Geluidscontrole Duitsland

kawasnol

MF veteraan
23 aug 2004
5.760
0
omgeving Gouda
Voor de gene die het nog niet weten??!! In sommige delen in Duitsland is de politie alles behalve blij met (buitelandse)motorrijders. Ik heb het dit jaar aan de levende lijfe mogen onder vinden. 3 x aangehouden 1 x aangehouden onder het moto van algemene verkeers controle. (typisch want er stonden alleen scooters en motoren).

Mijn vriend en ik hebben allebei het zelfde merk en type demper alleen is de mijne gemaakt in de tijd dat er een eEU keurmerk op gestanst staat en dus met een decibel killer. (Die er na aankoop er natuurlijk meteen uit is gehaald)
Die andere is gemaakt net ervoor, dus identiek alleen zonder keurmerk en dus ook zonder decibel killer.

Alleen doordat er bij mij een keurmerk vermeld stond en we een domme / dove agent troffen, die naar de toeren van beide motoren heeft staan luisteren, hebben wij onnoemelijk veel geluk gehad.

Want het verhaal doet de ronde dat je je demper (of totaal systeem) in moet leveren + boete. Zie dan maar eens thuis te komen.
Kan iemand mij vertellen: wat nou de werkelijke boete is en is het waar van je demper / uitlaatsysteem??
 
In Nederland ook hoor. In Zuid Limburg hebben ze ook zo'n controle gehouden en hebben ze kentekenbewijzen ingenomen als er teveel deebeetjes uit de pijp kwamen. Wat de hoogte van de boete was weet ik niet.
 
Ik was dus ook de l*l in Duitsland 4 weken geleden, op de heen reis van de vakantie, ik stond stil bij een pompstation en wilde net wegrijden komt er in burger een politie agent naar me toe, of ik ff mee wilde komen. Er stond al een groep van 6 Nederlandse motorrijders te wachten voor hetzelfde feit. Die dwaas wilde eerst dat die Laser demper eronderuit werd gehaald, dus moest ik praten als brugman om dat niet te laten gebeuren. Uiteindelijk mocht ik doorrijden en kostte dit €70,- maar dit had ik niet contant dus werd het €65,-. :)
Deze boete geldt dus alleen voor de heenreis op de terugreis kan je dus weer worden aangehouden, dan kunnen ze als ze rot willen je kenteken in beslag nemen en ook de motor.
Afgelopen week heb ik een schrijven gekregen dat ik nu 1 punt heb, deze schijnt 2 jaar te blijven staan. :r

Groeten,
R1chard
 
Wat een ophef over een beetje extra sound!? Heb zelf dus ook een open pijp zonder db killen op mijn SV. Heb in zuid limburg nooit problemen gehad maar afgelopen weekend werd ik wel heel raar aangekeken door een aantal agenten die net een landrover van de weg hadden gehaald (kwam misschien omdat ik net daarvoor nog effe lekker doortrok)

Als ik naar de Eifel ga zet ik maar effe mijn normale uitlaat erop...
 
Wat zijn in NL de algemeen geldende regels??

Ik heb sinds kort een Triumph uitlaat die ook niet is goedgekeurd. Ik dacht dat ik hier alleen een boete voor kon krijgen. Maar begrijp ik het goed dat er in NL ook kentekenbewijzen in beslag worden genomen of dat je je motor kunt laten staan?
 
Kijk hier ook maar eens, dan zie je hoe dat gaat mit der polizei *D


jij had meer pech dan ik want die polizei van mij ging met zijn domme kop er van uit dat het EU keurmerk als goed gekeurd door het leven gaat.... en zo te zien op jouw foto's, was deze polizei net effe bij de hanter om in je uitlaat te zoeken naar een DB killer.

volgend jaar toch maar m'n DB killer achterin m'n buddy mee nemen just in case!!
 
oeps.

ik ga morgen richting eifel en heb geen e keur uitlaat en ook geen origineel :X
maar ik heb maar een simpel banditje en die maakt niet zo veel herrie (hoop ik :X )
 
Yep in nederland doen ze dat zeker, zelfs hier in noord-holland is er iemand gepakt en die mocht ze kenteken ook inleveren.

Moet er wel bij zeggen dat dit iets meer dbtjes waren dan standaard uit een goede open demper komen (chopper, geen demping). Ik denk dat je het goed gek moet maken in NL wil je je papieren kwijtraken. En persoonlijk denk ik terecht.

Lawaai ok, maar het kan ook TE gek
 
Heb toch de indruk dat je wel een enorme teringherrie moet maken voor ze je aanhouden.
Ben vorig weekend met R6Arco naar de eiffel geweest en mede door alle verhalen op het forum hadden we uit voorzorg toch maar de originele uitlaat / DB killer gemonteerd.
In de 4 dagen dat we daar rondgescheurt hebben heb ik, misschien gelukkig, welgeteld 2 polizei auto's gezien.
In datzelfde weekend was er een Vmax treffen waar volgens mij geen enkele uitlaat standaard was.

Heb dus eigenlijk meer het vermoeden dat je of onwijze pech moet hebben of een holle pijp als uitlaat.
8-)
 
over pech kan ik het niet hebben aangezien ze mij niet bekeurd hebben door zo'n domme agent neer te zetten op zo'n controle.

Als je het mij vraagt is het het zelfde als in Nederland;

wanneer een agent moet controleren op de gordels is de kans klein dat hij je aanhoudt om je op drugs te controleren.

Dus ik denk niet dat als je politie ziet in Nederland of Duitsland deze je altijd aan kan houden. Pas als je langs een desbetreffende controle rijd zal je aan de kant gezet worden.
 
Kawasnol, je snapt er niet zo héél veel van......
 
Kawasnol, je snapt er niet zo héél veel van......

Maar ze heeft wel gelijk. iig wat db controles betreft. Er zullen erg weinig surveillance auto's jou aanhouden omdat je te veel geluid maakt.

Ze hebben over het algemeen ook niet de apparatuur bij zich om het goed te kunnen meten. Maar rij niet langs een db controle natuurlijk.

Als je op je achterwiel voorbij komt, door rood licht en geen helm op, dan houden ze je wel aan ja, en dan krijg je wel de boete voor het geluid/geen keurmerk/turn out uitlaten.
 
Voor de gene die het nog niet weten??!! In sommige delen in Duitsland is de politie alles behalve blij met (buitelandse)motorrijders. Ik heb het dit jaar aan de levende lijfe mogen onder vinden. 3 x aangehouden 1 x aangehouden onder het moto van algemene verkeers controle. (typisch want er stonden alleen scooters en motoren).

Mijn vriend en ik hebben allebei het zelfde merk en type demper alleen is de mijne gemaakt in de tijd dat er een eEU keurmerk op gestanst staat en dus met een decibel killer. (Die er na aankoop er natuurlijk meteen uit is gehaald)
Die andere is gemaakt net ervoor, dus identiek alleen zonder keurmerk en dus ook zonder decibel killer.

Alleen doordat er bij mij een keurmerk vermeld stond en we een domme / dove agent troffen, die naar de toeren van beide motoren heeft staan luisteren, hebben wij onnoemelijk veel geluk gehad.

Want het verhaal doet de ronde dat je je demper (of totaal systeem) in moet leveren + boete. Zie dan maar eens thuis te komen.
Kan iemand mij vertellen: wat nou de werkelijke boete is en is het waar van je demper / uitlaatsysteem??
Was rond eind juni met wat vrienden in de Eifel en kwamen daar ook in een controle terecht! Dit schreef ik op het "andere forum":
Standaard uitlaat erop kan ook geen kwaad!! Afgelopen zondag in de buurt van Heimbach met 6 man aangehouden voor snelheid en niet goedgekeurde uitlaat. Van de Herr agent mochten we NIET meer verder rijden en € 70 aftikken. Reden: niet goedgekeurde uitlaat erop. Meten was niet nodig, ontbreken EG keurmerk was voldoende. Uiteindelijk na flinke discussie en hoop gezeik konden we dan voor deze keer toch doorrijden..... Hebben we dus mazzel gehad. Denk er dus om in de buurt van de Rursee in het weekend!
Van hele verhaal is reportage te zien geweest op zondag 27-6 op RTL +. We waren vol in beeld.
Van dat niet meer rijden zijn ook beelden van een ander weekend waar een paar duitsers de klos waren. Echt klotezooi op deze manier.
http://www.zdf.de/ZDFde/mediathek/ZDFde_video_start/0,1915,VI-2053600-------1000047-1000047-ZD-broad-wm-yes,00.html?AccessType=broad&VideoType=wm&Vollbild=yes&x=36&y=13 (www.zdf.de/ZDFde/mediathek/ZDFde_video_start/0,1915,VI-2053600-------1000047-1000047-ZD-broad-wm-yes,00.html?AccessType=broad&VideoType=wm&Vollbild=yes&x=36&y=13)
 
Ik geloof dat die 50euro voor een orginele demper het wel waard zijn ondertussen............heb lang getwijfelt of ik dit zou doen maar vanaf morgen een week orgineel rijden :)
 
hoe zit dat nou eigenlijk met auto's, kan hier ook het kenteken van worden ingenomen als ze teveel geluid produceren, denk bijvoorbeeld eens aan die Honda crx met open uitlaten, een klote herrie van heb ik jou daar?
 
toch kan het niet zo zijn dat als je geen keurmerk hebt je niet eerst een geluidsmeting moet ondergaan
ze mogen er niet van uit gaan dat als er geen merkje opstaat de geluidsnorm wordt overschreden.

Zelfs niet zoals in ons geval; de agent met zijn eigen oren probeert te luisteren of de norm wordt overschreden (te belachelijk voor woorden natuurlijk), dan nog mag hij je geen bekeuring geven eerst moet je een DB meting ondergaan voordat hij iets kan constateren.

Maar ook het merkje alleen kan niet als voldoende bewijs zijn, aangezien je ook een demper mag voeren die aan de geluidsnorm voldoet zonder keurmerk, anders zou het net als bij het kenteken allemaal in eens vervangen moeten worden. Wel voor de nieuwere modellen deze worden vanaf de wetgeving standaard voorzien van een keurmerk (in Europa).
Maar ook hier heb je een uitzondering op de regel kijk maar naar de auto's die 25 jaar of ouder zijn die hoeven ook geen nieuw keteken plaat!!
Dus kan het zo zijn dat jij je demper gekocht hebt die voor dat de wetgeving (wetgebung) is in gegaan. (net zoals bij mij en m'n vriend)
 
Terug
Bovenaan Onderaan