EmilleR
MF veteraan
Wees gewaarschuwd! Dit staat op de DNRT-site:
Geluidsproblemen op 21 mei
Maandag 21 mei was in veel opzichten een prachtig evenement.
Record aantal van 270 deelnemers, 7 klassen met veel competitie.
Er waren daardoor ook min puntjes. Er kon pp minder worden gereden.
We komen daar binnenkort op deze site op terug.
Eerst is er echter een punt dat onmiddelijk nog meer aandacht behoeft van alle rijders die het betreft. We hebben de geluidsnormen ernstig overschreden.
Zowel (op grote schaal) individueel als het gezamelijke dagvolume.
Als organisator kan je je dat doorgaans maar een keer permiteren.
En die keer is nu dus geweest.
Niet de deelnemers waren te luid, maar de organisator. Terwijl die eigenlijk nooit zo luidruchtig is.
Dat betekent dat we vanaf nu strikt binnen de geluidsnormen moeten rijden.
Wie dat niet kan, kan bij de ZAC niet rijden.
Het is niet om autoritair te doen. Het is ook niet persoonlijk.
Maar kan je de norm niet niet halen kom lekker kijken en op de koffie (zelf gebak meenemen).
Dat het onredelijk is vinden wij ook. Dat het circuit er eerder was dan de omwonenden weten we.
Maar toch zullen we ons aan de wet moeten houden.
Daarnaast vinden we dat we omwonenden niet onnodig moeten ergeren als dat niet nodig is.
Ooit hadden we hetzelfde probleem. Zal rond 1998 geweest zijn in Zandvoort.
Toen hebben we 38 deelnemers gevraagd om niet verder mee te doen.
Over stampij gesproken. Ik ben niet gelinched en dat was de grote verrassing.
Het was stoppen met (te veel) lawaai maken of stoppen met wedstrijden organiseren.
De keus was makkelijk.
Hoe serieus het is wordt door veel rijders onderschat.
Wat te denken van deelnemers die na de keuring de DB killers er weer uit halen.
Wat te denken van deelnemers die van de baan gehaald worden maar ook nog een “stille” uitlaat hebben.
De mogelijkheid om de stille uitlaat alsnog te gaan monteren is er volgende keer waarschijnlijk niet.
Lees vooral het reglement nog een keer door. Dan zie je hoe we de ZAC ooit bedoeld hebben.
Het is zelfs denkbaar dat sommige motoren met standaard uitlaat systeem niet meer mee kunnen rijden.
Weliswaar zijn die goedgekeurd voor de openbare weg. De meting is geweest met 3000 toeren stationair.
Maar als je dan doorhaalt tot 12.000 toeren dan hoor je heel wat anders.
Dat kan op straat nauwelijks want dan rij je in de 1e versnelling al ruim over de 120.
Ga je door naar 2 tot 12.000 dan ga je over de 160. Dat kan wel maar mag ook niet.
Je zal terstond van de weg worden gehaald met je “street legal” motor. Ook voor het geluid.
Zo ligt dat bij ons ook. Voor veel lawaai is geen plaats.
Lange discussies over wat het maximum moet of mag zijn gaan we ook niet houden.
We moeten naar het minimum. Vanaf nu is het echt serieus.
We zullen er naar streven om van iedereen geluid te meten en te publiceren.
Op dit moment is dat echter nog niet mogelijk.
Wie denkt dat Assen moeilijk is, of dat het wel weer over gaat, is abuis.
De staat heeft wetten en regels gemaakt en daar moeten we ons aan houden.
Dat geldt in Nederland maar ook in Belgie. Op 20 juni a.s. Gaan we naar Zolder.
Daar zit een ambtenaar van de provincie aan de knoppen.
Eerst krijg je een waarschuwing. Dan mag je het nog een keer proberen.
Maar na de 2e overtreding kan je absoluut niet meer rijden.
Ook voor Zolder geldt: kom met je allerstilste uitlaat.
Is die stil dan zal je weinig problemen hebben.
Zolder is een van de lekkerste circuits die voor ons beschikbaar zijn.
Zorg er zelf voor dat je er kunt rijden.
Stichting DNRT-ZAC-Motoren
Huub Vermeulen.