Geluid schakelen van 1e naar 2e versnelling CBR600f4i

stijnf

Rookie
23 mrt 2015
7
0
Hallo allemaal,

Ik ben sinds een maand in het bezit van een Honda CBR600f4i uit 2005. Ik heb twee weken geleden een kleine beurt (18.000 km beurt, heeft 17.000 km gelopen) laten doen. Ik heb het idee dat hij iets minder mooi schakelt van de 1e naar de 2e versnelling dan voor de beurt. Dit weet ik niet zeker omdat ik daarvoor pas 3 keer erop had gereden, toen is het mij niet opgevallen.
Als ik van zijn 1 naar zijn 2 schakel dan hoor ik ongeveer hetzelfde geluid (en soms voelt het ook zo), als dat je hem van zijn neutraal in zijn versnelling zet. Het neutraallampje licht ook even op. Als de motor koud is maakt hij dit geluid minder/niet, neutraallichtje licht hier ook even op. Er is volgens mij geen verschil tussen veel of weinig toeren (4.000 0f 8.000, ik heb hem niet doorgetrokken in zijn 1). Bij de andere versnellingen maakt hij geen rare geluiden. Na de beurt stond de koppelingshendel aan de strakke kant. Hij is iets losser gezet maar dit heeft geen verschil gemaakt. Als ik op YouTube kijk zie ik het neutraallampje bij niemand oplichten dus het lijkt me dat het niet goed is.

Wat kan dit zijn en hoeveel kwaad kan het? Ik ben van plan volgende week even terug te gaan naar de dealer.

Overigens is een temperatuur van 78 graden op het dashboard tijdens het rijden normaal?

Met vriendelijke groet,

Stijn
 
Neutraallamp licht altijd even op. Hij passeert immers de neutrale versnelling.
Motortemperatuur is prima.
Geluid is moeilijk over te oordelen, misschien iets "agressiever" schakelen, lijkt erop dat je maar net genoeg slag maakt waardoor de bak even twijfelt. Als je het gevoel hebt dat het nu slechter is als voorheen, i.c.m. het slechter schakelen warm, kan het zijn dat er verkeerde olie in zit (maar dat zou een monteur toch moeten weten)...
 
Ik heb vandaag voorzichtig en agressief opgeschakeld en bij beide hoor ik het geluid. Op het factuur staat dezelfde olie als in de owner's manual, 10W40.
 
probleem is...
als je nu naar de motorzaak rijdt, en ze zeggen dat dit normaal is ( zoals hier boven al aangegeven) dan twijfel je nog steeds....
Als hij gewoon schakelt, dan nergens druk om maken, tis geen lesmotor, en elke motor heeft zo zijn eigen geluid....
 
Maar nu twijfel ik ook dus dat maakt geen verschil, toch? Verder geeft hij dus soms het naast het geluid ook het "gevoel" (de schok die je voelt als je een motor uit zijn vrij haalt) bij het opschakelen naar zijn 2. Is dit ook niet ernstig? En als ik op YouTube bij alle filmpjes geen neutraallampje zie branden bij het opschakelen naar zijn twee zegt dus niet zo veel?
 
Ik denk dat je nog niet alle geluiden van je motor kent. Je geeft zelf al aan er pas 3x op gereden te hebben voordat je de beurt liet uitvoeren. Ik heb zelf een CBR600FS F41 uit 02. Ik las je post en heb er net even op gelet. Zoals eerder aangegeven is het logisch dat je neutraal lampje even op licht, je gaat ook voorbij je neutraal. Wat betreft het schakelen, je zal altijd een klik horen. Misschien dat je nu overal ''te'' erg op aan het letten bent? Gewoon lekker rijden en genieten.
 
Koppelingshendel nog een keer goed afstellen, testen bij max stuuruitslag beide kanten op, want dat kan verschillend zijn. Daarna ook kettingspanning checken: dat heeft ook verdacht veel invloed op het schakelgedrag van een motor.
 
Afstelling schakelpedaal zou ik niet weten. Ketting is als het goed is opnieuw gespannen bij de beurt. De mensen die ik ken met een motorrijbewijs wonen allemaal heel ver weg.
@Vencedor, maakt jou motor ook meer geluid bij het schakelen van 1 naar 2 dan bij de andere versnellingen?
 
Afstelling schakelpedaal zou ik niet weten

Als je schakelpedaaltje bijvoorbeeld net iets te hoog staat is de beweging van je voet net te weinig om hem lekker in de volgende hogere versnelling te krijgen.

maar aangezien het geluid bij koude motor minder is verdenk ik toch de olie, ander merk of soort olie dan erin zat, van vol syntheet naar mineraal of zo.
 
Afstelling schakelpedaal zou ik niet weten. Ketting is als het goed is opnieuw gespannen bij de beurt. De mensen die ik ken met een motorrijbewijs wonen allemaal heel ver weg.
@Vencedor, maakt jou motor ook meer geluid bij het schakelen van 1 naar 2 dan bij de andere versnellingen?

Van 1 naar 2 geeft altijd een harder tikje dan de andere versnellingen, voelde het bij mijn cbr ook de ene keer erger dan de andere. Als ik het zo lees lijkt het me dat er niks aan de hand is.

Waar woon je in de buurt? Vast wel iemand van hier in de buurt die even voor je wil kijken.
 
Mijn cbr is verassend stil met zn 1-2 vergeleken met mijn xj 600 naar 1-2.

Bijne elke motor geeft in deze versnellingwissel meer geluid omdat deze gewoon langs neutraal moet, vandaar dat ook even het lampje gaat branden.

Niet te druk over maken:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan