Gek gedrag Vf 750S

vf750s

MF'er
3 dec 2002
162
0
Maastricht
Deze vraag staat ook al in het grote VF-topic maar waarschijnlijk is dit geen puur VF-probleem. Daarom zet ik 'm hier nog eens neer. Ik vraag me af of iemand hier wijs uit komt |(
De motor heeft 7 maanden stil gestaan en viel voordien stil bij warm weer na c.a. 20 Km. De accu is deze week nog eens een laatste keer aan de lader gegaan. En eerder op de avond in de motor gezet. Hier volgt het verslag...
Vanavond de motor gestart. Startte meteen met choke op.
Choke uitgezet na een minuutje of twee.
Motor draaide niet zuiver. Kan slechte afstelling zijn. Blijft echter stationair wel rond de 1100 toeren.
Het kleppert ook stevig in de motor maar er zit duidelijk rhytme in.
Tijdje laten draaien en voltmeter over de accu gezet om te kijken of de accu geladen werd.
Spanning steeg netjes naar 13,5V bij stationair en 14V bij 3000 toeren. Even aan de gelijkrichter/regulator gevoeld. Die was stevig warm. Niet echt om handje op te laten rusten.
Verder de voltmeter over de accu laten staan.
Motor uitgezet.
Weer gestart. Ging meteen, zonder aarzeling. Motor draaide echter zeer onzuiver. Na een 20-tal seconden trok dat bij. Even en 2 minuutjes laten draaien. Voltmeter geeft weer netjes 13,7V aan. Toerental optrekken naar 3000 en voltmeter gaat naar 14,4V
Motor weer uitgezet en opnieuw gestart. Ging al een pak moeilijker. Tijdens deze startsessie bij elke poging (c.a. 7 seconden) een wissel gedaan van de spark units (heb een extra paar). Dit leek niets uit te halen. Startmotor gaat even moeilijk rond maar vliegt toch plots aan. Motor start uiteindelijk met originele spark units geïnstalleerd.
Enkele minuutjes laten draaien en weer uitgezet. Niet op voltmeter gelet.
Motor nu weer proberen starten. Wil niet meer lukken. Extra bougie gehaald en gekeken of er een vonk springt tussen bougie en blok. Heldere blauwe vonkjes op alle 4 de bougies. Alle bougiekabels elke keer weer netjes teruggestoken en gevoeld of ze wel goed zaten.
Weer proberen te starten. Startmotor gaat met moeite rond. Accu valt terug naar 6V. Ik hoor een licht sissend geluid. Er zitten heel kleine spatjes op de accu. Die borrelt een beetje. Hij klinkt en voelt alsof hij aan de lader hangt: lichtjes borrelen en een beetje warm.
De gelijkrichter/regulator is helemaal niet warm. Hij voelt zelfs aan alsof de motor nooit heeft gedraaid.
Alles bij mekaar gepakt en de accu uit de motor gehaald en aan de lader gehangen. De Ampèremeter geeft aan dat er 2A bijgeladen moet worden.
Ben ik gek of gaat het hier al helemaalmis :?
 
Wel...mijn vf-je heeft de rit mooi afgewerkt. Ik heb er 15 miles mee gereden en niet een keer heeft ze tegengewerkt. Voorheen stond ik al stil langs de kant van de weg. Nadien nog enkele malen gestart zonder problemen. Dat ziet er dus goed uit.
Bedankt iedereen voor al de tips.
Nu nog de voorvorkkeeringen, de o-ring van de startermotor, nieuwe remblokjes en een nieuwe achterband. Ik weet niet of ik die laatste er zelf af krijg. Maar da's iets voor het grote VF-topic.
 
Nu nog de voorvorkkeeringen, de o-ring van de startermotor, nieuwe remblokjes en een nieuwe achterband. Ik weet niet of ik die laatste er zelf af krijg. Maar da's iets voor het grote VF-topic.

hallo, eraf is geen probleem maar de nieuwe erop krijgen zal moeilijker zijn. :}
maar het beste is dat de motor weer blijft rijden.
veel rijplezier toegewenst van je overbuurman. :] :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan