Gelijk wakker geschud!!

Jeff 1089

Die hard MF'er
16 jul 2011
504
0
Zo vandaag bij het gemeente huis eindelijk het mooie papiertje met de A1 en A2 opgehaald!!

'S middags even bellen over een motor die ik al had zien staan.
En ja hoor 's avonds erheen!!
Natuurlijk met de auto en dus in de file!!
Ding mooi bekijken en een proefrit maken.
Lijkt goed dus mee dat ding!!

Op de terug weg werd ik gelijk ff wakker geschud hoe onwijs je moet opletten.....
Wegwerkzaamheden aan de gang.
Met de motor op de 3e linkerbaan om een inhalende vrachtwagen heen....
Die op het moment dat je ernaast zit besluit om een slinger rechtdoor te pakken!!!!
Als je dan boos omkijk als je ervoor rijd krijg je nog een mooie vinger te zien ook!!!

Dan kom je over de linker baan achter de auto van broer lief aan die voorop rijd.
Gaat opa naar links terwijl je ernaast zit!!
Met een rare slinger ziet hij jou nog net en schiet terug naar rechts...
Om gelukkig eerbiedig een gebaar te maken van sorry....
Ok kan gebeuren gelukkig goed afgelopen......

Kom je daarna op een kruising af en er komt een motor van links. (gelijkwaardig)
Die motor remt dus ook af.......
Zie een golf met een t@ring gang aankomen, gebaar de andere motorrijder dat hihj gas moet geven en ga zelf stilstaan....
Hij kijkt achterom en trekt hard weg.....
Golf met piepende banden erachter......
Beide stoppen.... Golfje met pet op.... Tja ik had je niet gezien......

Dit is mijn eerste zelfstandige motorrit!!!
Ik hoop toch dat je ook nog gewoon ken genieten in plaats van de hele tijd je eigen leven of zelfs dat van een ander te redden???

En wat ik ook te gek vond is dat ik 160 rijd op een snelweg en dan onwijs hard word ingehaald door een R1 met 2 gasten in hun t-shirt erop!!

Ik blijf zelf in ieder geval heeeeeeel goed uitkijken heb ik al begrepen!!!

En zo ben ik weer ff me ei kwijt *O*
 
Laatst bewerkt:
Krijg inderdaad uit het verslagje van TS het idee dat hij overmoedig op de motor zit. 160 rijden als je net één dag je rijbewijs hebt en geen idee hebt hoe het verkeer zich om een motorfiets heen gedraagt is echt niet verstandig.

Zo'n vrachtwagen bijvoorbeeld die een slinger mist, dat is bijna vaste prik, en zorg dus altijd dat je nooit naast een auto of vrachtwagen zit vlak voor die slinger.

En als je de eerste 20.000km hebt gereden en heel wat hebt meegemaakt, ja, dan kun je gerust 160 gaan rijden, maar nu is dat gewoon vragen om problemen.
 
Krijg inderdaad uit het verslagje van TS het idee dat hij overmoedig op de motor zit. 160 rijden als je net één dag je rijbewijs hebt en geen idee hebt hoe het verkeer zich om een motorfiets heen gedraagt is echt niet verstandig.

Zo'n vrachtwagen bijvoorbeeld die een slinger mist, dat is bijna vaste prik, en zorg dus altijd dat je nooit naast een auto of vrachtwagen zit vlak voor die slinger.

En als je de eerste 20.000km hebt gereden en heel wat hebt meegemaakt, ja, dan kun je gerust 160 gaan rijden, maar nu is dat gewoon vragen om problemen.
Dit zie ik echt dagelijks gebeuren bij wegwerkzaamheden @ de A9...
kan echt levensgevaarlijk zijn... Zelfs in een auto voel ik me nooit helemaal veilig in zon situatie ( [me="Daniell1987"]rijd Aygo van de zaak :') )[/me]
 
Ligt er ook een beetje aan waar je rijdt.
Gisteren zo'n 230 km gereden naar zuid limburg en terug, mijn eerste echte ritje wat verder van huis. Waren in totaal met 4 rijders. Heerlijk gereden, geen problemen ervaren.
 
Ligt er ook een beetje aan waar je rijdt.
Gisteren zo'n 230 km gereden naar zuid limburg en terug, mijn eerste echte ritje wat verder van huis. Waren in totaal met 4 rijders. Heerlijk gereden, geen problemen ervaren.
Nope 9/10 x gaat het goed... tot je een actie moet uithalen welke je nog niet helemaal onder de knie heb :)
 
De 160 was op een vierbaans stuk waar voor de rest helemaal niks of niemand reed....
De rest heb ik alles keurig op de snelheid gereden dat je mocht of zelfs iets eronder.
Voelde gewoon dat ik zelf in de lange bochten enzo niet helemaal mooi ddoor draaide enzo.
Mis echt onwijs aan ervaring!! Dat merk je zelf gelijk!!

En die motor ken nog een stuk meer als 160 merkte ik al maar vond dat op de eerste rit wel ff genoeg!
Die vrachtwagen schrok ik me echt dood van, die had ik echt niet verwacht.
Opa met de Nissan zat ik eerlijk gezegd al wat op te wachten...
Ik redde het ook gewoon om even gas te lichten en erachter te blijven.
Maar ja ook anticiperen vergt ervaring......
 
ach ja, 160 is wat vlot. zolang je maar naar je eigen kunnen rijdt.

Wel een aardig gekke rit, na 10.000 km nog niet zoiets meegemaakt in 1 rit (gelukkig).
 
Daarom ook een beetje de vraag of dat altijd zo is... haha.

Met de auto heb ik het ook nooit zo erg.
Was ook wel ongeveer 120 km over de snelweg....
Lekker eerste ritje hoor!!
Stiekem onwijs genoten van het geplof van de 2 cillinder!!
 
De 160 was op een vierbaans stuk waar voor de rest helemaal niks of niemand reed....
De rest heb ik alles keurig op de snelheid gereden dat je mocht of zelfs iets eronder.
Voelde gewoon dat ik zelf in de lange bochten enzo niet helemaal mooi ddoor draaide enzo.
Mis echt onwijs aan ervaring!! Dat merk je zelf gelijk!!

En die motor ken nog een stuk meer als 160 merkte ik al maar vond dat op de eerste rit wel ff genoeg!
Die vrachtwagen schrok ik me echt dood van, die had ik echt niet verwacht.
Opa met de Nissan zat ik eerlijk gezegd al wat op te wachten...
Ik redde het ook gewoon om even gas te lichten en erachter te blijven.
Maar ja ook anticiperen vergt ervaring......
De ene motor rijdt zoveel anders dan de andere.

Maar anticiperen is een must.
Net zoals jezelf in de kijker rijden bij degene die je gaat inhalen.
Er dus voor zorgen dat je niet in zijn dode hoek rijdt of beter gezegd kijk of jij zijn gezicht kan zien in zijn spiegel.

Nog een kleine tip:
Rij jezelf niet klem, zorg dat je altijd uit kan wijken.
Blijf dus niet achter je voorganger hangen terwijl je naast een andere auto rijdt.

Wens je veel veilige km`s toe.
 
En wat ik ook te gek vond is dat ik 160 rijd op een snelweg en dan onwijs hard word ingehaald door een R1 met 2 gasten in hun t-shirt erop!!

Ah was dus ook hun eerste rit, en zij durfte sneller tijdens die eerste rit :)

Mare ff rustig aan met 160 :X

Ik had 60.000 km autorijervaring en ik durfte pas die snelheid te hanteren nadat ik zeker 1000 km met de motor had gereden. Reageert enorm anders dan een auto met die snelheid.
 
Zo vandaag bij het gemeente huis eindelijk het mooie papiertje met de A1 en A2 opgehaald!!

'S middags even bellen over een motor die ik al had zien staan.
En ja hoor 's avonds erheen!!
Natuurlijk met de auto en dus in de file!!
Ding mooi bekijken en een proefrit maken.
Lijkt goed dus mee dat ding!!

Op de terug weg werd ik gelijk ff wakker geschud hoe onwijs je moet opletten.....
Wegwerkzaamheden aan de gang.
Met de motor op de 3e linkerbaan om een inhalende vrachtwagen heen....
Die op het moment dat je ernaast zit besluit om een slinger rechtdoor te pakken!!!!
Als je dan boos omkijk als je ervoor rijd krijg je nog een mooie vinger te zien ook!!!

Dan kom je over de linker baan achter de auto van broer lief aan die voorop rijd.
Gaat opa naar links terwijl je ernaast zit!!
Met een rare slinger ziet hij jou nog net en schiet terug naar rechts...
Om gelukkig eerbiedig een gebaar te maken van sorry....
Ok kan gebeuren gelukkig goed afgelopen......

Kom je daarna op een kruising af en er komt een motor van links. (gelijkwaardig)
Die motor remt dus ook af.......
Zie een golf met een t@ring gang aankomen, gebaar de andere motorrijder dat hihj gas moet geven en ga zelf stilstaan....
Hij kijkt achterom en trekt hard weg.....
Golf met piepende banden erachter......
Beide stoppen.... Golfje met pet op.... Tja ik had je niet gezien......

Dit is mijn eerste zelfstandige motorrit!!!
Ik hoop toch dat je ook nog gewoon ken genieten in plaats van de hele tijd je eigen leven of zelfs dat van een ander te redden???

En wat ik ook te gek vond is dat ik 160 rijd op een snelweg en dan onwijs hard word ingehaald door een R1 met 2 gasten in hun t-shirt erop!!

Ik blijf zelf in ieder geval heeeeeeel goed uitkijken heb ik al begrepen!!!

En zo ben ik weer ff me ei kwijt *O*
Was dat alles? Pfff.. :Z


:+
 
Laatst bewerkt:
Wat voor motor heb je gekocht? :)
Maar anticiperen is een must.
Net zoals jezelf in de kijker rijden bij degene die je gaat inhalen.
Er dus voor zorgen dat je niet in zijn dode hoek rijdt of beter gezegd kijk of jij zijn gezicht kan zien in zijn spiegel.

Nog een kleine tip:
Rij jezelf niet klem, zorg dat je altijd uit kan wijken.
Blijf dus niet achter je voorganger hangen terwijl je naast een andere auto rijdt.
:Y
 
Beetje overrated. M'n eerste solo rit met m'n eerste motor (250cc 1cilinder 4takt) ging ik ook met 160 op de teller naar huis over de A15. Harder ging die niet. :+
 
Reageert inderdaad heel anders.
Dat bedoelde ik ook met die lange bochten die ik nu niet mooi nam....

Ik heb btw wel al ervaring met crossen en trail rijden, dat scheelt ook wel ;)

Maar dat stuk dat ik de motor in de bochten van de 160 liet terug zakken naar de 120, deoe ik met de auto met 220 nog met 1 hand aan het stuur.....

Met de motor moet je gelijk pittig hangen in de bocht merkte ik al....
1 snelweg bocht ging ik met 100 in naast een vrachtwagen en ik merkte gewoon dat ikm echt boven mijn kunnen ging.
Toen bedacht ik me de wijze woorden van de instructeur.......
Ik stopte met naar die vrachtwagen kijken en ging de bocht door kijken!!!
Dat werkt echt onwijs goed!! Dan kom je er veel makkelijker doorheen :}

Ik vind na deze rit dat ze met lessen veel meer tijd aan snelweg moeten besteedde....
Vond dit een stuk lastiger als het stuk stad wat ik voor en na de snelweg reed.....
 
beetje de gewoonlijke motorrit zo te horen. Altijd anticiperen, en al helemaal als je omgeven bent van koekblikken en vrachtauto's. Je kunt het zo gek nog niet bedenken of je krijgt het wel voor je kiezen als je eventjes niet oplet ;)
 
Target fixation noemen ze dat. :P

Eigenlijk wel het belangrijkste wat je moet onthouden in noodsituaties, kijken waar je heen wilt! Niet kijken waar je absoluut niet wilt eindigen. :N
 
tuurlijk... maak t imago van de R1 bestuurders nog slechter :+ lopen wel veeeeeul harder dan 160!

leuke beginnersfiets trouwens ook!! mooie 25kw setjes voor te krijgen!!
 
Nooit naast een auto rijden Waardoor je in de dodehoek terecht komt.
Probeer in de spiegels te komen dat jij de bestuurder ziet en zij jou.
Niet met het verkeer mee rijden maar ervoor.
Zoek de ruimte op zodat je fouten kan opvangen en een gaatje hebt om te ontsnappen eraan.
Nooit op de rechterbaan rijden als er veel verkeer is liver de middelste of de meest linker.
Ervan uitgaan dat elke auto plotseling opzij kan gaan en er rekening mee houden.

Na een paar duizend km gaat het vanzelf.
 
mischien hier een toeter bestellen?
heb ik ook eentje van gehad, ik op de toeter en een vrachtwagen die reageerde door ook te toeteren dus luid genoeg denk ik zo :)

rijd veel en vaak en je gaat iets doen wat ik noem, het verkeer lezen

in het begin ben je met een boek lezen nog met elke letter bezig, die letters zijn dan auto's...
op een gegeven moment kun je vloeiend lezen, je kijkt naar meerdere auto's

ik heb heel veel snelweg gereden in het begin en ging als een gek door de file, echt veel te snel...
wat ik daaraan over gehouden heb is dat ik in de file nog steeds de snelste ben, ook in de auto kan ik van links naar rechts op de juiste momenten... ik denk er niet meer bij na maar zie vanzelf wat het verkeer doet

het sleutelwoord in dit alles... ervaring!
in 1 jaar meer dan 20.000 gereden dus dan lukt het rijden wel een beetje :)
 
Ik heb al een stebel hoorn klaar liggen voor op de motor *D

Maar die mensen die in de file van rijbaan veranderen met de auto zijn juist hoogst iritant vind ik altijd...
Als iedereen juist gewoon is in zijn eigen baan blijft is de file voor iedereen korter, heb ik in ieder geval het idee van.

Maarja ik ga zo weer op pad met het motortje :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan