Gekke vraag , vakantie 2005

Goofjohn

Rookie
28 jul 2003
10
0
Maastricht
ik wil met enkele maten in 2005 vijf dagen naar Frankrijk gaan, we gaan ca 500 km per dag rijden en alleen op binnenwegen, ik vrees dat ik flink pijn krijg aan mijn deriërre, we stoppen natuurlijk om de zoveel tijd, mijn vraag heeft eigenlijk betrekking op de kleding, zit lederen kleding beter en gemakkelijker dan stoffen of ligt het gewoon aan mij en mijn te zachte kont....
 
lerenkleding omsluit je lichaam over het algemeen beter. daardoor heb je minder kans om op kledingplooien te gaan zitten. bovendien wappert het minder en dat maakt het ook een stuk comfortabeler.

verder zou je eens naar je zadel kunnen kijken. een te zacht zadel is op de lange duur niet comfortabel. en verder is het natuurlijk ook een kwestie van gewenning.
 
Tis allemaal heel persoonlijk John, de 1 zweert bij lederen kleding de ander bij een all-weather pak..weer anderen dragen liever een spijkerbroek..
Bij 30 graden Celsius zweet je in een lederen pak weg, maar goed bezien is alles warm rond die temperaturen.
Ik heb dit seizoen voor het eerst in een lange tijd (..zo'n 13 jaar..) bijna niet in m'n leren jack gereden, wel de broek.
Ik droeg vaak m'n all-weather jas omdat daar apart de regenvoering uit kan.
Het leek dan voor buitenstaanders wel alsof ik 't warm had (..ziet er niet zo'n jas :P ..), maar als ik reed had ik de grootste 'luchtdoorstroom' die ik ooit beleeft had *D :}
Blijft natuurlijk gewoon lekker (..ook voor de 'bewegingsvrijheid'..) om in je lederen pak te rijden 'szomers ;)
 
Heb ervaring met leren pakken,in 2 daagjes naar tirol op een gsxr,zorg als je gaat je,je pak al "ingereden" hebt,anders kan het aardig gaan knellen vooral als er harde protectoren inzitten.
Regelmatig je benen strekken is ook geen overbodige luxe en let op:binnendoor rijden is een stuk vermoeiender dan over de snelweg(concentratie).

succes
 
Met binnendoor rijden heb je minder snel last dan alleen snelweg rijden. Ik vind b.v. 300 km binnendoor makkelijker te doen dan 300km snelweg. Omdat je meer bochten maakt verzit je vaker in je zadel waardoor je minder snel zal doorzitten. En er zijn mensen die zweren bij een schapenvacht op het zadel voor lange ritten; heb daar zelf geen ervaring mee.
 
500 km binnendoor das best veel. Reken op een gemiddelde van 50 km per uur. Moet je niet te veel afstappen om foto's te maken of verkeerd rijden.

En je begint nou al over pijn aan je reet...
 
Je kunt eens naar je planning kijken. Een rustdag ergens tussenin is zeker geen luxe. bijvoorbeeld op je 'reisdoel', het verste punt of zo. De terugreis doe je aan de andere kant zeker niet alleen over binnenwegen. het 'paard' ruikt de stal dan en dan rij je zó 800 km over de snelweg.
Hou in ieder geval je pak aan voor de veiligheid, ook al drijf je eruit. :]
 
Ik ben op mijn Shadow naar zuid-Duitsland geweest. Was 900 km. We hebben het in 2 keer gedaan. Ik had mijn reistas op mijn buddyseat gebonden, want mij een heel fijn rugsteuntje gaf. Dat heeft mij in ieder geval veel last op mijn armen/polsen gescheeld.

Wat betref mijn kont: na de heenweg had ik nergens last van. Toen ik terug kwam had ik wel een dag last van mijn kont. Maar het viel best mee. Ik heb zelf een IXS all season broek en jas... Oh en een niergordel zal ook wel helpen denk ik.
 
500 km binnendoor das best veel. Reken op een gemiddelde van 50 km per uur. Moet je niet te veel afstappen om foto's te maken of verkeerd rijden.

En je begint nou al over pijn aan je reet...
In mijn ervaring rij je juist alleen maar meer kilometers wanneer je verkeerd rijdt. :P
 
ben zelf met mijn vrouw naar kroatie via duitsland / oosterijk / slovenie (terug via italie switzerland, frankijk, gereden deze zomer. Heel veel km met zeer hoge temperature. wij hebben spijker broeken met kevlar erin : IDEAAL in geval van warme weer (nadeel : mechanisch bescherming laag, maar welke kleding kan tegen een smak tegen boom met 130 km ?).
Wij hebben ook van die speciale kevlar jassen (met open wave structuur), besteld via internet in Canada bij Joe Rocket. Eveneens ideaal en goede bescherming. Die jassen zijn gemaakt om in het zuiden van de US te rijden. EN daar is het zeer warm !!
al met al zeer goed.. ben geloof ik 5 jaren terug met leer naar italie gereden maar heb al snel de jas eruit gegooid en boven de 35g de broek ook niet meer aangedaan. ja ik weet het : gevaarlijk, maar uitdrogen en of overhitten op je motor is naar mij mening nog gevaarlijker..

dus kijk maar.. dit is ons ervaring :P
 
Ik ben afgelopen jaar een aantal dagen door Zuid en Oost Frankrijk getrokken (Alpen en Vogezen). Als je enkel de binnendoorwegen wilt rijden dan is 500 km/ dag behoorlijk veel. Geloof me... een paar kilometer op de kaart is in werkelijkheid minstens het dubbele door de kronkelige wegen.

Ikzelf reed op de binnenwegen van Frankrijk rond met temperaturen boven de 30 graden en reken maar dat je reet pijn gaat doen. Dit ook doordat je niet een constante snelheid over een rechte weg rijdt maar eigenlijk steeds optrekt en afremt zodat je kont 'schuurt' langs je zadel. En het zweetvocht doet op die plaatsen overigens ook geen goed. Ik heb het soms echt uitgeschreeuwd omdat ik echt blaren begon te ontwikkelen. Volgend jaar probeer ik het met een leren broek ipv mijn huidige all-weather broek in de hoop dat dat beter gaat. Van pijn in polsen of rug heb ik geen last gehad, maar ik heb dan ook een vrij comfie motor. (sport-toer)

Alvast veel plezier volgend jaar!!! :)
      
full
 
Een leren pak bij 25 graden kent eigenlijk maar twee echte nadelen. Dat is bij het aantrekken en bij het uittrekken... Ik heb een vakantie gedaan in leren pak en een in gore-tex. Moet zeggen dat leer toch fijner was, zolang je maar blijft rijden :] Als je stil staat was gore-tex naar mijn mening toch iets luchtiger /koeler.

[me]__SVDirk__ die nu al weer zin heeft in vakantie 2005!!!!!![/me]
 
sorry...kon t niet laten: nog ff een piccie posten van Frankrijk.

dit soort wegen worden dus op de kaart als een rechte lijn weergegeven... houdt er rekening mee qua tanken!!!

full


9~ zucht.... tijd voor zomervakantie!!!
 
Voor dit soort dagen kun je goed een fietsbroek gebruiken. Zo een met een zeemleren kruis. Dit is zo zacht dat je minder last hebt van naden of plooien in je kleding. Bovendien neemt het overmatig vocht ;) op tijdens warme dagen. Twee dagen achterelkaar de zelfde is niet aan te raden, dus neem er wel een aantal mee en/of reken er op dat je ze moet uitspoelen..... Uit ervaring weet ik dat je er zeker 10 uur mee kan rijden zonder last van zadelpijn te krijgen.

pfff, was het maar weer voorjaar...
 
als je op lange ritten last krijgt van je kont (of rug) kun je ook eens een blik werpen op je achtervering. Ik had er ook last van (rug ed)(en mijn vriendin ook) als we met z'n tweeen gingen rijden of op vakantie (met dan ook nog 2 koffers)
Ik heb toen mijn achterveer laten reviseren en er een 10kg zwaardere veer op laten zetten, doordat de motor dan stabieler word en dus niet zoveel in en uit veert tijdens het rijden waren onze problemen opgelost.........
 
Als je een houte kont van je buddy krijgt gooi je er gewoon een extra stuk schuimrubber of iets dergelijks tussen. Worked for me toen ik naar italie reed :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan