Ralfie
MF veteraan
- 10 jan 2002
- 13.791
- 470
Ook in Overijsel lijken ze eindelijk door te krijgen dat het met die vangrails anders moet:
Goos Dijkslag, lid van de Provinciale Staten van Overijssel namens de VVD, gaat de verkeersveiligheid van motorrijders aan de orde stellen in zijn provincie. Dijkslag zal bepleiten dat Overijssel het voorbeeld van Utrecht volgt, waar een samenwerkingsproject van de provincie en de MAG heeft geleid tot het aanbrengen van ruim 3.000 meter levensreddende plaat onder de bestaande vangrail.
De heer Dijkslag is een van de provinciale politici uit Overijssel en Gelderland die op zaterdag 11 september jl. hebben deelgenomen aan de door de Motorrijders Actie Groep (MAG) georganiseerde Provincietoer.
Hieronder zie je het volledige persbericht van de VVD Statenfractie:
*****************************
Vangrails Overijssel moeten veiliger voor motorrijders
De VVD Statenfractie wil de Overijsselse vangrails veiliger maken voor motorrijders. Ieder jaar komen er in Nederland motorrijders om het leven of raken ze zwaargewond wanneer ze bij een ongeval in aanraking komen met de vangrails. Het Zwolse VVD-Statenlid Goos Dijkslag vraagt het provinciebestuur daarom op de provinciale wegen motorvriendelijke geleiderails te plaatsen. Daartoe moet eerst provinciaal onderzoek komen naar gevaarlijke en motoronvriendelijke wegafscheidingen.
In 2002 en 2003 zijn in totaal 118 motorrijders gewond geraakt en 12 motorrijders overleden, nadat ze in aanraking kwamen met een vangrail. Het afgelopen jaar kwam zeven procent van de dodelijke ongelukken voor rekening van de vangrails. Het probleem is dat deze zijn ontworpen om auto's die van de weg raken te geleiden. Deze standaard geleiderails hebben op motorrijders echter een heel ander effect: zij geleiden motorrijders namelijk helemaal niet. Zij vangen hen op. Met zware verwondingen, of de dood, tot gevolg. Het monteren van een plaat onder de huidige geleiderails biedt daartegen soelaas. In de provincie Utrecht zijn motoronvriendelijke wegvakken inmiddels over een totale raillengte van drie kilometer met zo'n plaat uitgerust. Goos Dijkslag, woordvoerder Verkeer en Vervoer, is van mening dat Overijssel het Utrechtse voorbeeld van de provincie Utrecht moet volgen. Het Zwolse statenlid zet vraagtekens bij het inrichten van provinciale wegen als het om de veiligheid van mo
torrijders gaat. Hij dringt aan op een inventarisatie van gevaarlijke en motoronvriendelijke wegafscheidingen op de provinciale wegen. Om ook de Rijkswegen (geen provinciale verantwoordelijkheid) in de provincie motorvriendelijker te maken, zal Dijkslag het probleem aankaarten bij de woordvoerder Verkeer van de VVD-Tweede-Kamerfractie.
Eerder dit jaar bood de Motorrijders Actie Groep (MAG) al 22.101 handtekeningen aan bij de Tweede Kamer. Juist om aandacht te vragen voor het probleem van de gevaarlijke vangrails. Dijkslag zal zijn voorstellen woensdag 13 oktober 2004 in de statencommissie Verkeer en Vervoer aan de orde stellen. Voor de financiering wil de VVD-fractie eventueel het provinciale actiefonds aanspreken.
*****************************
Deze goeie man is een tijdje geleden meegeweest met de MAG-provincietoer, waarbij we langs een aantal gevaarlijke punten gereden zijn en er erg goed overleg is geweest tussen de MAG en de provinciale politici. Zie ook www.motorrijdersactiegroep.nl voor meer info!
Goos Dijkslag, lid van de Provinciale Staten van Overijssel namens de VVD, gaat de verkeersveiligheid van motorrijders aan de orde stellen in zijn provincie. Dijkslag zal bepleiten dat Overijssel het voorbeeld van Utrecht volgt, waar een samenwerkingsproject van de provincie en de MAG heeft geleid tot het aanbrengen van ruim 3.000 meter levensreddende plaat onder de bestaande vangrail.
De heer Dijkslag is een van de provinciale politici uit Overijssel en Gelderland die op zaterdag 11 september jl. hebben deelgenomen aan de door de Motorrijders Actie Groep (MAG) georganiseerde Provincietoer.
Hieronder zie je het volledige persbericht van de VVD Statenfractie:
*****************************
Vangrails Overijssel moeten veiliger voor motorrijders
De VVD Statenfractie wil de Overijsselse vangrails veiliger maken voor motorrijders. Ieder jaar komen er in Nederland motorrijders om het leven of raken ze zwaargewond wanneer ze bij een ongeval in aanraking komen met de vangrails. Het Zwolse VVD-Statenlid Goos Dijkslag vraagt het provinciebestuur daarom op de provinciale wegen motorvriendelijke geleiderails te plaatsen. Daartoe moet eerst provinciaal onderzoek komen naar gevaarlijke en motoronvriendelijke wegafscheidingen.
In 2002 en 2003 zijn in totaal 118 motorrijders gewond geraakt en 12 motorrijders overleden, nadat ze in aanraking kwamen met een vangrail. Het afgelopen jaar kwam zeven procent van de dodelijke ongelukken voor rekening van de vangrails. Het probleem is dat deze zijn ontworpen om auto's die van de weg raken te geleiden. Deze standaard geleiderails hebben op motorrijders echter een heel ander effect: zij geleiden motorrijders namelijk helemaal niet. Zij vangen hen op. Met zware verwondingen, of de dood, tot gevolg. Het monteren van een plaat onder de huidige geleiderails biedt daartegen soelaas. In de provincie Utrecht zijn motoronvriendelijke wegvakken inmiddels over een totale raillengte van drie kilometer met zo'n plaat uitgerust. Goos Dijkslag, woordvoerder Verkeer en Vervoer, is van mening dat Overijssel het Utrechtse voorbeeld van de provincie Utrecht moet volgen. Het Zwolse statenlid zet vraagtekens bij het inrichten van provinciale wegen als het om de veiligheid van mo
torrijders gaat. Hij dringt aan op een inventarisatie van gevaarlijke en motoronvriendelijke wegafscheidingen op de provinciale wegen. Om ook de Rijkswegen (geen provinciale verantwoordelijkheid) in de provincie motorvriendelijker te maken, zal Dijkslag het probleem aankaarten bij de woordvoerder Verkeer van de VVD-Tweede-Kamerfractie.
Eerder dit jaar bood de Motorrijders Actie Groep (MAG) al 22.101 handtekeningen aan bij de Tweede Kamer. Juist om aandacht te vragen voor het probleem van de gevaarlijke vangrails. Dijkslag zal zijn voorstellen woensdag 13 oktober 2004 in de statencommissie Verkeer en Vervoer aan de orde stellen. Voor de financiering wil de VVD-fractie eventueel het provinciale actiefonds aanspreken.
*****************************
Deze goeie man is een tijdje geleden meegeweest met de MAG-provincietoer, waarbij we langs een aantal gevaarlijke punten gereden zijn en er erg goed overleg is geweest tussen de MAG en de provinciale politici. Zie ook www.motorrijdersactiegroep.nl voor meer info!