Geluid Chopper zachter maken

Jvome

Rookie
26 mei 2020
4
1
Hey allen!

Nieuw MF-er hier, aangenaam!

Ik heb een (denk ik) wat atypische vraag:

Ik heb vorige week mijn eerste motor gekocht, een Suzuki intruder 700 uit '87. Toen ik hem proefreed viel het me nog wel mee, maar ik heb uiteindelijk het idee dat de pijpen te luid zijn. Ik wil geen overlast veroorzaken tijdens het rijden (en al helemaal niet bij mijn buren).

Nu is mijn vraag dan ook: Hoe kan ik er (on a bit of a budget) voor zorgen dat ik dit geluid wat minder maken? Het geroffel is momenteel vrij luid en hij knalt regelmatig.
Volgens mij zitten er momenteel niet de stock uitlaten onder (zie foto) en tevens lijken er wat gaatjes bij de overgang van uitlaatsysteem naar de uitlaat te zitten.

Op de uitlaat zelf staat dat het een silencer is, maar het oogt 'gewoon' als een open uitlaat.

Uiteraard heb ik me ingelezen, maar door alle praat over DB-killers icm dempingsstof etc. zie ik de bomen het bos niet echt meer. Ik voorkom liefst dat ik gehele nieuwe uitlaten eronder moet leggen.

- wat kan ik het best doen om het geluid wat acceptabeler te maken voor de omgeving?
- Indien dit Db-killers zijn: hoe werken die dingen/hoe installeer ik ze in open uitlaten.

Alle inzichten zijn welkom, alvast bedankt!

Groeten,
Joep
 

Bijlagen

  • IMG_20200526_141157.jpg
    IMG_20200526_141157.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 34
  • IMG_20200526_141201.jpg
    IMG_20200526_141201.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 22
  • IMG_20200526_141309.jpg
    IMG_20200526_141309.jpg
    770,9 KB · Weergaven: 25
  • IMG_20200526_141340.jpg
    IMG_20200526_141340.jpg
    840,6 KB · Weergaven: 22
  • IMG_20200526_141355.jpg
    IMG_20200526_141355.jpg
    857 KB · Weergaven: 23
  • IMG_20200526_141400.jpg
    IMG_20200526_141400.jpg
    616,9 KB · Weergaven: 21
Bedankt voor alle reacties en sorry voor mijn trage!

Ik zal eens contact leggen met die marktplaats verkoper. Zijn die originele pijpen dan sowieso een stuk stiller, of moeten daar dan ook nog wel dempers in?

Ik ben toch wel blij dat ik het hier nog even nagevraagd heb, want ik stond zelf op het punt het met db-killers te gaan proberen.
 
Bedankt voor alle reacties en sorry voor mijn trage!

Ik zal eens contact leggen met die marktplaats verkoper. Zijn die originele pijpen dan sowieso een stuk stiller, of moeten daar dan ook nog wel dempers in?

Ik ben toch wel blij dat ik het hier nog even nagevraagd heb, want ik stond zelf op het punt het met db-killers te gaan proberen.
Tuurlijk is org . stiller , wel ff kijken of t past natuurlijk ,en t binnenwerk er nog in zit👍
 
Originele dempers zijn veelal stiller dan aftermarket, aftermarket moet een bestaansrecht hebben en dat is al snel geluid (voller of sterker is niet hetzelfde), in mindere mate looks. Voor het geluid kun je online ongetwijfeld video's van jouw motor vinden (ervaringen, reviews e.d.). Dat geluid zou bij een hele, correct werkende demperset wel overeen moeten komen. Mijn zus heeft een Intruder 700 gehad en het geluid van de originele dempers vond ik best mooi.

Originele onbewerkte dempers zijn sowieso dichte dempers dus 100% stiller dan open pijpen. Bij jouw pijpen zie je duidelijk gaatjes aanwezig zijn, dat is een grote oorzaak van het luide geluid. Tweedehands originele dempers zijn ongetwijfeld ook bij de bekende tweedehands zaken zoals Roukama, Svolta, Boonstra e.d. te vinden. Hoe het technisch gaat verder heb ik geen ervaring met Intruder dempers dus daar kan ik inhoudelijk geen tips over geven.
 
Helaas was ik te laat voor de uitlaten op marktplaats. Van de online verkopers vond ik boonstra fijn werken (makkelijk toegankelijk voor een leek). Ik zat dan ook even op boonstra te kijken, maar daar verkopen ze enkel uitlaatdemper voor de intruder 700 voor links. Weet iemand waarom dat is?

Er staan nog wel veel uitlaten sets voor een 1400 te koop. Hoe weet ik welke sets zullen passen (en enigzins stil zijn)? Dat is niet enkel een kwestie van de diameter van het aansluitstuk lijkt me toch?

Bedankt voor de hulp allemaal!
 
omdat re.dan w.s beschadigt is , het heet motorsloop ,motoren hebben vaak een valpartijtje meegemaakt , je zou woesthoff ook nog kunnen proberen.
Maar de meeste kans op een nette set maak je mi op m-p ,daar staan de org setjes die vervangen zijn door after-market pijpjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan