Gehoorbescherming op een motor met grote ruit etc

Bij mij piept er ook heel wat, al de nodige jaren en ik ben nog niet eens zo oud...
Ik heb zo goed als altijd gereden met doppen, het komt bij mij dan ook van geweerschoten. Maar omdat ik de piep nu nog wel kan negeren doe ik zeker de doppen in als ik ga rijden. Enkel even boodschappen doen 5km verderop doe ik zonder maar alleen omdat ik dat kleine stukje wel gebukt wil zitten achter de badkuip.

Net als bijna iedereen hier raad ik het iedereen af zonder te rijden. Net als bij een aantal anderen heb ik zonder tot 60 km/h niet zoveel last, harder is bijna niet te doen.
 
Ik ben het op alle manieren met jullie eens maar na 60 jaar met boorhamers, op scheepswerven, tussen geweervuur en in industriele automatisering te hebben gezeten heb ik nog een behoorlijk gehoor, uiteraard met de bijkomende ouderdomsdoofheid die de hoge tonen een beetje onderdrukt. Geen gesuis en gepiep in het dagelijkse leven. Misschien heb ik mazzel. Ik ga ook niemand afraden om doppies te dragen en mijn zoon heb ik het verplicht. Alleen maar goed. Maar ik hoef ze niet

Laat dat misschien maar weg je hebt mazzel.
Dat is geen garantie dat je het niet kunt krijgen.

Ik ben 58 en heb het nu precies een jaar, tinnitus.
Korte samenvatting: een hel

Ik werd vorig jaar april 's nachts wakker van een fluittoon en die is dus niet meer weggegaan. De eerste drie maanden waren echt ellende eerste klas.
Nu is het na een jaar nog steeds niet fijn en het heeft een behoorlijke impact gehad op mijn persoonlijke leven.
Je moet er mee leren omgaan, werken enz gaat nu, alleen zijn stiltes nog steeds na een jaar behoorlijk vervelend. Er aan herinnerd worden is ook lastig, dit topic zorgt weer dat ik hem duidelijk hoor.

Ik heb een toon van rond de 2900 Hz rond de 73db (dat is net boven een normaal gesprek) links en rechts wat minder.
Ik zou zeggen zet eens een toon app op je telefoon stel die toon in en maak hem net zo hard dat hij boven een gesprek uitkomt.
Laat hem dan maar naast je liggen, mijn vrouw en kinderen wilden na 2 minuten de telefoon al door het raam naar buiten gooien.

Dan kun je een kleine voorstelling maken wat ik heb en ik kan het dus nooit meer uitzetten.....
Het is er gewoon altijd, nooit meer stil. Juist het idee van altijd is zeer deprimerend. Ik gun het niemand maar dan ook niemand.

De andere ellende is dat je het sowieso kunt krijgen er zijn tig oorzaken voor, maar het verband tussen tinnitus en gehoorschade is iig aangetoond, dus waarom zou je risico willen nemen?
 
Laat dat misschien maar weg je hebt mazzel.
Dat is geen garantie dat je het niet kunt krijgen.

Ik ben 58 en heb het nu precies een jaar, tinnitus.
Korte samenvatting: een hel

Ik werd vorig jaar april 's nachts wakker van een fluittoon en die is dus niet meer weggegaan. De eerste drie maanden waren echt ellende eerste klas.
Nu is het na een jaar nog steeds niet fijn en het heeft een behoorlijke impact gehad op mijn persoonlijke leven.
Je moet er mee leren omgaan, werken enz gaat nu, alleen zijn stiltes nog steeds na een jaar behoorlijk vervelend. Er aan herinnerd worden is ook lastig, dit topic zorgt weer dat ik hem duidelijk hoor.

Ik heb een toon van rond de 2900 Hz rond de 73db (dat is net boven een normaal gesprek) links en rechts wat minder.
Ik zou zeggen zet eens een toon app op je telefoon stel die toon in en maak hem net zo hard dat hij boven een gesprek uitkomt.
Laat hem dan maar naast je liggen, mijn vrouw en kinderen wilden na 2 minuten de telefoon al door het raam naar buiten gooien.

Dan kun je een kleine voorstelling maken wat ik heb en ik kan het dus nooit meer uitzetten.....
Het is er gewoon altijd, nooit meer stil. Juist het idee van altijd is zeer deprimerend. Ik gun het niemand maar dan ook niemand.

De andere ellende is dat je het sowieso kunt krijgen er zijn tig oorzaken voor, maar het verband tussen tinnitus en gehoorschade is iig aangetoond, dus waarom zou je risico willen nemen?
Mijn ruis (als een FM radio die naast de zender staat) vooral links is dynamisch: achtergrond geluid overstemd nooit, hoe meer herrie, hoe harder de ruis. Een echte oorzaak kan ik niet aanwijzen, machine kamer doofheid ligt voor de hand. Het begon vrij plotseling als een piepje of ruisje zoals wel vaker dat wel over zou gaan, dit keer is het na 15 jaar nog niet over.
Oordoppen doe ik op de motor in bij lange afstanden op de snelweg, maar de kuip en ruit van de RT zorgen wel voor rust, laat dat dus niet maatgevend zijn voor andere motoren!
 
Laat dat misschien maar weg je hebt mazzel.
Dat is geen garantie dat je het niet kunt krijgen.

Ik ben 58 en heb het nu precies een jaar, tinnitus.
Korte samenvatting: een hel

Ik werd vorig jaar april 's nachts wakker van een fluittoon en die is dus niet meer weggegaan. De eerste drie maanden waren echt ellende eerste klas.
Nu is het na een jaar nog steeds niet fijn en het heeft een behoorlijke impact gehad op mijn persoonlijke leven.
Je moet er mee leren omgaan, werken enz gaat nu, alleen zijn stiltes nog steeds na een jaar behoorlijk vervelend. Er aan herinnerd worden is ook lastig, dit topic zorgt weer dat ik hem duidelijk hoor.

Ik heb een toon van rond de 2900 Hz rond de 73db (dat is net boven een normaal gesprek) links en rechts wat minder.
Ik zou zeggen zet eens een toon app op je telefoon stel die toon in en maak hem net zo hard dat hij boven een gesprek uitkomt.
Laat hem dan maar naast je liggen, mijn vrouw en kinderen wilden na 2 minuten de telefoon al door het raam naar buiten gooien.

Dan kun je een kleine voorstelling maken wat ik heb en ik kan het dus nooit meer uitzetten.....
Het is er gewoon altijd, nooit meer stil. Juist het idee van altijd is zeer deprimerend. Ik gun het niemand maar dan ook niemand.

De andere ellende is dat je het sowieso kunt krijgen er zijn tig oorzaken voor, maar het verband tussen tinnitus en gehoorschade is iig aangetoond, dus waarom zou je risico willen nemen?
Wat ontzettend ellendig voor je.
Heb je enig idee wat de oorzaak is? Reed jij ook altijd zonder doppen?
 
Is het nu wel of niet noodzakelijk op dit soort motoren gehoorbescherming te dragen?
De politie (die dagelijks meerdere uren op de motor zitten) draagt bij mijn weten ook geen gehoorbescherming.

Bij de politie is het nu een hot item. De politie wilde hier eerst niet zoveel mee doen maar de vakbonden zijn er nu druk mee: Gehoorschade - ACP | Politievakbond ACP

Alle agenten krijgen otoplastieken aangemeten en de vrijwilligheid van dragen is veranderd in een draagplicht. De meeste agenten zitten maar af en toe op de motor maar met name de motorrijders die veel rijden blijken door de jaren al behoorlijke schade te hebben opgelopen.
Wel is het zo met tinnitus dat de ene daar gevoeliger voor is dan de ander. De een heeft er na jaren rijden geen last van terwijl de ander er al vrij snel last van heeft. Wel krijgt iedereen gehoorschade als je langdurig 80 db of meer om je heen krijgt.
 
ben nu 60, heb denk ik mazzel gehad, rijd bijna mijn hele leven met het vizier open of op een kier, en altijd zonder doppen..
Op het werk is gehoorbescherming verplicht maar daar word ik gek van, dus heb altijd een koordje van de doppen naar mijn haarnetje en oren lopen zodat het lijkt of ik ze in heb...
Ik kan er niet tegen
 
Ik heb ook al verschillende jaren een permanente pieptoon in de oortjes.
Wat kan helpen , het gepiep blijft maar als er op de achtergrond muziek is dan overklast de muziek het gepiep.
Dat is ook zowat de reden dat ik in 2016 mijn DL 1000 ( 1e generatie met vaste ruit ) heb verkocht en een Pan 1300 heb gekocht met een ruit gelijk een badkuip.
De ruit in de hoogste stand en met dezelfde helm een HJC RAPHA is het erg stil maar ik gebruik nog steeds mijn otoplastieken.
Ik heb zelfs een Schuberth S2 en geloof het of niet die is rumoeriger dan mijn HJC.
Gehoorbescherming is eigenlijk een must maar iedereen doet wat hij goed vindt.
 
Wat ontzettend ellendig voor je.
Heb je enig idee wat de oorzaak is? Reed jij ook altijd zonder doppen?

De echte oorzaak is altijd koffiedik kijken.
Wel heb ik flinke gehoorschade inderdaad, dat is zeer goed aantoonbaar door verlies aan hoge tonen. (De aanwijzing voor gehoorschade, deze verdwijnen het eerst) boven de 6000 Hz gaat het snel naar beneden en na 8000 Hz is het over. Dus dat is best flinke schade.
Je merkt het niet, je past je aan aan wat je hoort. Na de eerste echte meting schrik je wel even wat je kwijt bent.

Ik rij 40 jaar motor en de eerste jaren uiteraard zonder doppen, daar hoorde (...) je niemand over in mijn tijd. Nolan helmpje op, die zat te schudden op je hoofd terwijl je plat op de tank over de 200 ging. Tja dan heb je wel 130 db te pakken.
Maar ok ook de concerten van Normaal hakten er in ;) lekker fluiten 's avonds in bed, maar dat was meestal de volgende dag weg en nog geen lampje branden.
En elk weekend naar de Disco uiteraard :)

Pas later gaan rijden met gehoorbescherming en nu rijd ik met aangemeten pluggerz. Ik probeer iig te voorkomen dat het nog erger wordt.

Maar dan nog zegt het niet veel, het is erg persoonlijk. Ik kreeg een buitenooronsteking en toen kreeg ik ineens de fluittoon. De onsteking is allang weg, maar de toon is blijkbaar blijvend :(
Echter is het volgens de KNO arts toeval, hij is er zeker van dat het twee problemen waren en de fluittoon en de onsteking niets met elkaar te maken hebben. Ik denk het ook, omdat ik rechts ook een toon heb, zij het zachter.

Maar ok, mijn vader is 92 en echt doof, al vanaf zijn twintigste na veel geschoten hebben in Militaire dienst, nu hoort hij echt bijna niets meer. Maar we hebben het er natuurlijk wel over, bij hem is het helemaal stil, geen enkele toon hoorbaar.
En een vriendin is jonger en die heeft het nu ook na een antibiotica behandeling voor een ooronsteking. Kortom je kunt het zomaar krijgen en ook bij gehoorschade hoeft het niet te komen.
Daarnaast hoort de ene een constante toon ( ik ook 2815 Hz om precies te zijn) en andere reeksen tonen, ruizen en ik ken iemand die constant het geluid van krassend metaal hoort (ja het kan altijd erger moet je maar denken)

Triest voorbeeld:

Wetenschappelijk onderzoek heeft wel aangetoond dat de kans bij gehoorschade echt veel, veel groter is. Dus neem het risico niet.

Je moet er mee leren omgaan, dus accepteren en wennen. Dat hoor ik van iedere arts en ze hebben gelijk natuurlijk.
Maar neem van mij aan dat dat even niet meevalt.
Het gaat nu wel en ik kan er redelijk mee omgaan, het gaat steeds beter maar ik ben er nu al een jaar mee bezig.

Vooral het idee nooit meer stil (ik vond het altijd heerlijk met de hond het bos in, lekker stil en vogels fluiten) dat is voor altijd weg. En dat is slikken en accepteren.

Dat is even wennen, maar zoals ik al zei er zijn er velen die het slechter hebben dus klagen doen we maar niet.

Wel waarschuwen naar anderen, dan maar voor gehoorbrigade uitgemaakt worden. Ik wilde dat iemand mij gewaarschuwd had toen ik 18 was.
(of ik toen had geluisterd laten we dan maar in het midden ;)) maar in deze tijd is gehoorschade niet nodig, genoeg info te vinden!
 
Dat is even wennen, maar zoals ik al zei er zijn er velen die het slechter hebben dus klagen doen we maar niet.
Niet om jou aan te vallen, ik sta er ook ongeveer zo in, maar dit kun je niet aan anderen adviseren. Net als met emotionele gebeurtenissen. Jij schrijft het natuurlijk vanuit je ervaring en niet als advies en daar is niets mis mee.

Iemand die zijn grootouder verliest heeft hiervan verdriet. Dit verdriet is het ergste wat hem tot nu toe overkomen is en hij zal dit dan ook een 10 uit 10 geven. Je kunt niet tegen deze persoon zeggen, ach het valt mee want dinges heeft net zijn kind verloren. Pas als de eerste iemand iets overkomt wat hij erger vind dan het eerste verlies kan hij zeggen dat dit eerste verlies voor hem niet zo erg was.
Ik zeg dit omdat deze poging iemand te helpen vaak averechts werkt. Zie ook in dat artikel wat je linkt.
Joan wil men op het hart drukken dat tinnitus niet slechts een piepje in je oor is dat na een nacht goed slapen verdwijnt. “Haar (onzichtbare) lijdensweg zorgde voor onbegrip. Ik hoor het mensen nog zeggen: ‘Ik heb ook wel eens een piep in mijn oren maar dat gaat wel weer over’. ‘Nee, bij Gaby gaat dat dus niét meer over’, legde ik dan uit.”
Joe goedbedoeld dat zinnetje ik is voor de verzender ervan, voor de ontvanger doet dit soms erg veel pijn.

Nu is mijn voorbeeld meer eentje over depressie maar met de piep in de oren is het ook van toepassing, er zijn mensen met een piep minder luid dan de mijne welke er erg hinder van hebben terwijl ik nergens last van heb. Dat maakt mij niet stoer en hun niet een watje, dat maakt dat we verschillend zijn en dingen verschillend beleven.
 
Zonder oordoppen rijden snap ik echt niet. Recent moest ik even snel mijn motor verplaatsen. Denk dat ik halve kilometer heb gereden zonder mijn oordoppen met helm op. Ik werd er al gek van....
 
Heb een hoge ruit, ook vaak gehad, maar niet altijd.
Maar nog nooit zonder oordopjes gereden.
En dat al.......ruim 40 jaar.
( al hadden we vroeger soort dempertjes in de oren)
 
Niet om jou aan te vallen, ik sta er ook ongeveer zo in, maar dit kun je niet aan anderen adviseren. Net als met emotionele gebeurtenissen. Jij schrijft het natuurlijk vanuit je ervaring en niet als advies en daar is niets mis mee.
..

Klopt het is geen advies, het is het zeer dunne lijntje wat ikzelf probeer vast te houden.
Ik heb het daar zelf al lastig genoeg mee.

De impact van tinnitus is in ieder geval veel heftiger dan ik ooit zelf had kunnen voorstellen. (zal ook afhankelijk van de sterkte en soort toon zijn)
Volgens mijn vrouw ben ik nog steeds veel minder vrolijk dan voor de tinnitus, dat zegt al genoeg denk ik zo.

Wanneer je het niet hebt is het gewoon niet goed voor te stellen.

En voor iedereen is het anders, alles geprobeerd uiteraard.
Speciale gehoorapparaten, met eerst extra sterkte op het tinnitus gebied.
Daarna zachter op het tinnitus gebied
Maskeer geluiden enz enz. Alles gehad.
(ik had wel een goede audicien die mij van alles zonder kosten liet proberen)

Niets helpt in ieder geval, in mijn geval is het accepteren en proberen door te gaan. (mijn audicien had mij al gewaarschuwd dat de resultaten bijna bij iedereen tegenvallen, maar voor je eigen acceptatie ga je er toch doorheen, je zult maar bij de 2% horen waarbij het wel helpt)
Maskeren helpt slecht, ja het werkt, maar daarna hindert het meer en je kunt nu eenmaal niet altijd maskeren.

Ik luister er nu soms gewoon even naar de toon en denk (probeer iig) ha lekker rustgevend toontje :X (en ja dat is heel lastig)
Lijkt in ieder geval bij mij meer rust te geven. Maar een ieder zal zijn eigen weg daarin moeten zoeken.

Tijd en acceptatie lijkt zoals meestal het beste, het gaat na een jaar echt een stuk beter iig met mij.
 
Tijd en acceptatie lijkt zoals meestal het beste, het gaat na een jaar echt een stuk beter iig met mij.

Het eerste jaar werd ik er helemaal gek van, daarna ging het langzaamaan beter. Nu zijn er zijn periodes dat ik er weinig tot geen last van heb, en dan zijn er weer periodes dat het heel veel erger en aanweziger is. Het patroon dat ik zie is dat het tijdens het hooikoortsseizoen op z'n ergste is. Met name wanneer de buis van Eustacius vol en geblokkeerd voelt, echter is deze volgens de KNO arts helemaal vrij en kan het daar niet aan liggen. Vreemd is wel dat de neusspray enorm verlicht en wanneer ik slik het aanvoelt alsof er wat 'leeg loopt'.


Tijdens een zoektocht om aan iemand uit te leggen wat ik hoor kwam ik een tijdje terug deze filmpjes tegen. (mijn geluidje is vergelijkbaar met de 5Hz impuls wave)


Maar wat schrok ik van deze voorbeelden, met name dat kloppende geluid!
 
Maar wat schrok ik van deze voorbeelden, met name dat kloppende geluid!
Mijn piepje lijkt nog het meest op die op 1:45. Maar ik hoor dat het nog veel erger kan, heftig!
Gelukkig is die van mij nog niet erger dan een beetje irritant. Al denk ik erover om dit topic maar uit mijn lijstje te gooien; hoe meer je er over gaat lezen, hoe nadrukkelijker het aanwezig is.
 
Nog ff my 2 cents in deze; ik rijd +/- 35 jaar motor en wilde nooit aan die Bullshit van oordopjes geloven.
Tot ik een poltierapport las over gehoorschade bij politiebeambten, daar schrok ik toch wel van; (is een tijd geleden, en exact weet ik het niet meer, maar bij 60 km/uur in 30 minuten bleek er al een BLIJVENDE gehoorschade te ontstaan...en dat met de politie helmen (shubert dacht ik) en vette kuip, sindsdien heb ik mij oordoppen laten aanmeten en als ik ze even niet heb, door omstandigheden, koop ik die goedkopere dopjes (die ook beter zijn geworden sinds tig jaar terug).
Over het algemeen ben ik zeer sceptisch over welk rapport dan ook, maar dit betrof een rapport binnen het politie-apparaat, puur beroepstechnisch dus.
 
Nog maar een verhaal ter waarschuwing: Heb ergens in m'n leven tinnitus opgelopen. Kan uit ervaring vertellen dat de constante harde piep soms echt levensbepalend (in negatieve zin uiteraard) kan zijn. Heb het al sinds ca m'n 30e, het vooruitzicht dat ik die piep de rest van m'n leven hou is niet bepaald prettig te noemen. Die continue piep in je oren wens je je ergste vijand niet toe.

Hoe zwaarder de gehoorbescherming / oordoppen op de motor hoe beter wat mij betreft. Met wat voor motor, helm of kuipruit etc dan ook.
IK heb zelf ook al een jaar of 30 vrij heftige tinitis, niet gewoon wat suizen maar één of soms meer fluittonen. Zorgt er o.a. voor dat ik slecht in slaap val maar ook niet langdurig diep kan slapen. Ook mensen verstaan is er soms lastig door en het is bij mijn dus bijna altijd zo hard dat ik het boven de radio uit hoor.
Heb een 1200RT en merk wel die turbulentie bij de helm , maar heb ook wat ritjes op een Deauville gemaakt daar was het voor mij pas echt heftig.
Grappig is dat ik met de helmset van sena veel gemakkelijker versta dan bij een normaal gesprek en ik merk ook dat ik deze best wel zacht kan zetten/
Ik heb nu wel plugjes van Alpine gekocht en ga die proberen. Het gaat het niet verhelpen, maar voorkomt dat het erger wordt. HAd alleen niet het idee dat het geruis op de motor zo sterk was.
Waar ik mijn tinitis mee heb opgelopen weet ik niet. Gene pop concerten of keiharde muziek. Geen grote machines met veel herrie. Misschien wel met wat verbouw werk, maar bij alle machinale zaken draag ik al zeker 20 jaar bescherming.
 
Laat dat misschien maar weg je hebt mazzel.
Dat is geen garantie dat je het niet kunt krijgen.

Ik ben 58 en heb het nu precies een jaar, tinnitus.
Korte samenvatting: een hel

Ik werd vorig jaar april 's nachts wakker van een fluittoon en die is dus niet meer weggegaan. De eerste drie maanden waren echt ellende eerste klas.
Nu is het na een jaar nog steeds niet fijn en het heeft een behoorlijke impact gehad op mijn persoonlijke leven.
Je moet er mee leren omgaan, werken enz gaat nu, alleen zijn stiltes nog steeds na een jaar behoorlijk vervelend. Er aan herinnerd worden is ook lastig, dit topic zorgt weer dat ik hem duidelijk hoor.

Ik heb een toon van rond de 2900 Hz rond de 73db (dat is net boven een normaal gesprek) links en rechts wat minder.
Ik zou zeggen zet eens een toon app op je telefoon stel die toon in en maak hem net zo hard dat hij boven een gesprek uitkomt.
Laat hem dan maar naast je liggen, mijn vrouw en kinderen wilden na 2 minuten de telefoon al door het raam naar buiten gooien.

Dan kun je een kleine voorstelling maken wat ik heb en ik kan het dus nooit meer uitzetten.....
Het is er gewoon altijd, nooit meer stil. Juist het idee van altijd is zeer deprimerend. Ik gun het niemand maar dan ook niemand.

De andere ellende is dat je het sowieso kunt krijgen er zijn tig oorzaken voor, maar het verband tussen tinnitus en gehoorschade is iig aangetoond, dus waarom zou je risico willen nemen?
Zeer herkenbaar bij mij is de toon nog wat lager in frequentie en dus nog wat duidelijker in de spraakband.
 
Hmmm...ik reed op de R1100RT altijd zonder doppen, als het ruitje goed staat hoor je namelijk niets van de wind.
Na de verhalen hier ga ik dat nooit meer doen. Toch het risico eigenlijk niet waard.
 
Ik rij op mijn 1150RT altijd met de ruit omhoog en ik heb oordoppen in (standaard Alpine). Op een gegeven moment ben je daar zo aan gewend dat als je ze een keer vergeet in te doen het lijkt alsof de motor zelf een oorverdovend geluid maakt, laat staan de rijwind _O-
Maar goed geen zin in een gehoorbeschadiging, dus gewoon oordoppen in
 
Oorcheck gehoortest

Hier kun je gehoor testen, wat mij niet echt geruststelt is dat ik "niet goed" scoor..
Ik dus ook niet. Deze test geeft wel een score en vraagt geen email adres. Wel alleen in engels, duits, frans, italiaans, etc . 12 testjes van elk 3 getallen van 0-9, die je moet intoetsen. Ik heb ook tinnitus en kom aan 72-82% (een paar keer gedaan). Vraagteken aanklikken voor de getallen die je niet verstaat. De test is de 5de stap, de 3de stap is oefenen

 
draag zowel op het werk ls op de motor gehoor bescherming ....ALTIJD

en dan stoort het ook niet omdat je er aan gewend bent
 
Terug
Bovenaan Onderaan