Geluid uit versnellingsbak

Tristb

Rookie
25 mei 2017
18
0
Mijn fireblade uit 1997 heeft een ratel in de versnellingsbak. Ik heb geen idee wat het kan zijn. Het volgende heb ik in ieder geval uitgesloten:
Ketting en/of tandwielen. Deze hebi k losgekoppeld en het geluid is er nog.
Koppeling. Ik krijg namelijk hetzelfde geluid als ik ontkoppeld heb en dan schakel.
Lager uitgaande as. Er zit geen speling op en heeft ook geen stroeve momenten als ik hem ronddraai.

Als ik rij hoor ik vooral een tikkend geluid als ik hard optrek. Als ik rustig optrek of een constante snelheid rij hoor ik het niet.

Mijn vraag, wat zou het kunnen zijn? En vooral, hoe kan ik het verhelpen?
Alle tips zijn welkom!!

Voor de volledigheid nog een filmpje van het geluid:

 
Grappig dat je dat zegt. Het geluid is inderdaad wat minder als ik het tandwiel eraf haal. Alleen het is er nog wel. Tandwiel had ik overigens wel goed aangedraaid, dus los zat hij niet. Heb ook niet het idee dat hij speling heeft.
 
als het zo blijft als dat het nu is, dan zou ik gewoon door blijven rijden. Repareren kan altijd nog, of je kunt hem ook gewoon inruilen voor een andere motor. dan heb je gelijk wel weer iets nieuws. ;)
 
Laatst bewerkt:
Het geluid in het filmpje vind ik het meest lijken op speling in de aandrijflijn in combinatie met een onrustig stationair toerental. Maar dat zou niks te maken hebben met tikken bij stevige acceleratie. Weet je zeker dat het tikken bij stevige acceleratie uit de versnellingsbak komt?
Is het tijdens het rijden ook zo onregelmatig als in het filmpje?
 
Bedankt voor de reacties! Ik heb alles weer in elkaar dus een filmpje zonder tandwiel lukt nu ff niet. Een nieuwe motor wordt hem ook niet aangezien ik deze nu net 2 weken in mijn bezit heb en er verder wel heel blij mee ben :)
Het tikken tijdens het rijden komt volgens mij wel uit die hoek in ieder geval. Het is dan niet onregelmatig, maar als ik ga versnellen geeft hij een constante tik, die als ik het goed hoor niet met het toerental meegaat, maar met de snelheid. Als ik de motor op de bok heb en ik laat hem in de versnelling lopen (maakt niet uit welke) zie ik ook dat de ketting klappert. Zou dat dan ook door de speling in de aandrijflijn komen?
 
Klinkt net alsof een tandwiel op een van de assen een beetje aan het zoeken is en af en toe net tegen de "dogs" van een andere tandwiel aantikt.

Zo klinkt het voor mij dan: Is dit ook in elke versnelling aanwezig?
Misschien is een van die armpjes die je tandwielen verschuiven (ff de naam kwijt)
Wat versleten of de as die deze verschuift uigesleten zodat deze wat over de as heen schuift
 
Ik vermoed ook dat het 2 verschillende dingen zijn; het geluid bij stilstand en het geluid wat ik hoor als ik rij. Ik zag dat mijn voorste tandwiel wat versleten lijkt dus misschien dat het geluid als ik rij toch van de ketting komt. Ik heb dus een nieuwe kettingset besteld. Dat kan nooit kwaad. Hopelijk is het geluid dan weg. Dan kan ik altijd nog horen of er nog aparte geluiden zijn
 
Als je het echt niet vertrouwd moet je er natuurlijk naar kijken.

Maar ik zie dat je de motor ook net 2 weken hebt, in mijn ervaring is dat ook precies in de periode dat je de motor goed leert kennen, en 'dingen' gaat horen.

Ik heb geen fireblade kenner, maar misschien is het handig om er een kenner naar te laten luisteren.. hetzij via een filmpje natuurlijk ;)

Ik neem aan dat een fireblade geen kickstart heeft, anders wist ik het wel :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan