Gehoorbescherming over het oor (‘oorkleppen’)

thomas640

MF'er
Donateur
23 mrt 2022
58
51
Door dopjes (in het oor) krijg ik dat mijn oren gaan ontsteken. Weet er iemand of er gehoorbescherming bestaat die je over het oor kunt dragen (en nog een beetje onder een helm past) ?
 
Geen idee, maar hoezo gaan je oren ontsteken van oordopjes? Reinig je de dopjes wel goed na en voor gebruik?
 

Wist niet eens dat het bestond. Je kan natuurlijk ook zelf naar de bouwmarkt gaan; een koptelefoon model hoorbescherming slopen en zelf gaan knutselen. Zolang je maar niet in de helm gaat boren en het past.. dan lijkt het me geen probleem?
 
@Chris ofc dit zocht ik. Super bedankt!
@SadBunny ja, ik reinig de dopjes na gebruik met bijgeleverde desinfectiespray. Het punt is eerder dat de huidlaag steeds beschadigd wordt, waardoor de boel gaat ontsteken.
 
Deze dingen komen wel uit Amerika (de helmen zelf op die site) Dus no clue hoe dat zit met Europese goedkeuringen etc. Moet je even nakijken.
 
Goedkeuringen geloof ik wel. Er staat een grafiekje met meetresultaten op de voorpagina. Rond de 100KM/h ben je nog goed beschermd, maar als je rond de 160 rijdt, dan kom je al snel in de gevarenzone. Ik ben toch wel iemand die op de snelweg rond de 140/150 rijdt, dus misschien nog even verder kijken.

chart-with-pnc-earmuffs-only-2.webp
 
Door dopjes (in het oor) krijg ik dat mijn oren gaan ontsteken. Weet er iemand of er gehoorbescherming bestaat die je over het oor kunt dragen (en nog een beetje onder een helm past) ?
Welke dopjes gebruik je dan?

Misschien dit eens proberen, voor de prijs hoef je het niet te laten.
Zal niet zo goed zijn als inwendige doppen maar zal vast een paar db schelen lijkt me.

 
Laatst bewerkt:
Het gaat niet om de prijs, het gaat erom dat die dingen genoeg dempen als ik op de snelweg rijd. Ik heb nog liever ontstoken oren dan tinnitus ;-)
 
ik krijg na een paar dagen met schuimpjes ook last van irritatie. Ik rij voor lange afstand / snelheid met schuimpjes, en voor de rest met Bose QC20 ANC (niet meer te koop..). De bose heeft een siliconen afdichting tegen de gehoorgang, niet erin. Beste oplossing voor mij maar ook niet makkelijk met de kabels
Quiet Ride (lijkt éénmans bedrifje) heeft geprobeerd om dit met ANC te maken via Kickstarter. Standaard geven ze volgens het grafiekje maar 10 db, dat is echt weinig. 13 personen waren geïnteresseerd (ik niet), was dan ook niet erg best geïntegreerd. Het grootste probleem lijkt mij dat je "over the ear" muffs niet in je helm krijgt zonder serieus wat hardschuim te verwijden. En uitzoeken precies waar is ook verre van makkelijk.En de kinband zit waarschijnlijk in de weg.Lang geleden heeft iemand op ADVRider het geprobeerd in een oude helm, en resultaat dat ik me herinner was vooral onaangenaam warme oren.
"On ears" met ANC zou kunnen maar dat dicht weer niet best af

 
Vraag me wel af in hoeverre "noise cancelling" werkt om je oren te beschermen.
Het maakt immers geluid om het andere geluid 1:1 te "neutraliseren" toch? Dus als dit heel veel DB's zijn dan blaast hij evenveel DB"s in je oor van het ander soort geluid? Of hoe moet ik dit zien.
 
Of hoe moet ik dit zien.
Je trommelvliezen nemen dat niet waar, wat het doet is dezelfde frequenties "out of phase" terugspelen waardoor je trommelvliezen in principe niks meer waarnemen dan een klein hisje.

Dus actieve noise cancelling vermindert daadwerkelijk het aantal decibel blootstelling die je trommelvliezen raken.

Maar, plotselinge harde geluiden en dergelijke komen wel door dus het is niet zo dat je een vlakke x aantal decibel vermindering hebt ter alle tijden.
 
goede informatie en uitleg hier:

ter vergelijking, Shure €215 (één van de beste passieve), Bose QC wireless (ANC), and Sony WF1000XM4 (ANC). Je ziet vrij duidellijk de verschillen. Groene lijn is met ANC aan .

1684745666754.png

1684745702930.png


1684745763607.png
 
Kan je e.v.t niet doppen op maat laten maken met otoplastiek? En dan deze aan laten passen.
Of misschien krijg je geen ontsteking meer omdat ze perfect passen.
 
Otoplastieken was mijn eerste keus. Die dingen zitten als gegoten, maar bij het in doen en uithalen beschadig je toch nog wel de huidlaag. Die plastieken zijn namelijk nog best stug. Ik gebruik nu van die zachte generieke dopjes van Alpine. Straks eens die schuimdopjes proberen. Bedankt voor het meedenken.
 
Otoplastieken was mijn eerste keus. Die dingen zitten als gegoten, maar bij het in doen en uithalen beschadig je toch nog wel de huidlaag. Die plastieken zijn namelijk nog best stug. Ik gebruik nu van die zachte generieke dopjes van Alpine. Straks eens die schuimdopjes proberen. Bedankt voor het meedenken.

Ik heb ook op maat gemaakte Alpine ( soft ) doppen maar vind de schuimpjes veel beter dempen.
 
Otoplastieken was mijn eerste keus. Die dingen zitten als gegoten, maar bij het in doen en uithalen beschadig je toch nog wel de huidlaag. Die plastieken zijn namelijk nog best stug. Ik gebruik nu van die zachte generieke dopjes van Alpine. Straks eens die schuimdopjes proberen. Bedankt voor het meedenken.
Ik heb sinds kort dob en dan de soft uitvoering.
Heel erg tevreden over, hiervoor Pluggerz deze zijn fijner.

Ik heb ook nauwe gehoorgangen (zwemmers oor, letterlijk vroeger veel in koud water gezwommen) en oordoppen deden vaak pijn en raakte geirriteerd.
Op advies van een lokale audicien de Dob laten aanmeten, kon gewoon bij hem, ik hoefde niet naar Breda zoals op de site staat.
De doppen sluiten goed af (breed in het oor voor de oorgang) en de "soft" uitvoering is van behoorlijk zacht siliconen materiaal.
Past uitstekend uiteraard (aangemeten) en dempt goed.
Tot nu toe geen pijnlijke oren.

 
Dat aangemeten otoplastieken strak zitten herken ik wel. Maar dat is tijdelijk, naarmate je ze langer gebruikt gaan ze steeds makkelijker erin. Totdat ze er vanzelf bijna weer uitvallen omdat je oren zover opgerekt zijn. Voor die tijd is de demping door lekken ook al niet al te best meer.

Ik heb nu een derde paar aangemeten doppen, maar gebruik die alleen als ik met een duo rijd of voor korte ritten. Rij ik langer op de snelweg dan gebruik ik schuimpjes, die dempen veel beter. (Met duo gebruik ik die dus niet, want anders versta ik haar niet meer op de intercom)

Maar schuimpjes, als je die dagelijks gebruikt gaan ze ook irriteren.

Een tip die ik hier eens kreeg: koop een proef set bij oordopjesonline.nl. Daar zitten allerlei verschillende soorten dopjes in. Kun je uitproberen wat je het beste bevalt. Zelf ben ik gegaan voor de standaard 3M, gele pluggen. Maar als de doos met 250 stuks leeg is ga ik toch eens wat anders proberen.
 
Dit is misschien ook wel iets:

Die kneed je in je oor
nadeel, na een keertje of 5-6 moet je weggooien.
Demping minder hoog, 22 db
Beetje gedoe, maar het werkt wel en zit niet echt in de gehoorgang.

1684911434413.png


Je zou het eens kunnen testen.
 
Ik heb sinds kort dob en dan de soft uitvoering.
Heel erg tevreden over, hiervoor Pluggerz deze zijn fijner.

Ik heb ook nauwe gehoorgangen (zwemmers oor, letterlijk vroeger veel in koud water gezwommen) en oordoppen deden vaak pijn en raakte geirriteerd.
Op advies van een lokale audicien de Dob laten aanmeten, kon gewoon bij hem, ik hoefde niet naar Breda zoals op de site staat.
De doppen sluiten goed af (breed in het oor voor de oorgang) en de "soft" uitvoering is van behoorlijk zacht siliconen materiaal.
Past uitstekend uiteraard (aangemeten) en dempt goed.
Tot nu toe geen pijnlijke oren.

Top! Ik ga ze eens uitproberen. Bedankt!
 
en zit niet echt in de gehoorgang.

Ik krijg ook oorpijn na een paar uur met oordopjes (de bekende oranje) gereden te hebben en vraag mij al acht jaar af of ik niet beter af ben met de oordoppen die zwemmers gebruiken. Tot nu toe nog geen actie ondernomen, maar misschien moet ik toch maar eens gaan informeren.
 
Ik heb op maat gemaakte siliconen doppen van pluggerz. Erg tevreden, premium filters met een vrij vlakke demping (met 1 uitzondering) over de frequenties heen.

Heb ook een cardo set in mijn helm en kan muziek + verkeer nog prima horen.
Screenshot 2023-05-25 at 10.06.11.png


Ze zijn ook zonder een greepje wat Alpine wel heeft, dus past een stuk beter met speakers in je helm.

Zitten comfortabel, kan urenlang rondrijden zonder enige pijn of discomfort.

Dus beschermt prima voor de meeste ritten.

Als je voor een langere periode 120+ km/h zou rijden zou ik wel een paar foam doppen in je jaszak houden voor het geval dat. Die zijn ~33dB dus geschikter voor 100+dB wind turbulentie over een langere periode.
1685002403175.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan