Geloof niet alles wat je op MF leest!

Als VRO instructeur wil ik hier wel even op reageren.

In een normale situatie heb je als rijder idd in de regen zo'n 70 % grip ten opzichte van droog weer. Dan heb ik het over asfalt. Niet over kinderkopjes, witte lijnen, putdeksels, klinkers etc.

Je hoort mij ook niet over diesel/olie op de weg, welke met regen lekker komen bovendrijven. maar zolang ik dat alles even buiten beschouwing laat, dan is die 70 % een veilige norm. Hoe MEET je dat? Simpel, voer maar een remproef uit op nat en droog wegdek en je ziet de factor verschijnen.

In nat weer doe je dan ook een stukje rustigr aan dan in droog weer, echter aangezien heel erg veel rijders al niet op 100% van de benodigde grip zaten op droog weer gaan ze op 20% of zo rijden van wat mogelijk is. En dat hoeft dus niet. Je moet de motor wel laten rollen ladies !!! Zolang die rolt gebeurd er ook niet veel, pas als je gaat remmen of versnellen dan merk je gripverlies t.o.v. droog.

de doorsnee bandjes waarmee jullie rijden zijn REGENBANDEN :X Dat moet van de overheid. En maar goed ook, want je zal maar met een slick in de regen komen :+

DUS, een spiegelend wegdek is NIET per definitie glad. Je hebt alleen ietwat VERMINDERDE grip.

Probeer voor jezelf eens een keer om op nat wegdek de remproef te doen.....aanzetten van de voorrem totdat ie voor ingeveerd is, en dan doorknijpem die voorrem. je zal zien dat de motor zelfs een stoppie kan maken op nat wegdek. Daar ligt het dus niet aan. Achterrem gebruik je er maar heel lichtjes bij. Voor die extra cm's.

PAS WANNEER JE VOOR JEZELF DIT MEERDERE KEREN HEBT GEDAAN weet je waarover ik het dan heb. Je krijgt meer zelfvertrouwen en je zal zien dat de soep echt niet zo heet gegeten wordt als ie wordt opgediend in dit topic.

Maar LAAT JE JE VERRASSEN OMDAT JE JE GRENZEN NIET KENT (dat geldt ook voor droog weer), dan kan je bedrogen uitkomen :X

Suc6 met oefenen ;)

Damn...dat klinkt allemaal zo verstandig dat IK nu maar fan van JOU moet worden ;)
 
Water zelf is niet erg bedreigend met de huidge kwaliteit banden ...de meuk in combo met H2O die op de wegdek ligt is de schuldige :/

nee, het is de mens die het probleem is. Als het zonnige is of regent, maakt niet uit, iedereen wil zo snel mogelijk van A naar B, en passen dus hun rijstijl niet aan om de weersomstandigheden.... en dus maken ingineurs autos beter met electronica, daarmee de verschillen kleiner maken. Het lelijke van de mens is echter, dat zogauw ze weten dat ze in een beschermde auto zitten, weer harder gaan rijden, onder het motto "ik heb toch ABS en ESP". Ook weten veel niet wat een systeem precies doet, en welke veranderingen probleematisch zijn. Je kunt onder een auto met ABS porchebanden schroefen, en daarmee je remweg niet verkleineren maar vergroten, omdat de ABS dan niet juist remt.

De oplossing voor een veilig verkeer is een grote stalen pin op het stuur. Denk daar maar eens over na. Bij een ongeluk is ie fataal, dat klopt. Maar met dat in je achterhoofd, ga je dan niet rustiger rijden? Houd je dan niet meer afstand?

Het probleem is dat met de komst van die systemen men minder bang wordt voor ongelukken. Daarom steigt het aantal ongelukken nogsteeds, door meer verkeer, maar ook zeker door veranderingen in het rijgedrag.
 
Als je dan een koekblik hebt, neem er dan een met ESP ? Ik heb sloffen van 225 en nooit last man ! Die electronica doet alles voor je ! Je hoeft helemaal niet meer na te denken !

Dus ga naar die Alfa dealer, bestel er een met ESP, zet er brede sloffen onder, peuter aan je spa flesje en probeer nog eens zo'n kruising ?

Enne wel even melden hoe het je verging he ? Wij willen ook lachen *D

Je leert echt alles over grip en slip op een grip en slip-cursus.

een schotse wetenschapper (ben nu even zijn naam kwijt) zei ooit eens "you cannot change the laws of physics", was in die bekende documentaire Star Trek
 
Terug
Bovenaan Onderaan