Geld belangrijker dan je leven?!

Bij hoeveel rijscholen heb je een proefles genomen?

  • Bij 1 rijschool

    Stemmen: 69 79,3%
  • Bij 2 rijscholen

    Stemmen: 2 2,3%
  • Bij 3 rijscholen

    Stemmen: 1 1,1%
  • Bij meer dan 3 rijscholen

    Stemmen: 1 1,1%
  • Ik ben later naar een andere rijschool gegaan

    Stemmen: 14 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    87
Ik ben maar wat blij dat ik het A rijbewijs voor de nieuwe stijl heb gehaald.
Ik had sowiso al geen geld om een her-examen af te leggen.

Gelukkig ging het met 15 lessen 1x theorie en 1x praktijk goed. Jaren schakelbrommer-ervaring zullen me wel geholpen hebben denk ik.

Tijdens het examen scheen ik als een "coureur" mensen in te halen, pertinent te hard te rijden, en werd ik betrapt op het aan laten staan van het knipperlicht (doodzonde, maar het was op een lange weg zonder zijstraten). De verrichtingen (8tje, slalom en noodstop) gingen goed. Al rook ik wel rubber van mijn achterband die dus geblokkeerd was. Maar omdat ik rechtuit bleef rijden en ruim optijd stil stond was ook die in een keer goed.
Ik kreeg een handdruk aan het eind met de woorden: "Boetes zijn duur"

Maargoed, ik scheen terecht mijn rijbewijs te hebben gehaald volgens mijn instructeur. Ik was gewoon een goede leerling, al zit ik nu in mijn uppie, zelfs na bijna een jaar, nog onwennig op de XJ900...
 
Iedereen leert toch pas echt rijden nadat ie zijn rijbewijs gehaald heeft :?
Ik rij nu 1 jaar(10k km) rond en heb nog steeds niet het gevoel dat ik écht kan rijden...

Uiteraard moet je wel een goede basis-voertuigbeheersing overhouden aan je lessen en examen, maar iemand die een auto of motor volledig onder controle heeft na zijn lessen+examen bestaat gewoonweg niet, om het even hoe goed de instructeur was.
Precies de spijker op z'n kop. Ik deed examen in 1970 voor mijn motor (geen les gehad)en in 1971 voor de auto (17 lessen). Maar daarna heb ik (met schade en schande) het uiteindelijk verder geleerd in de praktijk. Het enige wat je misschien kunt verbeteren is dat "het met schade en schande deel" verminderd wordt. Ervaring moet je toch in de practijk opdoen.
 
Beste Wino,
Sorry als ik je beledigd heb, maar in Amerika is een "wino" een dronkelap en ik dacht dat je je zo voor de gein noemde.

net nu ik een keer geen nick gebruikte! is gewoon mijn echte naam....haha!
naja, no hard feelings :+
 
Justice,
Jouw verhaal is dus de illustratie bij mijn betoog. Je kunt bij het CBR al slagen als je rijdt voor een zes-min! Je mag alleen maar hopen, dat je met die rijstijl van toen door de politie wordt aangehouden en niet opgeveegd. Gelukkig heb je je het zo te "horen" tijdig gerealiseerd en ken je je beperkingen. VRO-tje doen, hè . . .
Ik deed examen in 1970 voor mijn motor (geen les gehad)en in 1971 voor de auto (17 lessen). Maar daarna heb ik (met schade en schande) het uiteindelijk verder geleerd in de praktijk. Het enige wat je misschien kunt verbeteren is dat "het met schade en schande deel" verminderd wordt. Ervaring moet je toch in de practijk opdoen.
Kijk, een ervaringsdeskundige!
Iron Horse,
Man, je hebt gewoon mazzel gehad! Vele anderen werden van die schade niet wijzer maar dooier! Moeten alle aanstaande motorrijders en ik als instructeur er dan maar op gokken, dat mijn klantjes net zoveel geluk zullen hebben als jij?! Duh!!
 
Laatst bewerkt:
Kijk, een ervaringsdeskundige!
Man, je hebt gewoon mazzel gehad! Vele anderen werden van die schade niet wijzer maar dooier! Moeten alle aanstaande motorrijders en ik als instructeur er dan maar op gokken, dat mijn klantjes net zoveel geluk zullen hebben als jij?! Duh!!
Jij zegt het, maar er zijn ook mensen met gezond verstand. En ik maak ook gebruik van de goede raad van (nog meer ervaren) medemotorrijders. Even zo goed lees ik ook b.v. op dit forum tips ter verbetering en zo ben je nooit te oud om te leren.

Maar daarmee wil ik je topic niet onderuit halen. Dat is wel duidelijk. Maar we worden met alle regelgeving wel hoelanger hoemeer uitgekleed als het om je uitgavepatroon gaat. En dat gaat niet allemaal om het welzijn van de toekomstige motor/autorijder. Vele anderen vullen daarmee hun zakken.

Veiligheid voorop, ja!
Mag het wat kosten, ja!

Uitbuiters?, nee?
Gebeurt dit, ja! (en daarvan zijn de goede de duppe)

Maar hoe goed de opleiding ook was, je leert de praktijk pas in de praktijk!
En geluk is ook een factor!

EDIT: En ook ik ben groot voorstander van het volgen van vervolgcursussen. Ook al heb ik die dan zelf nog niet gedaan, maar liggen wel in de planning.
 
Laatst bewerkt:
Noodstop vanaf 50km/h sinds wanneer mag je met 50 km/j op de snelweg. Als ze 120 mogen weten ze niet wat er gebeurt als ze een noodstop moeten maken en de meeste rijden nog harder ook en de meeste zitten ook boven op de voorligger. RARA wat er dan gebeurt |(

Mijn instructeur leert me hoe een noodstop in elkaar zit. Aanleggen, druk opbouwen en op blijven bouwen, vooruit kijken ipv naar beneden, enz.

Als je dat goed beheerst, dan kun je die stop ook bij 120. Waarschijnlijk sta je na een 120 km/u noodstop dan wel stil met knikkende knietjes, maar is-ie technisch goed, en heb je toch erg hard geremd.

Op mijn brommer (RS50, nog wel) heb ik de noodstop eens met 90km/u geprobeerd. Behalve dat het ding stukken harder remde dan de les-ER5 (daar schrok ik wel van) kon ik niet zeggen dat er veel verschil was tussen de 50km/u proef op de lesmotor en de 90km/u op mijn eigen scheurijzertje.
 
Boefje,
In de KNMV-opleiding wordt ook veel aandacht gegeven aan de onderwijskundige kant van het vak. Dus ook op het gebied van het lesgeven worden wij jaarlijks bijgeschaafd. Maar er kan natuurlijk altijd iemand tussen zitten, die er echt geen gevoel voor heeft. Ik bekijk het van de andere kant: iemand met heel veel gevoel voor het lesgeven kan een cursist nooit optimaal opleiden, als zijn eigen kennis tekort schiet.
Hier barst het van de info: www.swov.nl. Kijk maar eens in de Kennisbank.
En zoals ik hierboven al schreef; het is de instructeur, die gecertificeerd is, niet de rijschool!
Als jij niet inziet, dat mijn geschreeuw toch wel ergens om gaat, ga ik er nog een zware klus aan krijgen om jou te overtuigen. Als je mijn verhalen nu eens leest zonder naar mijn opleiding te kijken en puur naar de inhoud beoordeelt, zouden er toch wat steekhoudende opmerkingen over moeten blijven.

Denk dat dat wel mee valt, knmv geeft ook heel goede VRO cursussen voor motorrijders en dus zal wl. ook hele goede cursussen geven voor instructeurs.

Ik denk dat het grote verschil tussen jou mening en de mijne is, is dat jij de KNMV "heilig verklaart", terwijl ik er wat kritischer tegen over sta.

Ik heb zelf les gehad van een ouwe rot, instructeur geweest in het leger, en enorm veel ervaring op de weg. Ik heb enorm veel van hem geleerd desondanks dat ie dat papiertje niet had.

Bedankt voor de site, id. veel informatie, ik ga er eens rondneuzen.

Overigens denk ik dat de meeste neg. reacties hier voornamelijk komen door de manier waar op je het verteld. Wat ze je op de cursus hebben geleerd "Vertel een slager dat zijn worst slecht is, dat ken, maar vertel hem niet dat ie slecht rijdt". Zou je juist moeten aanzetten om het op een andere manier te vertellen.

Das eigenlijk wat ik bedoel met overbrengen.

Maar dit is een MF, niet je klasje, dus mischien doe je het daar op een andere manier,..

Kortom, ik geloof zeker in een toegevoegde waarde van dat KNMV papiertje, maar dat is slechts een van de punten waar ik evt. bij het kiezen van een school naar zou kijken, en hoeft zeker niet doorslaggevend te zijn.


 
Laatst bewerkt:
Iron Horse,

Natuurlijk zijn er mensen, die hun eigen beperkingen in het begin goed in de gaten hebben. Maar uit de reakties van al jarenlang rondtuffende motorrijders, die na een VRO roepen, dat ze heel veel hebben bijgeleerd, blijkt wel, dat je jezelf lang niet alles kan bijbrengen.

De goeden worden helemaal niet uitgebuit, want die hebben minder lessen nodig.
En waarom wil toch niemand geloven, dat de gemiddelde motorrijder helemaal niet zo goed rijdt, als hij denkt! Ieder meent van zichzelf, dat-ie het prima onder controle heeft.

Als jij op je motor stapt met in je achterhoofd, dat je vandaag wel weer een bepaalde hoeveelheid geluk nodig zal hebben, krijg je mij niet bij jou achterop! Nog niet eens op mijn eigen fiets in jouw buurt!

Ga je een VRO doen? Na 34 jaar al?


Beste DaBit,

Ik zou snel stoppen met die noodstops, want je kent duidelijk de gevaren niet!
Als de remmen tijdens de noodstop steeds warmer worden, gaan ze ook steeds beter vertragen. Zo kan dus bij gelijkblijvende druk op het remhandel na een paar seconden spontaan je voorwiel blokkeren! Leuk hè, zelf slimmer worden zonder goede opleiding!
Dat die bromfiets beter remt, zal wel aan het gewicht liggen. En als je op je lesfiets alleen remproeven doet bij 50 km/u krijg je ook niet echt de kans om maximaal op te bouwen. Het is nog een kunst op zich om binnen een halve seconde maximale vertraging te krijgen.

Vraagje: Hoeveel meter heb je nodig om bij een snelheid van 120 km/u je motor tot stilstand te brengen?


Boefje,

3 x raaien, waar die VRO-instructeurs zo'n ghoede opleiding hebben gehad . . .
Nogmaals: ik weet, wat de instructeursopleiding van de KNMV inhoudt. Dat kan een basis-motorinstructeur nooit zelf erbij verzinnen. En omdat dit de enige voortgezette opleiding voor instructeurs is, valt die naam natuurlijk altijd. Anders had je mij ook wel over anderen gehoord, want het gaat mij er om het aantal motorrijders, dat onvrijwillig gaat liggen, te verlagen.

In het leger gebeur(d)en trouwens motorongevallen . . . daar wil jij de details niet van weten! Er lopen verschillende processen van verongelukte militairen.

Hoe "andere manier"? Af en toe staat er inderdaad een persoonlijke opmerking in, maar dat was altijd een reaktie op een uitspraak van iemand. Ik ben een goede spits: ik kop alle voorzetten meteen in.
Mijn cursisten hebben al heel gauw door, dat motorrijden niet zo makkelijk is als ze denken. Ik geef ook regelmatig praktijkles aan 16-jarige beginnende bromfietsers en zelfs die zijn steeds 2 uur lang zo mak als een lammetje door de inhoud van de les, waardoor ze zich toch wel realiseren, dat vooral voertuigbeheersing belangrijk is. Inzicht krijg je er toch niet in in zo'n korte tijd.

Hoe zou jij dan een rijschool kiezen? Geef eens aan waar je allemal op let.
 
Toontje,

Je zult het allemaal best goed bedoelen O-) en er zitten in veel opmerkingen van je ook waarheden als een koe. Echter, je preekt wel voor eigen parochie. En in sommige gevallen vind ik een bepaalde stellingname van jouw kant wel enigszins arrogant. Dat zul je niet zo bedoelen en mogelijk niet eens van bewust zijn, maar je gedraagt je wel als de schoolmeester met het wijsvingertje. B|

Je zult mij nimmer horen beweren dat ik een uitstekend motorrijder ben. Maar ik zie mezelf als een goed motorrijder in de situaties waarin ik mij begeef en zolang ik binnen mijn grenzen en kunnen blijf rijden. Ik vorm daarin geen enkel gevaar voor mijzelf, een medepassagier of medeweggebruikers. :] Dat wordt wat anders wanneer ik mijn grenzen onverantwoord ga verleggen zonder dat eerst geoefend te hebben. En diverse onverwachte situaties kan ik tot nu toe nog steeds goed de baas. Als ik op 2 meter achter een auto rij met 80 km/h vraag ik uiteraard om moeilijkheden. |(

Zolang je dus niet ineens een circuit wilt gaan rijden als je voordien altijd een chopper reed is er hoogstwaarschijnlijk niets aan de hand. Die chopperrijder kan al jaren een prima rijder zijn, maar wordt een gevaar op de weg als hij op een racer gaat zitten. Je moet de boel dus ook wat weten te relativeren.

En misschien moet ik wat begrijpender schrijven want degene die de dupe wordt is niet zozeer de goede rijder als leerling, maar juist de rijschoolhouder die het wel allemaal goed doet. Helaas zijn er nog (veel?) rijschoolhouders die de leerlingen uitbuiten en daarvan worden de goede rijscholen/instructeurs de dupe.

En wees maar niet bang ik rij nooit weg met het idee dat ik maar weer genoeg geluk moet hebben vandaag. Met zoveel zelfvertrouwen lijkt het me inderdaad niet verstandig de weg op te gaan. Dat beetje geluk was bedoeld voor de startperiode na het behalen van je papiertje. En dan kun je nog zo'n goede opleiding gehad hebben, maar dan komt dat beetje geluk je best wel eens van pas als er weer eens zo'n oetlul z'n auto zonder te kijken ineens naar rechts duwt. :(

En wat betreft het idee dat veel motorrijders denken dat ze beter rijden dan ze in werkelijkheid doen kan ik deels wel meegaan. Maar dat zijn ook de mensen die na de winterstop denken zondermeer weg te kunnen rijden alsof ze er net gisteren vanaf stapten. Ik hou geen winterstop en sterker nog als ik enkele weken niet heb gereden neem ik altijd eerst weer even de tijd om weer het juiste gevoel met de motor te krijgen en scheur er niet meteen mee weg.

Zoals al aan het begin gezegd, je bedoelt het goed, maar ik denk dat deze discussie een wellis/nietes verhaaltje wordt. Jij oordeelt over mijn "rijkunst" zonder dat je mij of mijn rijden kent. Dat vind ik knap als je dat alleen uit een verhaaltje van een paar zinnen haalt. Je zult ongetwijfeld een betere rijder zijn in bepaalde of extreme situaties, maar als ik die opzoek heb ik daar geen hinder van. (Tot nu toe niet in ieder geval)

En pas na 34 jaar beginnen met een VRO opleiding? Ach, toen ik mijn rijbewijs haalde was dat soort dingen allemaal niet aan de orde. En misschien ook minder noodzakelijk. Er was toen veel minder verkeer. Zeker een factor 10 en pas de laatste 15~20 jaar is er veel meer op het gebied voor motorrijders. Er waren nog niet zoveel motorrijders als vandaag de dag. Al die motorshops en speciale kleding enz. dat was slechts voor een enkeling. En daarbij komt dat ik pas de laatste 2 jaar (weer) in het bezit ben van een eigen motor. Dus die 34 jaar is wel een wat misplaatste conclusie.

Succes met je lobby. :+

:] :] :] :] :] :] :] :] :] :]
 
Beste DaBit,

Ik zou snel stoppen met die noodstops, want je kent duidelijk de gevaren niet!
Als de remmen tijdens de noodstop steeds warmer worden, gaan ze ook steeds beter vertragen. Zo kan dus bij gelijkblijvende druk op het remhandel na een paar seconden spontaan je voorwiel blokkeren! Leuk hè, zelf slimmer worden zonder goede opleiding!

Ik snap je argumenten, maar laat ik eens wat meer vertellen over dit experiment van me. Daarna zou ik graag van jou horen wat ik fout heb gedaan, en wat beter kan, zodat ik dat eventueel terug kan koppelen naar de rijinstructeur en hem advies kan vragen.

Ik deed dit op een plaats waar het relatief veilig is: een afgesloten stuk polderweg, voorzien van schoon asfalt met een toplaag in prima staat. Uiteraard had ik mijn volle kloffie aan (motorjas, motorbroek, motorlaarzen, handschoenen, helm). Noem me gek, maar zo rij ik vrijwel altijd op de brommer rond; ik weet uit ervaring hoe hard asfalt is. Ook waren mijn banden reeds enigzins warm.

Toen ik dit deed had ik de noodstop op de (les)motor al uitgebreid geoefend. Ik was dus niet onvoorbereid; met 50km/u kon ik de stop op de motor al. Ik ben rustig begonnen. Blokkeerpunt achterwiel zoeken, en in een paar keer de remkracht opbouwen totdat op het laatst m'n voorwiel net blokkeerde (net ietsjes te ver dus). Na elke keer remmen een klein stukje rijden om de remschijf af te laten koelen. De remmen van mijn brommer zijn trouwens niet kinderachtig; volgens mij komen ze ongewijzigd van een RS125 af. Verder was er een tweede persoon aanwezig (op de motor) toen ik dit deed. Voor het geval dat...

De reflex 'remmen loslaten' bij blokkerend voorwiel zit er goed in bij mij. Ik rij namelijk ook brommer als het gesneeuwd heeft e.d.

Verder was het ergste wat me had kunnen overkomen dat ik onderuit gegaan was. Zo erg is dat over het algemeen niet als je niks tegenkomt; je glijd wat (schrikbarend veel nog...) meters door en je kunt een nieuw versnellingspookje kopen.

Ook met de brommer kom ik wel eens in een situatie terecht dat ik vol in de ankers moet. En dan ben ik liever voorbereid... Zoiets moet je toch van tijd tot tijd weer oefenen.

Persoonlijk ben ik van mening dat ik dit weliswaar niet onder toeziend oog van de instructeir gedaan heb, maar wel zo veilig mogelijk.

't is trouwens frappant hoezeer de stabiliteit van de brommer verbetert als je de achterrem goed gebruikt. Zonder achterrem gaat meteen het kontje omhoog.

Vraagje: Hoeveel meter heb je nodig om bij een snelheid van 120 km/u je motor tot stilstand te brengen?

Uitgaande van 8-9m/s^2 vertraging zit je dan rond een meter of 50. Goed genoeg, of moet ik het precies voor je uitrekenen? ;)
 
Ook met de brommer kom ik wel eens in een situatie terecht dat ik vol in de ankers moet. En dan ben ik liever voorbereid... Zoiets moet je toch van tijd tot tijd weer oefenen.

't is trouwens frappant hoezeer de stabiliteit van de brommer verbetert als je de achterrem goed gebruikt. Zonder achterrem gaat meteen het kontje omhoog.

Helaas is dit nu weer HET voorbeeld van een brommerrijder die daarmee denkt dat een motorfiets gewoon een zwaardere brommer is. Fout, fout, fout! Dan is het maar goed dat je les krijgt. 8-)
 
Helaas is dit nu weer HET voorbeeld van een brommerrijder die daarmee denkt dat een motorfiets gewoon een zwaardere brommer is. Fout, fout, fout! Dan is het maar goed dat je les krijgt. 8-)

Zo dacht ik ook over de achterrem. Sinds het oefenen van de noodstop (=géén stopproef zoals op examen), heb ik gemerkt dat je niks opschiet met een blokkerend achterwiel. De voorrem, daar moet je het dan voornamelijk van hebben.
:9
 
Helaas is dit nu weer HET voorbeeld van een brommerrijder die daarmee denkt dat een motorfiets gewoon een zwaardere brommer is. Fout, fout, fout! Dan is het maar goed dat je les krijgt. 8-)

Euh, ik volg je niet helemaal, vrees ik. Leg uit; ik leer graag.

Nog even ter verduidelijking: een moderne schakelbrommer is tegenwoordig vrijwel altijd een supersport-replica voorzien van prima banden ('gewone' motorbanden, geen <60km/u brommerbanden), goede vering, een stijf frame, remmen waar je U tegen zegt (in mijn geval 30cm schijven, Brembo remklauwen en RVS-ommantelde remleidingen. Da's standaard spul), en een 50cc 6-bak welke de brommer probleemloos naar de 80km/u brengt (na het verwijderen van de restrictie in de uitlaat), zelfs met vriendin achterop en wind tegen. Heel andere koek dus dan een Puch Maxi.

De enige twee wezenlijke verschillen met mijn lesmotor (ER-5) zijn het vermogen, het gewicht, en het gebrek aan een agressieve koppel-toerenkromme bij de ER-5. Zoals mijn rij-instructeur zegt: 'onverantwoord dat mensen daarmee zomaar de weg opmogen. Het zijn geen brommers meer, maar lichte motorfietsen'. En als ik kijk wat ik allemaal geleerd heb in tot nu toe een stuk of 20 motorlessen wat ik niet geleerd heb in ruim 100000 kilometer brommeren, dan kan ik weinig anders dan die man voor 101% gelijk geven.

Maargoed, dat is dus even wat informatie voor mensen die bij 'brommer' nog steeds de 'fiets met hulpmotor' associatie hebben. Mocht je me niet geloven dan ben je van harte welkom om een kilometertje of wat te maken met het ding. Ik garandeer je dat je mening bijgesteld word; meerdere motorrijders zijn je voorgegaan (familieleden die .

Dan nu dus weer terug ontopic: Wat is er mis met het feit dat ik dingen als uitwijken, de stopproef en de noodstop uitprobeer op mijn eigen vertrouwde beestje, nadat ik ze goed (lees: iig goed genoeg voor het CBR) beheers op de lesmotor? Waarom zouden deze oefeningen wel nuttig zijn op de lesmotor, maar niet op de brommer, waar ik nog steeds 1500-2000km per maand mee maak? Ook daarmee kan ik in de situatie komen dat ik moet uitwijken, of een noodstop moet maken.
 
Boefje,

1.) 3 x raaien, waar die VRO-instructeurs zo'n ghoede opleiding hebben gehad . . .


2.) Nogmaals: ik weet, wat de instructeursopleiding van de KNMV inhoudt. Dat kan een basis-motorinstructeur nooit zelf erbij verzinnen. En omdat dit de enige voortgezette opleiding voor instructeurs is, valt die naam natuurlijk altijd. Anders had je mij ook wel over anderen gehoord, want het gaat mij er om het aantal motorrijders, dat onvrijwillig gaat liggen, te verlagen.

3.) In het leger gebeur(d)en trouwens motorongevallen . . . daar wil jij de details niet van weten! Er lopen verschillende processen van verongelukte militairen.

4.) Hoe "andere manier"? Af en toe staat er inderdaad een persoonlijke opmerking in, maar dat was altijd een reaktie op een uitspraak van iemand. Ik ben een goede spits: ik kop alle voorzetten meteen in.
Mijn cursisten hebben al heel gauw door, dat motorrijden niet zo makkelijk is als ze denken. Ik geef ook regelmatig praktijkles aan 16-jarige beginnende bromfietsers en zelfs die zijn steeds 2 uur lang zo mak als een lammetje door de inhoud van de les, waardoor ze zich toch wel realiseren, dat vooral voertuigbeheersing belangrijk is. Inzicht krijg je er toch niet in in zo'n korte tijd.

1.) Dat zeg ik, Gamma. ;)

2.) Daar ben ik het dus niet mee eens. Ervaring, statistieken, praten met collega's kan je een heel end komen. Om me hiervan te overtuigen zal je toch met specifieke items moeten komen die je daar geleerd hebt

3.) Geloof ik graag, was meer om aan te geven dat het geen gevalletje, ik doe het erbij in mijn auto was, maar zijn gehele leven met heel zijn hart met motorrijden bezig was. Meeste dingen die op mijn VRO naar voren kwamen, had hij me al uitgelegd.

4.) Moeilijk uit te leggen, je bent absoluut niet grof of asociaal, maar om de een of andere manier heb ik enorme kriebels om tegen je in te gaan. Dat bedoel ik ook met overbrenging en dat het ook tussen bepaalde personen moet klikken, wil je er optimaal les van krijgen. Mischien komt het juist doordat je alles erin kopt.
Mischien is het soms beter om bepaalde dingen aan je klas voor te leggen en ze zelf tot een conclusie te laten komen. Meer vragender wijs waarbij je naar je eigen punt toegaat, lijkt me de acceptatie groter,..
Bij een ander persoon kan jouw methode juist wel weer enorm aanslaan.

Ik ben verder absoluut geen deskundige op dit gebied, just my 2 cents.
 
DaBit,

Om kort te gaan heb je wel gelijk als jij nu toevallig op een dergelijke fiets rijdt. Dan wordt het al een heel stuk meer richting lichte motor. Maar de opmerkingen die ik quotte, zijn ook het soort die je van de doorsnee Puch Maxi en scooterrijder hoort. Dus die het liefst alleen zo hard mogelijk de achterrem gebruiken enz.

En ik ben niet roomser dan de Paus. Zelf kwam ik van mijn Puchie (hoog stuur) en een buikschuiver van onbekend merk (Tyfoon) en ging daarna jarenlang op een Vespa scooter van mijn vader rijden. Dit alles zonder les. (Maar wel met rijbewijs) En in eerste instantie kun je dan in vergellijking met nu best zeggen dat het niets te maken had met motorrijden. Absoluut geen goede voertuigbeheersing en technieken. Zoveel zelfkennis heb ik wel. Uiteindelijk heb ik door de jaren heen veel geleerd van anderen en door er over te lezen en e.e.a. ook in de praktijk te oefenen. Een goed voorbeeld daarvan is o.a. het schrijven van Keith Code "A Twist Of The Wrist" (1983 en 1993) Afgezien van wat veel herhalingen staan hier heel veel goede technieken in besproken die voor iedere motorrijder van belang zijn, ongeacht het soort motor dat je rijdt. Het staat ergens hier op het forum waar je het kunt downloaden in het Nederlands.

En bedankt voor het aanbod om er een keertje op te komen rijden. Ik zou het graag eens doen, maar ik doe het toch maar niet. Want mijn advies is toch; leen NOOIT je motorfiets uit. En als je wilt weten waarom moet je maar eens duiken in het (ernorme) verslag van de megameeting in Veenendaal van afgelopen 9 mei. Helaas was ik er niet bij. Maar om een ongelukje zoals dat daar gebeurde kan het je uiteindelijk een vriendschap, veel geld en ellende kosten. Ik weet niet hoe het met dat specifieke geval uiteindelijk is afgelopen.

Groet,
Iron Horse
 
Blijf lekker doorgaan bij jou instructeur, zo te horen weet die wel waarover hij praat. Het KNMV papiertje, daar gaat het ook helemaal niet om. De gemiddelde rij-instructeur hoor je daar niet eens over, die weet nl. welke risico's je als motorrijder loopt en hoe hij zijn leerlingen het beste traint met die risico's om te gaan.
Tsjonge wat zit ik nou weer uit m'n nek te lullen... :Z
Ik heb mijn papiertje al 8 jaar, en de beste man is er ook al een tijdje mee gestopt, maar hij wist idd donders goed waar hij het over had, en kon het ook overbrengen....

En hier wordt de plank dus flink gemist. De gemiddelde motorinstructeur weet dus gewoon veel te weinig!
En ik kan het weten, want ik was dus vroeger ook zo'n gemiddelde instructeur, die met zijn kennis zo goed mogelijk propbeerde les te geven. Totdat ik er achter kwam, dat ik maar de helft (en misschien nog wel minder) wist. Bij de KNMV heb ik mijn niveau flink weten op te krikken.
En daarom wil ik de wereld dus laten weten, hoe de kwaliteitsverhoudingen binnen de instructeurswereld liggen.
Waarom beginnen ze dan niet bij de wortel van het "kwaad" en maken ze het examen tot motorrij-instructeur niet zwaarder??? Want die voldoet dus duidelijk niet, volgens jou....

Dear Wino (hik?),

Het oude examen bestond uit:
- Inleidend gesprek / controle papieren
- In- en uitlopen
- Controle motorfiets
- 30 minuten rijden
- 10 tot 15 minuten bijzondere verrichtingen (incl. max. 4 herkansingen en wachten op langsrijdend verkeer
- Afsluitend gesprek incl. knip- en plakwerk als je geslaagd bent.
- Extra tijd i.v.m. zenuwenlijers op het gemak stellen / aankleden

Volgens mij was 65 minuten ook wel nodig, als alles qua tijd tegenzit.

Zonder die bijzondere verrichtingen is het 55 minuten geworden, zodat de tijden nu gelijk lopen met de auto-examens, wat het plannen voor het CBR een stuk gemakkelijker maakt.

Voor 1 april was het achtje de grootste verrichting op een oppervlak van 12 bij 6 meter. Dit kon dus op een wat bredere weg, bv. op een industrieterrein.
Nu heeft de grootste verrichting, de slalom met stops, een ruimte van 56 bij 9 meter nodig en dat is nog zonder het aan- en uitrijden. De snelle slaom is 40 meter lang en de uitwijkoefening 33 meter. Beiden nog zonder aanloop en uitrijden. Om iedereen een gelijk examen te garanderen zal alles moeten worden uitgezet met meetlinten.
Het eerste probleem is dus dat er geen wegen te vinden zijn van 9 meter breed of vrije parkeerterreinen met flinke aanloopmogelijkheden.
En als jij het voor elkaar krijgt om binnen jouw kwartiertje 7 verrichtingen uit te zetten en ook nog 14 keer (herkansingen!) er doorheen te laten rijden, ben je een wereldwonder.
Uit jouw beweringen blijkt, dat je niet echt weet, waar je het over hebt. Een duidelijk geval van een klok zonder klepel!

Boefje,
Tegenwoordig zijn er 3 remoefeningen:
- De precisiestop (vanaf 50 km/u over 17 meter constant remmen naar een vast punt)
- De stopproef (als in het oude examen)
- De noodstop (vanaf 50 km/u zo snel mogelijk stoppen; schakelen hoeft niet)
Als ik het in deze volgorde behandel is er een logische opbouw en dat gaat prima. Bij mij is er nog nooit iemand gevallen!

Als die geschiedenisleraar van jou maar de helft van de stof had beheerst, hadden al zijn mooie verhalen jou niet door het examen gekregen. Dat de opvolgdame saai lesgaf is natuurlijk wel even doorbijten, maar je krijgt wel alle stof mee om te slagen.
Enne . . .aan een slechte geschiedenislerares ga je niet dood! Aan een lieve, aardige, bloedmooie motorinstructrice met te weinig kennis misschien wel, aangezien je met vrij weinig kennis van het motorrijden wel kunt slagen!

Natuurlijk is een VRO perfect en moet iedereen dat doen. De statistieken geven alleen aan, dat toch onnodig veel motorrijders die eerste VRO niet halen. En dat ligt dan toch aan de basisopleing, alhoewel er natuurlijk altijd stomkoppen rondrijden, die alle goede raad in de wind slaan als ze op hun eigen motor stappen.

Beste Twi,
Ik laat me niet verleiden, want dan krijg ik die Modderhapper over me heen. Als jij mij zelfs zo geweldig vindt, dat je bij ons wilt komen voor je rij-opleiding, moet je me maar persoonlijk mailen.

Sorry Engel, weer te lang zeker, hè . . .
Idd weer zo'n lap tekst :X

En er zijn me nog een paar dingen niet duidelijk.... met het oude examen had je max een ruimte nodig van 12x6 meter.... hoe moest je daar de noodstop op doen????
En die vrije parkeerruimte lag er toen ik examen deed al bij het CBR in Harderwijk in de vorm van een gigantische parkeerplaats....

Geschiedenisleraar: Degene die mooi kan vertellen, zorgt ervoor dat je alles wat hij vertelt onthoudt.... degene die niets kan overbrengen, zorgt ervoor dat je een heleboel tijd kwijt bent met blokken op het laatste moment, waardoor je de kennis op het examen hebt, en het erna zo weer kwijt bent.... dat is altans de ervaring van mij, en zo'n beetje iedere andere scholier/student die wel eens examen heeft gedaan.... dus je krijgt idd wel alle stof mee om te slagen, en na het slagen is het ook allemaal weer weg.... dus wat is dan beter???? De helft voor langere tijd onthouden, of alles weten als je je papiertje haalt, en het erna weer kwijt zijn???

*knip*
4.) Moeilijk uit te leggen, je bent absoluut niet grof of asociaal, maar om de een of andere manier heb ik enorme kriebels om tegen je in te gaan. Dat bedoel ik ook met overbrenging en dat het ook tussen bepaalde personen moet klikken, wil je er optimaal les van krijgen. Mischien komt het juist doordat je alles erin kopt.
Mischien is het soms beter om bepaalde dingen aan je klas voor te leggen en ze zelf tot een conclusie te laten komen. Meer vragender wijs waarbij je naar je eigen punt toegaat, lijkt me de acceptatie groter,..
Bij een ander persoon kan jouw methode juist wel weer enorm aanslaan.

Ik ben verder absoluut geen deskundige op dit gebied, just my 2 cents.
Dat vind ik dus ook.... van die kriebels....
 
Ik heb een super instructeur.......is rustig, duidelijk en hij heeft mensenkennis waardoor hij per persoon een passende manier van instructie geven heeft.
Hij mag dan ook nog wel een knmw papiertje hebben.....maar daardoor heeft ie vast niet ineens zn didactische vaardigheden en zn mensenkennis.

Mijns inziens...je hebt mensen die nodig die het kunnen overbrengen....en die heb je met of zonder papiertje.
 
DaBit,

Om kort te gaan heb je wel gelijk als jij nu toevallig op een dergelijke fiets rijdt. Dan wordt het al een heel stuk meer richting lichte motor. Maar de opmerkingen die ik quotte, zijn ook het soort die je van de doorsnee Puch Maxi en scooterrijder hoort. Dus die het liefst alleen zo hard mogelijk de achterrem gebruiken enz.

Tsja, ik zie die mennekes ook langskomen hier. Alleen ben ik dat stadium zo'n 8 jaar geleden gepasseerd. 't is moeilijk om je als 28-jarige rijbewijsloze brommerrijder staande te houden tussen familie die vind dat brommers en motoren maar gevaarlijk zijn en dat je maar je autorijbewijs moet halen, en motorrijdende vrienden die niet snappen waarom je de overstap niet maakt :)

En in eerste instantie kun je dan in vergellijking met nu best zeggen dat het niets te maken had met motorrijden. Absoluut geen goede voertuigbeheersing en technieken. Zoveel zelfkennis heb ik wel.

Ik meende dat ik het er best aardig vanaf bracht, tot ik motorrijles ging nemen....

Uiteindelijk heb ik door de jaren heen veel geleerd van anderen en door er over te lezen en e.e.a. ook in de praktijk te oefenen. Een goed voorbeeld daarvan is o.a. het schrijven van Keith Code "A Twist Of The Wrist" (1983 en 1993) Afgezien van wat veel herhalingen staan hier heel veel goede technieken in besproken die voor iedere motorrijder van belang zijn, ongeacht het soort motor dat je rijdt. Het staat ergens hier op het forum waar je het kunt downloaden in het Nederlands.

Ik heb het wel gevonden, maar de links zijn allemaal stuk. Als je bereid bent om een kopietje te mailen (Engels is ook prima), dan graag.

En bedankt voor het aanbod om er een keertje op te komen rijden. Ik zou het graag eens doen, maar ik doe het toch maar niet. Want mijn advies is toch; leen NOOIT je motorfiets uit.

Als dat ding van me nou niet al een hoop 'gebruikssporen' op het plastic had, dan had ik het ook niet aangeboden :)

En als je wilt weten waarom moet je maar eens duiken in het (ernorme) verslag van de megameeting in Veenendaal van afgelopen 9 mei. Helaas was ik er niet bij. Maar om een ongelukje zoals dat daar gebeurde kan het je uiteindelijk een vriendschap, veel geld en ellende kosten. Ik weet niet hoe het met dat specifieke geval uiteindelijk is afgelopen.

Tsja, shit happens. Tegenover dat geval staan er minstens 500 waarbij iemand op andermans fiets gereden heeft waarbij niets gebeurd is.
 
ey ik ben nu ook bezig met lessen, en had na 5 lessen die speciale vaardigheden, nou dat slaat dus totaal nergens op. binnen 10 minuten klaar met die 7 verrichtingen maar kon er wel 80,- voor neertellen...
het is naar mijn mening alleen handig voor als je examenvrees hebt, want dan hoef je niet alles over te doen als je zakt voor je ''weg''examen.
maja speciale verrichtingen 80,-
wegexamen 190,-
theorieexamen 30,-
ong. 10 rijlessen a 38,- 380,-
totaal : 680,-
en dan heb ik ook nog jarenlang ervaring door mn schakelbrommer... duss

dan nog maar te zwijgen over de absurde bedragen die je voor goede kleding moet neertellen... :(
maar als je dan eindelijk dat papiertje hebt :] })
 
ey ik ben nu ook bezig met lessen, en had na 5 lessen die speciale vaardigheden, nou dat slaat dus totaal nergens op. binnen 10 minuten klaar met die 7 verrichtingen maar kon er wel 80,- voor neertellen...
het is naar mijn mening alleen handig voor als je examenvrees hebt, want dan hoef je niet alles over te doen als je zakt voor je ''weg''examen.
maja speciale verrichtingen 80,-
wegexamen 190,-
theorieexamen 30,-
ong. 10 rijlessen a 38,- 380,-
totaal : 680,-
en dan heb ik ook nog jarenlang ervaring door mn schakelbrommer... duss

dan nog maar te zwijgen over de absurde bedragen die je voor goede kleding moet neertellen... :(
maar als je dan eindelijk dat papiertje hebt :] })

Valt nog reuze mee die 680 euro. De meesten zijn meer geld kwijt :)
 
ey ik ben nu ook bezig met lessen, en had na 5 lessen die speciale vaardigheden, nou dat slaat dus totaal nergens op. binnen 10 minuten klaar met die 7 verrichtingen maar kon er wel 80,- voor neertellen...
het is naar mijn mening alleen handig voor als je examenvrees hebt, want dan hoef je niet alles over te doen als je zakt voor je ''weg''examen.
maja speciale verrichtingen 80,-
wegexamen 190,-
theorieexamen 30,-
ong. 10 rijlessen a 38,- 380,-
totaal : 680,-
en dan heb ik ook nog jarenlang ervaring door mn schakelbrommer... duss

dan nog maar te zwijgen over de absurde bedragen die je voor goede kleding moet neertellen... :(
maar als je dan eindelijk dat papiertje hebt :] })

7 verrichtingen in 10 minuten, wacht maar tot Toontje dat hoort...

Ik zie ook dat je zelfs al 1 dag op dit forum geregistreerd bent, dat je nu al lekker ongezouten commentaar gaat brullen. Volgens mij kun je beter van dit forum wegblijven.

...absurde bedragen voor rijlessen...
Hoe zie jij dat dan, zou je er wel zonder kunnen, kan iedereen wel zonder dat briefje de weg op ? :9
 
...
ik ben nu ook bezig met lessen, en had na 5 lessen die speciale vaardigheden, nou dat slaat dus totaal nergens op. binnen 10 minuten klaar met die 7 verrichtingen maar kon er wel 80,- voor neertellen...
het is naar mijn mening alleen handig voor als je examenvrees hebt, want dan hoef je niet alles over te doen als je zakt voor je ''weg''examen.
...

Dat is dus precies wat ik bedoelde met mijn postjes een paginaatje of 2 terug. Er moet gewoon een keuze zijn. Heb je vrees: doe je lekker 2 examens....maar ik liever niet!

Tsja...Toontje zal wel idd niet leuk vinden dat je dit zegt. lol
Ik blijf het gek vinden
 
Ik heb opzich niets tegen de nieuwe manier van lessen. Eigenlijk is het vrij logisch, je moet toch laten zien dat je de motor onder controle hebt.. maar het feit dat (als je het in een keer aanvraagt) soieso al 16 weken kwijt bent.. dat vind ik wat minder.

maar goed.. Ik heb mn bijz ver aangevraagd, en mag nog leuk 6 weken wachten. maar al mijn bijz ver zijn goed (na twee lessen dus :Z ) dus nu moet ik gewoon wachten.. en wachten.. en wachten.. maarja.

Ik ben het wel eens met de kledingregels enzo, das zelfs een hele goeie.. maar het feit dat je zoooo lang moet wachten.. en ok, dat alles zijn prijs heeft, oke, dat snap ik.. maar bijna 350 euro voor de examens.. is dat niet een beetje veel? nu heb ik godzijdank niet zoveel lessen nodig, maar het is en blijft gewoon erg duur!

owja, en ik heb ook brommer gereden, maar al die ervaring gooi ik lekker weg, het enige wat me vanpas komt isdat ik niet hoef na te dneken bij waar alles zit en hoe hard ik waar moet trekken of trappen etc.. en de heupbewegingen.. al het kijken en anticiperen moet je toch opnieuw leren. brommerrijden si alleen handig voor het handelen met de motor. ik kon zo wegrijden, maar je moet wel een heleboel opnieuw leren... gelukkig wel :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan