geluidsniveau uitlaat honda cbf1000fa

MCA

Rookie
1 dec 2019
16
4
ik heb een cbf1000fa van 2013 tweedehands gekocht nu 4 jaar geleden.
deze was toen uitgerust met een "scorpion red power" uitlaat toen ik hem kocht.
omwille van de geruchten en controles ben ik mij zorgen gaan maken ivm geluidsniveau en E-keur.
ik had een db-meting app geinstalleerd op mijn smartphone en metingen gedaan.
op stilstand en motor op "ralenti" bekwam ik een meting van 87db of iets minder.
omdat er steeds meer meldingen zijn van kontroles en zelfs confiscaties in luik indien men teveel lawaai maakt , heb ik een andere uitlaat laten plaatsen met en "e-merk" bij een officiele honda dealer. het is een arrow geworden. een originele laten plaatsen zou tegen de 2000€ kosten.
vanaf de eerste maal dat ik mijn motor startte was mij opgevallen dat deze nieuwe uitlaat meer lawaai produceerd.
en inderdaad wanneer ik dezelfde meting uitvoer bekom ik een meting van 90db en nog wat meer als ik gas geef.
wat is nu het belangrijkste het e-keur of het geluidsniveau.
op het gelijkvormigheidsattest staat dat deze motor 87db produceert.
wat nu of moet ik toch een originele uitlaat laten plaatsen om geen boetes of grotere miserie te vermijden?
het gaat mij niet om vermogen, deze motor produceert voor mij meer dan voldoende pk's, het geluidniveau is naar mijn gevoel nog steeds redelijk, niet als een HD of een ducati of andere motoren met vrije uitlaten.
 
tweedehands markt in de gaten houden en een originele op de kop tikken als dat lukt. Of anders de slopen afbellen om te kijken of die wat hebben. Heb je alleen een eindpijp, of vanaf het spruitstuk?
E-Keur zegt dat deze voor bepaalde motorfietsen is goedgekeurd en straat legaal is. Dat betekent niet dat jij geen boete meer kunt krijgen omdat hij teveel geluid produceert. Ook je inlaat zorgt ervoor dat hij extra geluid kan produceren en het vul materiaal in de uitlaat kan slijten. Zit er bij jou nog een origineel luchtfilterhuis + filter in?

Op zich goed dat je hiernaar kijkt. Zouden meer mensen moeten doen. Er komen steeds meer mensen die graag motorrijden en om ervoor te zorgen dat het lawaai niet verder stijgt zouden de motoren stiller moeten worden zodat de geluidsdruk voor de omwonende gelijk blijft.
 
De Scorpion uitlaatdemper is normaliter ook een E-keur demper......

Ik heb er al diverse gemonteerd onder motorfietsen van klanten, en nooit problemen met het geluidsniveau. Tenzij ze de dB-killer er uit hebben gehaald. Maar die zijn los te bestellen.
 
volgens de info die ik op internet gevonden heb voor de scorpion uitlaat is die niet gekeurd voor een cbf1000, anders had ik geen andere besteld
 
Als de uitlaat voor die motor gemaakt is en een e-keur heeft zou het goed moeten zijn. Vaak is het geluid iets harder dan origineel, maar dan valt het binnen de tolerantie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan