Gelijk (en wat geld) gekregen

13 jun 2003
58
1
Gent
Enkele weken geleden heb ik een klein verslagje gemaakt op dit forum over mijn motoraccident en een vraag naar jullie meningen erover (was ik in fout of niet). Om de situatie nog eens samen te vatten: Ik was op een voorangsweg een wagen aan het inhalen, hij pinkt en slaat meteen af naar links waardoor hij me van de baan rijdt.

Ik bleek NIET in fout. Het kritieke punt was namelijk dat de wagen afsloeg naar een oprit (het was m.a.w. niet aan een kruispunt). Mijn conlusie: als je reglementair inhaalt heb je voorrang op diegene voor jou die een manoeuver wil uitvoeren (in casu, naar links afslaan). Op een kruispunt mag je niet inhalen, dus als je dan van de baan gereden wordt bij het inhalen ben jij infout.

Hoedanook, de herstellingen noodzakelijk om m'n motor (een 15 jaar oude K75s) terug te doen rijden kostten 350 euro (kuipschade heb ik niet hersteld). Ik vang 1000 euro van de verzekering (en dan moeten ze nog komen kijken naar de schade aan m'n helm), maar blij ben ik hierom niet (eerder opgelucht). Ik denk namelijk dat dergelijk accident vaker voorkomt OMDAT DIE ZELFINGENOMEN AUTOBESTUURDERS NIET DEFTIG IN HUN SPIEGELS KIJKEN EN NIET WETEN HOE ZE MET EEN NADERENDE MOTOR MOETEN OMGAAN. Rij veilig!
 
Proficiat met de afloop.

De regels over inhalen op kruispunten zijn in B anders (ingewikkelder) dan in NL. Daar mag het gewoon.
 
Proficiat met de afloop.

De regels over inhalen op kruispunten zijn in B anders (ingewikkelder) dan in NL. Daar mag het gewoon.
ik dacht niet dat je bij ons ( in belgië ) mag inhalen aan een kruispunt.
Zo simpel is dat. Niks ingewikkeld dus :)
 
je mag inhalen over een kruispunt als je geen voorrang moet verlenen in belgië.Maar ik steek gewoon nooit voorbij bij een kruispunt.
 
Had dat dan eens eerder gezegd (ofwel heb ik erover gelezen).
Gelijkaardig incident gehad in B (ook met wagen die plots afsloeg naar een parkeerplaats) en ook volledig in mijn recht gesteld.
 
ik dacht niet dat je bij ons ( in belgië ) mag inhalen aan een kruispunt.
Zo simpel is dat. Niks ingewikkeld dus :)
Da's niet geheel juist.
Inhalen op gelijkwaardige kruispunten en kruispunten waar voorrang moet worden verleend is verboden.
Er is echter een aantal uitzonderingen: b.v. hangt het er o.m. vanaf of je wel of niet een tweewielig voertuig inhaalt en b.v. uit hoeveel rijstroken in de gelijke richting de rijbaan bestaat. Dit zijn maar twee voorbeelden, het is nog ingewikkelder.
 
Da's niet geheel juist.
Inhalen op gelijkwaardige kruispunten en kruispunten waar voorrang moet worden verleend is verboden.
Er is echter een aantal uitzonderingen: b.v. hangt het er o.m. vanaf of je wel of niet een tweewielig voertuig inhaalt en b.v. uit hoeveel rijstroken in de gelijke richting de rijbaan bestaat. Dit zijn maar twee voorbeelden, het is nog ingewikkelder.
Ik ga er gewoon van uit dat je best niet op/aan een kruispunt inhaalt. Is het veiligst. Wist niet beter en zal me toch aan mijn eigen gedacht houden: veiligheid voor alles ( behalve als er fun te beleven valt ) ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan