Geklapper/ overslaande aandrijving bij veel vermogen

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
16.007
8.664
Driebergen
Facebook
Techneuten...

Ik heb een Moto Martin, hier heb ik een '88er GSX1100F motorblok ingebouwd met een zelfbouw turbosysteem.
Nu heb ik er een probleem mee waar ik niet uitkom, het is een serieuze voelbaar en hoorbaar geklapper ergens in de aandrijving wanneer er veel vermogen op gezet wordt, dit is in elke versnelling dus niet alleen in de 3e of zo dat had simpel geweest ;) wel is het zo dat het in zijn 5 minder heftig is als in z'n 1.

Ik ben al een tijd bezig hiermee en heb al van alles gedaan om het op te lossen:

Gecheckt of het motorblok recht in het frame zit, ik heb tenslotte zelf de motorsteunen gemaakt ;) Check
Ketting loopt goed vrij van het frame en de achterbrug.
Kettinglijn gecontroleerd met een speciaal laserapparaatje, deze is op de millimeter nauwkeurig in lijn.
Ketting en tandwielen vervangen, geen verschil met de vorige set die er 6700 km op had zitten -O-
Gekeken of het voortandwiel en achtertandwiel even verticaal staan, dit scheelde 0.5 graad.
Splines van de as waar het voortandwiel op wordt gemonteerd zijn in goede staat.
Afwijking zijwaarts van de tandwielen, het voortandwiel zit nu op 0.05 mm en het achtertandwiel op 0.2 mm.
Gecontroleerd of het achterwiel recht in de achterbrug zit, hier heb ik een gereedschapje voor gemaakt waarmee je precies de afstand van de achteras t.o.v. de achterbrugas kan controleren welke ik elke keer gebruik als het wiel er uit is geweest.
Ik heb geen speling op de motorsteunen, wiellagers, achterbruglagers of lager van de uitgaande versnellingsbak-as wat ik kan voelen.
Afgelopen winter heb ik de koppeling (waar een lock-up op is gebouwd, werkt geweldig, geen geslip sinds dag 1) nagekeken en alles zag er goed uit.

Iemand suggesties wat het nog meer zou kunnen zijn?
 
Klinkt misschien erg voordehand liggend; maar heb je niet gewoon een slippende koppeling..?

Afgelopen winter heb ik de koppeling (waar een lock-up op is gebouwd, werkt geweldig, geen geslip sinds dag 1) nagekeken en alles zag er goed uit, een slippende koppeling klappert niet en je toerental gaat sneller omhoog als je snelheid normaal doet, dit heb ik allemaal niet :)
 
dat klinkt als gangspringen. oftewel dat de vergrendeling van de tandwielen op de as in de versnellingsbak op zij wordt gedrukt door de kracht van de motor. is de bak aangepast op het grotere vermogen wat wordt geleverd door de turbo?
 
Versnellingen die er uit schieten zou één van de eerste dingen zijn waar ik normaal aan zou denken inderdaad...

Twee jaar terug ( ja lang project dit, zit nu in jaar 4 of 5 geloof ik) heb ik het motorblok uit elkaar gehaald om aan te passen voor gebruik met grotere turbo en hogere turbodruk. Omdat ik toen al last had van dit probleem, maar wel in mindere mate als ik terugdenk maar ja toen ook minder vermogen en koppel, heb ik de versnellingsbak goed bekeken en dan specifiek de nokken op de tandwielen e.d. en daar mankeerde niets aan :)

Het is ook niet zo dat het bijvoorbeeld extra merkbaar is in bijvoorbeeld de vierde versnelling, het is in elke versnelling en dan per versnelling hoger wat minder gauw als de vorige lijkt het wel, ik weet van mijn vroegere TDM850 hoe een versnelling die er in en uitschiet aanvoelt en dit lijkt anders.

Kijkend naar andere projecten met dit type blok en turbo wordt er zo goed als nooit wat aan de bak zelf aangepast omdat het niet nodig is. Punt in de aandrijving is de koppeling die aangepast moet worden voor het veel hogere koppel anders gaat die slippen maar die van mij doet het top.

Red Force: leg eens wat meer uit wat je bedoeld met onbalans in een onderdeel, welk onderdeel dan bijvoorbeeld, de motor loopt verder heel netjes bij "normaal" gebruik.

:W
 
Koppeling, een as met een lichte kromming, lastig te bepalen.
Ik heb het bij een zx-6r gehad waarbij de uitgaande as krom was, ding reed goed totdat er gas werd gegeven.
rare trillingen, klapperen in de aandrijflijn, eenmaal van het gas af merkte je er niks van.
Hoe die as krom is gekomen geen idee, had hem met dat probleem gekocht, voor weinig uiteraard. *D
 
Koppeling, een as met een lichte kromming, lastig te bepalen.
Ik heb het bij een zx-6r gehad waarbij de uitgaande as krom was, ding reed goed totdat er gas werd gegeven.
rare trillingen, klapperen in de aandrijflijn, eenmaal van het gas af merkte je er niks van.
Hoe die as krom is gekomen geen idee, had hem met dat probleem gekocht, voor weinig uiteraard. *D

Toevallig gisteren met de kettingset vervangen nog gekeken of de uitgaande as wel recht was, en dat was die gelukkig :)
De meedraaiende spacer achter het tandwiel heeft een afwijking van minder dan 0.01 mm dus dat draait mooi rond.
 
Laatst bewerkt:
Ik kom ondertussen uit op de primaire overbrenging (krukas->koppeling) waar iets misgaat, de GSX1100F heeft daar een schuine vertanding zitten wat theoretisch problemen kan opleveren qua zijwaartse kracht. Of het frame wat zich in een wokkel vouwt bij teveel gas maar hij gaat wel goed rechtdoor als het zich voordoet!

Veel meer kan ik niet verzinnen, het lijkt misschien of ik alleen maar jullie reacties wil verwerpen, is echt niet zo hoor :N tenminste als ze ergens op slaan maar echte onzin heb ik nog niet gezien :+ , maar ik heb zelf al zoveel uit kunnen sluiten voor ik dit topic startte...
 
Ik zeg toch bak, je hebt al eerder een probleem gehad met de bak, hem toen opengehad maar niets vervangen.

Hoe was de schakelwals? Niet ingelopen? Schakelvorken recht en niet ingesleten? Alles opgemeten adhv fabrieksspecificatie?
 
Ik kom ondertussen uit op de primaire overbrenging (krukas->koppeling) waar iets misgaat, de GSX1100F heeft daar een schuine vertanding zitten wat theoretisch problemen kan opleveren qua zijwaartse kracht. Of het frame wat zich in een wokkel vouwt bij teveel gas maar hij gaat wel goed rechtdoor als het zich voordoet!

Veel meer kan ik niet verzinnen, het lijkt misschien of ik alleen maar jullie reacties wil verwerpen, is echt niet zo hoor :N tenminste als ze ergens op slaan maar echte onzin heb ik nog niet gezien :+ , maar ik heb zelf al zoveel uit kunnen sluiten voor ik dit topic startte...

Daar heeft die van mij totaal geen last van.
 
Als vaste stille lezert van jouw project het volgende:

In de (vertraagde) beelden van de grotere race motoren valt het mij altijd op hoe de onderkant ketting als een "malle" heen en weer gaat (logisch natuurlijk de kettingspeling moet ergens heen).

Als je de ketting wat slapper of strakker zet is het verschijnsel dan het zelfde?

Verder goed bezig *O*
 
Laatst bewerkt:
Als vaste stille lezert van jouw project het volgende:

In de (vertraagde) beelden van de grotere race motoren valt het mij altijd op hoe de onderkant ketting als een "malle" heen en weer gaat (logisch natuurlijk de kettingspeling moet ergens heen).

Als je de ketting wat slapper of strakker zet is het verschijnsel dan het zelfde?

Verder goed bezig *O*

Als je achterbrug aardig onder een hoek in je frame staat zou dit een mogelijkheid kunnen zijn, ik stond versteld hoe ver die van mij in de vering werd getrokken...
 
Ik zeg toch bak, je hebt al eerder een probleem gehad met de bak, hem toen opengehad maar niets vervangen.

Hoe was de schakelwals? Niet ingelopen? Schakelvorken recht en niet ingesleten? Alles opgemeten adhv fabrieksspecificatie?

Blok lag uit elkaar om alles netjes te kunnen spuiten en de aanpassingen aan het bovenblok, grotere zuigers, compressie en squish aanpassen, H-D nokkenasketting, verstelbare nokkenastandwielen en manuele kettingspanner :) Toen heb ik uit voorzorg alles nagekeken i.v.m. de turbo-ombouw.

Schakelwals, schakelvorken, nokken etc. v.d. tandwielen, het zag er goed uit zonder slijtagesporen, alles mooi ingelopen van de 40.000 km wat het blok in de originele toestand heeft gelopen, niks wat er op duidde dat er versnellingen niet goed aangrijpen, het enige wat ik echt gemeten heb toen waren de schakelvorken meen ik (tijdje terug dit) en die hadden de goede waarde.
 
Zit het in het Blok?
Niet in het tandwieldrager?

Zit in het blok of de eindaandrijving, en dat laatste heb ik helemaal uitgepluisd en vervangen, zie eerste post.
Tandwieldrager heb ik niet vermeld in mijn lijstje maar was één van de eerste verdachten maar niks aan te zien.

Als het in het blok zit moet je volgens mij er sporen van terug kunnen vinden.
Een tandwiel wat op 1 kant wat meer slijtage heeft, of iets dergelijks....

Veren in je koppelingshuis?
Of de verbinding koppelingskorf op tandwiel?

Is een goeie, is ook deel van de primaire aandrijving.

Ik denk dat ik eerst een proefritje moet maken voordat er diagnose gesteld kan worden. ;)

Kom maar effe langs ;) Jou zou ik er wel op durven laten rijden, ben wel benieuwd hoe een GS1240 Turbo verschilt van een Martin GSXF1216 Turbo.

Daar heeft die van mij totaal geen last van.

Jij hebt ook een schuine primaire vertanding of niet?
 
Van mij heeft ook schuine vertanding.

Ben ook wel benieuwd naar het verschil, die van jou heeft sowieso meer pk's, qua koppel wordt spannend.
M'n collega met z'n 180 Pk cbr schrok wel, die was blij dat het stapje in de buddyseat er in zat. 😉

Als je niets zo kunt ontdekken zul je moeten gaan zoeken naar ongewone slijtsge sporen....
Heb je ook meer deeltjes in je olie/carter?
 
zonder geluidsopname valt hier gewoon niets zinnings over te zeggen.

Ik wilde de kettinglijn gaan filmen met m'n GoPro maar mis opeens een onderdeel van het huis dus die kan ik nu niet gebruiken, had je ook gelijk het geluid kunnen horen, eens kijken wat ik er aan kan doen!

Geen scheurtje of krak in het frame?


Zou bijna zeggen: even 'n ander blok erin bouwen om weer iets af te vinken? ;)

Zeg niet van die enge dingen Fred. -O- Nog niet specifiek naar gekeken.... toen ik as het blok uit- en weer inbouwde heb ik niks vreemds gemerkt... ga ik nog naar kijken.


Als vaste stille lezert van jouw project het volgende:

In de (vertraagde) beelden van de grotere race motoren valt het mij altijd op hoe de onderkant ketting als een "malle" heen en weer gaat (logisch natuurlijk de kettingspeling moet ergens heen).

Als je de ketting wat slapper of strakker zet is het verschijnsel dan het zelfde?

Verder goed bezig *O*

Dankjewel, zelfs ondanks dit probleem waar ik nog niet uitkom? O-)

Ketting losser of strakker zetten maakt totaal niks uit, zelfs een verschil in kettinglijn van 4 mm en precies recht maakte geen verschil net als een half versleten set en een gloednieuwe. -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan