Geluidsarm wegdek

🤔 Ik heb elders wel eens een paar keer gehad dat ik ergens reed en het net leek of ik een lekke band had, het gevoel van zwabberen/zoeken inderdaad... Zag zelf zo direct niet iets aan het wegdek... maar ben ook gewoon doorgereden omdat ik daar niet makkelijk kon stoppen.
Verderop was het zwabberen/zoeken weg, dus toen ook niet meer gestopt....

Geloof dat ik toen in de Ardennen was...... maar geloof ik ook wel eens in Lux of De mee gemaakt....
 
🤔 Ik heb elders wel eens een paar keer gehad dat ik ergens reed en het net leek of ik een lekke band had, het gevoel van zwabberen/zoeken inderdaad... Zag zelf zo direct niet iets aan het wegdek... maar ben ook gewoon doorgereden omdat ik daar niet makkelijk kon stoppen.
Verderop was het zwabberen/zoeken weg, dus toen ook niet meer gestopt....

Geloof dat ik toen in de Ardennen was...... maar geloof ik ook wel eens in Lux of De mee gemaakt....
In de Ardennen is dat eerder regel dan uitzondering.
 
Als het regent zal ZOAB toch vooral een kortere remweg opleveren.
ZOAB geeft beter zicht tijdens regen omdat het water vanwege de broze structuur er niet op blijft liggen, het nadeel daarvan is dat mensen hun snelheid niet aanpassen.
Niet alleen de structuur van ZOAB draagt dus bij aan een langere remweg, ook de hoger gereden snelheid tijdens nattigheid vanwege het betere zicht.
 
ZOAB geeft beter zicht tijdens regen omdat het water vanwege de broze structuur er niet op blijft liggen, het nadeel daarvan is dat mensen hun snelheid niet aanpassen.
Niet alleen de structuur van ZOAB draagt dus bij aan een langere remweg, ook de hoger gereden snelheid tijdens nattigheid vanwege het betere zicht.

Risicocompensatie is helaas een zijeffect van ongeveer alle veiligheidsverhogende maatregelen. Dat het bij zoab zo hoog zou zijn dat het effect volkomen verdwijnt wist ik niet en kon ik ook nauwelijks geloven. Maar als ik naar m’n eigen rijstijl kijk wordt dat wel bevestigd. En ook uit (al wat ouder) onderzoek komt dat naar voren: https://www.swov.nl/file/14341/download?token=9r1m4DQt
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
ZOAB geeft beter zicht tijdens regen omdat het water vanwege de broze structuur er niet op blijft liggen, het nadeel daarvan is dat mensen hun snelheid niet aanpassen.
Niet alleen de structuur van ZOAB draagt dus bij aan een langere remweg, ook de hoger gereden snelheid tijdens nattigheid vanwege het betere zicht.
Er zijn zoveel factoren die meetellen, en JC zei het al, elk nadeel heb z'n voordeel..
Meer druk per cm2 is leuk als je niet het smeltpunt bereikt, anders gaat je verhaal niet op..
ZOAB is ook veel gevoeliger voor vorstschade omdat het water IN de bovenlaag gaat zitten, en bij plotselinge vorst is dat natuurlijk niet wenselijk
Ook is ZOAB sneller glad bij opvriezen van nat wegdek,..

Maar dan zijn er nog factoren als welke band, welk type , welk compound, druk, ...
Juist met banden en grip kun je zoveel je eigen voordeel laten uitkomen, dat je over het algemeen kunt stellen dat iedereen dit in zijn eigen voordeel zal benutten, onafhankelijke onderzoeken bij banden, olie, benzine etc bestaan niet meer
 
Wellicht interpreteer je mijn reactie aan Kreun verkeerd, ik leg alleen iets uit over ZOAB.
Persoonlijk hadden ze van mij die troep nooit hoeven leggen, ben er geen fan van.
 
Wellicht interpreteer je mijn reactie aan Kreun verkeerd, ik leg alleen iets uit over ZOAB.
Persoonlijk hadden ze van mij die troep nooit hoeven leggen, ben er geen fan van.
nee was gewoon een algemene reactie op ZOAB, niet als zijnde dat ik jouw reactie daarmee wilde bekritiseren of wat dan ook
 
Rij daar elke dag over, eerste keer dacht ik ook dat het werken in uitvoering waren, na een paar dagen merkte ik het niet meer, geen idee of dat er iets aan de remweg verandert, hoop het nooit te moeten uitvinden 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan