Gekochte motor heeft niet goedgekeurde uitlaat

Timo23

Die hard MF'er
30 mrt 2005
491
4
Maastricht
Beste mf’ers

ik heb een motor gekocht bij een motorhandelaar met bovag garantie.
In de advertentie werd al duidelijk dat deze motor over een volledig ander uitlaatsysteem beschikt.
Mooi natuurlijk dat geluid, maar het was voor mij van belang dat dit uitlaatsysteem goedgekeurd was, dit ivm met vele controles rondom mijn woonplaats.

hierover heb ik van te voren telefonisch geinformeerd. Ik kreeg als antwoord dat het in orde was omdat er een db killer in zit.

Prima en dus 200km gereden om de motor te gaan bekijken en een proefrit te maken.
In de vestiging werd nogmaals door een verkoper en een monteur bevestigd dat het uitlaatsysteem legaal was omdat er een db killer in zat.
De motor klonk mooi en een erg luid geluid werd niey duidrlijk tijdens de proefrit, aangezien dit op een bedrijventerrein was met veel smalle weggetje rn zijwegen (niet veel toeren gemaakt)

pas na aanschaf bleek op de terugweg naar huis dat de uitlaat toch wel erg veel lawaai maakte. Ff gemeten met een db app. 118db.
Na wat zoekwerk online vond ik ook uit dat dit niet goedgekeurd is en de dempingspot met katalysator ontbreekt. De einddemper mag dan wel goedgekeurd zijn maar de uitlaatbochten niet.
kosten van de katalysator: 1100 pond.

direct de dealer gebeld. Hier werd heel flauw geantwoord dat de motor is geaccepteerd hoe ie aangeboden is.
Dat ze gezegd hebben dat alles in orde was wordt ontkend en dat ik had moeten weten dat het om een sportuitlaat ging.
Sportuitlaat of niet interesseert me niet, de vraag was of deze bij een keuring voldoet aan de geluidsnorm.

enige optie die werd geboden was de motor omruilen voor een andere motor. Een zelfde type is niet in hun aanbod dus dat is geen optie. na een lange discussie keamen ze uiteindelijk met het aanbod om de motor terug te nemen na het verrekenen van €250 voor 2 dagen huur van de motor. Ik zie dit als afpersing.

mijns inziens is deze motor met een defect geleverd omdat deze niet voldoet aan de wettelijke vereisten, dus moet dit onder garantie vallen. Het geluidsniveau incl db killer is dermate hoog dat hier een boete van €420 op staat en een kans op inbeslagname.

ik vind online niks over deze specifieke situatie, dus wil hier vragen of iemand hier meer over weet of weet waar ik deze info kan vinden. Ik heb de bovag voorwaarden doorgezocht, maar niks hierover gevonden.

Alvast bedankt

Timo
 
Niet geheel netjes gegaan maar de regeling vind ik heel acceptabel, ik zou hem direct accepteren
Verkeerd voorgelicht worden en dan 250 euro vragen is heel acceptabel? Ik zou het ook doen, om van de rotzooi af te zijn. Maar acceptabel? :N
 
Een rechtzaak voor die paar cent kan niet uit dus ff slikken en verder ;)
 
Als je had gevraagd of het een systeem met e-keur was dan had je misschien een reden tot klagen gehad. Nu heb je een motor met sportuitlaat met DB-killer gekocht en gevraagd of je er gezeur mee kon krijgen...nee, 99% van de tijd niet.

Dus wat @Zot zegt.

Of lekker mee rijden, van genieten, en ondertussen Marktplaats afspeuren naar een systeem met e-keur. Er zal meer dan alleen de uitlaat zijn dat je deze motor kocht toch?

mijns inziens is deze motor met een defect geleverd omdat deze niet voldoet aan de wettelijke vereisten, dus moet dit onder garantie vallen. Het geluidsniveau incl db killer is dermate hoog dat hier een boete van €420 op staat en een kans op inbeslagname.

Als koper heb je ook een onderzoeksplicht. Ja, je hebt er vragen over gesteld, maar als je even iets op Google had ingetikt dan had je geweten dat er een e-keur op de demper staat of niet. Je wist dat er een andere uitlaat onder zat.

Dus of slikken dat je een verkoper op z'n blauwe ogen hebt geloofd terwijl je zelf er meer van had kunnen weten à 250,- of slikken dat je een ander systeem moet scoren als je dat per se wil
 
Je kan als koper niet verwachten dat je het onderscheid moet kunnen maken of een uitlaat een kat (demper) bevat of niet.
Vind het voornamelijk aan TS wat hij nu wil, er word in het verhaal ook gezegd dat je het wel erg veel kabaal/lawaai vind.
Dan is elke aanpassing die er moet gebeuren al gauw hetzelfde als wat hij nu kwijt is voor die verkapte 'huur' , toch gauw 400 km meer op de teller alleen voor het heen en weer rijden al.

die 118 dB kan ik haast niet geloven, denk toch dat je de app/telefoon dan niet helemaal goed gebruikt.
als er een uitlaat voor dat type motor opzit met Ekeur is de vraag of de katloze pijp ervoor zoveel verschil maakt, vraag is meer of dus een gekeurde uitlaat is.

en 250 euro voor 'huur' is een best bedrag, maar er word niet vermeld of het om een cb250 gaat of een Panigale , dat maakt wel verschil natuurlijk.
En het meten met de app had je natuurlijk ook kunnen doen voordat je hem meenam, uitgaande dat het hem al behoorlijk luid vond.
Maar dat is natuurlijk wel achteraf praten.
 
Laatst bewerkt:
Maar je hebt zelf ook onderzoek gedaan toen je de motor kocht of de uitlaat goed gekeurd is voor deze motor?
Of heeft de kopende partij hier geen verplichting toe?

Als je het wil 250 euro slikken en gaan.
anders lekker door rijden en stillere db-killer er in of ander uitlaat systeem
 
op de eerste plaats wil ik wel weten waarmee hij de Db heeft gemeten en of het wel op de juiste manier bij het juiste toerental is gebeurt, zo'n telefoon app is niet de manier om dat te meten, daar moet je gecertificeerd materiaal voor hebben..
En daarnaast vind ik het een prima oplossing
 
Het gaat om een motoport vestiging, daar kan je dit toch niet verwachten

Je verwacht dat ze kennis hebben van elk systeem voor elke motor? Motoport is een simpele handelaar waar je net de kennis van moet verwachten van de Kwik-Fit. Niets specifieks alsjeblieft.

Je bent nota bene lid sinds 2005. Laten we ook niet doen alsof je helemaal geen middelen had om te zoeken naar "uitlaat, goedgekeurd?" of "demper te hard, boete?" ... Je hebt je een lulverhaal laten verkopen door iemand die ook niet beter wist of wou weten dan DB-killer=goed. Jullie hadden allebei beter kunnen weten, sorry.

Voor laten komen loont ook niet de moeite, garantie is het ook niet omdat je de motor zo hebt gekocht en er niets wezenlijk is veranderd of kapot gegaan. Wat wil je doen? "Ja, ik kocht deze motor met twee lekke banden, die wil ik nu graag onder garantie laten vervangen?"
 
Stukje research van jouw kant naar de uitlaat etc had geen kwaad gekunt. Elke fatsoenlijke uitlaatfabrikant heeft op zijn website staan of desbetreffende uitlaat goedgekeurd is of niet. Volgens mij weet nagenoeg elke motorrijder dat bij een compleet aftermarket uitlaatsysteem (zonder katalysator) het E keur 9 van de 10 keer vervalt, db killer of niet.

Neemt niet weg dat die zaak ook niet lekker op de hoogte is en je verkeerd voorgelicht heeft.

Zou die 250 eu pakken en er van leren. Als ik ergens een motor koop met aftermarket rommel er op wil ik altijd het originele spul er bij, wat ik er mee doe is dan aan mij. Maar wie ben ik :+
 
Laatst bewerkt:
Je verwacht dat ze kennis hebben van elk systeem voor elke motor? Motoport is een simpele handelaar waar je net de kennis van moet verwachten van de Kwik-Fit. Niets specifieks alsjeblieft.

Je bent nota bene lid sinds 2005. Laten we ook niet doen alsof je helemaal geen middelen had om te zoeken naar "uitlaat, goedgekeurd?" of "demper te hard, boete?" ... Je hebt je een lulverhaal laten verkopen door iemand die ook niet beter wist of wou weten dan DB-killer=goed. Jullie hadden allebei beter kunnen weten, sorry.

Voor laten komen loont ook niet de moeite, garantie is het ook niet omdat je de motor zo hebt gekocht en er niets wezenlijk is veranderd of kapot gegaan. Wat wil je doen? "Ja, ik kocht deze motor met twee lekke banden, die wil ik nu graag onder garantie laten vervangen?"
Je verwacht dat ze kennis hebben van elk systeem voor elke motor? Motoport is een simpele handelaar waar je net de kennis van moet verwachten van de Kwik-Fit. Niets specifieks alsjeblieft.

Je bent nota bene lid sinds 2005. Laten we ook niet doen alsof je helemaal geen middelen had om te zoeken naar "uitlaat, goedgekeurd?" of "demper te hard, boete?" ... Je hebt je een lulverhaal laten verkopen door iemand die ook niet beter wist of wou weten dan DB-killer=goed. Jullie hadden allebei beter kunnen weten, sorry.

Voor laten komen loont ook niet de moeite, garantie is het ook niet omdat je de motor zo hebt gekocht en er niets wezenlijk is veranderd of kapot gegaan. Wat wil je doen? "Ja, ik kocht deze motor met twee lekke banden, die wil ik nu graag onder garantie laten vervangen?"

Ze wisten het heel goed. Werd aan de telefoon ook bevestigd. Het ging van de uitlaat is goedgekeurd voor de verkoop naar ja het is een raceuitlaat, dus had je kunnen weten na de verkoop
 
Lastig om te oordelen. Als je er niet specifiek over bent begonnen tijdens de koop, snap ik motoport wel. Als ik iets zou verkopen aan iemand en diegene begint niet over de kat, waarom zou ik er dan iets over zeggen? Veel motoren rijden zonder kat, laten hem zelfs decatten. Is niet gek hoor.
Defect is die zeker niet, geen kat is juist beter voor de motor (naast dat het je motor beter laat klinken).

Maar goed, wat zijn je andere opties nu? Denk niet dat je veel keus hebt..
 
Lastig om te oordelen. Als je er niet specifiek over bent begonnen tijdens de koop, snap ik motoport wel. Als ik iets zou verkopen aan iemand en diegene begint niet over de kat, waarom zou ik er dan iets over zeggen? Veel motoren rijden zonder kat, laten hem zelfs decatten. Is niet gek hoor.
Defect is die zeker niet, geen kat is juist beter voor de motor (naast dat het je motor beter laat klinken).

Maar goed, wat zijn je andere opties nu? Denk niet dat je veel keus hebt..

Als je hem goed laat remappen wel ja, anders loopt hij vanzelf naar de klote omdat door dat emissie gejank nagenoeg elke motor gevaarlijk arm afgesteld de fabriek uitrolt.
 
@ryan-mt10 Dat is waar, sowieso opnieuw laten afstellen. Als je dan toch al in de buurt van pajic bent, hoegee is in de buurt. Oh en de mijne was te rijk erna. Maar goed, off-topic :)
 
Laatst bewerkt:
Ze wisten het heel goed. Werd aan de telefoon ook bevestigd. Het ging van de uitlaat is goedgekeurd voor de verkoop naar ja het is een raceuitlaat, dus had je kunnen weten na de verkoop

Maar dat bedoel ik. Het staat ze helemaal vrij een motor met uitlaat te verkopen die veel te luid is. Dat klinkt lullig, maar een e-keur is geen verplichting voor de verkoop hè. Ja, de motor is helemaal "goedgekeurd" voor verkoop is anders dan "deze motor kan absoluut zo direct op deze manier de weg op zonder dat je een obscure geluidsregeling overtreed. Ja, met raceuitlaat is deze motor helemaal goed voor de verkoop, nee, je kan er niet blind vanuit gaan dat je geen boete krijgt. Flauw hè?

Nogmaals, je wist van te voren dat het geen standaard uitlaat was, dus ik denk eerlijk gezegd dat je zelf even wat meer onderzoek naar uitlaten had moeten doen. Ook omdat je zegt dat je pas op de weg naar huis behoorlijk toeren maakte en de uitlaat luid vond. Zie het als een leer-ervaring, ook tijdens een proefrit mag je best (mits netjes warm enzo) een paar keer flink toeren maken.

Des te meer je post, des te meer denk ik dat je al 15 jaar hier ingeschreven bent, je had even kunnen zoeken naar uitlaten en proefrit-checklistjes als je zo onervaren bent.

Klinkt hard, maar nu hebben we het nog over 250,- om van een motor af te komen die je kennelijk niet meer wilt. Is misschien nog steeds een hoop geld maar slik het maar en doe je goed voorbereiden op de volgende, dat is meer waard dan 250,- ...

En des te langer je hier loopt te trutten, des te makkelijker is het voor hun om te zeggen dat je de motor niet twee dagen hebt gehuurd à 250,- maar dat je de motor nu een mid-week hebt à 400. Verzin het nu ook maar, maar blijf niet te lang treuzelen. Onderhandel wat met die zaak, maar van de 250,- maar 200,- en neem je verlies.
 
Ik ben benieuwd over wat voor motor we het hebben??


(vorig jaar nog 590 euro betaald bij Pajic voor een sportuitlaat en katvervanger ☺️)
 
Terug
Bovenaan Onderaan