Gehoortest na +/- 400000 km zonder oordoppen

Guzziking

The rebel within
1 okt 2010
17.031
1.033
Enschede
Beste mensen, ik zeg wat ik doe, en ik doe wat ik zeg.

Nav mijn eerdere topic: ''Akrepeerovic uitlaat en oordoppen'' heb ik een gehoortest uit laten voeren. In dit topic (met cynische ondertoon natuurlijk }) ) werd mij duidelijk door veel reageerders te verstaan gegeven, dat oordoppen tegen het windgeruis zijn bedoeld (en niet tegen bléruitlaten en motorgeluid)en dat ik, na bijna 31 jaar motorrijden zonder doppen, wel bijna doof moest zijn. Ikzelf gaf aan geen klachten te hebben, nog dat mijn sociale contacten op-en- aanmerkingen hadden op een eventuele achteruitgang van mijn gehoor. Ik heb toen beloofd om een test te laten doen en de uitslag hier mede te delen in een nieuw topic.

Vandaag was het zover, en na eerder een online-hoortest met goed gevolg af te hebben gelegd (hoor-leeftijd beter dan werkelijke leeftijd) meldde ik mij vandaag om 9 uur bij de plaatselijke vestiging van Beter Horen.

Na eerst wat vragen te hebben beantwoord over eventuele aandoeningen aan het gehoor, nu of vroeger (geen klachten), werden de oren gecontroleerd met zo'n speciaal zaklampje. Links bleek iets dicht te zitten (nog nooit oren uit laten spuiten oid).
Aan de hand van piepjes met verschillend volume werd er getest, eerst beide oren, later afzonderlijk.

De uitslag (met uitdraai) wees erop dat de oren behoorlijk goed waren (net als met de online-test) maar dat de hogere tonen onder het gemiddelde zaten, wat voor mijn leeftijd (49) normaal was. Natuurlijk zou het zo maar kunnen zijn dat mijn gehoor nog beter was geweest, als ik ooit oordoppen had gebruikt. Uiteraard had ik bij een negatieve uitslag hier ook melding van gemaakt en misschien heb ik wel gewoon geluk met mijn oren, want de ene mens is de andere niet natuurlijk.

Ik ga wel oordoppen aanschaffen, om eventuele toekomstige schade toch maar voor te blijven.
 
hahaha mensen, och god _O- _O-


Mooi dat je gehoor nog goed is, tellen oordopjes van de ipod ook als bescherming? O-)
 
Ik zou geen doppen aanschaffen. Dan kun je je dempers niet meer horen.
Zonde toch!



Sorry, kon het niet laten. :+
 
kleine reactie van mij..

ben al ver voorbij de 50 rij al motor vanaf 1973. bijna altijd met jet/pothelm.
oordopjes ken ik niet.
laatste gehoortest is in december gedaan..
lage tonen subliem
hoge tonen fantastisch
alleen in het middengebied ontbreekt een klein stukje.

die bescherming is dus geen bescherming maar meer geluidsdemping ter voorkoming van irritatie per persoon afhankelijk :Y
 
Hallo Guzziking,

Dan had je in je eerdere postings wel gelijk. Top, dat je oren nog zo goed zijn én dat je inschattingsvermogen zo goed is.

Zelf vind ik met oordoppen rijden gewoon prettiger, voor jezelf kun je dit ook eens proberen.
 
kleine reactie van mij..

ben al ver voorbij de 50 rij al motor vanaf 1973. bijna altijd met jet/pothelm.
oordopjes ken ik niet.
laatste gehoortest is in december gedaan..
lage tonen subliem
hoge tonen fantastisch
alleen in het middengebied ontbreekt een klein stukje.

die bescherming is dus geen bescherming maar meer geluidsdemping ter voorkoming van irritatie per persoon afhankelijk :Y
Als je het zelf maar gelooft :P
 
ik rijd soms lange stukken snelweg met oordoppen in, en dat blijf ook zeker doen. Hopende dat mijn gehoor net zo goed blijft als dat van TS :]
 
Omdat het bij MrQ goed is gegaan hoeft niemand oordoppen. Dat is het zelfde bewijs als iedereen die rookt die stelt dat zijn grootvader ook 156 is geworden en zijn hele leven 98 sigaretten per dag rookt.
Of zou het kunnen zijn dat je iets mist, geen gehoorschade maar.....vul zelf maar in :W

Overigens Guzziking: fijn voor je en toch een wijs besluit!
 
Laatst bewerkt:
Netjes Guzziking, dat je een topic opent. (zoals gezegd ;) )
Valt mij nog mee met de uitlag van je test. :P
 
Ik rij sinds vorige week met oordoppen. Hoewel...ik doe ze niet elke keer in. Vind het zelf nog niet geweldig zitten, zal wel een kwestie van wennen zijn. Daarnaast doe ik het uit voorzorg en heb ik zelf nog niet de noodzaak ervaren doordat mijn gehoor achteruit gegaan zou zijn. Op het moment dat ik erachter kom dat mijn gehoor achteruit gaat zal ik al te laat zijn met het gebruiken van de oordoppen.

Vanmorgen zonder gereden, vanmiddag doe ik ze maar weer in. Maar het is wel een gepriegel hoor. :/
 
eerste jaar zonder oordoppen gereden en gehoor is toen merkbaar achteruit gegaan

moet wel zeggen dat ik heel gevoelige oren heb, als ik ga feesten ben ik vaak de enigste die nadien een piep in de oren heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ben ook benieuwd naar waar jij veel rijd en met welke snelheid.
Aangezien (Wettelijk) boven 80db je oren beschermt moeten worden... Das rond de 90km per uur en alles daar boven....
 
Laatst bewerkt:
Ben ook benieuwd naar waar jij veel rijd en met welke snelheid.
Aangezien (Wettelijk) boven 80db je oren beschermt moeten worden... Das rond de 90km per uur en alles daar boven....


:') de nieuwe Koos Spee hier..

wat wil je doen.. motorrijders aanhouden en hun oren checken :?
 
En hoe is het in een kamer vol pratende mensen/geroezemoes? Kun je dan nog makkelijk gesprekken volgen?
Zo'n test van hoge en lage tonen is volgens mij net zoiets als in theorie motor kunnen rijden maar het in de praktijk erg moeilijk vinden.
 
:') de nieuwe Koos Spee hier..

wat wil je doen.. motorrijders aanhouden en hun oren checken :?

:?

De wettelijke norm is meer voor bedrijven en hun werknemers, slimpie... Wat interesseert het mij nou wat iemand op de motor doet met zijn oren....
 
Laatst bewerkt:
En hoe is het in een kamer vol pratende mensen/geroezemoes? Kun je dan nog makkelijk gesprekken volgen?
Zo'n test van hoge en lage tonen is volgens mij net zoiets als in theorie motor kunnen rijden maar het in de praktijk erg moeilijk vinden.


Dit idd

Waar kun je ergens een andere gehoortest doen die niet met van die piepjes werkt?

Want mn moeder komt ook 'goed' uit die gehoortest met die piepjes,
maar met 'dagelijkse omgang' zoals praten/tv kijken/telefoon verstaat ze dingen heel slecht.

Overigens heb ik het zelf wel moeilijk met verstaan in ruimtes met veel omgevingsgeluid,
ondanks dat ik pas 24 ben, maar wel altijd met gehoorbescherming heb gereden (en nu ook Schuberth S1pro sinds 1 jaar) en geen concertbezoeker ben geweest. :X
 
Laatst bewerkt:
eerste jaar zonder oordoppen gereden en gehoor is toen merkbaar achteruit gegaan

moet wel zeggen dat ik heel gevoelige oren heb, als ik ga feesten ben ik vaak de enigste die nadien een piep in de oren heeft.

Ik lijk ook bijzonder gevoelige oren te hebben. Laatst na twee uur in de auto op 120 km/u ook suizende oren gehad. En die auto is nog geen jaar oud (maar het blijft een Skoda).

Heb jij nu dan een goede oplossing hiervoor gevonden? Ik vind namelijk zelfs met otoplastieken de situatie nog niet wenselijk (maar misschien dat de systeemhelm daar een rol in speelt).
 
Terug
Bovenaan Onderaan