geluidsnorm motorhelm

masdevert

Rookie
13 mrt 2010
1
0
Zoetermeer
Ik ben op zoek naar een geluidsnorm voor helmen. Schubert hanteert zijn eigen norm (100 km/uur). Maar ja iedereen weet dat het geluid erg afhankelijk is van de motor, met of zonder kuip, lengte rijder etc. Dus om te voorkomen dat je appelen met peren vergelijkt ben ik dus op zoek naar een soort NEN norm voor geluid motorhelmen
 
Bovendien is V&O voor vragen en opmerkingen over het forum :)
 
Laatst bewerkt:
Zoals je zelf al aangeeft is dat geluidsniveau erg afhankelijk van individuele omstandigheden. Daarmee geef je zelf je antwoord al, een dergelijke norm heeft gewoon weinig zin.....

Een richtlijn kan zijn wat rijders zelf aangeven dat een stille helm is, al blijft ook dat subjectief.
 
ik kan me voorstellen dat een norm best wel zou kunnen.

bv mete op een 'standaard' fiets, standaard postuur in een windtunnel.

ook brandstof verbruik wordt volgens normen gemeten wat ook niet echt realistisch is maar je kunt dan wel een vergelijking maken tussen 2 helmen die allebei opdezelfde wijze zijn getest.

JR
 
ik kan me voorstellen dat een norm best wel zou kunnen.

bv mete op een 'standaard' fiets, standaard postuur in een windtunnel.

ook brandstof verbruik wordt volgens normen gemeten wat ook niet echt realistisch is maar je kunt dan wel een vergelijking maken tussen 2 helmen die allebei opdezelfde wijze zijn getest.

JR


En daar zit het probleem, er is niet zoiets als een standaard motor of een standaard rijder.
 
En daar zit het probleem, er is niet zoiets als een standaard motor of een standaard rijder.

standaard rijder wel. Daar kun je gewoon een man (en evt. een aparte voor een vrouw) voor nemen van 1,80 m en 80 kg met gemiddelde lichaamsverhoudingen.

Ik denk niet dat íets meer of íets minder veel uitmaakt.

Motorfiets daarentegen wel.

Al kun je daar ook iets over verzinnen in de zin van
crosshelmen worden op crossmotoren getest
intergraal op naked en sport

etc. als je dat standardiseert kun je al heel wat meer, zelfs als je met een crosshelm op een motorscooter gaat zitten (zal dan geen 5 dB schelen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan