gel accu's laden

Snurker

MF'er
5 mei 2003
66
0
Drachten
Vol enthousiastme heb ik mijn gel accu geladen met mijn druppellader. Resultaat waarschijnlijk een kapotte accu! De dealer wijst mij op het feit dat gel accu's niet met een 'gewone' druppellader kunnen worden geladen. Hier moet een speciale (lees: dure) lader voor worden gebruikt. Heerlijk he? Bekend probleem??? Ik baal als een stekker (die van de lader zullen we maar zeggen).
 
Vol enthousiastme heb ik mijn gel accu geladen met mijn druppellader. Resultaat waarschijnlijk een kapotte accu! De dealer wijst mij op het feit dat gel accu's niet met een 'gewone' druppellader kunnen worden geladen. Hier moet een speciale (lees: dure) lader voor worden gebruikt. Heerlijk he? Bekend probleem??? Ik baal als een stekker (die van de lader zullen we maar zeggen).
Heb zelf mijn Gel-accu continu aan de druppelaar hangen (optimate)nooit geen probleem gehad tot nog toe!
 
Vol enthousiastme heb ik mijn gel accu geladen met mijn druppellader. Resultaat waarschijnlijk een kapotte accu! De dealer wijst mij op het feit dat gel accu's niet met een 'gewone' druppellader kunnen worden geladen. Hier moet een speciale (lees: dure) lader voor worden gebruikt. Heerlijk he? Bekend probleem??? Ik baal als een stekker (die van de lader zullen we maar zeggen).

Is tie kapot....of niet :?
 
Ik gebruik voor al m'n accu's (zowel natte als gel) een IC25 bevalt tot nog toe prima. Snap alleen niets van het indicatieledje. Wordt van groen langzaam rood. Wie weet wat welke betekenis heeft??
 
Vol enthousiastme heb ik mijn gel accu geladen met mijn druppellader. Resultaat waarschijnlijk een kapotte accu! De dealer wijst mij op het feit dat gel accu's niet met een 'gewone' druppellader kunnen worden geladen. Hier moet een speciale (lees: dure) lader voor worden gebruikt. Heerlijk he? Bekend probleem??? Ik baal als een stekker (die van de lader zullen we maar zeggen).

Hmm, accu's... een veelgehoord probleem.. en eigenlijk heel simpel, je moet het even weten...

In de motorwereld worden momenteel 2 soorten accu's gebruikt : gelaccu's en "normale" loodaccu;s.
Ik zie het prbleem overigens ook erg vaak bij duiklampen.
Je kunt beide soorten accu's met een normale of een druppellader laden; mits je even let op het volgende...

Bij een accu mag de laadstroom in de ideale situatie nooit meer als 10% van de capaciteit zijn. Dus voor een 8AH accu maximaal 0,8A (ideaal) (tijd = capaciteit/stroom +1 a 2 uur ==" 8/0.8+2 =12 uur)
In dit geval laad je de accu dus voor 10-12 uur.
Bij een grotere stroom wordt de laadtijd navenant korter. (2 A dus 5 uur; let echter op met b.v. laders van een autoaccu, deze leveren soms extreem hoge stromen; en dat is niet bevorderlijk voor je accu ... Dit zou ook de reden van kapotgaan kunnen zijn..
Bij een normale lader moet je de accu als deze tijd verstreken is loskoppelen !!
Een druppellader zal na het verlopen van de laadtijd automatisch overgaan op druppellading. Dit is goed voor de accu, hiermee vul je hem echt tot de volle 100%. Hierna moet deze lader er echter ook af !!!

Probleem rijst echter als je de druppellader of de normale lader (veel) te lang aan de accu laat staan. De accu wordt dan overladen; hetgeen de platen en het electroliet (of de gel) aantast. De capaciteit neemt dan sterk af. Met het te voorspellen effect bij het starten.
Als je er echter voor zorgt dat de lader op tijd ontkoppelt wordt is er geen enkel technisch probleem waarom je niet met een normale lader kan laden.
Overigens is het bij de niet gestabiliseerde laders (meestal groot en rood) sterk aan te raden de accu los te koppelen van de motor. dit i.v.m. piekspanningen.

De Optimate3 is echter geen lader, maar een conditioner (er zijn overigens ook andere merken die net zo goed zijn). De unit bevat een kleine microcomputer die het laadproces controleerd.
Na het inschakelen controleert deze de spanning van de aangesloten accu. Als deze onder een bepaalde spanning is (erg lang stilgestaan en compleet leeg) dan zal hij hem gaan re-conditioneren. LET OP : dit gebeurd met erg hoge spanningen. De optimate zelf is beveiligd, maar het kan schadelijk zijn voor de electronica als je de accu nog aangesloten hebt in je motor.
Als je denkt dat je accu kompleet leeg is en er geen lampje meer brand ++>.... altijd de accu loshalen.
Als de motor recentelijk gebruikt is, zal de accu echter niet leeg zijn en de accu netjes worde opgeladen. Na het laden gaat de optimate een aantal uren over op druppellading waardoor de accu voor de volle 100% geladen wordt.
Hierna stopt het laden volledig en gaat de unit in "check"-modus. Hij meet de spanning en als deze minder als 80% van vol is, zal de accu opnieuw geladen worden en begint de cyclus opnieuw. De tijd tussen twee ladingen is dan afhankelijk van de accucapaciteit en de stille verbruikers (alarm, klokje e.d.)
Echter een prima apparaat, de accu van m'n cbr heeft de leeftijd van 6 bereikt; en hij doet het nog prima !

De reden waarom veel dealers zeggen dat een normale lader niet werkt is tweeledig :

A) een optimate 3 o.i.d. is toch wat duurder en je wilt toch verkopen..
B) Er zijn maar heel weinig mensen die de accu's op de juiste manier behandelen; en dus veel reclamaties als hij een normale lader verkoopt...

Rest dus de vraag... hoe consequent ben je zelf, of laat je het volautomatisch doen...
Ik heb sinds ik een alarm heb toch maar gekozen voor een conditioner... (optimate3) Let er even op als je de 2 koopt; ik weet niet of ze 100% hetzelfde zijn. De bovenstaande reply's doen vermoeden van niet....

Vragen ??? Just ask. ZXR
 
Heb mijn gelaccu aan de druppellader (haalt zijn elektriciteit uit zonnecellen) hangen en nooit problemen. Kan het niet zo zijn dat jouw accu al op instorten stond ?
 
Bedankt voor de duidelijke uitleg!!!
En mijn accu was gloednieuw (voor garantie vervangen door gel accu) en was leeggetrokken door 3 weken stilstand. Maar ik weet wat ik te doen sta, alleen hoop ik dat de accu niet kapot is.
 
Ik gebruik een Optimate 2 voor de gel-akku van mijn Bandit, en die werkt prima.
De akku is nu 7,5 jaar oud (mijn Bandit dus ook).
Die lader laat ik niet constant aangesloten, want dat is volgens mij niet nodig.
Twee weken geleden had ik die nog eens aangesloten, en vandaag heb ik de motor nog eens gestart (stond 2 maanden stil), en het duurde wel een tijdje om de motor te starten, maar de akku was nog zeker sterk genoeg.
Ik heb de motor dan nog maar eens goed warm laten draaien, want gewoon eventjes starten, en dan weer stilleggen is heel slecht.
 
Bedankt voor de duidelijke uitleg!!!
En mijn accu was gloednieuw (voor garantie vervangen door gel accu) en was leeggetrokken door 3 weken stilstand. Maar ik weet wat ik te doen sta, alleen hoop ik dat de accu niet kapot is.


Graag gedaan,
Een compleet lege accu na 3 weken is echter wel erg snel. weet je zeker dat er niets in je bike zit dat stroom gebruikt ?

Klokje en een (modern) alarm zouden max iets van 6-8mA mogen trekken.
Ik heb wel hetzelfde probleem gehad met een VFR met het eerste generatie Purple point alarm erin. Dat trok iets van 12mA en was in combinatie met het klokje net voldoende om hem na 3 weken niet meer te laten starten. Maar dan nog is ie niet helemaal leeg, en zou niet kapot ogen zijn.
Weet je zeker dat je niet je parkeerlicht hebt laten branden ofzo ?? Die kontaktsloten zijn soms verdomd klein...

Greets ZXR
 
En in welke motoren zitten gel-accu's en hoe kan je dat zien??

In motoren heb je nu 3 soorten accu's :

1) Loodaccu met de bekende gele vuldopjes.
2) Onderhoudsvrije loodaccu zonde vuldoppen. deze wordt bij de dealer 1x gevuld. (dit komt het meest voor)
3) Gel accu's. Hierbij wordt de vloeistof opgenomen in een gel; waardoor je minder snel gasvorming krijgt.

In de meeste nieuwe motoren worden tegenwoordig volledig gesloten accu's gebruikt. Dit zijn echter in 75% van de gevallen nog heel vaak gewone loodaccu's met vloeistof. Meestal staat hier iets van MF op, meteen slangetje om eventueel alsnog vocht af te voeren.

Gel accu's kom je niet zo vaak tegen; maar het staat meestal expliciet op de verpakking. Deze zijn meestal niet voorzien van een aansluiting voor een ontluchtingsslang. Je ziet ze vrij vaak in scooters en brommers waar de startmotor niet zo veel vermogen vraagt.
Qua laden en gebruik is er nauwelijks verschil tussen de 3 versies.

ZXR
:] :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan