Gehoorbescherming wel of niet

BTW, ik weet niet of het overal zo is, maar, de hoorwinkel bij ons verkoopt die motosafe oordoppen(alleen heten ze dan Multifit) voor 14,90, precies dezelfde doppen van alpine, zelfde demping e.d. , alleen andere naam.

Klopt, heten TravelFit of SleepSoft of WorkSafe. Doen allemaal ongeveer hetzelfde als de groene filters in de MotoSafe, alleen voor een lagere prijs (€10,95 plus verzendkosten).
 
Laatst bewerkt:
Niet helemaal waar ;)

Zachte kunnen net zo goed zijn. Sommige personen kunnen niet tegen het harde
materiaal dan is zacht echt de oplossing. De demping wordt geregeld door het filter,
dus materiaal maakt geen ene reet uit, soms sluit flexibele zachte beter af omdat het
met de vorm van de gehoorgang meebuigt. ;)

daarom staat er ook in het algemeen(en niet altijd) ;)

harde gaan langer mee en zijn minder broeierig, qua demping maakt het idd niks uit.
 
Heeft het zin om in-ear oordoppen te gebruiken? Die houden ook vrij veel geluid tegen merk ik als ik met iemand sta te praten. Kan je af en toe ook nog eens een muziekje draaien...
 
Heeft het zin om in-ear oordoppen te gebruiken? Die houden ook vrij veel geluid tegen merk ik als ik met iemand sta te praten. Kan je af en toe ook nog eens een muziekje draaien...

Kan, maar bij snelheden boven de 80 a 100 km/h wordt het geluid uit je oordoppies overbulderd door het gebulder. In een poging het windgeruis te overstemmen ga je automatisch het volume veel te hoog opschroeven en dat is ook niet goed voor het gehoor.

Wat in dit geval een prima (en goedkope) oplossing is:

Knip een gele gehoorbeschermer (bv. Aero Ear Classic) doormidden. Waarom halveren? Dan past de in ear oordop nog in het oor en de gehalveerde gehoorbeschermer dempt nog aardig wat gebulder weg. Met deze combinatie kan ik de hele (woon/werk 60 km) rit Radio 1 en / of BNR nieuwsradio verstaan zonder dat het knalhard hoeft te staan. Ik hoor zelfs het omgevingsgeluid nog net zo goed als in de auto met dezelfde zenders op de radio. En als ik het nieuws wel weer gehoord heb, luister ik de rest van de rit op een beschaafde volume naar muziek.

Muziek is tot zeer illegale snelheden te doen, gesproken woord wordt boven de 120 a 130 moeilijk verstaanbaar. Met al het geruis rond de helm maakt de kwaliteit van de oordopjes overigens geen moer uit, dus gebruik ik de goedkoopste die ik kan vinden (Wibra, Zeeman, Action, Cranenbroek), kosten meestal tussen 50 ct en een euro. Trek je eens een draadje stuk :( jammer van de 50 cent :)
 
Vandaag voor het eerst van die gemene oranje proppen geprobeerd. Da's wel ff andere koek dan de Alpine's die ik hiervoor gebruikte. Ik hoorde echt helemaal niks meer. Echt prima. Bij die Alpine's werd ik nog doof, ook als ik de gele plugjes er in deed. Ook in-ear koptelefoon geprobeerd (en behoorlijk in mijn ear van KOS), maar da's lawaai + lawaai = nog meer lawaai.

Ik ben om: voor mij alleen nog maar die oranje plugjes :)
 
Dat klinkt als een goed plan. Zou je mij kunnen uitleggen hoe en in welke volgorde wat het oor in gaat? Bedankt!
 
Haha, tsja, zoiets dacht ik al. Maar bij mijn in-ears past er dan echt niets meer bij. Heb ik hele rare kleppen of de verkeerde in-ears?
 
Alleen op de snelweg:).. gebruik nu gewoon mn sony-ericsson in-ears die ik voor mn telefoon had gekocht (lekker kort draadje ook) :+
 
Laatst bewerkt:
Dat klinkt als een goed plan. Zou je mij kunnen uitleggen hoe en in welke volgorde wat het oor in gaat? Bedankt!

Eerst half geel foamdopje in het oor, dan je oor'telefoon'/ in-ear oordop erop.

Nogmaals, als ik muziek of radio luister onderweg, gebruik ik de goedkoopste oordoppies met van die (meestal zwarte) kussentjes die er te koop zijn.

Meestal gebruik ik echter mijn Earmo's ipv bovengenoemde combinatie, geeft toch wat meer rust aan mijn hoofd.
 
hmm, en hoe krijg je dat halve foamdopje er dan weer uit?

Ik heb overigens altijd een pincet in mijn tanktas, voor onwillige oordopjes.


Nog nooit een probleem gehad met het verwijderen van een gehalveerd geel oordopje, je moet een oordop ook niet tot je huig doorduwen.
 
Ik heb Alpines en gebruik groene filter. De gele filters heb ik niet :( Kan iemand me vertellen of er veel verschil zit tussen de groene en gele?
 
Oordoppen op maat zijn overrated.
Ga naar 'Beter Horen' - ja, die keten waar mensen hun gehoorapparaat laten maken - en vraag er naar universele oordoppen. Ze hebben diverse maten. Schade: 14,95. Pasvorm: perfect, demping: perfect. Ik draag ze altijd, vergeet ze soms zelfs ff uit te doen...
 
Ik heb Alpines en gebruik groene filter. De gele filters heb ik niet :( Kan iemand me vertellen of er veel verschil zit tussen de groene en gele?

Ja, met de gele dopjes had ik echt het gevoel dat ik van de buitenwereld was afgesneden. De groene dopjes vind ik wat dat betreft prettiger. Ik gebruik nu de sleepsoft, met dopjes die qua demping exact hetzelfde zijn als de groene motosafe dopjes.

Edit: de worksafe oordopjes zitten volgens de tabel van Alpine ongeveer tussen geel en groen in. Mocht mijn voorraad sleepsoft dopjes een keer op zijn (op een gegeven moment gaan ze lubberen, en zit het filter los), dan schaf ik daar misschien een paar doosjes van aan.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag voor het eerst van die gemene oranje proppen geprobeerd. Da's wel ff andere koek dan de Alpine's die ik hiervoor gebruikte. Ik hoorde echt helemaal niks meer. Echt prima. Bij die Alpine's werd ik nog doof, ook als ik de gele plugjes er in deed. Ook in-ear koptelefoon geprobeerd (en behoorlijk in mijn ear van KOS), maar da's lawaai + lawaai = nog meer lawaai.

Ik ben om: voor mij alleen nog maar die oranje plugjes :)
Dus ambulances, claxons en andere sirenes hoor jij ook niet meer? Handig...
 
kom net terug van de eifel...was m'n eerste lange tocht (rijbewijs nog maar 2 maanden) had nog geen lange rit gemaakt maar ik merk het nou wel....had ik maar doppen
heb ze meteen besteld!!!
 
ik herb sinds vorige week zachte van comfoor, ben er 1 keer mee terug geweest omdat ze pijn deden, dit was in 2 minuten opgelost, en kon weer verder.

Met KNMV pasje kreeg ik korting en met die korting kon ik dan weer 2 jaar verzekering afsluiten, dat ze 1 keer vervngen worden in 2 jaar als ik ze kwijt raak. Zijn erg fijn, gebruik ze zowel voor motorrijden als voor fotograferen op concerten. absolute aanrader dus!
 
Ik gebruik ze van Laserlite (lijken net snoepjes, alleen stop je ze in je oren) en die zijn zacht en dempen goed. Ze zijn ook nog niet duur dus je hoeft niet de berm af te zoeken wanneer je er een kwijt bent bij een tussenstop. Heb er altijd een stuk of wat onder het zadel.

Ben er alleen wat (te) laat mee begonnen.....pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep in m'n linker oor, maar gelukkig wel goed mee te leven en te slapen.
Maar ja, vroeger een discotheek binnenlopen met oordoppen in was ook niet echt cool......
 
Als ik veel snelweg rij draag ik van de Hearos doppen van 6 euro (Louis). Ik doe dat nog niet zo lang en ben er eigenlijk verbaasd over hoe goed die dingen werken. Gebruik ze tegenwoordig ook bij het knippen van de heg :o)

Als ik met GPS rij heb ik een headset van Sony in. Die oordopjes dempen nog veel beter dan die Hearos...

Als ik op mijn veteranen rij draag ik liever geen doppen. Ik wil dan goed alle (bij)geluiden kunnen horen. Je weet het immers nooit met die ouwe zooi...
 
Ik heb ze ook van Alpine, sluiten netjes af bij mij en heb er geen last van in m'n helm. En je kan ze wassen, ze zijn van iets van silliconen of een soort rubber ofzo.
Reden dat ik geen dopjes gebruik die alle geluid weg filteren is omdat je dan ook het overige verkeer niet meer hoort, een ambulance moet bijv. achter je rijden wil je ze horen. Ik merk ze toch liever eerder op :+
 
Ik heb ze ook van Alpine, sluiten netjes af bij mij en heb er geen last van in m'n helm. En je kan ze wassen, ze zijn van iets van silliconen of een soort rubber ofzo.
Reden dat ik geen dopjes gebruik die alle geluid weg filteren is omdat je dan ook het overige verkeer niet meer hoort, een ambulance moet bijv. achter je rijden wil je ze horen. Ik merk ze toch liever eerder op :+

Die dopjes filteren inderdaad veel geluid weg. Als ik ze in heb hoor ik het piepje van het alarm niet wanneer ik het afzet om te starten.

Die Alpine dingetjes heb ik ook maar ze zitten niet zo prettig onder m'n helm, maar ook dat schijnt weer afhankelijk te zijn van de vorm van de helm (onder m'n Shark gaat het beter dan onder m'n Arai) en het model hoofd (kan ik niets aan veranderen.... :+ )
 
Terug
Bovenaan Onderaan