Geluidsniveau toerental??

OnsFrenske

MF'er
15 mrt 2019
43
19
Hoi allemaal,

Vraagje... op een website heb ik dit gevonden over mijn motor.
DBA.JPG


Nu begrijp ik wat ze bedoelen met geluidsniveau stationair, alleen wat bedoelen ze met geluidsniveau toerental? Welk toerental en hoezo 6.000 dB(A)?

Wilde graag weten hoeveel geluid mijn motor mag maken aangezien we hem opgeknapt hebben maar geen origineel uitlaat systeem meer hebben voor de motor. We hebben geen zin in gezeur met ome agent.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,

Frans
 
Stationair is een verkeerde vertaling van het Engelse woord stationary. Stilstaand.
Je start je motor terwijl hij op de standaard staat en geeft gas tot 6000 rpm. Dat moet minder dan 85 dB(A) zijn.
 
Stationair is een verkeerde vertaling van het Engelse woord stationary. Stilstaand.
Je start je motor terwijl hij op de standaard staat en geeft gas tot 6000 rpm. Dat moet minder dan 85 dB(A) zijn.
Dan heb ik een probleem. Hij maakt stationair al 80 decibel....

Misschien weet iemand waar ik een uitlaat kan vinden voor me Honda CBR400R Aero uit 1989?
 
Wel gemeten volgens de officiële afstand, hoek, etc? Zijn vrij precieze richtlijnen voor.
En check even op ovi.rdw.nl of daar ook deze waardes staan.
 
Wel gemeten volgens de officiële afstand, hoek, etc? Zijn vrij precieze richtlijnen voor.
En check even op ovi.rdw.nl of daar ook deze waardes staan.

Hier vind ik dit.
DBA.JPG


Hier praten ze weer over min-1? en het geluidsniveau rijdend is niet bekend? Betekend dit dan ook dat ze niet zo snel een meting kunnen doen?
 
Klopt, min-1 is rpm. En veel motoren is alleen stilstaand vastgelegd. Modernere motoren geloof ik ook rijdend. Maar dat kunnen ze sowieso ook niet meten bij een controle, moet op een speciale baan bij de RDW geloof ik.
 
Hier wat ik heb gevonden over een meting van de politie.

De politie meet langs de openbare weg. De microfoon plaatsen zij op 50 cm van de uitlaatmond onder een hoek van 45 graden (mag 10 graden afwijken). De sensor plaatst de politie op de bougiekabel. Lukt dat niet meet de politie de pulsen van de bobine. Het toerental van de typegoedkeuring wordt ingegeven in de meetapparatuur. Meneer de agent draait vervolgens driemaal het gas open en het hoogste geluidsniveau telt.
 
Dan heb ik gelijk nog een vraag. Onder mijn motor zit geen katalysator, zat dit er nooit op bij zo een oude motor of heeft iemand die er ooit afgehaald?

Hij komt origineel uit Japan en is nooit in de EU verkocht. Hadden ze toen in japan ook al katalysatoren onder hun motoren?
 
Dan heb ik gelijk nog een vraag. Onder mijn motor zit geen katalysator, zat dit er nooit op bij zo een oude motor of heeft iemand die er ooit afgehaald?

Hij komt origineel uit Japan en is nooit in de EU verkocht. Hadden ze toen in japan ook al katalysatoren onder hun motoren?
Nee, die hadden ze niet. 85 dB statisch is wel behoorlijk stil.
 
Als de dempers afneembaar is, kan je ook een goedgekeurde van een ander merk monteren.

Je kunt hem er niet afhalen. Naja kan wel alleen dan haal je hem tot bijna de voorbocht er van af. (Waar de 4 bochten 1 word)

Ik vind alleen online een uitlaat zonder keurmerk.
 
85 dB(A) is erg stil. Als jouw motor 91 dB(A) maakt, dan maakt hij 4 keer zoveel herrie, maar nog steeds minder dan een open pijp.
Ik zou me niet blind staren op het getal, maar een inschatting maken of het asociaal luid is, of nog best acceptabel.
Tenzij je hem moet laten keuren.
 
85 dB(A) is erg stil. Als jouw motor 91 dB(A) maakt, dan maakt hij 4 keer zoveel herrie, maar nog steeds minder dan een open pijp.
Ik zou me niet blind staren op het getal, maar een inschatting maken of het asociaal luid is, of nog best acceptabel.
Tenzij je hem moet laten keuren.
Ik hoef hem niet te laten keuren gelukkig. Alleen hij staat op het kenteken op 45KW en ik heb een A2 rijbewijs, hij is wel begrenst op 35KW en ik heb daar ook een uitdraai van. Ik wil dat hij niet zo veel herrie maakt zodat ze me minder snel gaan controleren en dan denken verrek die motor is niet officieel terug gezet op kenteken.
Wel heb ik altijd als ik er mee ga rijden de uitdraai van de vermogensbank bij.
 
Helpt je niks. Rdw registratie is leidend. Je mag er dus niet op rijden.
Terug keuren via de officiële weg is lastig en duur.
Staan hier op mf al meerdere topics over.
 
Helpt je niks. Rdw registratie is leidend. Je mag er dus niet op rijden.
Terug keuren via de officiële weg is lastig en duur.
Staan hier op mf al meerdere topics over.
Klopt helemaal, alleen de pakkans is heel klein en ik ken meerdere mensen die het zelfde hadden als ik en met een uitdraai bij de hand en foto's van de bregenzing kom je er vrijwel altijd vanaf met een waarschuwing. Daarnaast kun je beter die boete 2x kreeg krijgen dan 1x je motor laten keuren...
 
Je kunt hem er niet afhalen. Naja kan wel alleen dan haal je hem tot bijna de voorbocht er van af. (Waar de 4 bochten 1 word)

Ik vind alleen online een uitlaat zonder keurmerk.

Je haalt bij de Action een zooi pannensponzen, kosten bijna niks, je haalt je einddemper er af en stopt er zoveel pannensponzen in tot je geluid genoeg wordt gedempt. De pannensponzen houden nauwelijks de druk tegen, maar verstrooien het wel. Lukt het niet, kun je altijd nog een andere demper zoeken.

Ik heb het met een Honda Supermagna gedaan, vier dempers, not for highway use en vrij hard. Voor een paar euro pannensponzen er in en het geluid is een stuk minder, maar nog steeds een mooi geluidje.
 
Je kunt gewoon je motor laten verzekeren op een vermogens uitdraai bij combimotors.

Ja dat maakt die verzekeringsmaatschappij ook niks uit.
Er staat alleen in hun voorwaarden dat er alleen bestuurders met een voor het verzekerde motorvoertuig geldig rijbewijs op mogen rijden en dat heb jij niet.
Oftewel jij rijdt onverzekerd rond en zonder rijbewijs. Als je dit moedwillig doet en dat doe je dan is het ook nog eens een misdrijf.
Succes er mee.
 
Ja dat maakt die verzekeringsmaatschappij ook niks uit.
Er staat alleen in hun voorwaarden dat er alleen bestuurders met een voor het verzekerde motorvoertuig geldig rijbewijs op mogen rijden en dat heb jij niet.
Oftewel jij rijdt onverzekerd rond en zonder rijbewijs. Als je dit moedwillig doet en dat doe je dan is het ook nog eens een misdrijf.
Succes er mee.

Ik denk dat je het niet helemaal snapt. Er zijn verzekeringen die gewoon een uitdraai accepteren. Maar voor mijn eigen rust zou ik het dan ook liever op kenteken hebben voor oom agent.
 
Ik denk dat je het niet helemaal snapt. Er zijn verzekeringen die gewoon een uitdraai accepteren. Maar voor mijn eigen rust zou ik het dan ook liever op kenteken hebben voor oom agent.

Als je mijn reactie nu eens goed leest en begrijpend leest dan snap je dat je opmerking nergens op slaat.
 
Hoi allemaal,

Vraagje... op een website heb ik dit gevonden over mijn motor. Bekijk bijlage 1513848

Nu begrijp ik wat ze bedoelen met geluidsniveau stationair, alleen wat bedoelen ze met geluidsniveau toerental? Welk toerental en hoezo 6.000 dB(A)?

Wilde graag weten hoeveel geluid mijn motor mag maken aangezien we hem opgeknapt hebben maar geen origineel uitlaat systeem meer hebben voor de motor. We hebben geen zin in gezeur met ome agent.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,

Frans

Dat is toch heel duidelijk , de motor is gekeurd zoals de fabriek hem aan levert als er wat anders op zitdan af fabriek voldoet hij niet meer volgens de norm.
En dan heb jij een probleem in Oostenrijk, zwitserland ook al
 
Terug
Bovenaan Onderaan