Geheel onverwacht toch mijn rijbewijs gehaald

Coyote 69

Rookie
23 jan 2023
14
28
Hoogvliet Rotterdam
Hallo allemaal,

Edwin hier, 54 jaar, wonend in Hoogvliet-Rotterdam

Vorig jaar ging mijn zwager met een paar vrienden een motortocht doen in Luxemburg. Hij vroeg aan mij ga je ook mee, dan huur je gewoon een MP3 of zoiets. Daar had ik wel oren naar, maar na wat uitzoekwerk kwam ik achter een paar dingen:
  • Het huren van een MP3 (of iets dergelijks) waarvoor je geen motorrijbewijs nodig hebt is duur. Waarschijnlijk omdat er veel ongelukken mee gebeuren en dus de verzekering onbetaalbaar is.
  • Misschien is rijden zonder enige vorm van ervaring op een 2/3 wieler is misschien niet het beste idee.
  • Mijn vrouw was het er sowieso niet mee eens. Ze vond het te gevaarlijk.
Mijn vrouw gaf aan: "Dan ga je toch gewoon je motorrijbewijs halen". Die zag ik dus niet aankomen. Zij wilde dat eigenlijk nooit, maar door het enthousiasme van mijn (schoon)familie die bijna allemaal motor rijden, en ik wilde dit al jaren, zag ze dat dit een discussie werd die zij niet ging winnen.

Dus vorig jaar (2022) in augustus mijn theorie examen aangevraagd en de de daarop volgende week succesvol afgerond, begin september meteen gaan lessen. 28 december had ik het felbegeerde pasje in mijn bezit.

Ik ben natuurlijk meteen in augustus gaan kijken wat ik wilde gaan rijden. 2e hands/nieuw en wat voor type motor. Al snel was ik er achter dat ik hem voornamelijk wil gaan gebruiken voor mijn vrije tijd. Toeren, dagjes weg e.d. Ik ben dus in de richting van Suzuki Vstrom en Kawasaki Versys gaan zoeken en in oktober heb ik een nieuwe Kawasaki Versys 650 Grand Tourer Smoked Gold besteld. Deze staat als het goed is nu op de boot richting Nederland en zou eind februari begin maart afgeleverd moeten worden.

Tijdens het lessen heb ik mijn laarzen, broek, jas helm en alle andere accesoires aangeschaft. Omdat ook mijn vrouw toch overstag is gegaan, ook voor haar een uitrusting gekocht zodat ze veilig achterop kan. Ik moet nog bluetooth headsets en een Quadlock of SP-connect steuntje aanschaffen, maar dat komt nog wel.

Inmiddels is het volgende uitje al gepland in mei: "een rondrit in Duitsland" Als standplaats het Wuppertal en vandaaruit een aantal dagen toeren. Uiteraard zal ik eerst wat ervaring opdoen in Nederland. Hopelijk heb ik voordat we weggaan al een paar 1000 kilometer achter mijn kiezen.

Nu is het dus wachten op de Versys en op dit forum mij laten informeren over dingen waar ik vragen over heb. Dat gaat wel lukken heb ik al gezien. Natuurlijk ook naar de Motorbeurs eind februari. Nu ik er over nadenk wil ik ook nog gehoorbescherming gaan regelen. Genoeg om handen dus.

Gr. Coyote 69
 
Welkom op M-F Edwin! *O*

Mijn vrouw gaf aan: "Dan ga je toch gewoon je motorrijbewijs halen".

Beter kan je het niet krijgen :Y

Omdat ook mijn vrouw toch overstag is gegaan, ook voor haar een uitrusting gekocht zodat ze veilig achterop kan. Ik moet nog bluetooth headsets en een Quadlock of SP-connect steuntje aanschaffen, maar dat komt nog wel.

Nog even en ze gaat zelf ook voor het mooiste rijbewijs :t
 
Omdat ook mijn vrouw toch overstag is gegaan, ook voor haar een uitrusting gekocht zodat ze veilig achterop kan
Rij eerst even tijdje alleen op de motor, zodat je je motor goed leert kenne. En instrueer vervolgens je vrouw heel goed wat ze wel en vooral niet moet doen als ze achterop zit (niet tegenhangem, stil zitten,.....)
 
Rij eerst even tijdje alleen op de motor, zodat je je motor goed leert kenne. En instrueer vervolgens je vrouw heel goed wat ze wel en vooral niet moet doen als ze achterop zit (niet tegenhangem, stil zitten,.....)
Ik ga inderdaad de eerste paar 1000 kilometers lekker alleen rijden. Daarna mag ze achterop. Ze is het overigens wel gewend. Op de bromscooter zat ze ook altijd achterop.

Tijdens mijn lessen heb ik haar een keertje meegenomen. En opperde (als geintje) aan mijn instructeur om voor haar ook een proefles te regelen. Maar gezien de vluchtreactie denk ik niet dat zij daar brood in ziet. :P
 
Hai Edwin!

Welkom op het forum, veel leesplezier alvast!

Beter laat dan nooit, op je 54e je motorrijbewijs halen is geen schande hoor. Ik heb 'm zelf sinds afgelopen september, op mijn 55e 😁.

Mijn vrouw (51) probeer ik ook op de motor te krijgen maar ze houdt het vooralsnog op haar snorscooter die binnenkort opgevoerd wordt naar bromscooter. Óók leuk 🤣


Ben benieuwd naar de foto's van je nieuwe aanwinst, dus we wachten in spanning af 🏍️😁.
 
Zaterdag a.s. mijn Versys ophalen. Afgelopen weekeinde binnengekomen, maar moest nog even het e.e.a. aan sloten e.d. bestellen. Wel al even gaan kijken natuurlijk!!

IMG-20230217-WA0010.jpg

IMG-20230217-WA0011.jpg

IMG-20230217-WA0008.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan