Geluidbeperkende maatregelen genomen aan circuitmotor

Heuveltje

MF veteraan
29 nov 2005
1.327
290
Beegden
Gezien geluid steeds lastiger wordt op Assen, vraag ik me af wat rijders gedaan hebben aan de motor om dit zoveel mogelijk te beperken. Welke geluidsisolatie in de kuip, uitlaat, soort db killer(s) etc.
 
Gezien geluid steeds lastiger wordt op Assen, vraag ik me af wat rijders gedaan hebben aan de motor om dit zoveel mogelijk te beperken. Welke geluidsisolatie in de kuip, uitlaat, soort db killer(s) etc.
Ik verbaas me eigenlijk aan het mensen die juist producten toepassen om de geluidsproductie te verhogen, dwz (sport)luchtfilters, open uitlaten en volledige systemen e.d.
 
Is de limiet verlaagd dan dit jaar?
Ik heb nooit problemen gehad met mijn RSV4, enkel de laatste circuitdag vorig jaar werd ik er met een zwarte vlag vanaf gehaald. Ik had een piekmeting van 106 en gemiddeld rond de 102,8.
Die dag werden veel rijders eraf gehaald en naar ik via IDC begrijp is er weer iets veranderd aan de meting. Ik heb voor dit seizoen een extra lange Akra aangeschaft en een extra db killer voor in de pijp, ik moet wel nog testen of de motor hiermee nog goed blijft lopen.
Het enige wat ik me nog kan bedenken is betere isolatie in de kuip, vandaar dit topic
 
Ik heb nooit problemen gehad met mijn RSV4, enkel de laatste circuitdag vorig jaar werd ik er met een zwarte vlag vanaf gehaald. Ik had een piekmeting van 106 en gemiddeld rond de 102,8.
Die dag werden veel rijders eraf gehaald en naar ik via IDC begrijp is er weer iets veranderd aan de meting. Ik heb voor dit seizoen een extra lange Akra aangeschaft en een extra db killer voor in de pijp, ik moet wel nog testen of de motor hiermee nog goed blijft lopen.
Het enige wat ik me nog kan bedenken is betere isolatie in de kuip, vandaar dit topic

We zijn elkaar die dag tegengekomen in het Control Centre. Zoals je weet heb ik een verlengde Akrapovic inclusief DB-killer erop zitten op mijn RSV4, maar zelfs dat helpt niet (meerdere keren eraf gehaald over verschillende dagen). Een ontzettend duur systeem en nog werkt het onvoldoende. Daarnaast zou ik eigenlijk zonder DB-killer moeten rijden want het zou de motor teveel knijpen met alle gevolgen van dien...

Dit jaar een andere uitlaat eronder gezet en ik heb isolatie aangebracht in het kuipwerk. Ik weet zeker dat met de andere uitlaat ik nog steeds niet voldoe aan de norm, maar ik weet niet meer wat ik nog meer kan doen. Ik hoop dat het aanbrengen van isolatie in het kuipwerk de trillingen eruit gehaald worden. We gaan het meemaken 5 april.
 
Het is goed dat men die "vreselijke lawaai" makende Aprilia's , aanpakken. :+ Wellicht is zo'n db killer die je in de link-pipe kunt zetten wel een goede oplossing?

1614677640679.png
 
We zijn elkaar die dag tegengekomen in het Control Centre. Zoals je weet heb ik een verlengde Akrapovic inclusief DB-killer erop zitten op mijn RSV4, maar zelfs dat helpt niet (meerdere keren eraf gehaald over verschillende dagen). Een ontzettend duur systeem en nog werkt het onvoldoende. Daarnaast zou ik eigenlijk zonder DB-killer moeten rijden want het zou de motor teveel knijpen met alle gevolgen van dien...

Dit jaar een andere uitlaat eronder gezet en ik heb isolatie aangebracht in het kuipwerk. Ik weet zeker dat met de andere uitlaat ik nog steeds niet voldoe aan de norm, maar ik weet niet meer wat ik nog meer kan doen. Ik hoop dat het aanbrengen van isolatie in het kuipwerk de trillingen eruit gehaald worden. We gaan het meemaken 5 april.
Ik rijd met schuim en trillingdempende matten in de kuip én een km lange maxtreme demper en zelfs dat was niet genoeg voor de geluidspaal van zandvoort. Op assen geen probleem, maar misschien heb ik daar wel gewoon mazzel gehad. Ik heb het idee dat op zandvoort de muur het geluid ook meer weerkaatst, en zo voor meer problemen zorgt. In 2019 met de ducati en de rsv4 namelijk geen problemen daar.
Voor aankomend seizoen nieuwe wol in de demper gestoken, het zal er niet slechter op worden dan, toch?
 
De standaard uitlaat lijkt me beter voor het vermogen dan een dichtgestopte raceuitlaat, of is hij dan nog te luid?
 
De standaard uitlaat lijkt me beter voor het vermogen dan een dichtgestopte raceuitlaat, of is hij dan nog te luid?

U heeft kennelijk geen benul, hoeveel db's een standaard RSV4 uitlaat genereerd ?
 
Ik rijd met schuim en trillingdempende matten in de kuip én een km lange maxtreme demper en zelfs dat was niet genoeg voor de geluidspaal van zandvoort. Op assen geen probleem, maar misschien heb ik daar wel gewoon mazzel gehad. Ik heb het idee dat op zandvoort de muur het geluid ook meer weerkaatst, en zo voor meer problemen zorgt. In 2019 met de ducati en de rsv4 namelijk geen problemen daar.
Voor aankomend seizoen nieuwe wol in de demper gestoken, het zal er niet slechter op worden dan, toch?

Nieuw wol in de demper is altijd goed. Ik heb op Zandvoort geen problemen gehad (vorig jaar ook maar 1x gereden) en op Zolder ga het ik het niet eens proberen. Met de vorige motor zelfs met een aangepaste Maxtreme demper teveel geluid, dus mijn RSV4 zal zeker teveel geluid produceren.
 
Nieuw wol in de demper is altijd goed. Ik heb op Zandvoort geen problemen gehad (vorig jaar ook maar 1x gereden) en op Zolder ga het ik het niet eens proberen. Met de vorige motor zelfs met een aangepaste Maxtreme demper teveel geluid, dus mijn RSV4 zal zeker teveel geluid produceren.
In zn 4 door de ArieLuyendijkbocht is dan ook geen optie meer. Hij moet nu verplicht in 5. Het gevolg was ( voor mij dan ) dat de topsnelheid ook gelijk wat hoger lag, heel vervelend😅
 
Gewoon allemaal weer een 600 gaan rijden, scheelt een hoop herrie _O-:t
Sommige moderne 600 modellen hebben ook last van geluid, indd vanwege de hoge toerentallen en het aanzuiggeluid vanuit de airbox.

Volgens mij met name de R6 vanaf '08 en de GSX-R600 vanaf '11.

Heb met een standaard ZX6'je met DB killer, origineel lufi en wat noppenschuim in de kuip overigens geen last van geluidsprobemathiek.
 
De standaard uitlaat lijkt me beter voor het vermogen dan een dichtgestopte raceuitlaat, of is hij dan nog te luid?
Een Akra is stiller dan origineel, standaard zit er een klep in die pas ne een bepaald toerental open gaat. Daarnaast heeft Aprilia een typegoedkeuring van 106 db, hoe die Italianen dat voor elkaar hebben gekregen weet ik niet.
 
Sommige moderne 600 modellen hebben ook last van geluid, indd vanwege de hoge toerentallen en het aanzuiggeluid vanuit de airbox.

Volgens mij met name de R6 vanaf '08 en de GSX-R600 vanaf '11.

Heb met een standaard ZX6'je met DB killer, origineel lufi en wat noppenschuim in de kuip overigens geen last van geluidsprobemathiek.
Klopt wel hoor wat je zegt. Maar als je zon 600 uitrust moet een goeie lange demper, schuim in de kuip en een normaal filter is er niet veel aan de hand.

Ik rij zelf met een 50cm demper (lengte van de huls) op mn Gsxr 600 K4. Ik rij deze zonder DB killer en heb daar al 2 jaar geen problemen mee gehad qua geluid. Wel qua keuring, want de keurmeesters willen dat ik er een DB killer in stop. Dit doe ik echter niet omdat ik niet vind dat ik het probleem ben, aangezien ik al onder de norm zit qua geluid.

Er wordt door de keurmeester gesproken over dat het dag gemiddelde niet te hoog mag te zijn en dat daarom iedereen er alles aan moet doen om zn motor zo stil mogelijk te maken. Ik heb maar 105 a 110pk dus die ga ik echt niet nog verder knijpen. Je moet het probleem oplossen door het probleem aan te pakken. Dat betekend dus niet dat ik met 90db en 100pk hoef te rijden, zodat een 1000 met 103 db en 210pk kan rijden.
 
Een Akra is stiller dan origineel, standaard zit er een klep in die pas ne een bepaald toerental open gaat. Daarnaast heeft Aprilia een typegoedkeuring van 106 db, hoe die Italianen dat voor elkaar hebben gekregen weet ik niet.
Ik weet hoe een uitlaat gehomologeerd wordt, maar ik vraag me af of een Acrapovic werkelijk stiller is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan