstof in gelost wordt en die dan dus geen druk opbouwt. Andersom bij laden van de tankwagen (eigenlijk hetzelfde dus) gaat de damp die in de tankwagen zit via dampretour naar de opslagtank om te voorkomen dat die vacuum trekt of dat de tankwagen op overdruk komt te staan.

Wat wel achter zou kunnen blijven is een beetje brandstof, in de grootorde van 5 liter op een inhoud van 50.000 liter. En aangezien deze tankwagens niet na/voor elke rit gereinigd worden, zou het kunnen dat BP gelijk heeft dat er een gedeelte achterblijft. Desalniettemin is ethanol vluchtiger dan benzine en zal dus sneller verdampen dan benzine.
 
102 is een gimmick, leuk voor echte performance voertuigen en dan moet je eerder gaan denken aan auto's zoals Lamborghini en Ferrari dan motoren.
Misschien fietsen zoals de Ducati Panigale of de BMW R1000RR maar voor de gemiddelde motor zinloos en inderdaad leuk voor een lange winterstop maar ook daarvoor voldoet een V-power o.i.d. ook prima.
Voor dagelijks gebruik is voor elke motor die niet specifiek een 98 voorschrijft (ik dacht dat BMW dat heeft) een 95 E5 ruim voldoende zolang je maar een degelijk merk tankt en zoveel mogelijk bij 1 merk blijft. Als je merken door elkaar tankt doe dat dan wel als je echt moet tanken en niet steeds een halve tank volgooien "omdat je toch stilstaat bij een pomp" want de verschillende additieven die een merk gebruikt ga je dan mengen en dan werken die ineens averechts.
Ik heb een ZXR750 H1 gehad ('89) en die heeft altijd 95 gekregen. Deze heb ik ik weggedaan met 115k op de teller en reed nog probleemloos, alleen had hij wat moeite na stilstand wat de reden is dat ik 'm heb weggedaan want ik wilde hem erbij houden.
E10 is troep. Als je motor er voor geschikt is dan zal er dan geen schade komen door het percentage ethanol maar de calorische waarde ervan is een stuk lager dus je haalt er minder kilometers mee en volgens mij krijg je ook steeds meer water in de tank door condensatie maar dat laatste is een vermoeden die ik heb en geen wetenschap (althans niet voor mij).
Ik tank de laatste rit voor de winter geen 102 voor het octaangetal maar omdat er geen ethanol in zit. Maar nu ik lees dat er in v-power ook geen ethanol zit ga ik dat tanken.
 
Waar is eigenlijk 100% ethanol te koop? Buiten Brazilië... Hoewel ik niet weet of t daar 100% is. Komt van suikerriet.
 
Waar is eigenlijk 100% ethanol te koop? Buiten Brazilië... Hoewel ik niet weet of t daar 100% is. Komt van suikerriet.

Ethanol, ook wel ethylalcohol, en met structuurformule C2H5OH, is alcohol.
Verkrijgbaar bij de slijterij of apotheek. In Oost-Europa vaak belast met accijns verkocht als 'spiritus'. In die landen is de voor de consumptie geschikte fles verzegeld met een 'rektyfikowany' zegel. Niet te verwarren met de bij ons bekende schoonmaakspiritus, gedenatureerd (=ongeschikt gemaakt voor consumptie) met methanol. Levensgevaarlijk.
100% weet ik niet, maar 96% is zeker te koop.
 
Ethanol, ook wel ethylalcohol, en met structuurformule C2H5OH, is alcohol.
Verkrijgbaar bij de slijterij of apotheek. In Oost-Europa vaak belast met accijns verkocht als 'spiritus'. In die landen is de voor de consumptie geschikte fles verzegeld met een 'rektyfikowany' zegel. Niet te verwarren met de bij ons bekende schoonmaakspiritus, gedenatureerd (=ongeschikt gemaakt voor consumptie) met methanol. Levensgevaarlijk.
100% weet ik niet, maar 96% is zeker te koop.
96% is het maximale wat er te distilleren is.
Wellicht dat er nog met wat speciale processen een hoger percentage te halen is.
Maar dat s mij onbekend.
 
Bij de apotheek hebben ze ook 70%, die is vaak nuttiger omdat de 96% variant te snel verdampt.
Die gebruikte ik vroeger om de koppen van mijn cassettedeck te reinigen.
 
Ik heb het wel eens aan boord van een zeeschip aangetroffen onder de naam "Mariner 96", bedoeld voor consumptie.:+
 
Diesel getankt. Gegarandeerd. Hebben van BP ook een speciale dieselsoort

dat weet ik zeker dat ik dat niet gedaan heb, diesel ruikt echt heel anders dan benzine en de motor werd toen nagenoeg elke dag gebruikt.
ik was er niet alleen bij toen ik aan het sleutelen was, een levensgrote echte gecertificeerde monteur stond ook met vraagtekens in zijn ogen.
eenmaal die V-power erin geen centje pijn meer.
hoe dan ook ik doe liever toch maar geen ultimate meer in de tank.
 
Kan gewoon echt niet.
Het enige wat kan is dat er of water in de benzine heeft gezeten of de chauffeur heeft diesel gelost in de ondergrondse benzinetank.
Dan ruikt het naar benzine maar is het diesel.
 
BP ultimate diesel ruikt ook niet het zelfde als normale diesel,daarom maakte ik toen ook de vergissing.
Het is wat daddyphilipsen schrijft, het is normaal gesproken gewoon onmogelijk dat je motor of wat dat
betreft iedere benzine motor niet loopt op BP ultimate,dat is een feit,er moet iets anders aan de hand geweest zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan