Gehuurde motor neergelegd

asndevil

Die hard MF'er
20 okt 2009
511
0
Dit is er vandaag gebeurd:

Vandaag regende het zo nu en dan en omdat ik zelf nog geen motor heb, wou ik er een huren om samen met een vriend een weekend te gaan rijden. Vrijdag motor opgehaald bij de dealer, de avond nog lekker met zn 2en gereden.

De dag erna, vandaag, zijn we weer met de motor erop uit getrokken. Zo nu en dan een stop en 1x een mager buitje. Niks aan de hand. Na wat gegeten te hebben vertrokken we en begon het ineens te regenen/hagelen. Doorgereden tot een tankstation en daar geschuild.

We besloten naar huis te gaan en op een T-splitsing ben ik met de gehuurde motor onderuit gegaan.

Het probleem: Ik heb wat lakschade aan de kuip, een knippertje kapot(alleen de behuizing, die is gebroken maar doet het verder), stuurgewicht verbogen en een gedeukte yoshimurademper.

Na een inspectie kwamen we tot de conclusie dat mijn achterband te weinig profiel had. Bij het terugrijden naar huis alweer bijna een schuiver.

Die vriend die achter mij aanreed is overgens een motor-rijinstructeur. Volgens hem deed ik niks mis in de bocht waar ik onderuit ging.

Voorband heeft enig nog wat profiel, maar is ook minimaal.

Natuurlijk ben ik zo dom geweest om met zon band te rijden, maar hoe zit het met de dealer? De motor wordt vaker verhuurd en zal onderhouden moeten worden. Is dit nalatigheid van de dealer?

Wat denken jullie verder ervan?
Enig idee wat de schade zal kosten? (gaat om een SV650s 25kw uit 2008)
 
Eigen risico betalen en weglopen, volgende keer als je gaat huren een fatsoenlijke BRAVOK doen?

Eventueel geleden schade aan kostuum nog proberen te verhalen op de verzekering van het bedrijf, alles in goed overleg.

De bestuurder is Mijns inziens verantwoordelijk voor de technische staat van het voertuig als hij er op gaat rijden.

Netjes is het zeker niet dat de band te glad is, maar HOEVEEL is te glad, wettelijk is 1 mm voor motoren, als hij daar niet aan voldoet heb je misschien eventueel een kleine kans dat je iets voor elkaar krijgt.

mvg

db
 
Hmm, klote situatie. Je had idd eerst ff moeten kijken hoe de staat van de banden waren voordat je ermee de weg op ging. Ik denk dat je je eigenrisico kunt inleveren. Met een beetje geluk kun je iets regelen met de verhuurder. Ik geef je weinig kans dat je met je complete borg in de zak weer naar huis kunt.

Succes ermee.
 
tsja Is wel jammer dat je weekeind toertje zo moet eindigen. Inderdaad je eigenrisico ben je kwijt zie het als leergeld. Belangrijker is dat je er zelf goed van af bent gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het er zeker niet zo makkelijk bij laten zitten.
Als de verhuurder de motor met een gladde band aan je meegeeft is het op zijn minst gedeelde verantwoordelijkheid en dus gedeelde kosten.

Neem even contact op met je rechtsbijstand verzekering, niet om meteen te gaan aanklagen maar gewoon even info inwinnen van mensen die er vanaf weten. Anders is de motorzaak misschien wel aangesloten bij een branche met geschillencommossie?

succes,
 
Laatst bewerkt:
Netjes is het zeker niet dat de band te glad is, maar HOEVEEL is te glad, wettelijk is 1 mm voor motoren, als hij daar niet aan voldoet heb je misschien eventueel een kleine kans dat je iets voor elkaar krijgt.

1,6mm is wettelijk minimum. Je kan de diepte meten en dan bepalen wat je gaat doen. De dealer hoort eigenlijk de spullen goed in orde te houden, maar voor je weg rijd loop je er toch altijd een rondje omheen om van te voren alvast eventuele schade te spotten waar hij anders achteraf mee komt. Dan kan je meteen wijzen op de banden en de motor niet meenemen. Maargoed, dat weet je nu en niet toen.

Heb je sowieso nog wel eigen risisco afgekocht?
 
1,6mm is wettelijk minimum. Je kan de diepte meten en dan bepalen wat je gaat doen. De dealer hoort eigenlijk de spullen goed in orde te houden, maar voor je weg rijd loop je er toch altijd een rondje omheen om van te voren alvast eventuele schade te spotten waar hij anders achteraf mee komt. Dan kan je meteen wijzen op de banden en de motor niet meenemen. Maargoed, dat weet je nu en niet toen.

Heb je sowieso nog wel eigen risisco afgekocht?
Bij een auto is het 1,6mm een motor is het 1mm ;)

Het is een beetje leergeld naar mijn idee. Bij alles wat je huurt moet je altijd de staat controleren voor het te gaan gebruiken.

Buiten dat. Ik lees dat je maatje instructeur is, had die niks gezien aan die banden bij een stoplicht? Als je zo weinig profiel hebt als jij nu beweert, had hij dat direct moeten zien neem ik aan.

Wel foto's gemaakt voor eventueel lastige vragen achteraf???
 
Ook met een gladde band kan je rijden in de regen hoor...
Sommige merk(en)/type banden kunnen met genoeg profiel ook al probs geven...
 
Kan zo wel foto maken, staat nog in de garage hier.
Bij de dealer nog wel gecontroleerd, vorige schade is wel opgenomen. Remmen, verlichting etc wel allemaal gecontroleerd. Volgens de werknemers die er liepen kon ik geen risico afkopen omdat ik onder de 23 ben. Vorige keer kon dit wel en dat papier heb ik nog. Op vrijdag heb ik er zeker nog op gestaan dat het WEL kon.

@rikkie: Ja, hij zei ook dat het heel mager is. Maar het kon nog wel. Dit is alleen een band die blijkbaar het niet aan kon.

@Testa-Rossa: Het was een T-splitsing, 2x2 stroken, ik ging naar rechts. Omdat het al nat was, maakte ik de bocht wat ruimer om wat meer rechterop te blijven.
 
28810007.jpg

28810008.jpg

28810009.jpg

28810001.jpg


De achterband.
 
Zijkanten nog wel ja, degene voor mij heeft alleen maar rechtdoor gereden -_-

Doordat het nat was en ik nog niet heelveel ervaring heb, wou ik ze niet al te schuin nemen.
Mijn voorzichtigheid is daardoor mijn ongeluk geworden.
 
vind het qua proifiel wel meevallen eigenlijk...


Waren je banden gewoon niet enorm koud ?
 
Laatst bewerkt:
prima band toch?

Zit er niet te veel; over in. Eigen risico betalen, even balen en blij zijn dat het niet je eigen motor was....
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me toch nog wel voldoende profiel op te zitten...al houdt het niet over op je voorband. Inderdaad erg lullig voor je, TS. Succes met de verdere afhandeling maar ook ik denk dat je je borgsom of je eigen risico bedrag bij de verhuurder kunt achterlaten. Kun je de volgende keer dat geld + huur van de motorfiets misschien beter besteden aan de koop van een leuke oude(re) brik waarbij wat krassen meer of minder niet zo opvallen en je een nieuwe knipper kunt monteren, mocht je nog eens onderuit gaan.
Je hebt er gelukkig niets lichamelijks aan overgehouden en da's natuurlijk toch het belangrijkste. Die financiele domper kom je wel weer overheen en die flinke deuk in je ego gaat ook wel weer weg. ;)
Sterkte!
 
Laatst bewerkt:
Hmm, andere band beter in de regen gereden. Na de val nog 2-3x voelen slippen in een bocht maar toch goed opgevangen. Die bochten ging ik zo rechtop mogelijk door.

Voor de val zat ik al zon 15 minuten op de motor, constante snelheid van 80, groot stuk rechtdoor.

Als het de band niet is, is het voor mij een raadsel waarom ik onderuit ging. Geen strepen geraakt, geen vuil of olie op de weg.
 
Die band zit compleet op de slijtagenokken :?

Hoe durft een zelfrespecterende zaak iemand daar mee de weg op te sturen...? :/
 
Bandje is wel al tot over de nokjes die de fabrikant er in duwt om te laten zien dat je band de vervanging nadert. In combinatie met hevige regen kan dat best de oorzaak zijn. Ik zou het toch aankaarten bij de motorboer en proberen om toch nog iets terug te krijgen. Op alles moet je zeker niet rekenen.

Succes met de afhandeling.
 
Hmm, andere band beter in de regen gereden. Na de val nog 2-3x voelen slippen in een bocht maar toch goed opgevangen. Die bochten ging ik zo rechtop mogelijk door.

Voor de val zat ik al zon 15 minuten op de motor, constante snelheid van 80, groot stuk rechtdoor.

Als het de band niet is, is het voor mij een raadsel waarom ik onderuit ging. Geen strepen geraakt, geen vuil of olie op de weg.


Ik weet niet wat voor banden het zijn, maar sommige worden enorm slecht warm in de regen... kan na 15 minuten nog zo koud zijn als ik weet niet wat....

Voor de rest is het natuurlijk moelijk te beoordelen vanaf hier,...

SV is toch een twin ????? ik weet niet hoe bokkerig ze zijn, maar mischien teveel afremmen op je blok in de bocht waardoor je achterwiel blokkeert ?, ipv constante snelheid aan houden... kan me er iets bij voorstellen als je gespannen op de motor zit...

het is maar een wilde gok,...
 
Laatst bewerkt:
Midden van de achterband is versleten, zijkanten genoeg profiel idd. Geen wonder dat je hier mee gaat glijden. Geen enkele aansprakelijkheid accepteren, alle door jouw geleden schade verhalen op de verhuurder lijkt mij.
 
Ik heb er wel helemaal geen verstand van, maar mijns inziens is deze band gewoon echt versleten.
Rij anders even naar een politiebureau, misschien kunnen hun je profiel meten??
Verder wil ik mij er verder niet mee gaan bemoeien om oeverloze discussies met vele anoniempjes te voorkomen.
 
Hmm.. Iedereen zegt wat anders. De band is niet rond meer, het is vierkant. middenste gedeelte is gewoon helemaal afgesleten. Zeker weten dat het nog een goede band is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan