Geluiddemping in de helm voor oren; Hoe?

Roco

MF veteraan
29 jun 2004
1.075
0
Het valt mij op en stoort mij dat na een (lange) rit ik duidelijk merk dat mijn oren licht suizen door het lawaai dat in de (Nolan) integraalhelm doordringt tot mijn oren en dat bij een normale kruissnelheid beneden de 120.
Ik weet dat er oordopjes zijn, maar daar heb ik een hekel aan.
Is er een slimmerik die iets anders heeft bedacht of weet om de geluidsoverlast tegen te gaan ?

Roco
:]
 
nat pleepapier in je oren duwen? :X

wat voor oordopjes heb je geprobeerd dan? ik vind die van alpine best ok.. maar je hebt ook van die op maat gemaakte dingen enzo, kost wel weer wat meer natuurlijk.
 
Dat papier was geen succes.
Er gingen een behoorlijk aantal meters in voordat ik doorhad dat mijn hoofd blijkbaar hol was.......
wat ik gebruikte waren Formule 1 oordoppen (Williams) en doppen voor bij gebruik met lawaaimakende machines.
Maar eigelijk 1 soort, nl zachte sompige dingen.
Heb jij ook lawaai of is mijn helm ergens niet goed dicht ?

Roco
:]
 
Ik gebruik op maat gemaakte harde oordoppen en heb nergens meer last van.
Maar gezien reacties in andere topics bevallen deze harde doppen niet iedereen even goed.

Zelfde verhaal dat zachte niet bevallen bij iedereen.

TS:
Straks op de RAI zo'n aanbieding pakken van Audisafe of Alpine en op maat gemaakte doppen laten aanmeten.

Laat je adviseren wat het beste is voor JOU.

Koop niet een bepaalde soort omdat veel mensen tevreden zijn over zachte en omdat de kleur bij de motor past |(

Sterk filter erin en anders vragen of je van filter mag wisselen als ze niet bevallen.
 
Ik denk toch dat je aan de oordoppen moet als je niet doof wilt worden (op termijn) Zelf goede ervaringen met universele Alpine "plugjes" met filtertje ongeveer 20 euro. En nu op maat gemaakte silicone Alpine dopjes. Deze zijn wat harder en je moet er even aan wennen. Als je niet veel rijdt is het "plug"' type zeer geschikt!
 
Oh ik lees nu pas goed wat je vraagt, liever geen dopjes maar een stillere helm. Had een paar jaar terug een soort neopreen tochtkraag onder de helm geplakt. Het windgeruis werd hierdoor veel minder doordat dit lekker aansloot bij je nek. Was ook lekker warm. Merk van dat ding was geloof ik Booster oid. kostte toen 17.50 gulden!
 
Ik weet niet of er nog meer reacties komen, maar
alle reacties....
hartelijk dank
er zitten voor mij denk ik wel genoeg tips tussen
die ik allemaal wel ff zal proberen.
zelf schoot mij te binnen dat die vele ventilatie-openingen(die niet dicht kunnen) ook wel kunnen bijdragen tot geluidoverlast....


groets

Roco
:]
 
Een Nolan systeemhelm maakt veel herrie. Heb (had) een N100E. Ook mét demping in de oren maakt hij nog veel herrie. Té veel vind ik
o.a. daarom heb ik besloten andere helm te kopen (Shoei XR-1000). Ook omdat ik de pasvorm van de Nolan niet zo fantastisch vind.
 
paar tippies

Je kunt ook van die zachte wegwerp doppen gebruiken...ideaal en wel zo fris...
ben zelf overgestapt naar een schubert helm en dat scheelde ook een stuk. Heb sinds vorig jaar een opzet stukje op de ruit van mijn cbr1000 gezet om de turbulentie te verminderen...

affijn stilstaand voor het stoplicht ruist het niet.....
 
Het lawaai onstaat door turbulentie. Faktoren die van invloed zijn: aerodynamica van de helm zelf (dus koop een stille), jouw lichaam icm. de motor en dat is te beinvloeden met een andere ruit, de aansluiting van je helm op je lichaam. Veel herrie komt van onderen de helm in. Als je dat afsluit dan scheelt dat echt een heleboel lawaai. Zie topic Windgeruis IN de helm

Overigens zijn otoplastieken altijd het best. Er is nu zoveel keus en er kunnen zoveel oorproblemen worden opgelost dat je je kunt afvragen of iemand met een probleem het probleem niet in maar tussen de oren heeft.
 
Jongens, ik ben een stuk wijzer geworden.
ga ff op zoek naar zo'n opvulkraag.
dat lijkt mij wel wat.
bedankt voor alle info en tips !

(..."you meet the nicest people on motorcycle !"...)

Roco
:]
 
Ik heb oa een BMW Sportintegral helm. Is de stilste helm die ik ooit gehad heb!
Verder rij ik eigenlijk altijd met Beursaanbieding op maat gemaakte oordopjes.
Probleem is dat je in de winkel wel helmen kunt passen, maar er eigenlijk nooit mee kunt testrijden, zodat je kunt bepalen of een helm stil is of juist niet.
Je gehoor is al snel beschadigd. Ik heb oa een Roof Boxer en een Craft Streetfighter gehad, beide helmen zien er gaaf uit, maar tijdens het rijden vergaat horen en zien je letterlijk!
 
De enige goede oplossing is m.i. op maat gemaakte oordopjes, 'stille' helm is alleen maar relatief stiller.

Zacht: + soms meer draagcomfort volgens sommigen (alhoewel mijn ervaring dit niet bevestigt)
+ vallen niet kapot als je ze op harde ondergrond laat vallen (spreek uit ervaring)
- kunnen scheuren (spreek uit ervaring)
Hard: het tegenovergesteld van hierboven
 
Heb nou een tijdje met een afgesloten helmonderzijde gereden, en dat bevalt goed.
Als je het vizier dicht doet dan wordt het echt stil.
nouja. veel stiller.
maar er komt nog wel geronk en geruis binnen.
Heb ook alpine oordopjes gekocht.
vind ik echt niet lekker, maar als ik er één in 1 oor heb merk je echt wel het verschil !
tja, mijn gehoor is mij lief (vele andere dingen ook hoor)
dus zal ik de doppen ook proberen.
maar de tip om passende bij een beurs weg te halen is OK !!!
datdoenwe!

groets Roco
:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan