Geklapper/ overslaande aandrijving bij veel vermogen

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
15.922
8.526
Driebergen
Facebook
Techneuten...

Ik heb een Moto Martin, hier heb ik een '88er GSX1100F motorblok ingebouwd met een zelfbouw turbosysteem.
Nu heb ik er een probleem mee waar ik niet uitkom, het is een serieuze voelbaar en hoorbaar geklapper ergens in de aandrijving wanneer er veel vermogen op gezet wordt, dit is in elke versnelling dus niet alleen in de 3e of zo dat had simpel geweest ;) wel is het zo dat het in zijn 5 minder heftig is als in z'n 1.

Ik ben al een tijd bezig hiermee en heb al van alles gedaan om het op te lossen:

Gecheckt of het motorblok recht in het frame zit, ik heb tenslotte zelf de motorsteunen gemaakt ;) Check
Ketting loopt goed vrij van het frame en de achterbrug.
Kettinglijn gecontroleerd met een speciaal laserapparaatje, deze is op de millimeter nauwkeurig in lijn.
Ketting en tandwielen vervangen, geen verschil met de vorige set die er 6700 km op had zitten -O-
Gekeken of het voortandwiel en achtertandwiel even verticaal staan, dit scheelde 0.5 graad.
Splines van de as waar het voortandwiel op wordt gemonteerd zijn in goede staat.
Afwijking zijwaarts van de tandwielen, het voortandwiel zit nu op 0.05 mm en het achtertandwiel op 0.2 mm.
Gecontroleerd of het achterwiel recht in de achterbrug zit, hier heb ik een gereedschapje voor gemaakt waarmee je precies de afstand van de achteras t.o.v. de achterbrugas kan controleren welke ik elke keer gebruik als het wiel er uit is geweest.
Ik heb geen speling op de motorsteunen, wiellagers, achterbruglagers of lager van de uitgaande versnellingsbak-as wat ik kan voelen.
Afgelopen winter heb ik de koppeling (waar een lock-up op is gebouwd, werkt geweldig, geen geslip sinds dag 1) nagekeken en alles zag er goed uit.

Iemand suggesties wat het nog meer zou kunnen zijn?
 
Je rijdt VEEEEEEL te hard meneer. ;)

Niet waar, ik was in Duitsland. :Y (Vind de boostmeter schokkender ;) )

Een oliekoelerblok heeft M14 bouten aan de zijkant van de kop zitten, heb er twee geboord en getapt en met een busje en een plaatje verbonden met een overbodig kuipbevestigingspunt op het frame daar een paar cm vandaan.
 
Oe, die boost gauge staat inderdaad best ver...
Voor deze keer geloof ik maar dat je in Duitsland was, niet dat het mij wat interesseerd, was cooler geweest als je nog halverwege de invoegstrook was. ;)

Handig dat je daar gaten voor hebt zitten, ik heb ook wel eens gedacht dat het bij een GS1000 geen slecht idee zou zijn..


Maar even serieus, kun je geen lange 12.9 bouten krijgen die mooi precies door het gat heen passen? Zou dat helpen?

Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden hoeveel vermogen dat ding van jouw heeft. Frame van jou zou toch stijver moeten zijn dan dat hok van mij.
 
Oe, die boost gauge staat inderdaad best ver...
Voor deze keer geloof ik maar dat je in Duitsland was, niet dat het mij wat interesseerd, was cooler geweest als je nog halverwege de invoegstrook was. ;)

Handig dat je daar gaten voor hebt zitten, ik heb ook wel eens gedacht dat het bij een GS1000 geen slecht idee zou zijn..


Maar even serieus, kun je geen lange 12.9 bouten krijgen die mooi precies door het gat heen passen? Zou dat helpen?

Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden hoeveel vermogen dat ding van jouw heeft. Frame van jou zou toch stijver moeten zijn dan dat hok van mij.

Er lopen twee M10 draadeindes van links naar rechts door het frame voor de voorste mount en die van achter/bovenaan het blok, plus de vaste M12 mount onder/achteraan het blok, en nu de zelfbouwkopsteunen, de andere staan op de nominatie om ge-upgrade te worden maar dat is best wat werk (blok eruit, frame uitboren enz.)

Een groot verschil tussen jouw frame en de mijne is dat het blok bij de Moto Martin als dragend gedeelte wordt gebruikt, ik heb ook geen framebuizen de onder het blok doorlopen, en omdat het een ander blok is zitten er dus (stevige) verlopen tussen ipv dat direct het blok er tussen wordt geklemd.
 
Ik vind dit erg gaaf. Heb je een paar plaatjes van de turbo op je blok?

Zo goed? :)

Anders moet je maar in het topic over de motor kijken bij Streetfighters, stikt van de foto's.


:W
full
 
Er lopen twee M10 draadeindes van links naar rechts door het frame voor de voorste mount en die van achter/bovenaan het blok, plus de vaste M12 mount onder/achteraan het blok, en nu de zelfbouwkopsteunen, de andere staan op de nominatie om ge-upgrade te worden maar dat is best wat werk (blok eruit, frame uitboren enz.)

Een groot verschil tussen jouw frame en de mijne is dat het blok bij de Moto Martin als dragend gedeelte wordt gebruikt, ik heb ook geen framebuizen de onder het blok doorlopen, en omdat het een ander blok is zitten er dus (stevige) verlopen tussen ipv dat direct het blok er tussen wordt geklemd.

Dat realiseerde ik me later eigenlijk pas..

Als je een frame hebt dat het blok gebruikt als dragend deel, dan moet het blok daar ook geschikt voor zijn lijkt me.
Buizen onder je blok door maken, en de onderste bevestigingspunten van je blok gebruiken, en die bevestigen aan je frame is zeker geen optie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan