Geluid na plaatsen van snellere variateur op Honda SH 150

mats1

Die hard MF'er
30 dec 2007
531
0
regio lommel
Dag allemaal,

Beste allemaal,

Ik rijd een Honda SH 150i uit 2006. Hiervoor heb ik een j.costa variateur besteld en gemonteerd, samen met een nieuwe standaard riem.

Ik heb zelf al meerdere scooters gehad, en ook meermaals, tot (meestal) mijn grote tevredenheid, een j.costa gemonteerd. Hierdoor trok de scooter altijd sneller op, en werd het geheel stiller.

Wat nu echter het geval is: Hij trekt niet sneller op, de motor maakt veel meer geluid, maar ik heb nu een topsnelheid van 115 kmh op teller tegenover 105 eerst. :]

Iemand een idee waar het zware geluid vandaan zou kunnen komen, of waar ik naar moet kijken?

Hoor het graag! *D

Groetjes, Mats
 
Ik zou eerst even heel goed controleren of de vario wel goed vastzit. Als die losraakt tijdens het rijden kan je je trapfiets weer uit de schuur halen..

De enige wijziging is de Jcosta vario?
 
He, Mats weer terug op de scooter?

Welkom terug, hopelijk gaat alles verder een beetje naar wens.

Groetjes VoX.
 
@ Kachel, zal ik doen, maar ik ben zeker dat die wel goed zit (anders voel je wel de trillingen via de krukas bij stationair draaien) De riem is ook vervangen.

@ Vox
Heij Frank, dankje wel. Alles gaat naar wens, ben weer mondjesmaat "aan het opbouwen".
Jij nog steeds de Sh300, en alles naar wens?

grz, Mats
 
Hé Mats, long time no see...


Ik zou eens kijken of de koppeling misschien slipt.

Zelf heb ik dat eens gehad, de voeringen waren vettig en de scooter kon ondanks veel gas geven slecht op gang komen.
Op snelheid had de koppeling wel genoeg wrijving en dus leed de topsnelheid er niet onder; het was dus puur te merken met het optrekken.

De vettigheid op het voeringsmateriaal van de koppeling heb ik er toen uit gebrand met de soldeerbrander, verder alles goed schoon en vetvrij maken met een oplosmiddel.

~[edit]
Aanvulling: dat het verschijnsel optreedt precies na montage van de J.Costa lijkt er op te duiden dat het aan onzorgvuldige montage ligt.

Als je de schijven en de riem met vette vingers monteert is de zaak al vettig genoeg om zoveel slip te genereren als jij nu meemaakt.

Dus uit elkaar halen, alles goed vetvrij maken en met zorg weer monteren.
 
Laatst bewerkt:
Ja, hoor nog steeds op de SH 300. Zou wel wat snellers willen maar de prioriteiten liggen nu iets anders. Komt nog wel eens, op zich ben ik nog steeds tevreden met mijn SH en er is eigenlijk geen model nu wat me over de streep zou kunnen trekken op dit moment.

Gelukkig gaat het weer wat beter met je, klasse om te horen.

Groetjes VoX(Frank).
 
Wat nu echter het geval is: Hij trekt niet sneller op, de motor maakt veel meer geluid, maar ik heb nu een topsnelheid van 115 kmh op teller tegenover 105 eerst. :]

Iemand een idee waar het zware geluid vandaan zou kunnen komen, of waar ik naar moet kijken?



Hoor het graag! *D

Groetjes, Mats
Kans is groot, dat het geluid van de koppeling komt, dus
Hé Mats, long time no see...


Ik zou eens kijken of de koppeling misschien slipt.

Zelf heb ik dat eens gehad, de voeringen waren vettig en de scooter kon ondanks veel gas geven slecht op gang komen.
Op snelheid had de koppeling wel genoeg wrijving en dus leed de topsnelheid er niet onder; het was dus puur te merken met het optrekken.

De vettigheid op het voeringsmateriaal van de koppeling heb ik er toen uit gebrand met de soldeerbrander, verder alles goed schoon en vetvrij maken met een oplosmiddel.

\[edit]
Aanvulling: dat het verschijnsel optreedt precies na montage van de J.Costa lijkt er op te duiden dat het aan onzorgvuldige montage ligt.

Als je de schijven en de riem met vette vingers monteert is de zaak al vettig genoeg om zoveel slip te genereren als jij nu meemaakt.

Dus uit elkaar halen, alles goed vetvrij maken en met zorg weer monteren.
Andere oorzaak kan zijn een verkeerd geleverde vario, die van de SH125, weet je (nog) het artikelnr? in de schaal (voorste vario helft waar de gewichten tegenaan drukken) wordt het onderdeelnr vermeld, voor de SH150 is dit JC642C en voor de SH125 JC641C.
 
hei chopper, het is de goede versie, evo 2 zelfs. Ik heb vandaag weer alles uitgebouwd, en eerste de oude riem terug gezet, geen verschil. Toen de nieuwe riem met de oude vario (standaard vario), en hij is weer fluisterstil, althans, hij brommt nog steeds lekker, maar geeft het normale geluid weer.

Ik stuur die j.costa gewoon terug. Ik merkte behalve de topsnelheid geen verschil bij het optrekken, dus jammer voor mijn centen.

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik zal binnenkort ook een nieuwe koppeling erin zetten, deze is raar genoeg flink versleten (pas 20000 km gelopen, is dit normaal?)

grz, mats
 
hei chopper, het is de goede versie, evo 2 zelfs. Ik heb vandaag weer alles uitgebouwd, en eerste de oude riem terug gezet, geen verschil. Toen de nieuwe riem met de oude vario (standaard vario), en hij is weer fluisterstil, althans, hij brommt nog steeds lekker, maar geeft het normale geluid weer.

Ik stuur die j.costa gewoon terug. Ik merkte behalve de topsnelheid geen verschil bij het optrekken, dus jammer voor mijn centen.

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik zal binnenkort ook een nieuwe koppeling erin zetten, deze is raar genoeg flink versleten (pas 20000 km gelopen, is dit normaal?)

grz, mats

De acceleratie is mede te beinvloeden door het gewicht van de rolletjes. Ik zou zeggen: probeer eens wat lichtere rolletjes.

Stoor je je aan het geluid van de vario? Zou het niet een kwestie van "inlopen" oid zijn? Bij voorbeeld (ik verzin maar eens iets) door een nog wat ruw oppervlak?

De koppeling zal ongetwijfeld zichtbare slijtage vertonen, maar versleten lijkt me stug. Plaats eens een foto van de koppelingsschoentjes...?

Gr.
 
Heij Kachel,
De koppeling is OK, de rolletjes van de J.costa zijn helaas niet zomaar te krijgen. De vario maakt trouwens geen hard geluid, het is echt het motorblokje zelf die enorme herrie maakt.
Vandaag weer mee gereden met de oude setting, en het is weer allemaal lekker rustig....heerlijk. Dan maar 10kmh minder.....
 
Mats1, weet je heel zeker dat je de juiste vario is besteld/geleverd.
Voor de SH150 heeft JCosta een tweetal vario´s, beide zijn EVO2, de ene tot modeljaar 2008 en de andere vanaf modeljaar 2008- Het verschil zit oa in de gewichtjes tot modeljaar 2008 zijn dit 12 x 8,5 gram en vanaf modeljaar 2008 zijn dit 12 x 9,5 gram.

Artikelnr JC642FS tot 2008 en artikelnr. JC6428FS vanaf 2008.
 
Laatst bewerkt:
Haa die Mats,lang niet gezien jongen.
Weer lekker aan de scooter zie ik.
Heb je de bmw ook nog? R80 dacht ik.

Ik snap best dat je een jcosta wil inbouwen in je scooter,
het rijdt toch een stuk fijner met dat spul.
Jammer dat het niet is gelukt,maar je kan altijd nog voor een
ander merk gaan als die er tenminste zijn voor jouw Honda.

Succes en de gröeten.
Peter
 
Ha die Peter, hoe gaat het met jou en met de Beverly? Nog steeds alles na wens? Scooter is voor mij meer een economische beslissing geweest. Ik rijd nu 28 km per dag aan woon werkverkeer ermee, en met een verbruik van 1 op 35, en lekker over de binnenwegen, is het gewoon ideaal.
Het blijft gewoon lekker rijden zo een scooter, ook al heeft de 150 natuurlijk niet zoveel power als een 300 of de beverly. De R80 heb ik al een tijd niet meer, die werd qua gewicht te zwaar.

En met die j.costa dat blijft raar, omdat ik tot nu toe nooit een probleem met die dingen heb gehad.
Ik heb nu ook in Italie een nieuwe koppeling besteld, de mijne begint te fluiten.....

groetjes daar, tot gauw
Mats
 
Ha die Peter, hoe gaat het met jou en met de Beverly? Nog steeds alles na wens? Scooter is voor mij meer een economische beslissing geweest. Ik rijd nu 28 km per dag aan woon werkverkeer ermee, en met een verbruik van 1 op 35, en lekker over de binnenwegen, is het gewoon ideaal.
Het blijft gewoon lekker rijden zo een scooter, ook al heeft de 150 natuurlijk niet zoveel power als een 300 of de beverly. De R80 heb ik al een tijd niet meer, die werd qua gewicht te zwaar.

En met die j.costa dat blijft raar, omdat ik tot nu toe nooit een probleem met die dingen heb gehad.
Ik heb nu ook in Italie een nieuwe koppeling besteld, de mijne begint te fluiten.....

groetjes daar, tot gauw
Mats

Nou Mats met de Beverly ging het echt geweldig,nooit problemen gehad ermee.
Tot 10 april dan,toen werd ik van achter aangereden voor een stoplicht.
De Beverly is helaas total loss.
Hij is verkocht aan een opkoper en ik heb nu een Tmax.
Ook een super scooter maar ik had net zo lief de Bev nog gehad.
Ik heb er een topic over gemaakt. Rap einde Beverly 500.
Dan kan je je even een beeld vormen en bij lezen.
Jammer dat het zo moest lopen maar wat doe je eraan.

Groeten peter.
 
Even een vraag,
ik laat nu door iemand anders doen.
Wil hem niet voor het hoofd stoten.
Maar wil eigenlijk zelf eens middagje aan de slag met de Vario en koppeling.

Hoe doen jullie dat met loshalen en monteren vd koppeling etc. ?
Waar moet je op letten ?
Wat is er kritisch ?
Heb ik speciaal gereedschap nodig ?
 
Even een vraag,
ik laat nu door iemand anders doen.
Wil hem niet voor het hoofd stoten.
Maar wil eigenlijk zelf eens middagje aan de slag met de Vario en koppeling.

Hoe doen jullie dat met loshalen en monteren vd koppeling etc. ?
Waar moet je op letten ?
Wat is er kritisch ?
Heb ik speciaal gereedschap nodig ?

Ja je moet de vario kunnen blokkeren/ tegenhouden hier is een speciaal stuk gereedschap voor. Als je een luchtsleutel hebt lukt het ook wel :)
 
Even een vraag,
Hoe doen jullie dat met loshalen en monteren vd koppeling etc. ?
Waar moet je op letten ?
Wat is er kritisch ?
Heb ik speciaal gereedschap nodig ?

Het speciaal gereedschap - die ook zelf gemaakt kan worden - is veelal afhankelijk het merk/model motorscooter, enkele varianten van blokkeer gereedschap voor de vario, de koppeling en transmissie-deksel;

full
full
full
full
full
full
full
full


Zoals FZR600RW al heeft aangegeven wordt voor de vervanging van de blokkeer gereedschap een slagmoer machine/pistool gebruikt.


Voor klussen aan de koppeling, zoals de drukveer en/of trekveertjes en/of koppelingschoenen;
full


Zie youtube filmpje koppeling
gereedschap


Punten van aandacht zijn oa het aanhaalmoment van de moeren, het vetvrij maken/houden van de vario, koppeling en snaar, voor heldere tips lees het bericht van Hybride.
 
Laatst bewerkt:
Hoe het in de werkplaats gaat:

Vario en koppeling worden met een luchttol losgehaald. Vastzetten gebeurd ook met de luchttol en niet hoger dan stand 1.
Het koppelingshuis kun je er dan gewoon van af pakken, de koppeling zit echter vastgeschroefd met een grote platte moer. Hier komt speciaal gereedschap aan te pas:
189090.jpg

De koppelingssleutel. Leg de sleutel op de moer. Door alleen te draaien met de hand krijg je hem vaak niet los, sla dan de koppelingssleutel tegen een bankschroef of iets dergelijks aan. De moer komt nu los. Draai hem er niet helemaal af, want de kracht van de drukveer zorgt er voor dat je een koppeling naar je hoofd geslingerd krijgt.
Leg de koppeling op de vloer en druk met 1 voet en 1 hand de koppeling naar beneden, nu komt de moer vrij en kun je met de hand die je nog over hebt de moer losdraaien. Laat de koppeling voorzichtig omhoog komen.

Er mag geen vet op de poelies, koppelingsschoentjes enz zitten, alleen binnenin de torque driver mag vet zitten, en dat is ook speciaal vet dus gooi er geen kogellagervet doorheen of iets.
Geglazuurde koppelingssegmenten kun je met grof schuurpapier even opschuren. Ga diagonaal over het segment heen met het schuurpapier.

Onderhoud aan vario:
Demonteer de vario
Houd een kaarsrecht voorwerp langs de poelies, en kijk of er groeven in staan. Zo ja: dit verklaard wellicht ten dele eventuele dipjes in toerentallen tijdens het accelereren.
Controleer de rollen, deze mogen geen vlakke kanten hebben.
Controleer of de plastic driehoekjes die de gradenplaat en de vario verbinden, niet versleten of kapot zijn.
Controleer bij het plaatsen van nieuwe rollen altijd of ze niet aan 1 kant dicht zijn en aan 1 kant open, zo ja: houd dan rekening met de draairichting van de krukas. Als de metalen binnenkant tegen de vario aan komt dan lijd dit tot overmatige slijtage aan de vario.
Neem de glijbus uit de vario en maak hem schoon en vetvrij met remmenreiniger en een schone doek. Er mogen geen plakkerige resten achterblijven.
Waar de glijbus in gaat in de vario, een goud/koperkleurige bus, moet ook goed schoon zijn. Gebruik remmenreiniger en een schone doek. De vario bevat tegenwoordig grafiet waar de glijbus doorheen gaat, smering is dus overbodig en levert vaak meer problemen op. Als in jouw vario af fabriek wél vet zit, dan is het raadzaam een onderhoudsboek te raadplegen specifiek voor dat model.

De v-snaar mag niet gerafeld zijn, hij mag ook niet vet zijn.

Het vervangen van de koppelingsveren is nog een lang verhaal, maar dat word hier gelukkig niet gevraagd :)

Succes.
 
'Geluid naar plaatsen van snellere variateur op Honda SH 150' > 'Geluid na plaatsen van snellere variateur op Honda SH 150'
 
Terug
Bovenaan Onderaan