Gehoorbescherming en snelheid

Geluidsdruk in dB(A) versus veilige dagelijkse verblijfsduur (zonder bescherming!)
80 dB(A) 8 uur
83 4 uur
86 2 uur
89 1 uur
92 1/2 uur
95 1/4 uur
98 7,5 min
101 3,75 min      
(Bron: AI-Blad 4, versie 2003)

Waarbij 140 dB(A) de pijngrens is van het menselijk oor. Laagvliegende straaljager. Otoplastieken die op maat zijn gemaakt en met het juiste filter goed passend zitten op het oor kunnen geluid dempen tot 25 dB(A).

Het geluid wat vrijkomt bij 250 km/u op de motor achter je ruitje in je helm zal denk ik rond de 100 dB(A) zitten. Moet het eigenlijk een keer gaan meten, maar hoe :?

In ieder geval kun je met goede gehoorbeschermers aardig wat hebben. Bij twijfel kun je gewoon ff de motor aan de kant zetten en een pauze houden. De oorcellen kunnen op dit moment dan zichzelf herstellen voordat deze helemaal afgebroken worden. Eenmaal afgebroken komen er ook geen nieuwe en heb je blijvend gehoorverlies.
 
zal vast, waarom wil je dat weten
:^

Na een tijdje merk je er niets meer van.. :o

En we hebben nog niet genoeg topics: "Gehoorbeschadiging: ernstig?" "Geluidshinder tijdens rijden" "Suizende oren na rijden" "Rare geluiden na rijden?" "Motorrijden schadelijk?!?" :Z
 
WINDRUIS MOTORRIJDERS
Snelheid 80 km/u 90 dB(A)
Snelheid 100 km/u 94 dB(A)
Snelheid 120 km/u 98 dB(A)
Snelheid 140 km/u 102 dB(A)

Staat ook in diverse topics. Dus ik denk dat je bij 250 echt wel wat meer herrie aan je kop hebt :?
 
WINDRUIS MOTORRIJDERS
Snelheid 80 km/u 90 dB(A)
Snelheid 100 km/u 94 dB(A)
Snelheid 120 km/u 98 dB(A)
Snelheid 140 km/u 102 dB(A)

Staat ook in diverse topics. Dus ik denk dat je bij 250 echt wel wat meer herrie aan je kop hebt :?

Ja dat klopt dan wel. Ik gokte maar wat.
Maar bij bovenstaand tabel hebben ze niet snelheden daarboven nog ?
 
Vergeet niet dat de geluidsdruk per helm verschilt.

Mijn shoei xr800 is veel stiller dan mijn arai condor.
 
Heb even snel ge-googled voor deze lijst. heb nog geen hogere snelheden kunnen vinden. Maar ik denk dat het daarbij ook steeds meer gaat uitmaken met wat voor aerodynamica gaat rijden (motor/helm)

Dus nog geen hogere snelheden gevonden (ben zelf ook wel benieuwd) al ga ik natuurlijk nooit harder dan 140 O-) O-) O-)

;)
 
Zijn er snelheden waarbij zelfs gehoorbescherming niet meer afdoende werkt?

wat zeggie ????

ZIJN ER SNELHEDEN WAARBIJ ZELFS GEHOORBESCHERMING NIET MEER AFDOENDE WERKT?

ooooooo zeg dat dan,je hoeft niet zo te schreuwe hoor,ik ben niet doof!!!!




:+
 
Zijn er snelheden waarbij zelfs gehoorbescherming niet meer afdoende werkt?

wat zeggie ????

ZIJN ER SNELHEDEN WAARBIJ ZELFS GEHOORBESCHERMING NIET MEER AFDOENDE WERKT?

ooooooo zeg dat dan,je hoeft niet zo te schreuwe hoor,ik ben niet doof!!!!




:+

Ongetwijfeld, oordoppen dempen ook niet eeuwig en bij iedere geluidsdruk.
Daarom hebben ze ook verschillende filters.
 
WINDRUIS MOTORRIJDERS
Snelheid 80 km/u 90 dB(A)
Snelheid 100 km/u 94 dB(A)
Snelheid 120 km/u 98 dB(A)
Snelheid 140 km/u 102 dB(A)

Staat ook in diverse topics. Dus ik denk dat je bij 250 echt wel wat meer herrie aan je kop hebt :?

dus dit rijtje doorzetten betekent bij 240km/h een geluid van 122 db

das hard :o
 
Je geeft het antwoord zelf al... iedere 3dB is een verdubbeling van het geluid.
Dus 30dB is echt niet weinig. Het is een logaritmische schaal (zeg je toch zo geloof ik?).

Hmmzz toch lastiger uit te leggen dan gedacht.
30dB / 3 = 10 dus je mag de sterkte van het geluid 10 x halveren.
(de helft van de helft van de helft van de helft enz.... ;) )

Correct me if I'm wrong..
 
3dB is inderdaad een verdubbeling van de geluidsdruk. Maar de mens ervaart 10dB meer als een verdubbeling (dit is dus ruim 8 keer zoveel geluidsdruk).
 
scissors.gif

Eenmaal afgebroken komen er ook geen nieuwe en heb je blijvend gehoorverlies.

Te laat dus... de laatste tijd gebeurt het steeds vaker dat ik mijn GSM niet hoor overgaan, loopt de wekker wat langer af dan vroeger voordat ik 'm hoor, vraagt mijn vriendin vaker "luister je wel?" terwijl ik haar helemaal niet gehoord had.... :(


edit: correcte grammatica toegepast!
 
dit staat in mijn theorieboek,
snelheid windruis tijsduur waarboven gehoorbeschadiging optreedt
100 km/h 94 dB 15 minuten
120 km/h 98 dB 7 minuten
140 km/h 102 dB 3 minuten

ik vind dat je best snel gehoorbeschadiging optreedt
 
De vraag is natuurlijk niet: bij hoeveel DB wordt je doof (das op te zoeken)
Maar waneer zit je aan die grens.

Op mijn naked-bike wordt ik zonder bescherming en een beetje wind bij 80 al ramgek.

(helemaal nu ik de DB-killer eruit heb gesloopt :P )
 
De vraag is natuurlijk niet: bij hoeveel DB wordt je doof (das op te zoeken)
Maar waneer zit je aan die grens.

Op mijn naked-bike wordt ik zonder bescherming en een beetje wind bij 80 al ramgek.

(helemaal nu ik de DB-killer eruit heb gesloopt :P )

Eén ding weet ik héél zeker: boven de xx Km/h hoor je je uitlaat echt niet meer boven de win uit.

MAzzel,

Roland
 
Eén ding weet ik héél zeker: boven de xx Km/h hoor je je uitlaat echt niet meer boven de win uit.

MAzzel,

Roland


Haha, bij mij dus wel :)
komt misschien ook omdat ie niet harder gaat dan 180 B|

Maar goed, wind is iid het grootste probleem..... als je boven de 100 komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan