Geluid controles Ardennen - Malmedy - Stavelot

Je bent wel een beetje aan het schreeuwen, daar zitten we ook niet op te wachten.

Er zijn echt teveel motoren, maken ze niet teveel herrie, rijden ze wel weer te hard.
Kom je op een elektro motor, horen ze je weer niet aankomen.
Er zijn te veel auto's. Maar daar wordt niet over geklaagd, want daar rijden ze zelf in.
 
Banden herrie van auto’s wordt de volgende probleem.....
Yup... kijk maar eens wat de dames en heren van de NEFOM zich sterk voor maken...

Als federatie willen wij ons sterk maken voor het invoeren van de maximale geluidsnorm van 70 dB(A) voor alle motorvoertuigen

Succes met vrachtwagens en landbouwvoertuigen etc.

Maar zouden ze wel doorhebben dat hun eigen motorvoertuigen allemaal bandengeluid maken van waarschijnlijk meer dan 70dB...
 
Je koopt een motor en rijdt hier al een aantal jaren mee rond, want keurig origineel en goedgekeurd in heel Europa. Dan gaan we selectief een soort voertuigen verbieden omdat ze te veel herrie maken. Bij wie mag ik de kosten voor aanpassingen verhalen als ik (op een nog steeds goed gekeurde motor) toch daar wil rijden?
 
Er rijden genoeg motoren rond met een geluidsvriendelijke uitlaat/ demper waar geen E-keur in staat..
Mijn AWO is van '58...bestond E-keur nog niet.

Handhaving, geluidsmeting doen..klaar.
Een dijkbewoner kan niet zien of jouw uitlaat een E-keur heeft, wèl hoort hij of het geluid "door de beugel kan"..
 
Je koopt een motor en rijdt hier al een aantal jaren mee rond, want keurig origineel en goedgekeurd in heel Europa. Dan gaan we selectief een soort voertuigen verbieden omdat ze te veel herrie maken. Bij wie mag ik de kosten voor aanpassingen verhalen als ik (op een nog steeds goed gekeurde motor) toch daar wil rijden?
Ofwel, gewoon handhaven, en bij controles terugvallen op de registratie gegevens.
Dan kun je bij nieuw motoren deze controleren op lager geluid... oudere motoren mochten meer etc.
Eigenlijk gebeurt dat nu ook... maar er wordt gewoon weinig tot niet gehandhaafd... wanneer ben je voor het laatst een geluidsmeting tegengekomen?
En apk invoeren en dingen verbieden
Dat werkt niet... motor is voor velen in eigen onderhoud... dus even snel aanpassen voor de apk en daarna weer kabaal maken.
Ik heb in het verleden en auto gehad met zo'n kachelpiijp... is ie jaren lang mee door de keuring gekomen... en maakte zeer zeker teveel lawaai... hebben we het wel over 15+ jaar geleden of zo
 
Af en toe een grote controle, waarbij alles meegenomen wordt. Belastingdienst erbij, knippen en scheren dus. Wie als 21-jarige in een Mercedes AMG rijdt ter waarde van 8x je jaarsalaris, mag even uitleggen hoe dat gegaan is. Te veel dB’tjes uit de auto of motor? Boete en ter plekke oplossen of verder duwen. Volgens mij moet dat toch prima te doen zijn en het levert vast geld en interessante personen op.

APK heeft weinig zin, dan wordt er even een killer ingepropt die er thuis weer uit gaat. Net zoals bij de Honda Civics, Subaru Impreza’s die je de hele wijk hoort doorrijden.
Tüv, zoals in Duitsland, wil je echt niet. Als je een sticker op de tank plakt, moet je eerst langs om te laten keuren, bij wijze van spreken.
 
Handhaven op welke regels? De voorgestelde 70dB? Ik ben van mening dat je niet selectief de regels van het spelletje kunt aanpassen tijdens het spel. Gezien de vele uitzonderingen in het verleden bij aanpassingen van regels lijkt de overheid daar ook wel aan te denken.
 
Yup... kijk maar eens wat de dames en heren van de NEFOM zich sterk voor maken...

Als federatie willen wij ons sterk maken voor het invoeren van de maximale geluidsnorm van 70 dB(A) voor alle motorvoertuigen

Succes met vrachtwagens en landbouwvoertuigen etc.

Maar zouden ze wel doorhebben dat hun eigen motorvoertuigen allemaal bandengeluid maken van waarschijnlijk meer dan 70dB...
Als ik in mijn tuin lig/zit dan hoor op zomersere avonden uitsluitend gesuis van banden, en af een toe een motorfiets die in de toeren gejaagd wordt..... _O-

Op het stukje snelweg is een max van 100 daar, en al tellend door de versnellingen komen ze daar ver boven het dubbele uit... :+

En voor de rest gaan ze hun gang in BE, kom er toch nooit met de motor, zelfs in de afgelopen 47 jaar met de motor nooit geweest. Eiffel en Lux wel....spreken daar tenminste Duits.
 
Laatst bewerkt:
Handhaven op
Handhaven op welke regels? De voorgestelde 70dB? Ik ben van mening dat je niet selectief de regels van het spelletje kunt aanpassen tijdens het spel. Gezien de vele uitzonderingen in het verleden bij aanpassingen van regels lijkt de overheid daar ook wel aan te denken.
Handhaven op de regels geldende voor je voertuig. Ofwel de waarde die op je VIN / balhoofd staat... dat zijn referentiewaarden bedoeld voor een statische meting. Waarden die tot stand zijn gekomen op basis van een voertuig wat tijdens de dynamische meting voldoet om toegelaten te worden... voor hele oude motoren zal dit dan een hoger geluidsniveau zijn. Ten tijde van de toelating mochten deze immers meer prduceren... laatste jaren was het 80dB bij een dynamische meting... inmiddels zitten we met de huidige Euronorm voor toelating op 77dB etc. ... over een paar jaar wellicht 70dB... maar al toegelaten motoren van nu kun je moeilijk terug brengen naar dat niveau...

Ofwel handhaven op basis van de gegevens van toelating.
 
20-25 jaar geleden zag je in Duitsland al bordjes “verboden voor motoren 20-7 uhr”.
Dus echt nieuw is het niet dat men zich er aan stoort

in Vianden heb je dat ook
tussen 22.00 / 7.00 mag je daar met de motor niet rijden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
in Vianden heb je dat ook
tussen 22.00 / 7.00 mag je daar met de motor niet rijden
Zulke dingen begrijp ik dan ook wel.

Ik stond kort geleden op een camping in Zuid-Frankrijk in Florac..
Mijn tentje stond niet ver van een bruggetje. Al het verkeer was daar al snel aangewezen om ook dat bruggetje te moeten gebruiken.
Waren er een paar locals, van die jonge gastjes, die met van die 125cc 2-takts reden.
Die maakten er een sport van om in de avond mss wel 100x over dat bruggetje te rijden.
En dan steeds maar flink optrekken door de versnellingen. Eind van het dal kon je ze nog steeds horen.
Die dingen hebben maar een heel kort werkend toerenbereik dus veel schakelen met steeds dat repeterende snerpende geluid. :X
Nu was ik op vakantie, en dan denk je 'Laat maar. '
Echter zou je daar wonen en dan dagelijks de herrie moet aanhoren dan ga je daar niet blij van worden.
Zeker niet in de nachtelijke uren.
 
Ter info: voor iedereen.

Ik ben zelf woonachtig in Malmedy.
Dit bericht werd door de politie op hun fb pagina gedeeld vandaag.

En afgelopen weekend al getuige geweest van een controle waar er iemand met open uitlaten naar huis mocht gaan zonder motor.

Ik hoef hier zeker geen discussie, ben zelf ook niet heilig.

Maar pas op als je naar de ardennen gaat komende periode. Ze zijn zeer actief aan het controleren (vooral op de uitlaten) laatste paar maanden. En dat zal ook voorlopig nog wel even blijven (helaas).
Bekijk bijlage 1534499
Bekijk bijlage 1534496

Dus in een heel weekend zijn er maar 16pv's gemaakt? Dat is toch vrij weinig voor een gerichte controle? Met hoeveel motoren was dus niks aan de hand?
 
Dus in een heel weekend zijn er maar 16pv's gemaakt? Dat is toch vrij weinig voor een gerichte controle? Met hoeveel motoren was dus niks aan de hand?
Maar het zijn juist die paar rotte appels die het voor ons allemaal bederven!! :X
Steeds meer wegen worden afgesloten vanwege onnodige herrie van maar enkele motoren.
Want Jantje moet z'n kleine piemeltje compenseren door extra herrie te maken!
 
Las een bericht in de app dat ze geluidsmetingen hebben verricht op de Posbanken, 3 motoren niet verder mogen rijden. Zelfs een fietser reed te hard nav de snelheidscontrole aldaar....
 
Ter info: voor iedereen.

Ik ben zelf woonachtig in Malmedy.
Dit bericht werd door de politie op hun fb pagina gedeeld vandaag.

En afgelopen weekend al getuige geweest van een controle waar er iemand met open uitlaten naar huis mocht gaan zonder motor.

Ik hoef hier zeker geen discussie, ben zelf ook niet heilig.

Maar pas op als je naar de ardennen gaat komende periode. Ze zijn zeer actief aan het controleren (vooral op de uitlaten) laatste paar maanden. En dat zal ook voorlopig nog wel even blijven (helaas).
Bekijk bijlage 1534499
Bekijk bijlage 1534496
Bedankt voor je bericht ik ga over een maand.... Er gaat wel een Duc 1098 mee met laser dempers, hij heeft geen Killers...
 
Las een bericht in de app dat ze geluidsmetingen hebben verricht op de Posbanken, 3 motoren niet verder mogen rijden.
Zelfs een fietser reed te hard nav de snelheidscontrole aldaar....

Nou daar staat maar 1 posbank, daarom heet 't ook gewoon 'Posbank' (en NEE, geen posTbank!)

Maar waar zou je daar dan te hard willen rijden? Daar is nauwelijks mogelijkheid voor.
Je zou toch niet 't snelheids-record willen verbeteren tussen alle kindertjes, fietsen, wandelaars ect.

Ja, van zo'n (race?) fietser snap ik 't dan nog wel. Die kan daar prima de berg af!
 
Terug
Bovenaan Onderaan