Gekochte motor heeft niet goedgekeurde uitlaat

hij hoeft niets te bewijzen, maar hij geeft zelf een absurde meetwaarde, is dat op de juiste manier gebeurt bij 3500 rpm, op tig cm van de uitlaat onder een hoek van x graden, wat een motor onder of boven dat toerental doe interesseerd geen mens, op zijn typeplaatje staat precies hoeveel Db bij 3500 rpm

Hoezo interesseert het daarboven of daaronder niet? Ik weet niet hoor, maar een gixxer rijd je niet constant op 3500
 
Ja, maar daar zit ‘t ‘m juist in. Een volledig racesysteem is ook niet verboden. Ik snap wel dat je het kut vind, maar waarom wil je perse een kat? Yoshi’s zijn ook wel luid, maar als je er een langere demper op zet, scheelt het misschien al. Mijn vorige akra die had niet eens een ekeur, kwam uit de States. Je wordt in Nederland niet om de haverklap aangehouden voor je uitlaat ofzo. Dus waarom zoveel moeite erin steken? Wil je naar het buitenland ermee?
Ik woon in maastricht. Hier in het heuvelland is een toeristische route voor motoren en wordt daarom veel gecontroleerd en daardoor ook al vaker aangehouden.
Daarnaast ben ik hier al snel in duitsland waar bekend is het nog strenger is en de motor moet blijven staan als het geluid niet verholpen kan worden.
Dit heb ik ook uitgelegd aan de verkopers en dat daarom de goedkeuring van de uitlaat belangrijk was. Hierop bevestigde ze dat het in orde was.
 
Hoezo interesseert het daarboven of daaronder niet? Ik weet niet hoor, maar een gixxer rijd je niet constant op 3500
maakt niets uit...op je type plaatje staat hoeveel Db bij welk toerental....niks meer niks minder , als maakt hij 200 db bij 4000 rpm, als het de norm is bij 3500 is het prima, dacht je dat al die exup( achtige ) kleppen er tegenwoordig voor de leukigheid er in zitten, kijk maar bij welk toeren tal die open gaan
 
Ik heb het idd al voorgelegd bij mijn bekende motoport filiaal waar ik al lang klant ben.
Ze waren zeer verbaasd over dit verhaal en dat in dit geval de uitlaat vervangen zou moeten worden.

voor degene die vragen, het gaat om een suzuki gsxr750 met yoshimura uitlaatsysteem.
Aangezien deze motoren ook als yoshimura editie worden geleverd ging ik er vanuit dat het geplaatste systeem goedgekeurd is met plaatsing van db killer en dus ook duidelijk naar gevraagd. Het bleek echter om een raceuitlaat te gaan met alleen een goedgekeurde einddemper
Politie kijkt meestal maar naar 1 ding en dat is of er een DB killer in zit,goedkeuringsnummer kijken ze niet naar,zegt
namelijk niks,die E keur nummers toveren ze bij de meest vreemde EU lidstaten te voorschijn,ik heb ooit expansie uitlaten
gekocht met E keur,certificaat van Luxemburg zat er bij,nou die maakten een flinke herrie,zo erg dat ik mij afvroeg hoe ze
aan dat E keur nummer waren gekomen.
 
maakt niets uit...op je type plaatje staat hoeveel Db bij welk toerental....niks meer niks minder , als maakt hij 200 db bij 4000 rpm, als het de norm is bij 3500 is het prima, dacht je dat al die exup( achtige ) kleppen er tegenwoordig voor de leukigheid er in zitten, kijk maar bij welk toeren tal die open gaan

tja dan zou ik hem ook terugbrengen.
als mn hoofd niet onploft zou zijn .
 
Ja, maar daar zit ‘t ‘m juist in. Een volledig racesysteem is ook niet verboden. Ik snap wel dat je het kut vind, maar waarom wil je perse een kat? Yoshi’s zijn ook wel luid, maar als je er een langere demper op zet, scheelt het misschien al. Mijn vorige akra die had niet eens een ekeur, kwam uit de States. Je wordt in Nederland niet om de haverklap aangehouden voor je uitlaat ofzo. Dus waarom zoveel moeite erin steken? Wil je naar het buitenland ermee?

Volg jij eigenlijk wel het nieuws ;)
 
tja dan zou ik hem ook terugbrengen.
als mn hoofd niet onploft zou zijn .

Je kunt er wel om flauwekullen , maar dit is weer typisch zo'n topic dat ontspoort omdat zowel TS als enkele reakties niet de juiste informatie geven of denken te hebben..
Hoeveel mensen hier hebben ooit een zelfbouw laten keuren in lelystad, hoeveel hebben er voor de rechter gestaan ivm geluidskwestie's van motoren, en hoeveel roepen er maar wat..
118 DB is meer dan een laag overvliegend vliegtuig, dat is een brandweerwagen met sirene, dus de meting lap ik aan mijn laars.
Dan is voor de wet qua overschrijden ALLEEN bepalend wat er op het typeplaatje staat , alle metingen buiten het bereik van het typeplaatje doen niets ter zaken, of hij nou fluisterstil is of mijn schoonmoeder toen ik ze het huis uit joeg, niets telt ALLEEN WAT OP HET typeplaatje staat, dus in principe moet hij aantonen dat de uitlaat meer geluid produceerde dan dat er toegestaan is..
Wil hij het goed spelen, dan moet hij het op milieu gooien, de motor voldoet niet aan de milieu eisen en daar zit WEL een typegoedkeuring op, en dat gaat hij beslist winnen, de Kat er onder uit halen is een milieu delict, ook bij een motor
 
Je kunt er wel om flauwekullen , maar dit is weer typisch zo'n topic dat ontspoort omdat zowel TS als enkele reakties niet de juiste informatie geven of denken te hebben..
Hoeveel mensen hier hebben ooit een zelfbouw laten keuren in lelystad, hoeveel hebben er voor de rechter gestaan ivm geluidskwestie's van motoren, en hoeveel roepen er maar wat..
118 DB is meer dan een laag overvliegend vliegtuig, dat is een brandweerwagen met sirene, dus de meting lap ik aan mijn laars.
Dan is voor de wet qua overschrijden ALLEEN bepalend wat er op het typeplaatje staat , alle metingen buiten het bereik van het typeplaatje doen niets ter zaken, of hij nou fluisterstil is of mijn schoonmoeder toen ik ze het huis uit joeg, niets telt ALLEEN WAT OP HET typeplaatje staat, dus in principe moet hij aantonen dat de uitlaat meer geluid produceerde dan dat er toegestaan is..
Wil hij het goed spelen, dan moet hij het op milieu gooien, de motor voldoet niet aan de milieu eisen en daar zit WEL een typegoedkeuring op, en dat gaat hij beslist winnen, de Kat er onder uit halen is een milieu delict, ook bij een motor

ik zei ook dat het met een db app was, dus weet ook wel dat dat geen correcte meting is, maar wel een indicatie dat het veel te luid is waardoor ik meer info ben gaan zoeken.

thnx voor je tip over milieu. Ik ga er geen groot punt van maken voor die €250, gewoon helemaal klaar met die zaak. Morgen breng ik de motor terug. Afhankelijk van hun afhandeling vermeld ik om welke motorzaak het gaat. Misschien lossen ze het uiteindelijk toch nog netjes op
 
Je ziet vaker dat die Gixxers 750 de doos met cat en klep eraf gezaagd wordt en een cat vervang pijpje erop gezet wordt.
Ook al heb je een E keur demper met DB killer, systeem voldoet niet meer dan.

Overigens is het makkelijk te zien, die zwarte schoenendoos onder het motorblok kun je niet missen. Als je de GSXR 750 een beetje kent valt het gelijk op als ie er niet meer zit.
 
Je ziet vaker dat die Gixxers 750 de doos met cat en klep eraf gezaagd wordt en een cat vervang pijpje erop gezet wordt.
Ook al heb je een E keur demper met DB killer, systeem voldoet niet meer dan.

Overigens is het makkelijk te zien, die zwarte schoenendoos onder het motorblok kun je niet missen. Als je de GSXR 750 een beetje kent valt het gelijk op als ie er niet meer zit.

Tja, dan moet je als agent wel geïnteresseerd zijn in katalysators. Daarnaast zijn het niet alleen gixxers. Over het algemeen sowieso de supersportmodellen. Heb genoeg R1’s gezien zonder.
 
Tja, dan moet je als agent wel geïnteresseerd zijn in katalysators. Daarnaast zijn het niet alleen gixxers. Over het algemeen sowieso de supersportmodellen. Heb genoeg R1’s gezien zonder.

Yep, dat is de praktijk. Agentje kijkt; E keur en dB killer ?? prima , doorrijden
 
ik zei ook dat het met een db app was, dus weet ook wel dat dat geen correcte meting is, maar wel een indicatie dat het veel te luid is waardoor ik meer info ben gaan zoeken.

thnx voor je tip over milieu. Ik ga er geen groot punt van maken voor die €250, gewoon helemaal klaar met die zaak. Morgen breng ik de motor terug. Afhankelijk van hun afhandeling vermeld ik om welke motorzaak het gaat. Misschien lossen ze het uiteindelijk toch nog netjes op

Snap dat je er helemaal klaar mee bent. Maar als de motor verder prima bevalt dan scoor je voor relatief weinig een origineel systeem en verkoopt de herrie pijp.
Goedkoper dan 250 euro.
 
Snap dat je er helemaal klaar mee bent. Maar als de motor verder prima bevalt dan scoor je voor relatief weinig een origineel systeem en verkoopt de herrie pijp.
Goedkoper dan 250 euro.

Inderdaad. Vooral als je die R11 eronder hebt zitten. Verkoopprijs nog duurder als sommige akra’s, 2ehands zal die ook nog zeker wat opleveren.
 
Ik woon in maastricht. Hier in het heuvelland is een toeristische route voor motoren en wordt daarom veel gecontroleerd en daardoor ook al vaker aangehouden.
Daarnaast ben ik hier al snel in duitsland waar bekend is het nog strenger is en de motor moet blijven staan als het geluid niet verholpen kan worden.
Dit heb ik ook uitgelegd aan de verkopers en dat daarom de goedkeuring van de uitlaat belangrijk was. Hierop bevestigde ze dat het in orde was.

Heb dit berichtje over het hoofd gezien. Dat is wel mooi opgelicht. Als motorrijder vind ik wel dat je mekaar moet helpen. Zodra je heuvelland zei moet er vooral bij zo’n dealer een lampje gaan branden dat zo’n motor niet handig is.
 
Beste mf’ers

ik heb een motor gekocht bij een motorhandelaar met bovag garantie.
In de advertentie werd al duidelijk dat deze motor over een volledig ander uitlaatsysteem beschikt.
Mooi natuurlijk dat geluid, maar het was voor mij van belang dat dit uitlaatsysteem goedgekeurd was, dit ivm met vele controles rondom mijn woonplaats.

hierover heb ik van te voren telefonisch geinformeerd. Ik kreeg als antwoord dat het in orde was omdat er een db killer in zit.

Prima en dus 200km gereden om de motor te gaan bekijken en een proefrit te maken.
In de vestiging werd nogmaals door een verkoper en een monteur bevestigd dat het uitlaatsysteem legaal was omdat er een db killer in zat.
De motor klonk mooi en een erg luid geluid werd niey duidrlijk tijdens de proefrit, aangezien dit op een bedrijventerrein was met veel smalle weggetje rn zijwegen (niet veel toeren gemaakt)

pas na aanschaf bleek op de terugweg naar huis dat de uitlaat toch wel erg veel lawaai maakte. Ff gemeten met een db app. 118db.
Na wat zoekwerk online vond ik ook uit dat dit niet goedgekeurd is en de dempingspot met katalysator ontbreekt. De einddemper mag dan wel goedgekeurd zijn maar de uitlaatbochten niet.
kosten van de katalysator: 1100 pond.

direct de dealer gebeld. Hier werd heel flauw geantwoord dat de motor is geaccepteerd hoe ie aangeboden is.
Dat ze gezegd hebben dat alles in orde was wordt ontkend en dat ik had moeten weten dat het om een sportuitlaat ging.
Sportuitlaat of niet interesseert me niet, de vraag was of deze bij een keuring voldoet aan de geluidsnorm.

enige optie die werd geboden was de motor omruilen voor een andere motor. Een zelfde type is niet in hun aanbod dus dat is geen optie. na een lange discussie keamen ze uiteindelijk met het aanbod om de motor terug te nemen na het verrekenen van €250 voor 2 dagen huur van de motor. Ik zie dit als afpersing.

mijns inziens is deze motor met een defect geleverd omdat deze niet voldoet aan de wettelijke vereisten, dus moet dit onder garantie vallen. Het geluidsniveau incl db killer is dermate hoog dat hier een boete van €420 op staat en een kans op inbeslagname.

ik vind online niks over deze specifieke situatie, dus wil hier vragen of iemand hier meer over weet of weet waar ik deze info kan vinden. Ik heb de bovag voorwaarden doorgezocht, maar niks hierover gevonden.

Alvast bedankt

Timo

als je tevreden bent over het geluid, en na meting blijkt dat het apparaat 118db produceert, is die 250 euro niks vergeleken met die 2 electronische oorbellen die je blijkbaar nodig hebt.

118 db is geen verborgen gebrek. Je had ipv je ogen, misschien je oren de kost moeten geven.
 
Zou het wel knap vinden, de akra die ik er nu onder heb zitten zit die ekeur echt in een onmogelijke hoek. Je zou hem ervanaf moeten halen wil je het zien...
Politie kijkt ook niet naar E keur,geen DB killer is bekeuring E keur of niet, dat heeft
een agent mij vertelt.
 
accepteer die 250 euro als lesgeld en nooit meer daar kopen.
Idd, als dat hiermee is dan staat je nog er meer ellende te wachten als je andere klachten krijgt....kortom bij die motorzaak wegwezen. Motorzaak weet donders goed dat hij wel en teveel herrie maakt!
 
Uitlaatsysteem op marktplaats aanbieden en er een originele voor terug kopen hou je nog geld over ook
 
Terug
Bovenaan Onderaan