Geluidprobleem

EmilleR

MF veteraan
27 okt 2006
6.191
178
Midden Nederland
Wees gewaarschuwd! Dit staat op de DNRT-site:

Geluidsproblemen op 21 mei



Maandag 21 mei was in veel opzichten een prachtig evenement.
Record aantal van 270 deelnemers, 7 klassen met veel competitie.
Er waren daardoor ook min puntjes. Er kon pp minder worden gereden.

We komen daar binnenkort op deze site op terug.




Eerst is er echter een punt dat onmiddelijk nog meer aandacht behoeft van alle rijders die het betreft. We hebben de geluidsnormen ernstig overschreden.
Zowel (op grote schaal) individueel als het gezamelijke dagvolume.
Als organisator kan je je dat doorgaans maar een keer permiteren.
En die keer is nu dus geweest.
Niet de deelnemers waren te luid, maar de organisator. Terwijl die eigenlijk nooit zo luidruchtig is.

Dat betekent dat we vanaf nu strikt binnen de geluidsnormen moeten rijden.
Wie dat niet kan, kan bij de ZAC niet rijden.
Het is niet om autoritair te doen. Het is ook niet persoonlijk.
Maar kan je de norm niet niet halen kom lekker kijken en op de koffie (zelf gebak meenemen).
Dat het onredelijk is vinden wij ook. Dat het circuit er eerder was dan de omwonenden weten we.
Maar toch zullen we ons aan de wet moeten houden.
Daarnaast vinden we dat we omwonenden niet onnodig moeten ergeren als dat niet nodig is.

Ooit hadden we hetzelfde probleem. Zal rond 1998 geweest zijn in Zandvoort.
Toen hebben we 38 deelnemers gevraagd om niet verder mee te doen.
Over stampij gesproken. Ik ben niet gelinched en dat was de grote verrassing.
Het was stoppen met (te veel) lawaai maken of stoppen met wedstrijden organiseren.
De keus was makkelijk.

Hoe serieus het is wordt door veel rijders onderschat.
Wat te denken van deelnemers die na de keuring de DB killers er weer uit halen.
Wat te denken van deelnemers die van de baan gehaald worden maar ook nog een “stille” uitlaat hebben.
De mogelijkheid om de stille uitlaat alsnog te gaan monteren is er volgende keer waarschijnlijk niet.
Lees vooral het reglement nog een keer door. Dan zie je hoe we de ZAC ooit bedoeld hebben.

Het is zelfs denkbaar dat sommige motoren met standaard uitlaat systeem niet meer mee kunnen rijden.
Weliswaar zijn die goedgekeurd voor de openbare weg. De meting is geweest met 3000 toeren stationair.
Maar als je dan doorhaalt tot 12.000 toeren dan hoor je heel wat anders.
Dat kan op straat nauwelijks want dan rij je in de 1e versnelling al ruim over de 120.
Ga je door naar 2 tot 12.000 dan ga je over de 160. Dat kan wel maar mag ook niet.
Je zal terstond van de weg worden gehaald met je “street legal” motor. Ook voor het geluid.
Zo ligt dat bij ons ook. Voor veel lawaai is geen plaats.

Lange discussies over wat het maximum moet of mag zijn gaan we ook niet houden.
We moeten naar het minimum. Vanaf nu is het echt serieus.
We zullen er naar streven om van iedereen geluid te meten en te publiceren.
Op dit moment is dat echter nog niet mogelijk.




Wie denkt dat Assen moeilijk is, of dat het wel weer over gaat, is abuis.
De staat heeft wetten en regels gemaakt en daar moeten we ons aan houden.
Dat geldt in Nederland maar ook in Belgie. Op 20 juni a.s. Gaan we naar Zolder.
Daar zit een ambtenaar van de provincie aan de knoppen.
Eerst krijg je een waarschuwing. Dan mag je het nog een keer proberen.
Maar na de 2e overtreding kan je absoluut niet meer rijden.
Ook voor Zolder geldt: kom met je allerstilste uitlaat.
Is die stil dan zal je weinig problemen hebben.
Zolder is een van de lekkerste circuits die voor ons beschikbaar zijn.
Zorg er zelf voor dat je er kunt rijden.



Stichting DNRT-ZAC-Motoren
Huub Vermeulen.
 
Vrij rijden op Assen gisteren was qua geluid ook weer drama. Ik snap er niks van want bij de eerste cuprace op assen dit jaar heb ik helemaal geen problemen gehad, en nu met precies dezelfde motor constant in de overtreding.
E-keur demper, standaard luchtfilter, binnenkant kuipen met foam beplakt, ram-air buizen met explosafe dichtgestopt.... Weet niet meer wat ik er verder nog aan kan doen |(
 
het is in assen een vreemde bedoeling, mijn broer wordt er met een r6 en standaard uitlaat afgehaald met 102,9Db , gaat ie nog een sessie rijden met de rijnummers van een ander op zijn motor en hij hangt een open Arrow uitlaat onder zijn motor, geen probleem en binnen de geluidslimiet.

hoe ze het meten weet ik niet maar ik kan je wel vertellen dat het heeeeeeeeeel erg vreemd is!!!!
 
het is in assen een vreemde bedoeling, mijn broer wordt er met een r6 en standaard uitlaat afgehaald met 102,9Db , gaat ie nog een sessie rijden met de rijnummers van een ander op zijn motor en hij hangt een open Arrow uitlaat onder zijn motor, geen probleem en binnen de geluidslimiet.

hoe ze het meten weet ik niet maar ik kan je wel vertellen dat het heeeeeeeeeel erg vreemd is!!!!
Snugger.
 
Hou vol jongens, dan is het straks helemaal afgelopen voor de amateurs! ;(
Hier doel ik mee op de mensen die denken dat het nog wel een keer kan.
Jammer en niet begrijpelijk dat geheel standaard motorfietsen er ook uit gehaald worden.

Een oplossing is tweekeer een overtreding drie wetstrijden niet meer rijden of het hele seizoen niet meer rijden, is dit aan het eind van het seizoen dan de straf mee nemen naar het volgende seizoen.
Wie niet luisteren wil moet maar voelen.
De goede moeten weer onder de kwade lijden, maar dat zijn we wel gewoon in NL
 
Laatst bewerkt:
van het KNMV ontvangen:

quote:

Apeldoorn, 1 juni 2007
Cuppers,
Zoals we ondertussen allemaal weten wordt het steeds moeilijker om niet het geldende daggemiddelde tijdens KNMV Cupraces te overschrijden. Op zaterdag 14 april hebben we dan ook ruimschoots de norm van 76 dBa overschreden, onze score was deze dag 78,8 dBa.
Het blijkt dat we alle maatregelen welke we tot nu toe met z’n allen genomen hebben niet genoeg zijn om aan het daggemiddelde te gaan voldoen.

Op woensdag 23 mei hebben wij tijdens een meeting van het Circuit van Assen te horen gekregen dat noch de Provincie noch het Circuit van Assen verdere overschrijdingen zal tolereren.
Bij verdere overschrijdingen kan de Provincie dwangsommen aan het Circuit van Assen gaan opleggen, hierbij moet gedacht worden aan dwangsommen die beginnen bij € 10.000,00 en op kunnen lopen tot € 180.000,00.

Tijdens de meeting op woensdag 23 mei is ons medegedeeld dat wij maar liefst 40% zullen terug moeten in geluidsproduktie tijdens KNMV Cupraces, zoals jullie zullen begrijpen zijn we hier wel een tijdje stil van geworden.
Onze protesten t.a.v. meetmethoden, dynamische norm, daggemiddelde niet over 12 uur maar over 24 uur berekenen, dat alle Cupmotoren voldoen aan de statische norm van het RdW, dat het dus niet mogelijk blijkt om met 40 straatlegale motoren gelijktijdig een race te rijden werden naar de prullenbak verwezen.
Wij hebben gevraagd of deze problemen zich alleen voordoen bij KNMV Cupraces en het antwoord was dat alle huurders van type 3 dagen geconfronteerd zullen worden met het niet meer toestaan van het overschrijden van het daggemiddelde.

Om dus KNMV Cupraces te laten doorgaan zonder dat het daggemiddelde overschreden wordt moeten we 40% in geluid terug en dat is niet te weinig. Willen we doorgaan met KNMV Cupraces op het Circuit van Assen zullen we dus iets moeten doen wat we met ons allen beslist niet prettig vinden.
Wij hebben voor de volgende “oplossing” gekozen omdat er volgens ons niets anders overblijft om op het Circuit van Assen KNMV Cupraces te blijven rijden.

Het geluid wordt bepaald door de drie componenten nl.
1. brongeluid
2. aantal ronden
3. aantal deelnemers

Bij punt 1 is nauwelijks nog winst te boeken, hier is het maximale gebeurd.
Bij punt 2 is winst te boeken echter geen 40% want dan wordt het aantal ronden wel heel erg weinig.
Bij punt 3 is winst te boeken echter geen 40% want dan wordt het aantal deelnemers wel heel erg weinig.

We hebben gekozen om zowel bij punt 2 als bij punt 3 iets weg te halen, 20% bij punt 2 en 20% bij punt 3.
Dit houdt in dat we KNMV Cupraces gaan rijden van 8 ronden excl. de warming-up lap met in iedere groep maximaal 32 rijders. Dat dergelijke beslissingen ook niet zonder financiële consequenties gedaan kunnen worden is helaas onvermijdelijk want de huur van circuit wordt niet met 40% verminderd.
De inschrijfbedragen van KNMV Cupraces worden € 165,00 zonder huurtransponder en € 175,00 met huurtransponder.

Genoemde maatregen gaan we op de volgende KNMV Cuprace van zaterdag 16 juni op het Circuit van Assen met elkaar bespreken.
Er is ons toegezegd dat bij het toepassen van al deze maatregelen we ongeveer 3 dBa minder geluid zullen produceren.

We beseffen donders goed dat jullie hier niet blij mee zullen zijn, wij zijn het al vanaf 23 mei niet, maar het is op dit moment de enige oplossing om KNMV Cupraces op het Circuit van Assen te kunnen blijven rijden.
Graag willen wij op zaterdag 16 juni in de pauze met jullie hierover van gedachten wisselen.

Vriendelijke groeten,
Henk de Vries – Hennie Lentink
 
Laatst bewerkt:
Een oplossing is tweekeer een overtreding drie wedstrijden niet meer rijden of het hele seizoen niet meer rijden, is dit aan het eind van het seizoen dan de straf mee nemen naar het volgende seizoen.
Wie niet luisteren wil moet maar voelen.
De goede moeten weer onder de kwade lijden, maar dat zijn we wel gewoon in NL~[/quote]


nee oplossing is :mensen met teveel lawaai eraf halen ongeacht of ze nu met een standaard uitlaat machine rijden.

voorbeeld: vrienden van mij hebben altijd zijspan gereden en altijd was er gezeur met het geluid al die rijders moesten ook alles aanpassen grotere dempers andere dempers proberen net zolang tot ze aan het geluid zaten dus als iemand met een standaard machine rijd en uitlaat of met wat anders moet die maar wat anders proberen ook als ik het zelf ben.

want nu zijn ook de mensen de dupe die wel aan het geluid komen, veel meer betalen voor minder rondjes dat kan toch niet ze maken hier in nederland de sport helemaal kapot :( (provincie en assen zelf)

het is niet anders maar dat lijkt mij de makkelijkste oplossing ????????
een keer iedereen eraf halen met de volgende wedstrijd die teveel geluidmaakt en dan weten die mensen waar ze aan toe zijn ,en met de rest gewoon verder rijden zoals vanouds

ik weet het klinkt een beetje gemeen maar het is wel een oplossing :?
 
Laatst bewerkt:
In Assen zijn ze al erg streng met het eraf halen van mensen die de 100 db overschrijden (en dat is goed naar mijn mening), je krijgt 1 waarschuwing en daarna is het afgelopen. En 1 waarschuwing moet kunnen, daa heb je nog iig de kans om het te fixen.

Als ik zo de artikelen lees, ligt het probleem veel meer bij de daggemiddeldes en daar is voor een enkele rijder niks aan te doen. Het probleem wordt weer naar de organisaties geschoven en die kunnen maar 1 ding doen. Minder rijders en minder rondjes.

Komt alles toch weer uiteindelijk bij de rijders terecht, want wij gaan meer tsjing tsjing betalen.

Ik begrijp het gevoel helemaal, ik ben voor mijn werk afhankelijk van Schiphol en daar is ook al jaren hetzelfde probleem. Mensen gaan onder een startbaan wonen en beginnen dan te zeuren dat er vliegtuigen over komen. Gelukkig is Nederland iets meer economisch afhankelijk van Schiphol dan van Assen, maar het blijft klote.

Schitterend toch, hoe onze samenleving en economie werkt........
 
Iedereen gewoon zijn motor stiller maken, origineel of niet, en bij teveel geluidproductie na 1 waarschuwing eraf!

Als iedereen aanpassingen maakt om het geluid te reduceren dan moet het probleem toch over zijn.... :?
Ik doe mijn best om mijn motor stil te maken maar volgens mij zijn er nog teveel rijders die er lak aan hebben.... :N :W
 
Laatst bewerkt:
Quote van de DNRT (ZAC 21 mei) site:

Dat bleek ook gedurende de dag dat mensen met te veel lawaai veelal aangaven nog een stillere uitlaat te hebben. Dat bleek ook tijdens de laatste manche. Dat mensen toch nog even hun “mooie” uitlaat erop hadden gedaan. Als je daarna niet meer mag rijden is dat niet erg. Dan is het evenement toch afgelopen. De ervaren rotten weten ook dat als je in een groepje rijdt dat een individuele meting moeilijk en niet geldig is. Er bleven groepjes bij elkaar om die rede. Dat betekent dus meerdere mensen die alle ronden veel te veel lawaai maken. Al dit soort acties is korte termijn plezier. De rek is er nu uit. Het kwaad is geschied. We zullen met de consequenties moeten leven.

Ga er van uit dat er veel schade is aangericht. Daar zullen wij en anderen nog lang last van hebben.

[me="Ninjabiker"]vind dit asociaal tov de mensen die er veel aan doen om "stil"te zijn...[/me]
 
Laatst bewerkt:
Iedereen gewoon zijn motor stiller maken, origineel of niet, en bij teveel geluidproductie na 1 waarschuwing eraf!

Als iedereen aanpassingen maakt om het geluid te reduceren dan moet het probleem toch over zijn.... :?
Ik doe mijn best om mijn motor stil te maken maar volgens mij zijn er nog teveel rijders die er lak aan hebben.... :N :W

Dat lost het probleem dus niet op, de geluidsvergunning op Assen is afgegeven op de norm van een aantal jaren geleden. In de loop der tijd heeft het RDW de norm voor motoren verhoogd en voldoen de huidige motoren (standaard) al niet meer aan de norm op Assen, die niet meegegroeid is....

En ja, er zijn excessen van gasten die nog steeds zonder dbkiller rijden, maar die mogen er van mij direct afgeschopt worden. Helaas lost dit het probleem niet op. de enige oplossing is het verruimen van de vergunning op Assen.
 
Het godsgeklaagd daar... te triest voor woorden !! De motorsport wordt heerlijk de nek omgedraaid ! Laat ze wat doen aan die dwazen van provincie/gemeente die vergunningen hebben uitgegeven om bungalow parken te bouwen bij Assen en Zandvoort.... De wereld op z'n kop !

Om moedeloos van te worden....
 
voor een wedstrijd van 8 rondjes naar Assen gaan? Echt niet!!
Laten we naar de diverse buitenlands circuits gaan om echt te racen.......
 
Denk dat ik me aansluit bij Fred, dat hele eind rijden naar Assen om totaal 24 rondjes te mogen rijden en er dan ook nog eens € 175,- voor neer tellen, nee sorry, dan liever naar Frankrijk of Francorchamps en meer rijtijd voor hetzelfde ( of minder ) geld.
Erg jammer dat het zo moet maar ik denk dat als het zo moet dat ik het voor gezien ga houden...
 
Tja, voor mij en mijn teammaat is er nu al niets meer aan...

Dit jaar voor een vermogen een racelicentie gehaald en banden gekocht, kunnen we na 1 wedstrijd te hebben meegedaan de KNMV-Cup vaarwel zeggen!

Ik vind het zo jammer dat ze dit niet verteld hebben bij aanvang van de cursus, dan had ik er niet eens begonnen!

GRAF-ASSEN MET ZIJN HYPOKRIETE KUTREGELS!


We moeten gewoon massaal wegblijven van Assen geen publiek bij de TT, SBK/SBS enzo....
Wedden dat er wat aan gedaan wordt? Dat kost namelijk teveel van die pleuro's waar het uiteindelijk om draait...

Geef die kutklagers een extra bonus, hoor je niemand meer!

Voor ons is de lol van racen al over.... nu al???? JA NU AL!

Ik ga wel hardlopen...oh nee, dat mag daar ook niet meer, teveel herrie! wat een klotezooi daar in dat assen!
 
beetje vaag man, als andere mensen hun motor stil krijgen lukt dat jullie toch ook wel?

Of heb je alleen lol in racen om het geluid?
 
Moeilijk in te schatten zo.............................ik heb er een originele uitlaat en demper onderliggen, maar ik weet ook dat die Soes enorm zuigt ;)......................
 
Terug
Bovenaan Onderaan