Gelijkrichter problemen

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Zoals ik al vermeld had in het vakantietopic heb ik op vakantie een probleem gehad met de gelijkrichter.

Tijdens een toerrit zag ik in een tunnel dat het acculaad lampje zwak branndde terwijl deze normaal geheel uit is (bij daglicht zie je dat niet) ook voltmeter gaf een lagere spanning aan dan normaal. De spanning was nog wel enigsinds afhankelijk van het toerental dus de accu werd nog wel geladen maar niet volledig, besloten werd om zonder licht verder te rijden waarbij de accu op een veilige 12,5 a 13V bleef. de toerrit werd dus volgens planning uitgereden, ondertussen de voltmeter in de gaten houdend.
Bij terugkomst in Mandello verder gekeken naar wat er aan de hand was en besloot maar naar een Guzzi servicepunt te gaan die op zondag open was, de diodebrug was al verdacht. inderdaad bleek na vervanging van de diodebrug alles weer te werken.

Thuis aangekomen nog eens de oude gelijkrichter onderzocht en geconstateerd dat een van de grote diodes sluiting had.

Aangezien het laad systeem een van de weinige electronica is aan zo'n Guzzi is, en dus moeilijk repareerbaar als er geen vervangingsonderdelen voorhanden zijn is dit wel een punt van aandacht. Dat gevoel wordt nog eens versterkt doordat ik die bewuste zondag al de vierde was met een defect diodebrug....

Wat kun je doen als je niet aan een nieuwe diodebrug kan komen?
Ten eerste reserve onderdelen meenemen, ik ga de oude diode brug weer repareren of wissel hem om voor een revisie exemplaar.
Heb je die niet en mocht dit voorkomen zoals boven omschreven dan kun je de defecte diode er tussenuit knippen (bij sluiting) op de rest van de diodes zal de laadinrichting nog met beperkte capaciteit blijven werken en je kan dus verder...
De spanningsregelaar kan ook defect raken, dat kan zijn dat hij gaat overladen of juist helemaal niet. In het eerste geval kun je hem gewoon verwijderen als de accu helemaal vol is en weer plaatsen als de accu leeg dreigt te raken, ook helpt het om zo veel mogelijk verbruikers in te schakelen zodat de laadstroom afneemt en overladen wordt voorkomen, houd voltmeter goed in de gaten. In het tweede geval kun je een verbinding maken tussen D+ en Df en dezelfde procedure verder volgen. Hiermee geef ik aan dat een reserve spanningsregelaar wel handig is maar niet noodzakelijk.

De dynamo zelf gaat volgens mij niet snel kapot maar kan door een defecte diodebrug wel defect raken op den duur, voor de vakantie de koolborstels controleren en een reservesetje kost ook niet de hoofdprijs.

Wat ik wel geleerd heb is dat een multimeter voortaan mee MOET en niet zo'n goedkoop dingetje van de Gamma want die is stuk als je hem nodig hebt (niet bestand tegen trillingen)

Nog iets leuks! als het lampje van de accu defect is zal de laadinrichting niet werken omdat deze bij starten in het stroomcirquit van het hulpveld zit, deze krijgt geen stroom dan. Als de dynamo op spanning komt neemt deze de voeding voor het hulpveld over en dan zie je ook het lampje uitgaan.
 
ik begrijp de vraag niet helemaal :?
of doe je gewoon verslag?

wat betreft je diodebrug:
je kunt een andere (defecte diodebrug) kopen en daar de resterend goede diodes uithalen en overzetten zodat je een goede brug kan maken.
bmw en guzzi's hebben dezelfde bruggen dus op ebay vind je wel wat.

een metertje heb ik nog nooit mee genomen.
een testlampje vind ik moeilijk zat
 
Het is ook geen vraag maar gewoon info voor wie er wat aan heeft.
Ik heb nu trouwens een goedkoop multimetertje van de Baco (7,95) die redelijk voldoet voor onderweg. Dure meters laat ik liever thuis...daar ben ik zuinig op.
Hiermee wil ik aangeven dat niet alle goedkope meters slecht zijn maar dat je wel een beetje moet kijken naar vooral de degelijkheid. De meest simpele meter die spanning en weerstand kan meten is al voldoende.
 
Verbaast me niets! het hele systeem is van Bosch

het lijkt me dan ook dat er op de autosloop ook wel wat te vinden moet zijn.
het gaat tenslotte niet om de montageplaat maar alleen om de diodes.

en wat multimeters betreft
ik heb een hele mooie van de lidl van een euro of zeven.
heel uitgebreid en in een rubberen botsmantel, prima ding.
 
Zoals ik al vermeld had in het vakantietopic heb ik op vakantie een probleem gehad met de gelijkrichter.

Bedankt voor de info m'n beste

Heb er gelijk een kopieetje van gemaakt en bij het werkplaats handboek(en) gevoegd :} :} :}
 
Verbaast me niets! het hele systeem is van Bosch

Als je het nieuw moet hebben moet je ff bij Spaarnestad gaan buurten (of ff aan Joost K. vragen) Die kunnen je wel aan de zooi helpen. Maar Joost weet misschien nog wel wat te ritselen voor je daaro.
 
Ik heb er in Italie een nieuwe ingezet en probeer de oude nog te repareren, de diodes zijn los te koop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan