Geld belangrijker dan je leven?!

Bij hoeveel rijscholen heb je een proefles genomen?

  • Bij 1 rijschool

    Stemmen: 69 79,3%
  • Bij 2 rijscholen

    Stemmen: 2 2,3%
  • Bij 3 rijscholen

    Stemmen: 1 1,1%
  • Bij meer dan 3 rijscholen

    Stemmen: 1 1,1%
  • Ik ben later naar een andere rijschool gegaan

    Stemmen: 14 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    87
Toontje schreef:
En kijk dan maar naar de stand in de poll: meer dan 80% gaat naar de eerste rijschool, die ze tegenkomen. Als je zoiets lulligs als een walkman koopt, ga je nog naar meerdere zaken en geloof je het verhaal van de eerste verkoper waar je tegenaan loopt ook niet zomaar.

De vraagstelling in de poll is niet erg eenduidig. Je vraagt naar proeflessen. Iemand die wil gaan leren motorrijden is niet uit op proeflessen, die wil zo snel mogelijk de weg op.

Mijn ervaringen:
Mijn eerste keuze voor een rijschool was eentje van 'hier om de hoek'. Lekker dichtbij en zal wel goed zijn. Tsja. De volgende keuze: van horen zeggen "deze is echt goed". Deze persoon was dan ook de meteen de 1e keer geslaagd. Voor mij betekende dat de lol van het rijden steeds minder werd. Het bleef wel kriebelen en uiteindelijk toch maar weer op zoek gegaan. Ook door berichten op dit en andere fora richting KNMV gediplomeerde instructeur. Een hele verademing. Deze begreep iets van opleiden en ik begon te begrijpen wat de bedoeling was. Daarna geslaagd. Niet dat ik daarmee meteen goed kan motorrijden, want op de laatste VRO heb ook ik weer bijgeleerd.

Toontje, ga lekker door met je 'preken'. Ook ik wil graag lekker blijven rije....
 
Kijk, eindelijk iemand, die mijn verhaal uit eigen ervaring kan beamen.

Brommertje, ik denk, dat jij na je rij-opleiding beter motorrijdt dan menig ander hier op dit forum (o shit, wat zeg ik nou weer . . .).

En lekker blijven rije!
 
Toontje, ik heb alles gelezen, en ik moet toch nog even iets kwijt....
Volgens jou mag iemand zijn rbw pas halen als hij goed kan rijden op de motor.... Ik heb zelf 8 jaar mijn a-stempeltje en rij sinds 2 jaar echt heel intensief motor, maar je zult mij nooit horen zeggen dat ik goed motor kan rijden, simpelweg omdat ik iets leer, iedere keer dat ik op mijn motor rij....

Dus volgens jou had ik mijn rbw nog steeds niet mogen hebben omdat ik (in mijn mening) niet goed rij, terwijl ik er in die laatste 2 jaar wel ruim 20.000 km op heb zitten.... hoe had ik dat in vredesnaam moeten betalen als dat allemaal rijles was geweest??? En na hoeveel km en bijna-ongelukken (allemaal veroorzaakt door onoplettende koekblikkers, had ik niet opgelet was ik er niet zonder minimaal een paar weken ziekenhuis vanaf gekomen) had ik dan wel af mogen rijden???

Trouwens, van mijn instructeur weet ik niet of hij KNMV gediplomeerd was, maar hij nam wel alle tijd voor me, reed met mij alleen (dus geen verdeelde aandacht) en hij reed zelf ook regelmatig motor....

Ow, en doe iedereen hier een plezier, en probeer die lappen tekst eens wat in te korten.... ten eerste wordt er dan beter gelezen (langdradig leest gewoon irritant dus lees je het snel en vluchtig) en ten tweede wordt je dan ook een stuk serieuzer genomen omdat je kort en duidelijk je standpunten kan verwoorden
 
Nou, kort dan:
Op alles wat jij zegt heb ik al eerder gereageerd. Dus waarom vraag je het dan nog als je toch geen goed onderbouwd antwoord wilt hebben?
 
Nou, kort dan:
Op alles wat jij zegt heb ik al eerder gereageerd. Dus waarom vraag je het dan nog als je toch geen goed onderbouwd antwoord wilt hebben?
Lees de laatste alinea nog maar eens....

Kort samengevat: lange lappen tekst, vluchtig lezen, blijft dus niet hangen als er al niet overheen gelezen wordt
 
Ik probeer iedereen netjes te woord te staan en als er veel reakties zijn, wordt dat al gauw veel tekst.

Mijn nederige excuses.

Lees die lappen toch maar eens door en je zult alle antwoorden vinden.
 
OK.
Dat kan ik van hieraf toch moeilijk beoordelen. Als je verstandig bent, laat je dat tijdens je rij-opleiding beoordelen door je instructeur. En als je dit heel belangrijk vindt (en dat zou ook moeten!), moet je dus op zoek naar een instructeur, die hier de beste kijk op heeft. Dat zal dus logischerwijze een persoon zijn met een zo goed mogelijke opleiding. Dat het CBR-examen eigenlijk geen goede maatstaf is, blijkt wel uit het feit, dat de examinatoren, die ik hierover gesproken heb, het met mij eens zijn. Aan hun expertise ligt het over het algemeen niet. Zij worden echter van hogerhand gestuurd. Anders zou het geslaagdenpercentage enorm kelderen en het CBR de Zwarte Piet krijgen, die eigenlijk bij de (meeste) rij-opleiders hoort te liggen. En dat wil het CBR natuurlijk niet.
 
Ik ken mijn instructeur persoonlijk, die weet dus hoe ik op bepaalde dingen reageer, en heeft daar ook zijn lessen op afgestemd.... dat heeft voor mij meer waarde dan een KNVM-papiertje.... hij heeft me trouwens ook veel meer dingen geleerd dan volgens de boeken standaard op het examen gevraagd kan worden, de meeste dingen heb ik laatst terug gezien in de VRO van mijn vriend, dus ik geloof wel dat ik een goede opleiding heb gehad....
 
Ik ken mijn instructeur persoonlijk, die weet dus hoe ik op bepaalde dingen reageer, en heeft daar ook zijn lessen op afgestemd.... dat heeft voor mij meer waarde dan een KNVM-papiertje.... hij heeft me trouwens ook veel meer dingen geleerd dan volgens de boeken standaard op het examen gevraagd kan worden, de meeste dingen heb ik laatst terug gezien in de VRO van mijn vriend, dus ik geloof wel dat ik een goede opleiding heb gehad....
Blijf lekker doorgaan bij jou instructeur, zo te horen weet die wel waarover hij praat. Het KNMV papiertje, daar gaat het ook helemaal niet om. De gemiddelde rij-instructeur hoor je daar niet eens over, die weet nl. welke risico's je als motorrijder loopt en hoe hij zijn leerlingen het beste traint met die risico's om te gaan.
Tsjonge wat zit ik nou weer uit m'n nek te lullen... :Z
 
De gemiddelde rij-instructeur hoor je daar niet eens over, die weet nl. welke risico's je als motorrijder loopt en hoe hij zijn leerlingen het beste traint met die risico's om te gaan.

En hier wordt de plank dus flink gemist. De gemiddelde motorinstructeur weet dus gewoon veel te weinig!
En ik kan het weten, want ik was dus vroeger ook zo'n gemiddelde instructeur, die met zijn kennis zo goed mogelijk propbeerde les te geven. Totdat ik er achter kwam, dat ik maar de helft (en misschien nog wel minder) wist. Bij de KNMV heb ik mijn niveau flink weten op te krikken.
En daarom wil ik de wereld dus laten weten, hoe de kwaliteitsverhoudingen binnen de instructeurswereld liggen.
 
Beste Wino,
Hoe denk jij zeven bijzondere verrichtingen in een standaard examen te persen? Dat lukt je nevernooitniet in 10 minuten!

Volgens de site van het CBR duurde een "oud" examen 65 minuten (mijne was na 45 minuten al afgelopen...best, als ik maar slaag, kreeg alleen geen korting). Het "nieuwe" examen, deel voertuigbeheersing duurt 55 minuten.

Dus er is 10 minuten afgetrokken voor 4 speciale manouvres. Ok, ik geef je dan 15 minuten voor 7. Moet lukken dan! Laat je examen 70 minuten duren...of rijd je 5 minuten korter...doen ze wel vaker.

Best snel verdient vind ik dan!

Ps: nu ik erover nadenk, ik had dus gewoon 20 minuten over op mijn examen. Had ik nog wel 40 keer een achtje kunnen draaien... :)
 
Wat ik me afvraag is hoe jij bijvoorbeeld de noodstop aan je leerling uitlegt ?
Het is een strik vraag, dus wees gewaarschuwd ;) (overigens vrij makkelijk te doorzien)

KNMV diploma is een teken dat het netjes in orde kan zijn, of in ieder geval de kans groter is. Ik heb het idee dat je het een beetje heilig verklaart..

Vergelijk het met mijn oude geschiedenis leraar, die man kon verhalen vertellen, niet normaal. Enorm veel van geleerd door die man en door zijn enthousiasme ook mee bezig gebleven (mr. kalmthout voor de roosendalers).

Daarna een of andere hoog opgeleide dikke zeug gekregen en gelijk heel mijn interesse weg.

Wat ik wil zeggen is staar je niet kapot op dat papiertje, het zegt zeker wat, maar niet alles...

Daarbij blijf ik zweren bij een VRO, op het moment dat je wat ervaring hebt en wat situaties ben tegengekomen sta je gewoon veel opener voor bepaalde lessen.
Motorrijexamen denk ik dat je stiekum, ook al weet je beter, meer bezig bent met zo snel mogelijk dat papiertje te halen...
 
Laatst bewerkt:
Tijdens de KNMV-instructeursopleiding heb ik zulke specifieke zaken op motorrij- en instructiegebied geleerd, dat ik me sterk afvraag of iemand daar zonder die opleiding ook achter komt.


Nu begin ik me toch wel af te vragen over welke dingen dit gaat..

Aangezien de meeste van ons het roze papiertje toch al hebben, en zoals je zelf zei niemand weet bij welke rijschool je zit kan het geen kwaad een tipje van de sluier op te lichten toch?
 
Dear Wino (hik?),

Het oude examen bestond uit:
- Inleidend gesprek / controle papieren
- In- en uitlopen
- Controle motorfiets
- 30 minuten rijden
- 10 tot 15 minuten bijzondere verrichtingen (incl. max. 4 herkansingen en wachten op langsrijdend verkeer
- Afsluitend gesprek incl. knip- en plakwerk als je geslaagd bent.
- Extra tijd i.v.m. zenuwenlijers op het gemak stellen / aankleden

Volgens mij was 65 minuten ook wel nodig, als alles qua tijd tegenzit.

Zonder die bijzondere verrichtingen is het 55 minuten geworden, zodat de tijden nu gelijk lopen met de auto-examens, wat het plannen voor het CBR een stuk gemakkelijker maakt.

Voor 1 april was het achtje de grootste verrichting op een oppervlak van 12 bij 6 meter. Dit kon dus op een wat bredere weg, bv. op een industrieterrein.
Nu heeft de grootste verrichting, de slalom met stops, een ruimte van 56 bij 9 meter nodig en dat is nog zonder het aan- en uitrijden. De snelle slaom is 40 meter lang en de uitwijkoefening 33 meter. Beiden nog zonder aanloop en uitrijden. Om iedereen een gelijk examen te garanderen zal alles moeten worden uitgezet met meetlinten.
Het eerste probleem is dus dat er geen wegen te vinden zijn van 9 meter breed of vrije parkeerterreinen met flinke aanloopmogelijkheden.
En als jij het voor elkaar krijgt om binnen jouw kwartiertje 7 verrichtingen uit te zetten en ook nog 14 keer (herkansingen!) er doorheen te laten rijden, ben je een wereldwonder.
Uit jouw beweringen blijkt, dat je niet echt weet, waar je het over hebt. Een duidelijk geval van een klok zonder klepel!

Boefje,
Tegenwoordig zijn er 3 remoefeningen:
- De precisiestop (vanaf 50 km/u over 17 meter constant remmen naar een vast punt)
- De stopproef (als in het oude examen)
- De noodstop (vanaf 50 km/u zo snel mogelijk stoppen; schakelen hoeft niet)
Als ik het in deze volgorde behandel is er een logische opbouw en dat gaat prima. Bij mij is er nog nooit iemand gevallen!

Als die geschiedenisleraar van jou maar de helft van de stof had beheerst, hadden al zijn mooie verhalen jou niet door het examen gekregen. Dat de opvolgdame saai lesgaf is natuurlijk wel even doorbijten, maar je krijgt wel alle stof mee om te slagen.
Enne . . .aan een slechte geschiedenislerares ga je niet dood! Aan een lieve, aardige, bloedmooie motorinstructrice met te weinig kennis misschien wel, aangezien je met vrij weinig kennis van het motorrijden wel kunt slagen!

Natuurlijk is een VRO perfect en moet iedereen dat doen. De statistieken geven alleen aan, dat toch onnodig veel motorrijders die eerste VRO niet halen. En dat ligt dan toch aan de basisopleing, alhoewel er natuurlijk altijd stomkoppen rondrijden, die alle goede raad in de wind slaan als ze op hun eigen motor stappen.

Beste Twi,
Ik laat me niet verleiden, want dan krijg ik die Modderhapper over me heen. Als jij mij zelfs zo geweldig vindt, dat je bij ons wilt komen voor je rij-opleiding, moet je me maar persoonlijk mailen.

Sorry Engel, weer te lang zeker, hè . . .
 
Hoe is de branche eigenlijk georganiseerd ?

Als we allemaal een betere rij-opleiding willen dan moet je daar toch de handen voor op elkaar kunnen krijgen ? Met de ongevals-statistieken in de hand heb je lijkt me wel een case.

In je vraagstelling suggereer je dat leerlingen proeflessen moeten gaan nemen. Als de branche beter georgansieerd zou zijn is dat eigenlijk niet nodig. Dan kan de branche zichzelf beschermen en de rotte appels weren.

Wat zegt het ministerie over de motorinstructie in nederland ? Of is het alleen het CBR die dat bepaald. Ik ben een leek/gebruiker van de diensten van het CBR , maar ik hoor wel eens geweeklaag.
 
Uit jouw beweringen blijkt, dat je niet echt weet, waar je het over hebt. Een duidelijk geval van een klok zonder klepel!

Ja, zo maak je geen vrienden Toontje! Ik zat gewoon even voor mezelf te denken...meer niet.

Zoek het lekker verder zelf uit dan :(

Dear Wino (hik?)

En waar slaat dat op?
 
Beste Twi,
Ik laat me niet verleiden, want dan krijg ik die Modderhapper over me heen. Als jij mij zelfs zo geweldig vindt, dat je bij ons wilt komen voor je rij-opleiding, moet je me maar persoonlijk mailen.

Uhm we typen een beetje door elkaar heen geloof ik. M'n rij-opleiding heb ik al gehad, dus daarvoor heb ik je niet nodig. Maar je zegt dat er veel dingen zijn de je bij de KNMV geleerd heb, dus vraag ik me af wat voor dingen dat dan zijn. Ik bedoel, om dat soort tips te vertellen hoef je geen reclame voor de KNMV/eigen rijschool te maken en het kost je geen klanten, aangezien niemand weet wáár je lesgeeft.

Of alleen een paar voorbeelden, is ook goed. Wie weet red je er iemand mee de volgende keer dat 'ie op de motor stapt.
 
Boefje,
1.) Tegenwoordig zijn er 3 remoefeningen:
- De precisiestop (vanaf 50 km/u over 17 meter constant remmen naar een vast punt)
- De stopproef (als in het oude examen)
- De noodstop (vanaf 50 km/u zo snel mogelijk stoppen; schakelen hoeft niet)
Als ik het in deze volgorde behandel is er een logische opbouw en dat gaat prima. Bij mij is er nog nooit iemand gevallen!

2.) Als die geschiedenisleraar van jou maar de helft van de stof had beheerst, hadden al zijn mooie verhalen jou niet door het examen gekregen. Dat de opvolgdame saai lesgaf is natuurlijk wel even doorbijten, maar je krijgt wel alle stof mee om te slagen.
Enne . . .aan een slechte geschiedenislerares ga je niet dood! Aan een lieve, aardige, bloedmooie motorinstructrice met te weinig kennis misschien wel, aangezien je met vrij weinig kennis van het motorrijden wel kunt slagen!

3.) Natuurlijk is een VRO perfect en moet iedereen dat doen. De statistieken geven alleen aan, dat toch onnodig veel motorrijders die eerste VRO niet halen. En dat ligt dan toch aan de basisopleing, alhoewel er natuurlijk altijd stomkoppen rondrijden, die alle goede raad in de wind slaan als ze op hun eigen motor stappen.

1.) Ben blij dat 3 erbij zit, daar doelde ik op...

2.) Je snapt mijn punt niet, vertaald naar een moter rij leraar >>>
Ook al heeft een motorrij leraar alle kennis van KNMV, als ie het niet kan overbrengen ben je nog nergens.... vandaar papiertje is niet heilig,..

3.) Ben benieuwd naar die statistieken, waar heb je die vandaan ? En wat is de preciese inhoud ?
 
Of alleen een paar voorbeelden, is ook goed. Wie weet red je er iemand mee de volgende keer dat 'ie op de motor stapt.


:^

Bovendien kunnen wij dan veel beter beoordelen of het veel geschreeuw is en weinig wol, of dat we onze vrienden moeten overtuigen om naar een KNMV gecertificeerde school te gaan...
 
Dear Wino (hik?),

Tegenwoordig zijn er 3 remoefeningen:
- De precisiestop (vanaf 50 km/u over 17 meter constant remmen naar een vast punt)
- De stopproef (als in het oude examen)
- De noodstop (vanaf 50 km/u zo snel mogelijk stoppen; schakelen hoeft niet)
Als ik het in deze volgorde behandel is er een logische opbouw en dat gaat prima. Bij mij is er nog nooit iemand gevallen!

Noodstop vanaf 50km/h sinds wanneer mag je met 50 km/j op de snelweg. Als ze 120 mogen weten ze niet wat er gebeurt als ze een noodstop moeten maken en de meeste rijden nog harder ook en de meeste zitten ook boven op de voorligger. RARA wat er dan gebeurt |(
 
Noodstop vanaf 50km/h sinds wanneer mag je met 50 km/j op de snelweg.
Sinds de minimum-snelheid is afgeschaft, zou het theoretisch zijn toegestaan om met 50 km/jaar op de snelweg te rijden.
Mits je het overige verkeer niet in gevaar brengt en hindert, dus het mag alleen in de file. :+
 
Bij mijn weten geldt iha er een stopverbod op de snelweg O-) ...zou dat niet het wapen zijn in de strijd tegen het zinloos parkeren door al die pedaalemmers en blikkers, wat ze file noemen.

Ik mis in de poll de opties : geen / blauw plaatje achterop geschroefd / hoezo, maar dit terzijde....Ja ik :] stam nog ver uit de vorige eeuw, dat je met een blauw plaatje in de gemeente kon rijden, met een premie-opslag vanwege je wa-verzekering..
 
|( |( Moet wel toegeven dat beter onderwijs in het verkeer levens zou kunnen verlengen, maar ach aan alles komt een end en elk nadeel heb z'n voordeel :? . Voor sommigen kan er nimmer genoeg onderricht zijn en voor anderen is het allemaal oude koek.
 
Brommertje,

Omdat meer dan 80% van de ca. 5000 rijscholen eenmansrijscholen zijn, is het onmogelijk om die allemaal op een lijn te krijgen. In welke branche lukt dat trouwens wel? De enige manier is sturing van bovenaf. Deze laatste verandering komt wel van heel hoog, nl. vanuit de EU. Het doet echter niets aan de beoordeling, alleen aan de inhoud.
Maar wat denk je dat er gebeurt, als het CBR de eisen opschroeft en opeens nog maar 20% van de kandidaten slaagt? Dan breekt de hel los. Waarschijnlijk zal het aantal bestuurders zonder rijbewijs groter worden en bereik je dus het tegenovergestelde.
Verder is het aan de consument zelf om op zoek te gaan naar kwaliteit. Net als bij TV's en reizen. En dan kijk je toch ook naar keurmerken (bv. ANVR). In onze branche is de KNMV-erkenning een soort keurmerk. Let op: instructeurserkenning, geen rijschoolerkenning!
Maar dan moet de aanstaande motorrijder zich wel informeren en gaan shoppen (proefles)! En dat doet-ie niet!

Beste Wino,
Sorry als ik je beledigd heb, maar in Amerika is een "wino" een dronkelap en ik dacht dat je je zo voor de gein noemde.
Het spreekwoord van de klok en de klepel betekent niet dat je loopt te raaskallen, maar dat je niet alles van een onderwerp weet. En dat klopte toch ook?
Je "klonk" trouwens wel vrij stellig, vandaar dat ik op deze manier reageerde.

Twi,
Als het om simpele tips zou gaan, dan kon je het ook uit een boekje leren. Maar dit is wel een leuke:
> Waarmee kun je sneller uitwijken, met een motor of met een auto? En waarom dan?
Geef eerst maar eens het juiste antwoord en dan praten we verder.

Boefje,
In de KNMV-opleiding wordt ook veel aandacht gegeven aan de onderwijskundige kant van het vak. Dus ook op het gebied van het lesgeven worden wij jaarlijks bijgeschaafd. Maar er kan natuurlijk altijd iemand tussen zitten, die er echt geen gevoel voor heeft. Ik bekijk het van de andere kant: iemand met heel veel gevoel voor het lesgeven kan een cursist nooit optimaal opleiden, als zijn eigen kennis tekort schiet.
Hier barst het van de info: www.swov.nl. Kijk maar eens in de Kennisbank.
En zoals ik hierboven al schreef; het is de instructeur, die gecertificeerd is, niet de rijschool!
Als jij niet inziet, dat mijn geschreeuw toch wel ergens om gaat, ga ik er nog een zware klus aan krijgen om jou te overtuigen. Als je mijn verhalen nu eens leest zonder naar mijn opleiding te kijken en puur naar de inhoud beoordeelt, zouden er toch wat steekhoudende opmerkingen over moeten blijven.

R1obert,
Weet jij dan een stuk snelweg, waar ik met jullie 120 km/u mag rijden en noodstops kan oefenen? Wij moeten ons natuurlijk wel aan de wet houden. Er is inderdaad overwogen om remoefeningen te doen bij 70 km/u, maar omdat er bijna nergens gelegenheid is om dit te trainen en te examineren, moest het CBR hiervan afzien. Ik heb het geluk, dat er bij ons in de buurt een industrieterrein buiten de bebouwde kom ligt. Mijn leerlingen remmen dus wel met deze snelheden.
Maar 120 km/u kan alleen op het circuit (VRO!). En dan schrik je pas als je daarna achterom kijkt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan