Gekochte Tracer 900 blijkt schadeverleden te hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is het onderhoud zelf of door een dealer uitgevoerd?

Het zou netjes zijn als de motorzaak de Tracer terug zou nemen, hopen dat ze dat doen. Consignatie verkoop kan juridisch ook wel een ding zijn, betreft wie je aansprakelijk kan stellen. Pak het verkoopcontract met de kleine lettertjes en hun leveringsvoorwaarden erbij. Wanneer verwacht je voorstel van de motorzaak? Kan je nodige uitzoekwerk besparen, anders zijn er mogelijk hier wat juristen op het forum?

Ik heb alles zelf gedaan, behalve de banden.

Verkoop contract? Ik heb een papiertje met daarop welke motor het is en een bedrag, that's it8)7

Ik verwacht vandaag een voorstel. Ga ik nog niet direct op in. Eerst bedenktijd, en even vakantie...
 
Wat me nog helemaal duidelijk is, maar wel vrij relevant, Heb jij de motor gekocht van de motorzaak (koopcontract + betaald aan hen) of hebben ze alleen bemiddeld en heb je uiteindelijk de motor betaald aan de particulier?

Als jij gewoon van het gekocht hebt, heb jij niks te maken met die particulier, dat is dan hun probleem.
Van hen gekocht, overgemaakt naar hun rekeningnummer en niet de particulier.
 
Het lijkt mij dat je bij consignatie verkoop, koopt van de particuliere eigenaar. Het motorbedrijf verricht slechts hand-en-spandiensten door de motor in de etalage te zetten en voor de eigenaar te verkopen, kenteken laten overschrijven. Uiteraard vraagt het bedrijf daar een vergoeding voor. Helemaal vrij uit gaat het bedrijf ook niet, want ze hadden kunnen controleren wat voor vlees ze in hun kuip kregen. Helaas - en dat blijkt maar weer - zijn er nog weinigen in dat wereldje te vertrouwen.

BTW: ik ben geen jurist, dus correct me if I'm wrong, leer op dit vlak graag wat bij.

Trouwens zeer listig om een opgeknapt wrak in consignatie te verkopen: je laat een ander je vuile werk doen en hoeft de koper niet in de ogen te kijken. Ik vind het doortrapt.
 
Van hen gekocht, overgemaakt naar hun rekeningnummer en niet de particulier.

Top, dan is dat hele verhaal over hoe hun hem gekocht hebben helemaal niet relevant voor jou. Is een mooi verhaaltje van hun kant waardoor ze het laten lijken of ze zelf ook slachtoffer zijn. Maar doet niets ter zake.
 
Top, dan is dat hele verhaal over hoe hun hem gekocht hebben helemaal niet relevant voor jou. Is een mooi verhaaltje van hun kant waardoor ze het laten lijken of ze zelf ook slachtoffer zijn. Maar doet niets ter zake.
Klopt.
Ben alleen wel vrij empathisch ingesteld waardoor ik tot op zekere hoogte wel begrijp dat het zo gelopen is icm met deze particulier.
Neemt uiteraard de feiten niet weg en veranderd niks aan het verhaal.
 

wellicht relevant, hier word ook gesproken over het overmaken van de betaling aan de garage.

En een soortgelijk geval, maar dan met een porsche.
Rechtzaak tussen de dealer en de gene die hem aan de dealer geleverd heeft voor consignatie verkoop, maar verzwegen heeft dat het een total loss was geweest.
Jij zou hier dus de rol van [betrokkene] hebben.

 
Laatst bewerkt:
Dat zijn allicht dingen die je met de ervaring leert.
Wat dat betreft ben ik nieuw in deze wereld en voel ik me vooral een noob aangezien ik niet exact weet wat een kroonplaat is. Wel een vermoeden though.

Ik heb het hele topic mee gelezen ondanks dat ik niet val onder 'beste heren', maar het is wel een eye opener dat kennis echt noodzakelijk is, of iemand met kennis die bereid is om te helpen met het huiswerk en de aankoop. En aangezien ik niet beschik over beide vind ik het niet heel rooskleurig ogen atm als ik volgend jaar een andere motor wil kopen met beperkt budget.

Maar als je beiden niet hebt, dan gebruik je toch de kennis en kunde van Erik van Lent motorkeuringen De man doet al weetikhoeveel jaren al motorkeuringen....
 
SmartSelect_20200722-095552_Messenger.jpg


Ach ja, hoe kon het ook anders })
 

wellicht relevant, hier word ook gesproken over het overmaken van de betaling aan de garage.

En een soortgelijk geval, maar dan met een porsche.
Rechtzaak tussen de dealer en de gene die hem aan de dealer geleverd heeft voor consignatie verkoop, maar verzwegen heeft dat het een total loss was geweest.
Jij zou hier dus de rol van [betrokkene] hebben.

Lees ik zodra ik wat tijd heb even door, bedankt!
Eerst even vakantie voorbereidingen treffen nu ;)
 
In die tijd heb ik wel.

-olie ververst/nieuwe filter
-bougies vervangen
-gaskleppen gesteld
-ketting/tandwielset vervangen
-nieuw windscherm gemonteerd
-nieuwe rem/koppelingshendels gemonteerd
-nieuwe achterband laten monteren

Daarbij zou je ook nog enige compensatie voor het ongemak en de tekortkomingen kunnen verwachten.
Geen quickshifter;).

Serieus ik heb alle respect voor de manier waaronder je deze dingen aanpakt. Proberen niet gefrustreerd te raken en niemand zomaar de schuld geven. Hiervoor heb je toch wel wat zelfbeheersing nodig.

En fijne vakantie nog.
 
In die tijd heb ik wel.

-olie ververst/nieuwe filter
-bougies vervangen
-gaskleppen gesteld
-ketting/tandwielset vervangen
-nieuw windscherm gemonteerd
-nieuwe rem/koppelingshendels gemonteerd
-nieuwe achterband laten monteren

Daarbij zou je ook nog enige compensatie voor het ongemak en de tekortkomingen kunnen verwachten.
Ik zie de gedane zaken als onderhoud en opleuken van de motor.
Onderhoud is iets wat de motor niet meer waard maakt. En opleuk onderdelen is iets wat je voor jezelf doet, dat geeft ook geen meerwaarde.

Het is een nare situatie en zelf zou ik (ongeacht of de motor in prima staat verkeerd) deze liever niet hebben. Hij is nu bekend op internet als motor die totaal in puin heeft gelegen, en die wilde je zelf ook niet toch?
Ik zou hopen dat de handelaar hem terug wil nemen en de afschrijving voor het jaar gebruik accepteren.
 
Lees ik zodra ik wat tijd heb even door, bedankt!
Eerst even vakantie voorbereidingen treffen nu ;)

Allé, eerst op vakantie, daar eens rustig alles nog eens laten passeren, goed nadenken (die roze bril ff thuislaten) en neem een beslissing. Dan die terzijde leggen en gaan genieten van je vakantie! Bij thuiskomst die genomen beslissing uitvoeren. Fijne vakantie gewenst!
 
Wat me opvalt is dat Meneer Goulash (De Hongaar waar ik de naam van vergeten ben), zowel voor de metingen aan het frame als ook de haarscheurtjes als ook elke andere foto van het frame dezelfde pijltjes op dezelfde plek gebruikt :+
 
Poh wat een verhaal zeg!
Veel respect voor jou hoe je hiermee omgaat. :Y

Zelf heb ik ook een import motor uit GB, BPM staat op €1241. Gekocht bij Kobo motoren.
Frame nummer hebben ze gecontroleerd bij Kawasaki dealer TT motoren Zwolle en alles klopte. (Gelukkig ;)) Heb ook alle papieren (onderhouds facturen) vanuit Engeland erbij.

Succes met je keuze!
Fijne vakantie!
 
Laatst bewerkt:
Daar wil ik best een keer voor gaan zitten ;)
Ik denk dat er wel markt voor is om dit in opdracht te gaan doen:P

Nog een dingetje, mijn hongaarse redder in nood was van plan deze week naar Nederland te komen, Middelburg om precies te zijn. Rij ik natuurlijk met alle plezier even langs op zijn uitnodiging om een flinke fles alcohol (want uit ervaring weet ik dat die oostblokkers alles zuipen wat los en vast zit) te overhandigen.
Was het niet zo geweest dat ik morgen nacht op vakantie ga...'(

Had m zo graag even gesproken, een dikke pakkerd gegeven en samen arm in arm de zonsondergang bekeken. Helaas...:+
Als je weet waar hij verblijft, kan je daar toch wat achterlaten
 
Een import motor kan ook gewoon netjes zijn. Mijn Versys kwam uit Duitsland, gekocht via Kawasaki dealer, 5 jaar met plezier op gereden en nu rijdt er iemand van het forum op.

Kijk eens goed op het koopcontract en de factuur of hier opstaat, dat het consignatie / bemiddeling verkoop van particulier is. Als dit niet het geval is, dan weet je dat de motorzaak de partij is waar je volledig mee te dealen hebt. Als het goed is verwijzen ze op deze documenten ook naar hun leveringsvoorwaarden, daarin staan de kleine lettertjes..... Zover ik kan zien zijn ze niet aangesloten bij de BOVAG.

Haarscheurtjes in het balhoofd, zou voorlopig even voorzichtig zijn met de motor. Goede vakantie!
 
Pfff, wat een slecht verhaal zeg. Balen!!!

Rob van vliet, tja, het overgrote deel van zijn motoren komt uit Italië of Duitsland zonder boekjes en goed verhaal. Hij zegt zelf letterlijk dat hij daar "mannetjes” voor heeft... Zijn van die type winkels waar je hard voorbij moet rijden.

@Gwiedert Als je de mogelijkheid hebt zou ik de motor zo snel mogelijk terugbrengen en het hoogst mogelijke geldbedrag eruit halen. Succes!!
 
  • Leuk
Waarderingen: RG8
Voor de juridische specialisten onder ons.
Mocht dit nodig zijn, op welke manier zou ik me kunnen baseren op iets uit het wetboek?
Ik heb het één en ander voorbij zien komen, maar ik zou het graag nog even concreet op een rijtje hebben.

In boek 6, titel 5, afdeling 2 staat artikel 228 en gaat het over "het tot stand komen van overeenkomsten" en "dwaling".
Ik heb hier echt weinig kaas van gegeten, dus misschien kan ik nog wat leren :)
Geen specialist, enigszins kaas van gegeten. Lang verhaal kort; je hebt juridisch wel een zaakje/ poot om op te staan. Weet alleen niet hoe het zit met consignatie. Verkoper (de particulier) weet hoe het zit/zat, heeft dit niet vermeld. De nummers komen niet overeen (ook niet gemeld/ ook niet gezien door koper destijds). Het punt dat de verkopende partij bewust heeft verzwegen dat het een total loss exemplaar is, daar gaat hij op stuk en daar haal jij je winst uit.

Ik zal de wettenbundel op moeten zoeken voor het exacte artikel en al, niet zo bij de hand.

NB: zie dat er een uitspraak is geweest in een zelfde geval, maar met een Porsche. Uitspraken zullen vaak dezelfde richting op gaan.
 
Nogmaals allen bedankt voor het mee denken!
Ik ga na alle reacties hier toch de voorkeur uit laten gaan naar de terugname van de motor ofwel ontbinding.
Mocht dit allemaal lopen zoals ik hoop dat het gaat, komt er een mooie nieuwere tracer uit 2019 voor in de plaats. Die uiteraard een grondige inspectie krijgt :)
Voor mij zou dit ook de enige keuze zijn.
 
Pfff, wat een slecht verhaal zeg. Balen!!!

Rob van vliet, tja, het overgrote deel van zijn motoren komt uit Italië of Duitsland zonder boekjes en goed verhaal. Hij zegt zelf letterlijk dat hij daar "mannetjes” voor heeft... Zijn van die type winkels waar je hard voorbij moet rijden.

@Gwiedert Als je de mogelijkheid hebt zou ik de motor zo snel mogelijk terugbrengen en het hoogst mogelijke geldbedrag eruit halen. Succes!!
Niet gelijk op de man af gaan, iedereen kan fouten maken. Ik had alle boekjes er trouwens ook bij.
 
Pfff, wat een slecht verhaal zeg. Balen!!!

Rob van vliet, tja, het overgrote deel van zijn motoren komt uit Italië of Duitsland zonder boekjes en goed verhaal. Hij zegt zelf letterlijk dat hij daar "mannetjes” voor heeft... Zijn van die type winkels waar je hard voorbij moet rijden.

@Gwiedert Als je de mogelijkheid hebt zou ik de motor zo snel mogelijk terugbrengen en het hoogst mogelijke geldbedrag eruit halen. Succes!!
Beetje kort door de bocht... mijn street triple komt er ook vandaan. Wel import, maar uit België en inclusief historie en facturen.. verder prima ervaringen met de zaak, keurig afgeleverd (db killer en duo steps ontbraken, heb ze zelf uit Engeland laten komen, door hun betaald). Overigens wel ff de bpm gecheckt nog, maar keurig in orde :+ zoals ik ze inschat hebben ze dit echt niet geweten,

verder respect voor het verhaal en de manier waarop je je onderzoek doet en ermee omgaat @Gwiedert! Ik lees vol spanning mee wachtend op de ontknoping
Wat een verhaal dit, leest weg als een goed boek! Blijf het wel ruk vinden voor je..
 
Ik heb het kenteken van mijn 5 jaar oude importauto voor de grap ook eens ingevoerd:

Bekijk bijlage 1524941

😬 😬😬😬😬

Auto is niet van nieuw te onderscheiden. Zit geen deukje/krasje op. Volledige onderhoudshistorie, altijd dealer onderhouden. Auto is 100% recht, panel gaps overal spat zuiver, kreukelzones allemaal intakt, en ook onder de auto niets van schade te zien.

Hoe dan?
Schade onderdelen gemonteerd na invoer en dan laten keuren..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan