ik heb een cbf1000fa van 2013 tweedehands gekocht nu 4 jaar geleden.
deze was toen uitgerust met een "scorpion red power" uitlaat toen ik hem kocht.
omwille van de geruchten en controles ben ik mij zorgen gaan maken ivm geluidsniveau en E-keur.
ik had een db-meting app geinstalleerd op mijn smartphone en metingen gedaan.
op stilstand en motor op "ralenti" bekwam ik een meting van 87db of iets minder.
omdat er steeds meer meldingen zijn van kontroles en zelfs confiscaties in luik indien men teveel lawaai maakt , heb ik een andere uitlaat laten plaatsen met en "e-merk" bij een officiele honda dealer. het is een arrow geworden. een originele laten plaatsen zou tegen de 2000€ kosten.
vanaf de eerste maal dat ik mijn motor startte was mij opgevallen dat deze nieuwe uitlaat meer lawaai produceerd.
en inderdaad wanneer ik dezelfde meting uitvoer bekom ik een meting van 90db en nog wat meer als ik gas geef.
wat is nu het belangrijkste het e-keur of het geluidsniveau.
op het gelijkvormigheidsattest staat dat deze motor 87db produceert.
wat nu of moet ik toch een originele uitlaat laten plaatsen om geen boetes of grotere miserie te vermijden?
het gaat mij niet om vermogen, deze motor produceert voor mij meer dan voldoende pk's, het geluidniveau is naar mijn gevoel nog steeds redelijk, niet als een HD of een ducati of andere motoren met vrije uitlaten.
deze was toen uitgerust met een "scorpion red power" uitlaat toen ik hem kocht.
omwille van de geruchten en controles ben ik mij zorgen gaan maken ivm geluidsniveau en E-keur.
ik had een db-meting app geinstalleerd op mijn smartphone en metingen gedaan.
op stilstand en motor op "ralenti" bekwam ik een meting van 87db of iets minder.
omdat er steeds meer meldingen zijn van kontroles en zelfs confiscaties in luik indien men teveel lawaai maakt , heb ik een andere uitlaat laten plaatsen met en "e-merk" bij een officiele honda dealer. het is een arrow geworden. een originele laten plaatsen zou tegen de 2000€ kosten.
vanaf de eerste maal dat ik mijn motor startte was mij opgevallen dat deze nieuwe uitlaat meer lawaai produceerd.
en inderdaad wanneer ik dezelfde meting uitvoer bekom ik een meting van 90db en nog wat meer als ik gas geef.
wat is nu het belangrijkste het e-keur of het geluidsniveau.
op het gelijkvormigheidsattest staat dat deze motor 87db produceert.
wat nu of moet ik toch een originele uitlaat laten plaatsen om geen boetes of grotere miserie te vermijden?
het gaat mij niet om vermogen, deze motor produceert voor mij meer dan voldoende pk's, het geluidniveau is naar mijn gevoel nog steeds redelijk, niet als een HD of een ducati of andere motoren met vrije uitlaten.