Gehoorbescherming tijdens het rijden ?

El Cheapo gele schuimen dopjes.
Werken prima. Er zwerft hier op MF ergens een schema rond waarin volgens mij staat dat deze beter zijn dan sommige op maat gemaakte. Was geloof ik een lijngrafiek waarin stond bij hoeveel db er hoeveel gedempt werd.

Maarja, wie van de degenen die dure hebben gekocht gelooft dat nou :+
 
El Cheapo gele schuimen dopjes.
Werken prima. Er zwerft hier op MF ergens een schema rond waarin volgens mij staat dat deze beter zijn dan sommige op maat gemaakte. Was geloof ik een lijngrafiek waarin stond bij hoeveel db er hoeveel gedempt werd.

Maarja, wie van de degenen die dure hebben gekocht gelooft dat nou :+
Nou ik niet hoor, mijn dure zijn natuurlijk veel beter :+
t is vooral dat ik het praktischer vind; snel in te brengen en makkelijk schoon te houden.
 
Nou ik niet hoor, mijn dure zijn natuurlijk veel beter :+
t is vooral dat ik het praktischer vind; snel in te brengen en makkelijk schoon te houden.

Inderdaad. Ik heb wel altijd een setje schuimdoppen in mijn jaszak zitten en bij een lange snelwegrit wil ik die nog wel eens indoen. Maar voor ritjes korter dan een uur, is het me te veel werk.
 
Die goedkope schuimpjes dempen alles af en dan hoor je ook nuttige dingen niet meer. Vandaar de voorkeur voor de duurdere met filter, al dan niet, op maat gemaakt.
Windgeluid veroorzaakt wel degelijk schade. Langdurig rijden met meer dan 100 km/u leidt absoluut tot gehoorschade en tinnitus (het irri gefluit).
Ik rij vrijwel altijd met Alpine op maat gemaakte dingen maar soms ook niet en ik merk de laatste jaren toch in toenemende mate dat de hoge tonen weg zijn uit mijn gehoor en ik heb dus ook tinnitus.
Of een helm stil is of niet hangt ook van de combinatie met motor en scherm af. Tuurlijk is de ene helm stiller dan de andere maar als je een lawaaischerm hebt, helpt dat weinig. Stand van het scherm varieren is dus ook iets wat je moet uitproberen.
 
Heb een tijdje van die universele oordoppen geprobeerd, maar die bleven bij mij maar irriteren. Merkte wel dat de zeldzame keer dat ze lekker zaten het rijden een stuk relaxter was.

Ga nu op de motorbeurs oordoppen aan laten meten :)
 
Inderdaad. Ik heb wel altijd een setje schuimdoppen in mijn jaszak zitten en bij een lange snelwegrit wil ik die nog wel eens indoen. Maar voor ritjes korter dan een uur, is het me te veel werk.

Dat dacht ik ook altijd, maar ben er op terug gekomen. Kort ritje over de snelweg van 10 minuten is al schadelijk voor je oren.
 
Ik ben 41 en ik merk toch wel degelijk dat ik last van mijn oren begin te krijgen, ....... Maar schade is er dan wel degelijk.
Zonder meer mee eens, ben 62 en moet toch af en toe even vragen: Wat zeggie. Och, op deze leeftijd moet je niet alles meer willen horen, toch?
Maar de ritjes naar Italië en Spanje met "potje" op hebben zeker hun "oortol" geeist. Er zat allleen maar een lapje leer over je oren. Had je toen maar van die goede oorbescherming.
 
Dat dacht ik ook altijd, maar ben er op terug gekomen. Kort ritje over de snelweg van 10 minuten is al schadelijk voor je oren.

Ik heb wel altijd oordoppen in, alleen niet die schuimen doppen. En de op maat gemaakt dempen inderdaad minder, maar ze dempen wel de schadelijke frequenties. Alleen is het met schuimdoppen nog stiller en op lange snelwegritten vind ik dat wel eens prettig. Buiten de snelweg vind ik dan juist weer dat ik te veel van de wereld ben afgesloten.
 
Rij zonder doppies, ook lange afstanden op snelweg....
Oren zijn niet zo best vanwege werk (waar ik speciale aangemeten dopjes heb, maar die zitten niet lekker onder mijn helm) en vanwege het feit dat ik 15 jaar dj ben geweest bij een lokaal radiostation.

Heb ook wel eens van die gele schuimpjes geprobeerd, maar heb dan meer het idee dat ik naar een youtube filmpje zit te kijken ipv dat ik zelf rij. Vond dat dus te gevaarlijk. Liever wat doof dan wat dood.....
Misschien toch eens iets laten maken voor de motor, maar voorlopig maar effe zonder.

Nog effe het volgende:

-Is het verstandig om een band te laten plakken?
Ik durf het alleen aan om mee thuis te komen en dan nog op het gemakje...Wel vreemd, want met het koekblik heb ik er geen probleem mee

-Zwaaien jullie weleens?
Altijd, behalve naar agenten want die zwaaien toch nooit terug
Zitten trouwens wel een paar goeie tussen....Die hangen we apart


-Hoe maak ik m'n velg schoon?
Autowasmiddel en warm water?

-Politiemannen zijn altijd gemeen, waarom?
Daar worden ze op geselecteerd bij aanname....Laag IQ is trouwens ook een pre..
 
Ik heb wel altijd oordoppen in, alleen niet die schuimen doppen. En de op maat gemaakt dempen inderdaad minder, maar ze dempen wel de schadelijke frequenties. Alleen is het met schuimdoppen nog stiller en op lange snelwegritten vind ik dat wel eens prettig. Buiten de snelweg vind ik dan juist weer dat ik te veel van de wereld ben afgesloten.

Ah, op die motorfiets! Dat is inderdaad wel een goede oplossing, want zoals ik al eerder aangaf mag Alpine nog wel meer dempen op de snelweg...
Bij mij gaan er voortaan ook schuimpjes mee in de jas voor lange snelwegritten
 
Tijdens het rijden ondervindt ik nogal veel last van rijwind.

Misschien ligt het ook voor een gedeelte aan mijn helm (Arai, Condor), maar het lijkt me niet dat er een helm is waar je geen last hebt van wind/ruis

Het lijkt me prettiger / beter om tijdens het rijden een gehoorbescherming in te doen.

echter, wat te gebruiken ?
- van die kneedbare (kegelvormige "dertien in een dozijn") pluggen ?
(Heb ik geprobeerd, maar je hoort dus helemaal niks meer)

wat is een beter alternatief ?
(en rijden jullie met een gehoorbescherming in ?)

Ik rij lf ook met een arai Condor. Fijna helm maar zeer zeker niet 1 van de stilste. Ik heb me zelf een paar oordopjes aan laten meten. En echt ik rij geen meter meer zonder.
 
Rij zonder doppies, ook lange afstanden op snelweg....
Oren zijn niet zo best vanwege werk (waar ik speciale aangemeten dopjes heb, maar die zitten niet lekker onder mijn helm) en vanwege het feit dat ik 15 jaar dj ben geweest bij een lokaal radiostation.

Heb ook wel eens van die gele schuimpjes geprobeerd, maar heb dan meer het idee dat ik naar een youtube filmpje zit te kijken ipv dat ik zelf rij. Vond dat dus te gevaarlijk. Liever wat doof dan wat dood.....
Misschien toch eens iets laten maken voor de motor, maar voorlopig maar effe zonder.

Nog effe het volgende:

-Is het verstandig om een band te laten plakken?
Ik durf het alleen aan om mee thuis te komen en dan nog op het gemakje...Wel vreemd, want met het koekblik heb ik er geen probleem mee

-Zwaaien jullie weleens?
Altijd, behalve naar agenten want die zwaaien toch nooit terug
Zitten trouwens wel een paar goeie tussen....Die hangen we apart


-Hoe maak ik m'n velg schoon?
Autowasmiddel en warm water?

-Politiemannen zijn altijd gemeen, waarom?
Daar worden ze op geselecteerd bij aanname....Laag IQ is trouwens ook een pre..

Liever wat doof dan wat dood ..... lijkt me geen van twee een goed idee !
maar goed.
voor wat betreft de vraag van de velgen het volgende,
velgen insprayen met WD-40, even (afh. van vervuiling uiteraard) in laten werken en afpoetsen met een zacht doekje
resultaat als nieuw !

en zwaaien lijkt me trouwens een beetje overdreven, een wijsvinger lijkt me meer dan voldoende.
(Althans dit vlgs. mijn ex instructeur en mede motorrijders)
 
Ja ik. :)

Probeer eens de oordoppen van de Praxis (die dus bedoeld zijn voor als je gaat boren of met een slijptol werken enzo). Kosten 8,95 euro, zitten in een mooi afsluitbaar plastic boxje, doen hun werk prima, en gaan lang mee (doe nu al twee jaar met 1 setje, heb sowieso alvast een reservesetje gekocht).

Astu! :W
 
Ik ben 41 en ik merk toch wel degelijk dat ik last van mijn oren begin te krijgen, mede door motorrijden zonder oordoppen. Niet dat ik nou het gevoel heb dat ik dingen niet hoor, maar wel een licht geval van tinnitus (suizende/piepende oren). Filteren mijn hersenen er wel weer uit en niet onoverkomelijk maar ik rij tegenwoordig wel altijd met gehoorbescherming, al is het 10km.

En over wel of niet minder horen. Ik dacht ook dat ik altijd prima zag, tot een dik jaar geleden toen ik slecht ging zien met mijn rechteroog. Inmiddels geopereerd aan beide ogen en er is een wereld voor me open gegaan, ik zie beter dan ik in in zeker 10 jaar heb gezien. Dit soort dingen gaat geleidelijk oimdat je hersenen gaan compenseren en dat zal met geluid niet anders zijn. Maar schade is er dan wel degelijk.


inderdaad

nou heb ik geen tinitus, maar oorsuizen(beetje dan, niet zwaar hinderlijk), heel raar vond de KNO arts aangezien mijn gehoor volgens hem perfect en beter als gemiddeld was. maarja, bij mij is het ook begonnen voor het motorrijden en ik hoor er niet minder om(en dat wil ik juist voorkomen met die dopjes, want minder horen is niet nice)


Laat ik het anders formuleren, als je eens uitgaat en dan thuiskomt hoor je een ongeloofelijk harde suis in je oren, op dit moment is het bij mij nog maar zo'n 10% van dat, niet erg hinderlijk dus, maar in een stille ruimte wel irritant af en toe)
 
Laatst bewerkt:
De Alpine Motosafe dopjes zijn op zich prima. Alleen als je ze echt heel vaak gebruikt (ik doe ze minstens 2x per dag in/uit) zijn ze in notime versleten (paar maanden). Dan trek je bij het uitdoen het filter los en zit het dopje in je oren. Geen probleem op zich, behalve dat je collega's wat lacherig doen omdat je elke morgen met je leatherman in je oor zit te wrotten.

Daarna heb ik dus op maat gemaakte doppen gekocht.

Maar die Motosafe is een heel goede manier om erachter te komen of doppen met filters je bevallen. Ze dempen niet al het geluid, maar alleen de gevaarlijke frequenties en daar moet je aan wennen en sommigen bevalt dat niet, die willen alles gedempt hebben (wat mijn voorkeur voor de snelweg inderdaad wel is, maar voor binnendoor bevalt dit beter).
 
Alpine *O*

snap eigenlijk niet dat er 2 filters bij zitten.. meteen maar de zwaarste demping d'r in gedaan

Ik had de zelfde gedachte, waarom niet gewoon de zwaarste?
Totat ik in de stad reed en een merkwaardig geluid hoorde, ik zat al naar m'n motor te kijken of ik iets zag maar nikkes nada noppes.
Wel een politieauto met loeiende sirenes 10 meter achter me -O-
Die dingen sluiten goed af! Voor op de snelweg perfect maar voor mij in de stad niet meer...
 
heb sinds een paar weken Earmo,s met ingebouwde Senheisser speakertjes.
MP3 en GPS geluid is optimaal.
windgeruis is eigenlijk gereduceerd tot 0.
erg apart gevoel , voor het eerst rijden terwijl je muziek klinkt alsof je thuis in je woonkamer zit.
niks geen bijgeluiden meer.
enigste nadeeltje is de helm op en af doen.
zitten ze toch een beetje klem tussen de helmrand.
 
heb sinds een paar weken Earmo,s met ingebouwde Senheisser speakertjes.
MP3 en GPS geluid is optimaal.
windgeruis is eigenlijk gereduceerd tot 0.
erg apart gevoel , voor het eerst rijden terwijl je muziek klinkt alsof je thuis in je woonkamer zit.
niks geen bijgeluiden meer.
enigste nadeeltje is de helm op en af doen.
zitten ze toch een beetje klem tussen de helmrand.

En hoe sluit je dat aan op je iPod?
Kun je dan wel nog normaal een beetje de omgeving horen?
Hoe doe je dat dan met binnen de bbk en snelweg, neem aan dat je m op de snelweg wat harder wil horen..
vragen vragen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan