Gehard staal lassen

Krukasje

MF'er
27 aug 2009
203
0
Ergens in Nederland.. :)
Hallo Iedereen,

Weet iemand of het mogelijk is om gehard staal te lassen?
Vandaag was ik bij een bedrijf en die zeiden tegen mij dat het eigenlijk niet mogelijk was, dat het staal dan kapot ging.
Maar is er misschien nog een alternatief?

Alvast bedankt,

Andy :)
 
Hallo Iedereen,

Weet iemand of het mogelijk is om gehard staal te lassen?
Vandaag was ik bij een bedrijf en die zeiden tegen mij dat het eigenlijk niet mogelijk was, dat het staal dan kapot ging.
Maar is er misschien nog een alternatief?

Alvast bedankt,

Andy :)

Je kan het wel lassen, maar de structuur nabij de las veranderd waardoor het staal plaatselijk niet meer hard is. Het fijne weet ik er niet van. Bij 730 graden ondergaat het staal een fasetransformatie waarbij de kristalstructuur veranderd. Als het staal weer afkoelt dan keert de kristalstructuur weer om maar is het niet meer hard omdat de structuur gewijzigd is. Bovendien is ook het koolstof in de harde laag weggespoeld in het lasmateriaal.

Je zou het onderdeel weer opnieuw moeten carboneren en opnieuw weer moeten harden.
 
Wat wil je lassen dan ? als we dat weten kunnen we met je meedenken.
En hoe erg is het als het materiaal iets van z'n hardheid verliest ?

Vanuit het boekje materiaalkunde van de mts :)

Harden :

In het geval van staal wordt het materiaal opgewarmd tot in het austenietgebied, dat dan met een zodanig hoge snelheid wordt afgekoeld dat perlietvorming wordt onderdrukt, zodat het staal wordt omgezet in martensiet. De hardheid en de weerstand tegen slijtage worden hierdoor sterk verhoogd, daar de omzetting van kristalrooster door het in het staal aanwezige koolstof wordt belet. Stap voor stap werkt het productieproces als volgt:

Het werkstuk wordt gelijkmatig verhit tot het een KERSRODE (ongeveer 770 graden celsius) kleur heeft.
De kleur is een indicatie voor de fase/temperatuur waarin het materiaal zich bevindt, een handige indicatie voor de juiste temperatuur is het verlies van het magnetisme
Aansluitend afkoelen in koud water of olie.
Of er water of olie gebruikt moet worden, hangt af van de samenstelling van het af te koelen materiaal. Door de warmtegeleidingscoëfficiënt van de afkoelvloeistof kan het materiaal sneller of langzamer afkoelen. Te langzame afkoeling geeft geen harding, te snelle afkoeling kan scheuren of breken van het metaal tot gevolg hebben.
Na het harden, is het zogeheten ontlaten van het staal noodzakelijk, anders is het staal te bros. Door het ontlaten wordt het staal iets minder hard, maar het wordt er wel veel taaier door. Het ontlaten gaat als volgt:

1.Opnieuw verhitten tot een bepaalde temperatuur, afhankelijk van de gebruikte legering en gewenste hardheid ±180 - 650 graden C., en het staal daar vervolgens een bepaalde tijd op houden.
1.Wederom af laten koelen, meestal aan de lucht, tot kamertemperatuur.
Dit wordt meestal meerdere malen herhaald om rest-austeniet zoveel als mogelijk om te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Het zijn assen uit een versnellingsbak....
Dus het is daarbij wel noodzakelijk dat ze hun hardheid behouden, anders waren ze wel van ijzer geweest.

Verder ken ik geen bedrijf in de buurt dat met het harden van staal iets doet...

Maar begrijp ik het nu goed dat ik het door verwarmen weer hard kan maken?
Anders las ik me gewoon de onderdelen vast en breng ik het draarna naar de smid die met het even in de oven legt.

Andy :)
 
Je zal de as, die hoogst waarschijnlijk genitreerd is (= oppervlakteharding waarbij de kern taai blijft om torsie te weerstaan) eerst moeten ontlaten (= hardheid verwijderen), vervolgens oplassen met hardbaar materiaal en daarna weer laten nitreren bij een harderij. Of je as daarna door materiaalspanningsverlies en opnieuw spanning inbrengen nog recht is valt te betwijfelen.
Normaal wordt er bij nieuw vervaardiging van degelijke producten voor het harden een slijptoeslag meegegeven en worden de produkten na harding op de eindmaat geslepen en zijn dan ook recht. Kortom beter niet doen met versn.bak assen!

grtz,

Cees
 
Het oplassen van grijperbakken wordt met mangaanstalen electrodes gedaan. Dit is een staal soort die onder koude vervorming zelfhardend aan de oppervlakte is. Hier zijn treinrailsen ook van gemaakt.

grtz,

Cees
 
Wat wil je lassen dan ? als we dat weten kunnen we met je meedenken.
En hoe erg is het als het materiaal iets van z'n hardheid verliest ?

Vanuit het boekje materiaalkunde van de mts :)

Harden :

In het geval van staal wordt het materiaal opgewarmd tot in het austenietgebied, dat dan met een zodanig hoge snelheid wordt afgekoeld dat perlietvorming wordt onderdrukt, zodat het staal wordt omgezet in martensiet. De hardheid en de weerstand tegen slijtage worden hierdoor sterk verhoogd, daar de omzetting van kristalrooster door het in het staal aanwezige koolstof wordt belet. Stap voor stap werkt het productieproces als volgt:

Het werkstuk wordt gelijkmatig verhit tot het een KERSRODE (ongeveer 770 graden celsius) kleur heeft.
De kleur is een indicatie voor de fase/temperatuur waarin het materiaal zich bevindt, een handige indicatie voor de juiste temperatuur is het verlies van het magnetisme
Aansluitend afkoelen in koud water of olie.
Of er water of olie gebruikt moet worden, hangt af van de samenstelling van het af te koelen materiaal. Door de warmtegeleidingscoëfficiënt van de afkoelvloeistof kan het materiaal sneller of langzamer afkoelen. Te langzame afkoeling geeft geen harding, te snelle afkoeling kan scheuren of breken van het metaal tot gevolg hebben.
Na het harden, is het zogeheten ontlaten van het staal noodzakelijk, anders is het staal te bros. Door het ontlaten wordt het staal iets minder hard, maar het wordt er wel veel taaier door. Het ontlaten gaat als volgt:

1.Opnieuw verhitten tot een bepaalde temperatuur, afhankelijk van de gebruikte legering en gewenste hardheid ±180 - 650 graden C., en het staal daar vervolgens een bepaalde tijd op houden.
1.Wederom af laten koelen, meestal aan de lucht, tot kamertemperatuur.
Dit wordt meestal meerdere malen herhaald om rest-austeniet zoveel als mogelijk om te zetten.

Voorwaarde is dat het staal voldoende koolstof moet bevatten.
De afkoelsnelheid is er om de structuur te "bevriezen" , als dat te langzaam gaat dan kan de structuur zich weer naar de oorspronkelijke omzetten.
Het gaat om evenwichten, bij 20 gr celcius is de ene vorm stabiel en boven de 770 graden verlopend naar de andere vorm.

Het ontlaten is om de spanningen in het materiaal wat af te laten nemen. Immers door de fasetransformatie wijzigd de kristalvorm waarbij ook het volume iets veranderd, deze volumeverandering heeft niet tot gevolgd dat het werkstuk ook groter of kleiner wordt maar dat er vanuit de binnenkant naar buiten een druk of trek onstaat. Deze kan zo hoog worden ,vooral bij grote werkstukken, dat het materiaal spontaan gaat scheuren.

Het volumeverschil tussen de ene en andere vorm is ca. 1,3 % (wikipedia)
 
Hallo Iedereen,

Weet iemand of het mogelijk is om gehard staal te lassen?
Vandaag was ik bij een bedrijf en die zeiden tegen mij dat het eigenlijk niet mogelijk was, dat het staal dan kapot ging.
Maar is er misschien nog een alternatief?

Alvast bedankt,

Andy :)


het kan zeker wel en vroeger zelf ook gedaan, komt wel wat bij kijken zoals voorverwarmen en nagloeien. Het is niet mogelijk om zomaar er iets aan of op te lassen, dat breekt heel snel af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan