Geluid bij optrekken - kettingspeling

Prodigital

Die hard MF'er
16 aug 2005
410
1
Belgie
Ik hoor sinds anderhalve week een soort van getik/geklik bij het optrekken uit lage snelheid en stilstand. Heb even zitten kijken met iemand anders die ook keek en luisterde, en het is redelijk duidelijk dat het de ketting is. Ook kan ik ze nogal erg veel op en neer bewegen. Ik heb zo'n vermoeden dat het komt omdat ik deze maand elke dag over een autoweg naar mijn werk moet en daar altijd nogal hard overheen scheur. Ik vroeg me nu af, moet ik die ketting vervangen, of kan ik hem wat meer opspannen door het wiel naar achter te zetten ? Heb wel de indruk dat het de voorbije week erger is geworden...
 
Hoi,

Eerst even controleren wat de speling is en wat deze moet zijn. Er moet namelijk altijd wat speling op staan maar niet te veel. Meestal is dat zo'n 2-3 cm maar verschilt per motor dus eerst navragen/ werkplaasthandboek checken.

Meten doe je als volgt. Zet de motro op zijn bok of anders zijstandaard. Pak de onder loop in het midden tussen het voor en achter tandwiel beet.
beweeg de ketting van maximaal boven tot maximaal beneden. Verdraai het achterwiel zodat je het punt vindt dat de ketting op zijn strakt staat. (door slijtage verschillen kan dit uit maken)

Deze afstand moet voldoen aan de maat in het werkplaatshandboek. Zo niet dan bij spannen. (bij twijfel beter te los dan iets te strak) Het kan op een gegeven moment ook zo zijn dat de ketting te ver versleten is. Dit staat soms bij de kettingspanner op de achterbrug aangegeven. Maar je kan het ook kontroleren door de ketting van het achtertandwiel proberen te trekken. Dit mag bina niet mogelijk zijn

Ook regelmatig de ketting smeren.



Verdraai de ketting een paar keer
 
versleten ketting ? pak de ketting met twee vingers beet en probeer deze van het achtertandwiel te trekken, lukt dat en kan je tussen je tandwielen je ketting kijken dan vervangen + tandwielen
 
Ik heb net even hem aangespannen op het strakste punt, met 2cm speling volgens de boek. Het is wat verbeterd, maar als ik 'm ronddraai kom ik soms een punt tegen waar hij bijna 4cm op en neer kan. Ik zou denken dat de ketting net iets te veel versleten is dan.
 
Dan zitten er strakke punten in je ketting... Meestal is de ketting dan al dusdanig smerig geweest dat ie z'n genadeklap wel heeft gehad.
Je zou z'n leven nog een beetje kunnen rekken door hem goed te
ontvetten met diesel (©Willem1940) of een andere industriele ontvetter. Zijn al honderden topics over ;) )

Probeer ook eens wat Fury hier boven heeft genoemd. Als dat het geval is ken je beter een nieuwe kettingset aanschaffen :Y .
 
Ik heb net even hem aangespannen op het strakste punt, met 2cm speling volgens de boek. Het is wat verbeterd, maar als ik 'm ronddraai kom ik soms een punt tegen waar hij bijna 4cm op en neer kan. Ik zou denken dat de ketting net iets te veel versleten is dan.


Niet mee rommelen direkt vervangen , of je moet graag van valpartijen houden.
 
Niet vergeten dat je ongeveer elke 500 - 600 km moet smeren he? ;) Anders gaat je ketting ook herrie maken hoor na verloop van tijd...
Beter is gewoon te kijken naar je ketting, als je rollen glimmen ben je te laat. Niks geen regeltjes, gewoon op waarneming of preventief smeren.
Versleten is ie ook als je 'm horizontaal een stuk kunt bewegen. Verder heeft ie alle kenmerken van 'op' (herrie, spelingvariatie). Je motor accelereert beter, schakelt beter, is stiller wanneer je ketting vernieuwd is. En je loopt niet zo'n risico meer dat ie breekt (en je blok/been sloopt of de voorruit van een achter je rijdende auto...of vizier van een motorrijder).
 
:^

Ik vind 500 a 600km ook wel een erg grote interval. Ik smeer zo snel m'n o-ringetjes aan de buitenkant een beetje droog beginnen te worden :Y .
Dat smeer ik veel te veel, maar m'n ketting gaat dan wel een eeuwigheid mee :Y .
 
Ik ga hem gewoon vervangen, want het verschil is echt te groot. Op eBay zie ik er een staan met tandwielen voor 76€ inclusief verzending uit Duitsland, ik zou denken dat het bij een dealer meer kost (heb ik 'm wel sneller) ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan