Gehoorbescherming wel of niet

Ik gebruik de zachte otoplastieken van Audisafe, op de beurs laten aanmeten. Zonder oordoppen of met die zachte gele pluggen of met de Alpine universele dopjes met verschillende demping, krijg ik na een uurtje of anderhalf rijden een gigantische pijn in mijn rechteroor. Ik denk dat door het dragen van de helm, een stukje kraakbeen van mijn oor naar binnen wordt gedrukt, wat op den duur zeer gaat doen. Die Audisafe doppen vullen mijn buitenoor ook op, waardoor het kraakbeen niet naar binnen kan worden gedrukt en daardoor krijg ik ook geen pijn.
Naast het voorkomen van pijn, voorkomen ze ook gehoorschade. Mijn man heeft tinnitus en dat is vreselijk irritant. Zijn vader is half doof, wat ook vreselijk irritant is, want als je met hem praat, hoort hij de helft niet, waardoor het eenrichtingsverkeer is :P Nee, mijn oortjes houd ik graag in goede conditie.
 
Ik gebruik nu nog van die gele propjes, maar wil eigenlijk op maat gemaakte dopjes halen.
Die propjes zijn veels te onhandig om elke keer weer in te doen.

Ik heb voor mijn werk ook op maat gemaakte dopjes, maar die steken te ver uit. Dus dat zit niet fijn met een helm op.

Nu had een maatje van me oordopjes laten maken bij de opticien en hij is daar wel tevreden mee.
Met op maat gemaakte dopjes hoor je nog wel wat, maar filtert het de windruis en de schadelijke tonen weg.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik ze van Silenzio (op maat gemaakt, zwaarste demping (voor gebruik tot 130dB)). Daarvoor had ik van Hearos van die zwarte zachte pluggen (7.95(!) bij motozoom). zijn ook prima voor geluidsdemping en zitten niet slecht.

Echter zitten de op maat gemaakte wel lekkerder, en je hoort er meer mee.
Ik heb ze nog maar net dus is het nog even wennen. In het begin dacht ik dat hij minder dempte dan de zachte doppen, maar je hoort gewoon meer details. De harde klappen worden wel goed gedempt.
 
ik draag oordoppen, die alpine dingen...

maar toen ik gister thuis kwam had ik toch een gedempt gevoel in me oren :N
open uitlaat in combinatie met een luidruchtige helm is toch iets te veel van het goeie...
db killer gaat er weer terug in, en ja die helm :/ volgende keer 1tje kopen met whisperkit :P
 
Doen!
Ikzelf ben 'pas' 23 en heb al rechts een lichte fluittoon.
Nu rij ik wel met bescherming maar is het al te laat eigenlijk.
 
Ik heb ook op maat gemaakte oordoppen gekocht, rond de 120 euro bij Beter Horen. Zitten als gegoten (dat zijn ze natuurlijk ook :+ ).
Het is vooral de windruis die je gehoord beschadigt, daar is genoeg op het internet over te vinden. En de prijs? Over 3-5 jaar uitgesmeert valt het mee. Zeker als het een gehoorapparaat scheelt over 10 jaar!

Opmerking: ik rij wel zonder helmmuts, toen ik met helmmuts reed (helmmuts was nog gewoonte uit mijn rijles-tijdperk) begonnen ze wel eens pijn te doen doordat mijn oren wat gingen vervormen. Zonder helmmuts nergens last van :)
 
Laatst bewerkt:
Op maat gemaakte Alpines hier (motorbeurs)
Ik schrik me de tering als ik ze een keer vergeten ben in te doen.
Man wat een verschil!!!
 
Ik gebruik gewoon van die weggooi 'spons-dingen', die je eerst plat moet rollen tussen je vingers. Oranje (is wat zachter) en de witte (zijn wat harder).

Werkt prima!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook zachte op maat gemaakt (merk weet ik niet, van Groeneveld).
Voor korte stukjes gebruik ik ze eigenlijk nooit. Bij langere stukken baal ik altijd als ik ze vergeten ben.
Bij mijn nieuwe helm (Shoei Multitec) zit er bij de oren wat meer ruimte, da's wel fijn, dan worden ze niet zo je oren in "geprakt".

Zonder al dat gebulder rijd het ook een stuk minder vermoeiend op de lange einden vind ik, zeker op de Soes (naked)
 
Ik ben begin maart begonnen met veel op de motor te rijden (ging voorheen met de trein naar het werk, maar dankzij een dienstregelingwijziging over gestapt op de motor) en reed eigenlijk tot begin juni zonder doppen. Gebruik nu mijn Sennheiser CX300 doppen. Dat scheelt echt enorm. 's middags vlak voor ik thuis kom nog even tanken en de laatste km zonder dopjes. Wat een herrie maakt zo'n motor dan zeg!

Bijkomend voordeel van deze dopjes is dat ik ook lekker een muziekje op heb. Is wel lekker als je drie kwartier over de snelweg tuft. Al vraag ik me soms wel eens af of ik dan niet doof wordt van de muziek. maar ja...
 
Ken je de zoekfunctie? Hier zijn al ellenlange discussies over gevoerd, inclusief een overzicht van de kosten per aanbieder en de ervaringen...
Succes!
 
Zeker, doen!
Ik heb ze van Alpine, daar zitten verschillende filtertjes bij (groen en geel).
Bij beide kun je nog een normaal gesprek voeren als je ze in hebt, maar het windgeruis is een stuk minder. Motorgeluid heb ik nauwelijks (1 cil. scooter), maar op de snelweg is het gebulder van de wind behoorlijk aanwezig; dan heb ik ze dus altijd in.
Ik heb ze bij de motorzaak gekocht, maar je kunt ze ook bij de Kijkshop kopen. De prijs ligt zo rond de € 20,-.

plaatje;
[http://www.oordopjes-kopen.nl/images/Motor_oordoppen.jpg (afbeelding)]

Linkje:
http://www.oordopjes-kopen.nl/alpine-motosafe/oordoppen-motorrijders.html
Die heb ik ook, voor 15 euro.

Was al 3 setjes van een tientje kwijtgeraakt (sleepsoft van Alpine), maar deze heeft een zacht hoesje die dus mooi in mijn pak mee kan, waardoor ik ze altijd op kan bergen en niet meer kwijtraak *O*
 
Ik ben muzikant en ik merk, nu ik lange stukken moet rijden voor het werk (160 km/dag), dat mijn oren toch achteruit gaan.

Ik ook, en ik kan je vertellen dat pal voor de trombone-sectie zitten niet goed is voor je oren :N

Op de motor rij ik gewoon met Alpine parapluutjes. Ze gaan bij mij mee totdat ze beginnen te lubberen, en dan pak ik een nieuw setje. Een paar jaar geleden heb ik een hele voorraad gekocht; alleen heten ze dan sleepsoft in plaats van motosafe, maar ze hebben hetzelfde filter als de groene van de motosafe pluutjes.
 
ik heb zelfs serieus geantwoord ;(

ik word soft :')
_O-

Bij Alpine overigens een mooi doosje er bij (en schoonmaaksetje)
Voor 10 euro een verlies verzekering. Dopjes kwijt in 2 jaar? Setje nieuwe retour.
 
ik heb op maat gemaakte (harde, gaan langer mee zeggen ze) na eerst twee jaar met van die gele propdingen te rijden. Mij bevalt het heel goed. Windruis is veel minder en ik hoor mijn Vtwin nog lekker brommen. Ik heb via gabrielsgehoorbescherming.nl een winkel in de buurt opgezocht. Ze kostten ongeveer 100 euro. Had ik veel eerder moeten doen!
 
BTW, ik weet niet of het overal zo is, maar, de hoorwinkel bij ons verkoopt die motosafe oordoppen(alleen heten ze dan Multifit) voor 14,90, precies dezelfde doppen van alpine, zelfde demping e.d. , alleen andere naam.
 
Terug
Bovenaan Onderaan