Geld belangrijker dan je leven?!

Bij hoeveel rijscholen heb je een proefles genomen?

  • Bij 1 rijschool

    Stemmen: 69 79,3%
  • Bij 2 rijscholen

    Stemmen: 2 2,3%
  • Bij 3 rijscholen

    Stemmen: 1 1,1%
  • Bij meer dan 3 rijscholen

    Stemmen: 1 1,1%
  • Ik ben later naar een andere rijschool gegaan

    Stemmen: 14 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    87
Hoi Toontje,

Ik heb een paar punten opgeschreven, die in mijn gedachten opkwamen tijdens het lezen van dit topic:

Jij Schreef:

De kans om op de motor dood te gaan is altijd nog 12x zo groot als in de auto!

Er komen onnodig veel motorrijders in een rolstoel of een kist terecht. En ga nu niet meteen roepen, dat het meestal de schuld is van een ander . . . je hebt er nix aan als op je grafsteen staat "ja maar, eigenlijk had hij voorrang". De allergrootste kunst van het motorrijden is je eigen hachje te kunnen redden, als iemand anders eens een fout maakt. Je rijdt na zo'n ontsnapping aan de dood dan wel even rond met een stinkende natte plek in je onderbroek, maar in ieder geval kun je die er zelf nog zonder verpleegkundige hulp uitwassen!
Wij motorrijders kunnen fouten van anderen toch niet voorkomen, maar je kunt jezelf wel zoveel mogelijk kans geven om je eruit te redden.

In het kader van gelijke monniken, gelijke kappen: waarom moet een motorrijder altijd voorbereid zijn op de fouten die een ander maakt?

Is dat niet een beetje krom gedacht? Ik ben het met je eens dat je de fouten niet kunt voorkomen, maar jij bent het (waarschijnlijk) eens dat wij er nooit altijd op kunnen anticiperen of er op voorbereid zijn.

Onder het motto, genezen is beter dan voorkomen, de volgende vraag: zou het niet verstandig zijn om ook het auto-examen te verzwaren?

In mijn ogen is het nieuwe motorexamen niet juist. Het is in mijn ogen te eenzijdig. Ik ben het er ook niet mee eens dat het CBR een monopoliepositie heeft en commerciële prijzen mag rekenen. De prijzen voor het halen van een examen rijzen de pan uit en volgens jou: voornamelijk omdat motorrijders zo goed mogelijk moeten kunnen anticiperen op fouten :X

Naast kritiek, ook een idee: verhoog de prijs van rijlessen en maak het examen gratis en moeilijker. Zo kun je zovaak examen doen als je wilt en kun je een aspirant motorrijder tot het uiterste laten gaan wat betreft het anticiperen op fouten van anderen. Zo filter je er meteen de "goede" instructeurs eruit, omdat in dit geval het slagingspercentage wel zin heeft.

Wat betreft jou topic titel: het antwoord is nee. Maar ik wens mij ook niet blauw te betalen om te kunnen anticiperen op fouten van anderen!
 
En dan moet ik zeker weer in twee regels reageren . . .

Iron Horse,
Volgens mij is het langzamerhand wel eens tijd voor dat vingertje. Anders gebeurt er toch niets.
Doet een motorinstructeur, die zichzelf niet verder ontwikkelt in zijn kennis en vaardigheden het goed? Ruim 200 instructeurs hebben bewust veel geld uitgegeven om zich flink te verbeteren. Dan kunnen die anderen het nog zo goed bedoelen en nog zo prettig lesgeven . . . hun niveau zal toch lager liggen.
Ik weet van jouw rijkunst alleen wat jij zelf schrijft: "geen lessen gehad", "schade en schande", "geluk nodig", "voorstander van VRO's maar zelf niet gedaan". Is het dan gek, dat ik met gefronste wenkbrauwen reageer?

DaBit,
Zo te zien heb je er wel goed over nagedacht.
Één ding valt mij dus heel erg op: je zegt, dat je met de bromfiets toch wel eens vol in de ankers moet. Dat heb ik in bijna 25 jaar motorrijden nog nooit meegemaakt. Zou dat dan toch aan een goede opleiding kunnen liggen?
Een motor of bromfiets remt inderdaad een stuk stabieler als je de achterrem erbij gebruikt. Maar dat heeft niets te maken met het omhoog komen van het achterwiel. Als je je aandacht moet verdelen over twee remmen, gaat dat ten koste van het benutten van de maximale remwerking. Je hebt dus aan de voorrem wat laten liggen.
De remafstand neemt kwadratisch toe ten opzichte van de snelheid. Als je de noodstop bij 50 km/u doet binnen 10 meter is dat volgens het CBR prachtig. Dat betekent dus, dat je bij 120 km/u (= 2,4 x 50) 2,4^2 x 10 = 57,6 meter nodig hebt. Hierbij moet je alleen wel nog even de reactie-afstand bijtellen en dat is 1,5 sec x 33 m/s = 50 meter. Samen dus meer dan 100 meter!
Jij meende, dat je het aardig deed, totdat je motorrijles nam. Ik krijg dus weer gelijk van iemand: je kunt wel denken, dat je het in de praktijk allemaal wel zelf kunt leren, maar het tegendeel wordt door jullie zelf al een paar keer aangegeven. "There's no substitute for quality instruction".

Boefje,
Met de zin, dat je geen deskundige bent op dit gebied, snijdt je precies aan wat ik al een hele tijd wil zeggen. Mensen, die motorrijles nemen, kunnen niet beoordelen, of ze goed les krijgen. Het kan prima bevallen en allicht leer je een hele hoop. Het is (bijna) allemaal nieuw en voor je gevoel ga je met sprongen vooruit. Maar niemand kan beoordelen, of hij/zij leert rijden voor een zes-min of voor een negen. En daar zit toch een verschil in, dat je misschien uit die rolstoel kan houden.

Motorengel,
Zie hierboven: jij kan niet beoordelen of die beste man jou een top-rijopleiding heeft gegeven.
Je hebt gelijk wat betreft die instructeursopleiding. Als ik nog zoveel bij kon leren, mag je twijfelen aan het niveau van de basisopleiding. Maar het gaat natuurlijk om degenen, die het instructeursbewijs al hebben. Eigenlijk moeten die, als ze goed met hun vak bezig willen zijn, er zelf aan werken om meer te weten te komen.
Doordat je maar 6 meter breedte nodig had, konden de bijzondere verrichtingen al op een rustig stuk industrieterrein worden gedaan. Voor de remproef was er natuurlijk wel een aanloop nodig, maar dat ging meestal wel.
Hier in de buurt worden parkeerterreinen meestal gebruikt om auto's te parkeren. En dan wordt het toch lastig om daar met motorfietsen tussendoor te prutsen tijdens een examen.
Als jij maar de helft van je geschiedenisstof hebt onthouden, hoe ben je dan ooit voor dat vak geslaagd?
Die kriebels heb ik ook altijd, als iets wat ik roep deskundig onderuit wordt gehaald.

Deadeye,
Zie de geschiedenisleraar . . .

Ca-gi-va mito,
Als ik mijn hele programma afwerk met een topleerling, lukt me dat nevernooitniet in zo'n korte tijd. Dit geeft dus aan, dat jij een zeer beperkte opleiding krijgt. Als je slaagt, is dat waarschijnlijk met een zes-min en dan wens ik je heel veel geluk in je eerste motorjaren.

Brommertje,
Zeven verrichtingen in 10 minuten kan best . . . als de pylonen allemaal al klaar staan! En daarom zijn er nu dus twee losse examens! Anders waren er voor zeven verrichtingen 20 minuten nodig geweest.

Wino,
Mag je raaien, hoeveel duurder dan dat enkele examen zou worden. Ze moeten rekening houden met tijd voor 14 verrichtingen (alles herkansen!). Dit zou het oude examen 20 minuten langer maken en dus duurder dan nu die twee examens samen.
Die keuzemogelijkheid was er trouwens allang. Dat heet de TussenTijdse Toets. Daar kon je vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen, net als bij het auto-examen.

Evolver,
CBR-tarieven: AVB=€39,95 en AVD=€94,25.

Marky mark,
Omdat jij moeilijk op de rem van die otomobiloot kan gaan staan, zul je jezelf moeten redden. We hebben als motorrijder bijna geen invloed op de fouten van anderen. We moeten er dus hard aan werken om (beginnende) motorrijders zo slim en handig te maken, dat ze de gevaarlijke momenten tijdig herkennen en als het dan toch mis dreigt te gaan, hoe een ongeval te voorkomen of te beperken.
Als je het auto-examen verzwaart (moet echt wel!) bereik je alleen nieuwe chauffeurs. Die andere rijkonijnen gaan vrolijk even stom verder. Wij motorrijders zullen dus voor onszelf moeten zorgen.
Het CBR is geen bedrijf maar een stichting en mag dus geen winst maken.
Als je een ander privé-examen doet, is dat zeker duurder dan een CBR-examen. De meeste examens zijn theoretisch en klassikaal en zijn dan bijna net zo duur als een CBR-praktijkexamen. De prijzen vallen echt wel mee.
Wat doe jij dan, als je die ander tegenkomt en je die fout te laat ziet aankomen?! Maar ja, je kunt het geld natuurlijk ook uitgeven aan een ultra-moderne rolstoel! |(
 
Toontje,.

Kerel,. je probeert enorm je gelijk te krijgen, maar ben bang dat het helaas niet gaat lukken om in ieder geval mij te overtuigen.

Je bent mij te gefixeerd op dat papiertje en als ik je zo hoor ouwehoeren heb ik moeite om ook maar enige iets van je serieus te nemen. Je pakt ieder punt aan om je gelijk te krijgen, en staat absoluut niet kritisch tegen over dit KNMV papiertje, het is een ellen lang verhaal hoe geweldig het wel niet is,

Je lijkt verdomme George Bush wel, die ken ook zo lang zijn standpunt verdedigen zonder ook maar enig moment echt na te denken wat de tegenpartij nu bedoelt... Met een simpele, dat kan jij toch niet beoordelen, wordt de tegenargumentatie van tafel geveegd,..

Anyway,. succes met je missie... ik ga ermee stoppen met deze discussie, is naar mijn mening onder tussen een beetje zinloos geworden..
 
Toontje,.

Kerel,. je probeert enorm je gelijk te krijgen, maar ben bang dat het helaas niet gaat lukken om in ieder geval mij te overtuigen.

Je bent mij te gefixeerd op dat papiertje en als ik je zo hoor ouwehoeren heb ik moeite om ook maar enige iets van je serieus te nemen. Je pakt ieder punt aan om je gelijk te krijgen, en staat absoluut niet kritisch tegen over dit KNMV papiertje, het is een ellen lang verhaal hoe geweldig het wel niet is,

Je lijkt verdomme George Bush wel, die ken ook zo lang zijn standpunt verdedigen zonder ook maar enig moment echt na te denken wat de tegenpartij nu bedoelt... Met een simpele, dat kan jij toch niet beoordelen, wordt de tegenargumentatie van tafel geveegd,..

Anyway,. succes met je missie... ik ga ermee stoppen met deze discussie, is naar mijn mening onder tussen een beetje zinloos geworden..
Hoe goed ook bedoeld door Toontje sluit ik mij geheel aan bij de vorige spreker :} en sluit deze discussie ook af!
 
Hoe goed ook bedoeld door Toontje sluit ik mij geheel aan bij de vorige spreker :} en sluit deze discussie ook af!
Das wel heel erg makkelijk natuurlijk. Je komt niet met argumenten.

Gelukkig maar dat alleen mods de discussie kunnen sluiten (en dat doen ze meestal niet op commando...)

Misschien moeten we toch nog es kijken waar de problemen liggen.
Het niet georganiseerd zijn van een groot deel van de branche helpt zeker niet mee. Het CBR spint er garen bij met al die sukkelaars. Slagingspercentages, huh, hoe bedoel je ? Wij hebben alleen maar geslaagden bij ons (en anders zijn ze zelf wel weggegaan....)

Het CBR mag dan wel geen winst maken, maar ze zijn niet vies van geld verdienen. Voor het overschot wordt wel een projectje bedacht (verbeteren motor-examens bijvoorbeeld). :Z

Ik schets een paar punten waar Toontje ook geen antwoord op kan geven, maar het is eigenlijk beschamend dat er niets veranderd, behalve de eisen voor het rij-examen en de kosten.

Misschien moeten we dan toch maar stoppen met deze discussie... :Z
 
En dan moet ik zeker weer in twee regels reageren . . .


Evolver,
CBR-tarieven: AVB=€39,95 en AVD=€94,25.
cbr tarieven.. ja, daar kan een normale lesser niet veel mee, of lest iedereen hier op zn eigen motor? ik zal toch een motor moeten hebben, niewaar?
 
Dat ze hoge eisen stellen vindt ik prima. Dat is helaas gewoon noodzaak gezien het moderne verkeer.

Wat ik ronduit belachelijk vindt zijn de examenprijzen. En waar ik me zeer aan erger is dat "Maar het is nodig voor je veiligheid" verhaal. Ik hou niet van mensen die plotseling bezorgd om me zijn als ze daarmee geld kunnen verdienen. (M.U.V sommige instructeurs/trices die weldegelijk oprecht zijn!!)

Om te beginnen zouden ze het loon van die examinatoren moeten halveren, nee decimeren... Volgens mijn ex-instructrice worden ze ingeschaald als academici!! No way! de meesten kunnen naar mijn idee amper hun veters strikken.

Trouens dat hele CBR is een naar monopolie..
Ik zat op kamers met iemand die een goede kennis had met een hoge functie bij het CBR.. die vent had een extra secretaresse aangenomen "omdat ie het een lekker wijf vond". Daar gaat ons examengeld naartoe!

En check sommige van die gebouwen die ze hebben (ik heb er aardig wat gezien, brommer, motor, autorijbewijs en theorie certificaten) Architectonische hoogstandjes. Leuk, maar neem mijn examen maar af in een normaal gebouw als ik daarvoor 10 euro minder hoef te betalen.

Ik wens iedereen die nog een examen moet doen heel veel suc6. Als we allemaal in een keer slagen gaat die pestbende waarschijnlijk binnen een jaar failliet. 8-)






 
Heren, bedankt voor de 'twist of the wrist' kopietjes :)

Iron Horse,
Volgens mij is het langzamerhand wel eens tijd voor dat vingertje. Anders gebeurt er toch niets.
Doet een motorinstructeur, die zichzelf niet verder ontwikkelt in zijn kennis en vaardigheden het goed? Ruim 200 instructeurs hebben bewust veel geld uitgegeven om zich flink te verbeteren. Dan kunnen die anderen het nog zo goed bedoelen en nog zo prettig lesgeven . . . hun niveau zal toch lager liggen.

Ik heb nooit bij een niet-KNMV-er gelest, maar ik kan me prima voorstellen dat jij best met een voorbeeld op de proppen (door naar je kennissenkring te kijken) kunt komen van een KNMV-instructeur die het er slechter vanaf brengt dan een niet-KNMV instructeur. Ook ik ben geschoold en opgeleid voor van alles en nog wat, en de leraren met de meeste certificaten waren niet altijd ook de besten.

DaBit,
Zo te zien heb je er wel goed over nagedacht.
Één ding valt mij dus heel erg op: je zegt, dat je met de bromfiets toch wel eens vol in de ankers moet. Dat heb ik in bijna 25 jaar motorrijden nog nooit meegemaakt. Zou dat dan toch aan een goede opleiding kunnen liggen?

Uiteraard. Maar bedenk ook dat je op een bromfiets minder overzicht hebt dan op de weg, en dat automobilisten minder op je letten.

Voorbeeldje:
Een 60km/u polderweg tussen twee dorpen in. Die zijn meestal voorzien van fietspaden aan weerskanten, waaraan regelmatig huizen liggen. Van veel van die huizen grenst de oprit direct aan het fietspad, en is de situatie onoverzichtelijk vanaf het fietspad omdat er struikgewas in de weg staat (een lang niet geknipte heg bijvoorbeeld).

Nu merk ik op dat soort wegen vaak dat automobilisten die uit de inrit komen absoluut niet op het fietspad letten, maar direct naar de weg kijken. En vaak ook meteen doorrijden tot aan de weg ('tuuuuut' 'oh sorry, ik had je helemaal niet gezien'). Vanaf de weg kun je meters eerder zien wat er gebeurt dan vanaf het fietspad, en er dus veel en veel makkelijker op reageren.

Natuurlijk, je moet langzaam rijden etc. etc, maar omdat een brommer relatief langzaam optrekt word je nogal moe van dat gedonder na een kilometer of 50 en 2000 opritten verder. Wat je dan gaat doen (ik althans) is met een zodanige snelheid rijden dat ik zeker weet dat ik met hard remmen op tijd stil kan staan. Nog wat anders dan een noodstop, maar wel ver verwijderd van wat je aan 'mooie vloeiend' rijgedrag zou willen zien.

En hoe vaak komt dat voor? Nou, de afgelopen 3 jaar slechts 1 keer, en dat was omdat ik onvoldoende aan het opletten was.

Als je je aandacht moet verdelen over twee remmen, gaat dat ten koste van het benutten van de maximale remwerking. Je hebt dus aan de voorrem wat laten liggen.

Uiteindelijk blokkeert het achterwiel wel; ik heb het ding alleen zodanig afgesteld dat ik net iets voorbij het 'krachtige uitslag' gedeelte van de voetbeweging moet om 'm te blokkeren, dus daar kan ik nog redelijk op stampen.
De voorvork was tot slechts enkele millimeters van de eindstop ingeveerd, dus echt heel veel had ik voor neit meer over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan