Geleidebussen voorvork: wanneer vervangen (altijd bij vervangen keerringen?)

ex-motorloos

MF veteraan
28 aug 2013
2.624
1.260
Deventer
Lees ik net in mijn WPHB van de TDM900 dat, wanneer de voorvorkkeeringen vervangen worden, ook geadviseerd wordt om alle vier de geleidebussen in de voorvork te vervangen.

Ik heb in mijn motorcarriere nog nooit deze geleidebussen vervangen. Ook niet bij een vervanging van de oliekeerringen (die ik al meerdere keren bij verschillende bikes vervangen heb). Ik weet daarom niet of de voorvering veranderd/beter wordt na de (preventieve?) vervanging van de geleidebussen.

Ik vermoed dat het geadviseerde vervangen van de geleidebussen er eentje is uit het rijtje: vervang iedere 2 jaar de rubberen remleidingen van je motor.
Ook dat advies heb ik nog nooit zelf gedaan, of gehoord dat een ander het deed.

Nu komen mijn vragen:
1) kan je bepalen of de voorvorkgeleidebussen aan vervanging toe zijn, zoja; hoe dan?
2) is er misschien een reden die ik nog niet kan verzinnen dat vervanging van de geleidebussen bij vervanging van de keerringen wordt geadviseerd.
 
Lees ik net in mijn WPHB van de TDM900 dat, wanneer de voorvorkkeeringen vervangen worden, ook geadviseerd wordt om alle vier de geleidebussen in de voorvork te vervangen.

Ik heb in mijn motorcarriere nog nooit deze geleidebussen vervangen. Ook niet bij een vervanging van de oliekeerringen (die ik al meerdere keren bij verschillende bikes vervangen heb). Ik weet daarom niet of de voorvering veranderd/beter wordt na de (preventieve?) vervanging van de geleidebussen.

Ik vermoed dat het geadviseerde vervangen van de geleidebussen er eentje is uit het rijtje: vervang iedere 2 jaar de rubberen remleidingen van je motor.
Ook dat advies heb ik nog nooit zelf gedaan, of gehoord dat een ander het deed.

Nu komen mijn vragen:
1) kan je bepalen of de voorvorkgeleidebussen aan vervanging toe zijn, zoja; hoe dan?
2) is er misschien een reden die ik nog niet kan verzinnen dat vervanging van de geleidebussen bij vervanging van de keerringen wordt geadviseerd.

1 Ja, demonteren en meten :+
Voelen of je speling waarneemt.

2 zelfde reden waarom je bij een auto de waterpomp ook vervangt als je de distributie doet: Materiaalkosten zijn niet zo hoog en de hele boel moet uit elkaar. Als je m uit elkaar hebt, dan maar gelijk alles weer 100% maken.
 
1 Ja, demonteren en meten :+
Voelen of je speling waarneemt.
Ik zie in het WPHB geen maatvoering staan. Meten kan daarmee wel, vergelijken met de gewenste maat niet... En speling, tsja zonder speling is ook niet OK, dan zou er in gemonteerde toestand een klemming ipv speling kunnen zijn.

Ik begrijp je punt wel, maar ik ben op zoek naar specieke eisen/maten e.d. Als die er zijn natuurlijk.
 
Als de bussen geen sporen in het teflon vertonen, glad aanvoelen, en verder op het zicht geen rare afwijkingen vertonen zou je ze kunnen laten zitten.
Als je google afbeeldingen raadpleegt op fork bushing zie je genoeg voorbeelden van hoe ze er nieuw uit zien, zie hier: LMGTFY

Bij up side down voorvorken zie ik wel vaak dat de bussen nog goed lijken, maar het chroom van de binnenpoten heel veel lengtestrepen vertonen. Ik had HK-suspension hier naar gevraagd en die leggen uit dat dit veelal komt door vervuiling van o.a. remstof, wat in de vork terecht komt en zich in de glijbussen gaat parkeren. Zij adviseren bij bovengenoemde symptomen de glijbussen gewoon altijd te vervangen.

En eerlijk, voor die paar tientjes meer per poot zou ik er niet wakker van liggen. Vorkpoten moeten opsturen om opnieuw te laten verchromen is onhandiger en heb ik helemaal geen zin in.
 
Als de bussen geen sporen in het teflon vertonen, glad aanvoelen, en verder op het zicht geen rare afwijkingen vertonen zou je ze kunnen laten zitten.
Je gezonde verstand mee laten spreken om de toestand van de bussen te beoordelen lees ik daarin.
Blijkbaar heb ik de toeval of het geluk gehad dat ik bij de vervanging van keerringen nog nooit gegroefde of afgesleten teflonlagen tegengekomen ben.
Regelmatig verversen van voorvorkolie, en dat doe ik zeker wel, zal hier zeken aan bijdragen.
 
Als de bussen geen sporen in het teflon vertonen, glad aanvoelen, en verder op het zicht geen rare afwijkingen vertonen zou je ze kunnen laten zitten.
Als je google afbeeldingen raadpleegt op fork bushing zie je genoeg voorbeelden van hoe ze er nieuw uit zien, zie hier: LMGTFY

Bij up side down voorvorken zie ik wel vaak dat de bussen nog goed lijken, maar het chroom van de binnenpoten heel veel lengtestrepen vertonen. Ik had HK-suspension hier naar gevraagd en die leggen uit dat dit veelal komt door vervuiling van o.a. remstof, wat in de vork terecht komt en zich in de glijbussen gaat parkeren. Zij adviseren bij bovengenoemde symptomen de glijbussen gewoon altijd te vervangen.

En eerlijk, voor die paar tientjes meer per poot zou ik er niet wakker van liggen. Vorkpoten moeten opsturen om opnieuw te laten verchromen is onhandiger en heb ik helemaal geen zin in.
Dit had m'n Fazer 1000 met normale vork ook, maar teflonlaag van de bovenste glijbussen was ook half weg (bij 50kkm).
 
Heb ze bij mijn vtr vervangen, had een lekke kering en op voorhand kon ik niet zeggen ofdat de bussen versleten zijn of niet. Na 20 jaar een nieuwe set geleidebussen monteren is naar mijn idee alleen maar een aanrader. Zeker icm een lekke kering. En voor die paar euro kan dat al helemaal geen kwaad.
 
Heb ze bij mijn vtr vervangen, had een lekke kering en op voorhand kon ik niet zeggen ofdat de bussen versleten zijn of niet. Na 20 jaar een nieuwe set geleidebussen monteren is naar mijn idee alleen maar een aanrader. Zeker icm een lekke kering. En voor die paar euro kan dat al helemaal geen kwaad.
Het kan vast geen kwaad. Maar: was het ook nodig? Hoe zagen de oude bussen er uit? Veerde de motor beter na de vervanging van de bussen?
 
Heb ze bij mijn vtr vervangen, had een lekke kering en op voorhand kon ik niet zeggen ofdat de bussen versleten zijn of niet. Na 20 jaar een nieuwe set geleidebussen monteren is naar mijn idee alleen maar een aanrader. Zeker icm een lekke kering. En voor die paar euro kan dat al helemaal geen kwaad.
Dat er geen slijtage lijkt te zijn betekend nog niet dat die er niet is.
ik heb er geen moment aan getwijfeld, je hebt de poten toch los liggen dus dan in één ruk alle slijtagedelen vervangen.
 
Op moment misschien nog niet maar een paar km verderop weer wel en gaat je vork weer lekken.

Dit is wel een beetje overdreven man. Ik vervang van meerdere motoren per jaar de vorkolie, soms de keerringen, maar lang niet altijd de glijbussen, de eerste die lek gegaan is na de werkzaamheden moet nog binnenkomen..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan